kreacja pieniadza raz jeszcze

Data: 2009-05-18 19:40:02
Autor: sorden
kreacja pieniadza raz jeszcze
http://www.nbportal.pl/prezentacje/kreacja.html

NBP nie klamie.
Z depozytu 1000pln banki kreuja ponad 27k pln przy poziomie rezerw 3.5%

milego,

--
in

Data: 2009-05-18 10:58:31
Autor: cleghan
On 18 Maj, 19:40, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
http://www.nbportal.pl/prezentacje/kreacja.html

NBP nie klamie.
Z depozytu 1000pln banki kreuja ponad 27k pln przy poziomie rezerw 3.5
Ściślej: z 1k gotówki mogą wykreować 27k pieniądza dłużnego, przy czym
tych 27k w praktyce się nie osiąga.
Ameryki nie odkryłeś. Nie wiem czym tu się bulwersować.

Data: 2009-05-18 19:59:41
Autor: sorden
cleghan@gmail.com wrote:

[...]

Wiem, ze nie odkrylem - jednak kilka osob sie w tej kwestii nie zgadzalo.
To bylo tak dla ostatecznego wyjasnienia tematu.

--
in

Data: 2009-05-18 12:03:36
Autor: cleghan
On 18 Maj, 19:59, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
cleg...@gmail.com wrote:

> [...]

Wiem, ze nie odkrylem - jednak kilka osob sie w tej kwestii nie zgadzalo.
To bylo tak dla ostatecznego wyjasnienia tematu.
Wiesz - bo ta informacja jest nieprecyzyjna na tyle że można się
czepiać. Wpis sugeruje, że wystarczy 1k depozytu żeby wykreować tą
kwotę, co oczywiście nie jest prawdą.

Data: 2009-05-18 21:25:49
Autor: sorden

Data: 2009-05-18 21:28:15
Autor: sorden

cleg...@gmail.com wrote:

> [...]

Wiesz - bo ta informacja jest nieprecyzyjna na tyle że można się
czepiać. Wpis sugeruje, że wystarczy 1k depozytu żeby wykreować tą

Szczogly sa w linku. Sedno jest takie, ze depozyt 1000pln wpuszczony do
systemu bankowego ma szanse wykreowac ponad 27k pln.

--
in

Data: 2009-05-18 21:51:28
Autor: Marcin Mokrzycki
On Mon, 18 May 2009 21:28:15 +0200, sorden wrote:

Szczogly sa w linku. Sedno jest takie, ze depozyt 1000pln wpuszczony do
systemu bankowego ma szanse wykreowac ponad 27k pln.

Sedno jest takie, że 1000 gotówki wpuszczone do systemu bankowego może
wykreować ponad 27k PLN kredytów kreując jednocześnie ponad 28k PLN
depozytów.

--
Marcin Mokrzycki
gg:659336  o2:mmokrzycki

Data: 2009-05-18 22:31:23
Autor: sorden
Marcin Mokrzycki wrote:

Sedno jest takie, że 1000 gotówki wpuszczone do systemu bankowego może
wykreować ponad 27k PLN kredytów kreując jednocześnie ponad 28k PLN
depozytów.

Przy czym oprocentowanie kredytu jest znacznie wyzsze niz depozytu, a to juz
jest pieniadz wykreowany "na czysto".

--
in

Data: 2009-05-18 23:39:37
Autor: BK
On May 18, 10:31 pm, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
Marcin Mokrzycki wrote:
> [...]
> depozytów.

Przy czym oprocentowanie kredytu jest znacznie wyzsze niz depozytu, a to juz

Czyli de facto kreowane nie jest 27k PLN tylko... ODSETKI kredytowe od
kredytu 27k PLN MINUS ODSETKI LOKACYJNE od depozytu 28k PLN.

Wszystko inne co zostalo wykreowane jako kredyt ulega destrukcji ;)

Data: 2009-05-19 09:26:59
Autor: sorden
BK wrote:

Czyli de facto kreowane nie jest 27k PLN tylko... ODSETKI kredytowe od
kredytu 27k PLN MINUS ODSETKI LOKACYJNE od depozytu 28k PLN.

Dlaczego minus odsetki ?

bankier, z kazdego tysiaca, ktory potrafi rozmnozyc do 27 tys. przy
oprocentowaniu dajmy na to 15% rocznie, kreuje ~4tys. - to jest to
Twoje "tylko"...

--
in

Data: 2009-05-19 01:02:49
Autor: BK
On May 19, 9:26 am, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]

bankier, z kazdego tysiaca, ktory potrafi rozmnozyc do 27 tys. przy
oprocentowaniu dajmy na to 15% rocznie, kreuje ~4tys. - to jest to

Nie tylko w sensie "malo", tylko w sensie "nie 27k PLN jak tu uparcie
piszesz, zaciety jak stara plyta w gramofonie, a dokladnie jakis %,
niech będzie te 4k PLN, z czego "na czysto" a Banku zostaje pewnie z
1k, bo podatki, koszty, wynagrodzenia i inne takie" ;)

Data: 2009-05-19 10:08:01
Autor: sorden
BK wrote:

[...]

Tylko tu nie chodzi o zysk banku. Chodzi kreacje pieniadza, ktory dostaje
sie do obiegu, pompując potem rozne banki jak np. nieruchomosci. Nastepnie
ten wykreowany pieniadz (w Polskich warunkach - max 26 tys. pln z kazdego
tysiaca) niesplacany generuje problemy, ktore pokrywa podatnik z portfela
itp.

Podsumowuja, moze jak zacieta plyta, ale przyznasz, ze mam racje - zalezy mi
na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -
tworzy/kreuje 27 tys. w obiegu. kropka.

--
in

Data: 2009-05-19 07:56:13
Autor: cleghan
On 19 Maj, 10:08, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:

Podsumowuja, moze jak zacieta plyta, ale przyznasz, ze mam racje - zalezy mi
na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -
tworzy/kreuje 27 tys. w obiegu. kropka.
Nie bankier (on jest tylko pośrednikiem, a w ogóle to bank bo bankier
to sobie może) tylko deponenci i kredytobiorcy swoimi transakcjami
doprowadzili do powstania pieniądza dłużnego. Od kiedy to dobrowolne
transakcje stron są szkodliwe ?

Data: 2009-05-19 17:02:03
Autor: george

<cleghan@gmail.com> wrote in message news:d6a16602-46eb-43b5-90cf-586659bb0ea6z7g2000vbh.googlegroups.com...
[...]

od czasu kiedy ci mówie że mam twoje 100 pln gdy tymczasem mam tylko 3,5 pln'a w banku centralnym a reszte pożyczyłem Zdziśkowi na 30 lat i mam w "D" że jutro przyjdziesz i powiesz że chcesz kasę.
To ostatnie sie zmeniło. Kiedyś w "D" nie mieli, ale teraz wiedzą że jak bedziesz chciał sprawdzić to sie sam w ten sposób powiesisz na "haku" a "bankierom" nic do twojego problemu. Mówili żeby nie sprawdzac...

george

Data: 2009-05-19 08:09:28
Autor: cleghan
On 19 Maj, 17:02, "george" <george...@vp.pl> wrote:

od czasu kiedy ci mówie że mam twoje 100 pln gdy tymczasem mam tylko 3,5
pln'a w banku centralnym a reszte pożyczyłem Zdziśkowi na 30 lat
To zbankrutujesz - majątek ci sprzedadzą itd.
W czym problem ?
Poza tym raczej nie pożyczyłbym ci forsy :-)

Data: 2009-05-19 17:43:16
Autor: sorden
cleghan@gmail.com wrote:

To zbankrutujesz - majątek ci sprzedadzą itd.
W czym problem ?
Poza tym raczej nie pożyczyłbym ci forsy :-)

Tylko widzisz, w realnym swiecie nikt majatku banku nie sprzedaje, a
problemy banku sa finansowane z innej sakiewki - pewnie sie domyslasz
jakiej ;]
Poczytaj sobie o historii bankowosci i zobacz co sie dzialo jak ten genialny
system dzialal na zasadach wolnorynkowych - nie miala prawa bytu.

--
in

Data: 2009-05-19 09:05:14
Autor: cleghan
On 19 Maj, 17:43, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:

Tylko widzisz, w realnym swiecie nikt majatku banku nie sprzedaje, a
problemy banku sa finansowane z innej sakiewki - pewnie sie domyslasz
jakiej ;]
Całkowita zgoda, tyle tylko że kreacja pieniądza nie ma tu nic do
rzeczy. Problem tkwi w instytucji banku centralnego i możliwości
drukowania przez niego gotówki (co jest kradzieżą albo opodatkowaniem
- zależy jak to ująć).
Gdyby wobec banków stosowano normalne reguł biznesu to raczej nie
pożyczałyby na taką skalę - a skoro mają w odwodach taki Fed, rządzony
przez swoich kolegów to aż tak o ryzyko nie dbają.

Data: 2009-05-19 18:22:40
Autor: sorden
cleghan@gmail.com wrote:

[...]

Zgoda. Dlatego pisalem, ze w normalnych warunkach rynkowych taki system
niema prawa bytu.

--
in

Data: 2009-05-19 19:46:58
Autor: george

<cleghan@gmail.com> wrote in message news:489aadef-0f45-47d9-a002-870459953364t10g2000vbg.googlegroups.com...
[...]

teraz ci tak mówią w żywe oczy a ty nic...ktoś zbankrutował ?
zapłacisz w podatkach, nie martw sie...

george

Data: 2009-05-19 20:47:07
Autor: sorden
george wrote:

teraz ci tak mówią w żywe oczy a ty nic...ktoś zbankrutował ?
zapłacisz w podatkach, nie martw sie...

I w inflacji (choc to tez ukryty podatek).

--
in

Data: 2009-05-19 10:55:11
Autor: SDD

Użytkownik "sorden" <sorden.spam@wp.pl> napisał w wiadomości news:gutq03$sa9$1mx1.internetia.pl...
BK wrote:

Podsumowuja, moze jak zacieta plyta, ale przyznasz, ze mam racje - zalezy mi
na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -
tworzy/kreuje 27 tys. w obiegu. kropka.

A z bankonotow nie da rady?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 10:57:19
Autor: george

BK wrote:

[...]

da sie nawet z cyferek w komputerze...
george

Data: 2009-05-19 12:51:52
Autor: Krzysztof Halasa
sorden <sorden.spam@wp.pl> writes:

Podsumowuja, moze jak zacieta plyta, ale przyznasz, ze mam racje - zalezy mi
na tym aby to bylo jasne dla wszystkich. Bankier, z 1 tys z mennicy -
tworzy/kreuje 27 tys. w obiegu. kropka.

Przyjrzyj sie temu jeszcze raz. Liczysz te same pieniadze wielokrotnie.
Znakomitej wiekszosci tych pieniedzy nie ma w obiegu - one sa
zdeponowane w bankach. Tym kredytom odpowiadaja depozyty.

Odsetki, zyski, ryzyko itd. to oczywiscie inna sprawa, ale pieniadze
(kapital) tak cudownie sie nie rozmnaza.

Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
pieniedzy, ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
(sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 12:59:05
Autor: SDD
kreacja pieniadza raz jeszcze

Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisal w wiadomosci news:m3zld9qsaf.fsfintrepid.localdomain...
sorden <sorden.spam@wp.pl> writes:

Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
pieniedzy,
Zly przyklad - sprzecznosc. Skoro nie masz, nie pozyczysz/

ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
(sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?

Chyba, ze odwrocisz kolejnosc.

W praktyce nie o to chodzi. Pozyczkodawcy (depozytodawcy) i pozyczkobiorcy sa roznymi osobami i obieg owych kwot nie zamyka sie wsrod dwoch osob.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 13:16:07
Autor: Krzysztof Halasa
"SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> writes:

Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
pieniedzy,
Zly przyklad - sprzecznosc. Skoro nie masz, nie pozyczysz/

Przeciez tu nie ma zadnej sprzecznosci.

ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
(sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?

Chyba, ze odwrocisz kolejnosc.

No i? W dalszym ciagu kreacja 2 kzl.

W praktyce nie o to chodzi. Pozyczkodawcy (depozytodawcy) i pozyczkobiorcy sa roznymi osobami i obieg owych kwot nie zamyka sie wsrod dwoch osob.

No to wezmy milion osob, z ktorych kazda pozyczy 1 kzl kolejnej w tym
samym momencie. Wykreowalismy miliard zl?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 13:02:39
Autor: george

"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3zld9qsaf.fsfintrepid.localdomain...
[...]

w ekstremalnym wypadku wystarczy was dwóch (ty masz zdolnosc prowadzenia banku), bank centralny i 1000pln,

on przychodzi i wklada depozyt na 1000 do ciebie i jednoczesnie prosi cie o kredyt.
ty mu dajesz kredyt 965, i trzymasz 35 w centralnym,
on ma kase (dowolny cel kredytowy)  i wklada ja ponownie do twojego banku jako depozyt i chce kolejny kredyt.
ty nie martwiac sie o "ryzyko" ( w sumie niczym nie zykujesz, akcjami banku tylko) dajesz mu tym razem 965 -3,5%
on ma kase 931 a ty znowu oddajesz do centralnego 33,71 itd.

i tak po ilus tam "obrotach" udzielies w sumie koledze 27k kredytu, w banku masz jego depozyt na 28K,
bank centralny ma 1000pln na wypadek gdyby znienacka chcial wziac od ciebie te 28K depozytu.

george

Data: 2009-05-19 13:16:54
Autor: Krzysztof Halasa
"george" <george___@vp.pl> writes:

i tak po ilus tam "obrotach" udzielies w sumie koledze 27k kredytu, w banku masz jego depozyt na 28K,
bank centralny ma 1000pln na wypadek gdyby znienacka chcial wziac od ciebie te 28K depozytu.

No i?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 13:21:25
Autor: george

"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3iqjxqr4p.fsfintrepid.localdomain...
"george" <george___@vp.pl> writes:

[...]

co no i ? a o co pytales?
1000 pln + 2 osoby + bank centralny i
masz w systemie 27K...
george

Data: 2009-05-19 13:24:09
Autor: SDD
kreacja pieniadza raz jeszcze

Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisal w wiadomosci news:m3iqjxqr4p.fsfintrepid.localdomain...

No i?

Wyobraz sobie taka rzecz.
Wersja bez systemu bankowego.
Pan Henio jest glazurnikiem. Przyszedl polozyl plytki wzial 1000 zl schowal w skarpete. Ma. Nic sie nie dzieje.
Pana Zbyszka cisnie w rozporku, ale brak kasy sprawia, ze tylko wlasna raczka mu pozostaje.
Panna Mania, prostytutka nie ma klientow. Pan Czesio nie ma kasy na odbior auta od blacharza, ktory tez klnie jak szewc, bo nie ma co do geby wlozyc.

Wersja z zystemem bankowym.
Pan Henio jest glazurnikiem. Przyszedl polozyl plytki wzial 1000 zl, zaniosl do banku.
Przyszedl do banku Pan Zbyszek, pozyczyl 965 zlotych, poszedl dp Panny Mani - zaplacil 965 zl.
Panna Mania zaniosla 965 zlotych do banku.
Przyszedl Pan Czesio do banku, pozyczyl 931,23 zl. zaplacil za klepanie rozbitego samochodu.
Blacharz poszedl do banku...

Naprawde nie widzisz roznicy i nadal twierdzisz, ze nie zrobilo sie wiecej pieneidzy?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 04:48:10
Autor: BK
On May 19, 1:24 pm, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@pm.waw.pl> napisal w wiadomoscinews:m3iqjxqr4p.fsfintrepid.localdomain...

> [...]

Blacharz poszedl do banku...

Naprawde nie widzisz roznicy i nadal twierdzisz, ze nie zrobilo sie wiecej

- dzieki temu ludziom "zyje sie lepiej" bo Pan Zbyszek sobie
pociupcial, Panna Mania zarobila, Pan Czesio wyklepal auto, Pan
blacharz zarobil od Pana Czesia i tez mogl skoczyc do Pani Mani albo
do Pana Henia... Faktycznie potworna tragedia sie stala ;) Poki beda
odpowiednie ramy, ktore ogranicza ten mechanizm w sposob racjonalny -
wszyscy zyskuja :) No chyba, ze Cie boli, ze Zbyszek pociupcial.

- tak zrobilo sie wiecej pieniedzy, pozniej splacili kredyty i zrobilo
sie mniej. Wiecej wprawdzie o odsetki - ale nie tak duzo jak zdajesz
sie sugerowac. Dodatkowo - czy stala sie az taka tragedia? Bo ja
rozumiem na czym polega kreacja i rozumiem, ze po kreacji i destrukcji
w systemie zostaje deko wiecej pieniedzy niz przed kreacja i
destrukacja - rozumiem jednak, ze moze to przynosic nam korzysci - np.
tak Pan Zbyszek sobie pociupcial, a bez kreacji zostalby sfustrowanym
onanista :)

Data: 2009-05-19 14:11:08
Autor: SDD
kreacja pieniadza raz jeszcze

Uzytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisal w wiadomosci news:724f8ea6-0dda-44cb-8024-5d5634ad49d2s20g2000vbp.googlegroups.com...

[...]

Ja to przeciez wiem, ale Krzysztof H. tego nie wie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 13:42:35
Autor: bzdreg
SDD pisze:
[...]

Wersja 1:
Pan Henio jest glazurnikiem. Położył płytki pannie Mani. Jako że ona nie
miała klientów, to wystawiła mu weksel na 1000zł.
Pan Henio miał ochotę, więc zaproponował pannie Mani, że będzie do niej
przychodził przez tydzień i zaproponował 1000zł za abonament. Zapłacił
wekslem.

Wersja 2:
Pan Henio jest glazurnikiem. Położył płytki pannie Mani. Jako że ona nie
miała klientów i była bez grosza, to zaproponowała mu w zamian
tygodniowy abonament.

Wersja 3:
Pan Henio zrobił sobie rączką, dzięki czemu zachował gibkość palców i
uniknął pokaleczeń glazurą. Pannie Mani na ch..j kafelki, skoro i tak
nie ma klientów?

No i rozwijajcie teraz swoje teorie ekonomiczne :P

--

Pzdr.
bzd.

Data: 2009-05-19 13:46:55
Autor: SDD

Użytkownik "bzdreg" <bzdreg_at_op_kropka_pl@null.com> napisał w wiadomości news:guu6ij$b8f$1nemesis.news.neostrada.pl...

No i rozwijajcie teraz swoje teorie ekonomiczne :P

Panna Mania nie potzrebuje glazury, a Pan Henio Panny Mani.
Czytaj uwaznie przyklad.
Poza tym weksle, Panna Mania kaze wkladac klientom tam, gdzie co niektorzy wkladaja jej.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 13:48:06
Autor: george

"bzdreg" <bzdreg_at_op_kropka_pl@null.com> wrote in message news:guu6ij$b8f$1nemesis.news.neostrada.pl...
SDD pisze:
[...]

do wszystkich wersji.

bank udzieli Mani kredytu na kafelki a Heniowi na narzędzia mając jedynie 3,5% wymaganych kwot.
W wypadku Mani bedzie Alfonsem (10% od "dawania"), a Pan Henio bedzie musiał położyc 10% wiecej kafelek choć narzędzia nigdy banku nie były...
george

Data: 2009-05-19 13:03:59
Autor: SDD
[...]

I jeszcze jedno -w tym przykladzie pominales kwestie rezerwy obowiazkowej.
Przy rezerwie obowiazkowej 0% nie ma ograniczen co do poziomu kreacji. Ulamek grosza wykreuje nieskonczenie wiele miliardow.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-19 04:18:25
Autor: BK
On May 19, 1:03 pm, "SDD" <sddwyt...@towszechwiedza.pl> wrote:
Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@pm.waw.pl> napisal w wiadomoscinews:m3zld9qsaf.fsfintrepid.localdomain...

> [...]

Przy rezerwie obowiazkowej 0% nie ma ograniczen co do poziomu kreacji.
Ulamek grosza wykreuje nieskonczenie wiele miliardow.

To nie rezerwa obowiazkowa ogranicza kreacje. Upraszczasz problem -
jak tworcy money as debt - bo zapewne to jest zrodlo Twojej "wiedzy" o
systemie. W tym filmie powtarzane jest magiczne zaklecie "kreacja" i
"rezerwa obowiazkowa" tak jakby nic innego w naszym systemie nie
istnialo.

Kredyty - a wiec takze kreacje pieniadza - ogranicza nie tylko rezerwa
obowiazkowa, ale tez wymogi kapitalowe, liczba depozytow i cena
pieniadza na rynku. To jest znacznie bardziej skomplikowane niz
mogloby sie wydawac.

Data: 2009-05-19 09:34:04
Autor: george

"sorden" <sorden.spam@wp.pl> wrote in message news:gutnj4$c8l$1mx1.internetia.pl...
BK wrote:

[...]

bankier niczego nie wytwarza, to ludziska pracuja na te odsetki.
george

Data: 2009-05-19 09:40:59
Autor: sorden
george wrote:

[...]

to sie zgadza.
Jednak to nie zmienia faktu, ze bankier zamienil 1tys. z mennicy na 27 tys.
znajdujace sie w obiegu. Tym samym z kazdego tysiaca jest w stanie
wykreowac 26 tys.

--
in

Data: 2009-05-19 01:12:22
Autor: BK
On May 19, 9:40 am, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
george wrote:

> [...]

Jednak to nie zmienia faktu, ze bankier zamienil 1tys. z mennicy na 27 tys.
znajdujace sie w obiegu. Tym samym z kazdego tysiaca jest w stanie

Nie z mennicy a NBP ;-)

A tak serio: no tak jest w stanie wykreowac, co laczy sie
nierozerwalnie z pozniejsza destrukcja tycyh pieniedzy. Pozostaja od
nich odsetki.

Rzecz prosta i oczywista, ciagniesz ten temat jakbys powaznie mial
przeczucie, ze odkrywasz ameryke ;)

Pytanie - co z tego?

Bo, ze mechanizm jest - wszyscy wiedza [ew. moga sie w banalny sposob
dowiedziec klikajac strone NBP i ogladajac prezentacyjke dla 7
latkow].  Podobnie jak wiele innych mechanizmow wystepujacych w
gospodarce, rolnictwie, ruchu drogowym itp.

Ponownie - pytanie - co z tego, ze SYSTEM BANKOWY [blagam nie piszmy,
ze jakis bankier bo zaraz w glowach mas rodzi sie skojarzenie, ze ktos
gdzies w banku siedzi i dopisuje te pieniadze sobie do konta] jest w
stanie kreowac pieniadz?

Ma to swoje wady - ma to i swoje zalety. Sto lat temu kiedy ten
mechanizm byl ograniczony, ba tysiac lat temu kiedy w ogole nie
istnial - zycie wygladalo zupelnie inaczej. Inflacja byla ograniczona
i nie wystepowaly - charakterystyczne dla obecnej gospodarki - okresy
kryzysow i wzrostow.

Z drugiej strony w tamtych czasach 99,99% spoleczenstwa nie posiadala
nic, 00,01% posiadal wszystko. Teraz jest tak, ze jakies 90% nie
posiada nic :) Teraz zasadniczo kazdy pracujacy moze sobie pozwolic na
auto, telewizor czy dom - fakt, ze na kredyt - ale jeszcze 100 lat
temu nie mial nawet prawa marzyc o posiadaniu czegokolwiek bo kredyt
nie byl dostepny, a pracujac cale zycie mogli sobie pozwolic jedynie
na jedzenie, ubranie i wynajacie lokum.

Wystarczy poczytac troche literatury XIX wiecznej zeby zobaczyc jak
rozowe bylo zycie mas, przed obecnym systemem ekonomicznym :)

Obecny system ma wiele wad - moze nawet zbyt wiele. Ale kreacja sama w
sobie nie jest taka zla, poki korzysta sie z niej w racjonalny i
konserwatywny sposob.

Data: 2009-05-19 10:40:41
Autor: sorden
BK wrote:

[...]

Jesli zeszloroczny kryzys, w ktorym okazalo sie ze "system bankowy" jest
silniejszy od jakiegokolwiek panstwa - wymusza na jego podatnikach splate
dlugow Cie nie przekonal - to ja tez nie dam rady.
Powiem tylko, ze tez chcialbym prowadzic biznes polegajacy na sprzedazy
luksusowych mercedesow na kredyt biedakom spod mostu, zas splaceniu tych
kredytow wymuszac na panstwie ;)
Taka nadmierna podaz pieniadza generuje inflacje. Inflacja to okradanie Cie
z Twoich oszczednosci - to tak najprosciej.

[...]

Jasne, wszyscy zyjmy na kredyt. Mowisz jak typowy Amerykanin, opierajacy
swoje bogactwo na kredycie splacanym karta kredytowa.. ;]

PS: Zaloze sie, ze 90% - jak nie lepiej - spoleczenstwa nigdy tej animacji
nie widzialo i nie ma pojecia jak system dziala.

--
in

Data: 2009-05-19 03:17:20
Autor: BK
On May 19, 10:40 am, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]

silniejszy od jakiegokolwiek panstwa - wymusza na jego podatnikach splate
dlugow Cie nie przekonal - to ja tez nie dam rady.

Stary mylisz pojecia i juz. Do kryzysu nie doprowadzila kreacja
pieniadza tylko nieodpowiedzialne i glupie korzystanie z mozliwosci
jakie daje. I juz. To nie znaczy, ze narzedzie jest zle - tylko sposob
jego wykorzystania.

Tak jakby uznac, ze do II wojny swiatowej doprowadzil wynalazek broni,
bo bez broni nie byloby II wojny swiatowej, wiec trzeba zakazac
produkcji wszelkiej broni - a bron istniejaca zniszczyc.

Tak jakby uznac, ze do wzrostu liczby samobojstw przyczynilo sie
wysokie budownictwo [bo ludzie skacza z dachow i okien] - wiec trzeba
zburzyc wszystkie wysokie budynki.

Tak jakby uznac, ze za zamachy 9/11 odpowiedzialne sa samoloty i
zakazac wszystkich lotow.

Nie mysle jak typowy amerykanin zadluzajacy sie bez zadnych
racjonalnych granic. Ale nie mysle tez jak wystraszona, nie majaca
wiedzy sredniowieczna czarna masa, ktora jest w stanie zniszczyc kazdy
postep, kazde odkrycie w obawie przed jego skutkami.

Jestem w stanie myslec inaczej niz w kategoriach CZARNE / BIALE.

Zdaje sobie doskonale sprawe z wad i zalet kredytu oraz kreacji
pieniadza. Wiem, ze odpowiedzialnie i rozsadnie uzywane sa w stanie
swiatu przynosic wiele dobrego - dzieki temu mamy co jesc, mamy
komputery, samochody, mnieszkania, medycyna.  Wiem, ze liberalne i
nieodpowiedzialne prowadzenie polityki kredytowej moze doprowadzic do
prawdziwej katastrofy.

Ale to nie znaczy, ze mamy tylko dwie drogi: kredytowac wszystko jak
leci jak banda skretynialych amerykanow lub zakazac calego kredytu jak
sredniowieczny kosciol katolicki, stojacy na strazy sredniowiecznego
systemu.

Jestem w stanie zrozumiec, ze do rozwoju jest niezbedne pewne ryzyko,
ryzyko zwiazane np. z kredytem i kreacja. Jednak jestem w stanie
pojac, ze ryzyko to trzeba odpowiednio minimalizowac.

Jestem za kredytowaniem i kreacja, ale nie na "amerykanskich"
warunkach. Przykladem w miare odpowiedzialnego kredytowania np.
mieszkan jest obecna sytuacja w Polsce, gdzie wiekszosc bankow obecnie
wymaga wkladu wlasnego i konserwatywnie liczy zdolnosc kredytowa. I to
rozumiem, wiem, ze to jest tez pewne ryzyko - ale ryzyko to chyba
warto ponosic.

Powrot do systemu z przed stu [i wiecej lat]: likwidacja akcji
kredytowej, standardy zlota czy co tam jeszcze konserwatywne szkoly
austryjackie i inne takie promuja to nie tylko powrot do MALO
ryzykownego systemu ekonomicznego z przed stu lat, to takze powolny
powrot do tamtych standardow zycia - a to mi osobiscie srednio pasi.

Wybacz, ze wbrew wiekszosci mam swoje, logiczne i przemyslane zdanie,
ktore doskonale rozumiem i jestem w stanie uargumentowac. Nie jestem
czlonkiem czarnej masy lecacej z pochodniami i sznurami linczowac
wszystkich bankierow jak leci, burzyc banki i system - bo paru
kretynow w USA rozpedzilo sie ze swoja polityka kredytowa :)

Data: 2009-05-19 12:24:09
Autor: sorden
BK wrote:

[...]

Najwyrazniej nie rozumiesz sensu pieniadza i jego wartosci.
Jesli caly ten obecny system bankowy to taki wspanialy i sprawdzajacy sie
wynalazek, to sprobuj wrzucic go na wolny rynek. Niech dziala tak jak inne
podmioty, bez obciazania ryzykiem podatnika.

--
in

Data: 2009-05-19 03:39:36
Autor: BK
On May 19, 12:24 pm, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:
BK wrote:
> [...]

wynalazek, to sprobuj wrzucic go na wolny rynek. Niech dziala tak jak inne
podmioty, bez obciazania ryzykiem podatnika.

No mowie - zupelnie nie rozumiesz co ja do Ciebie pisze - tak jestes
zaslepiony swoja wspaniala wizja rzeczywistosci.

Czy ja pisze, ze obecny system jest wspanialy i sie sprawdza? Pokaz mi
takie zdanie w moich postach a stawiam Ci duze piwo.

Pisze wyraznie: obecny system ma swoje wady i zalety. Do jego krzysu
doprowadzili nieodpowiedni ludzie, ktorzy w zly sposob wykorzystali
narzedzia jakie w tym systemie funkcjonuja. Co nie zmienia faktu, ze
te narzedzie - wykorzystywane w sposob odpowiedzialny - moga przynosic
wiecej dobrego niz zlego. Uwazam, ze te narzedzia wykorzystane w
sposob odpowiedzialny sa lepsze niz desperackie i szalencze proby
wprowadzenia starego klasycznego systemu pieniadza opartego np. na
zlocie.

Prosze - nie sil sie na odpowiedz, poki nie zrozumiesz tego co
napisalem.

Data: 2009-05-19 12:48:04
Autor: george

BK wrote:
> [...]

zlocie.

Prosze - nie sil sie na odpowiedz, poki nie zrozumiesz tego co

-- -- -- -- -- -- -
chcesz powiedziac ze umozliwienie "kazdemu kowalskiemu" budowy wlasnej elektrowni atomowej bez zabezpieczen jest dobre dla spoleczenstwa (wynalazek sam w sobie calkiem fajny) ?

nalezy zrozumiec równiez ze pare osób moze wysadzic swiat w powietrze jesli sie im na to pozwoli.
System jest zly bo pozwala na majstrowanie przy nim "nieodpowiedzialnych" ludzi...
To nie jest mlotek, którym moze sobie kowalski palca rozwalic...

george

Data: 2009-05-19 04:02:58
Autor: BK
On May 19, 12:48 pm, "george" <george...@vp.pl> wrote:
"BK" <bkapuscin...@gmail.com> wrote in message

> [...]

ludzi...
To nie jest mlotek, którym moze sobie kowalski palca rozwalic...

Nie no to wlasnie zgadzamy. Ja nie uwazam, ze kreacja powinna
funkcjonowac tak jak funkcjonuje. Ja poprostu uwzam, ze nalezy z niej
korzystac odpowiedzialnie i racjonalnie. Tak jak z elektrowni
atomowych. :)

Jest elementarna roznica miedzy narzedziem, sposobem jego
wykorzystania i osoba korzystajaca. To pierwsze jest oki. Z dwoma
pozostalymi rzeczami mamy problem, zwlaszcza jesli chodzi o USA, bo
akurat w Polsce dosc szybko usztywniono polityke kredytowa - ku chwale
Ojczyzny :)

Data: 2009-05-19 17:32:28
Autor: sorden
BK wrote:

[...]

Jak to sie ladnie mowi: "roznica swiatopogladowa".
Ja uwazam system za obciazony moralnie, bo tak wlasnie widze przenoszenie
odpowiedzialnosci za lewar na szarego, w 90% nieswiadomego obywatela.
Kontrolowanie lewara moim zdaniem nic tu nie zmieni. Tyle.

--
in

Data: 2009-05-19 23:03:58
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Obciazony moralnie, na pewno. Obywatel jednak, zwlaszcza polski,
powinien jednak wiedziec, ze gra znaczonymi (przez panstwo) kartami.
To jest niezmienne od kiedy pamietam.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 12:28:00
Autor: george
kreacja pieniadza raz jeszcze
[cut...]

[...]

problem w tym ze w tym "systemie" tak naprawde nie ma wbudowanych hamulców, które moglyby zapobiec katastrofie na akutalna skale. Hamulcem BYLY "moralna odpowiedzialnosci" i tego typu farmazony które w XXI wieku juz dawno poszly w zapomnienie. Nie krytkuje calego systemu jako takiego. Mysle ze jest jakis zloty srodek pomiedzy FIAT money a "Austriakami" ale problem polega na tym ze aktualnego systemu nie da sie utrzymac.
Jesli bankierem jest "facet pracujacy w banku" a nie akcjonariusz ryzykujacy i tak w sumie niewielka "strata"
 (8% - limit kapitalów wlasnych do kredytów), a na haku wisi tylko depozytariusz i jednoczesnie podatnik to ten system jest naprawde chory i nie da sie go obronic w aktualnej formie.

george

Data: 2009-05-19 03:42:31
Autor: BK
kreacja pieniadza raz jeszcze
On May 19, 12:28 pm, "george" <george...@vp.pl> wrote:
[cut...]

[...]

Aye. I tu sie zgadzamy. Kolega wyraznie rozumie to o czym pisze ;-)
Tez uwazam, ze obecny system pozbawiony jest "hamulcow" co
doprowadzilo, ze nieodpowiedzialni idioci - zwlaszcza z usa - dawali
kredyt na kredyt na kredyt po to zeby ktos mogl brac nastepny
kredyt :)

I to jest... zle :-)

Natomiast konserwatywnie, odpowiedzialnie i racjonalnie prowadzona
polityka pieniezna i kredytowa - taki zloty srodek - jest zdecydowanie
lepszy niz fanatyczna wiara w kredyt czy fanatyczna wiara w standard
zlota.

I tyla w temacie :)

Data: 2009-05-19 12:49:29
Autor: george

"BK" <bkapuscinski@gmail.com> wrote in message news:20b7a689-7f35-46c8-bedd-21b6fc022875v17g2000vbb.googlegroups.com...
[...]

-- --
tak, zgadzamy sie :).

Data: 2009-05-19 13:11:07
Autor: Krzysztof Halasa
BK <bkapuscinski@gmail.com> writes:

[...]

Bez przesady, wzglednie wysoki obecny standard zycia to nie zasluga
kredytow, a tego, ze nauczylismy sie korzystac z maszyn itd. i nie
wszystko juz trzeba dzwigac na wlasnym grzbiecie.

Tzn. kredyty itd. sa pewnie niezbedne w obecnym ksztalcie systemu,
w przeciwnym przypadku mielibysmy depozyty w skarpetach + totalny brak
pieniedzy, i pewnie wszystko wymagaloby barteru. Tak w ogole pieniadze
w teorii w ogole nie sa niezbedne.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 04:20:56
Autor: BK
On May 19, 1:11 pm, Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> wrote:
BK <bkapuscin...@gmail.com> writes:
> [...]

kredytow, a tego, ze nauczylismy sie korzystac z maszyn itd. i nie
wszystko juz trzeba dzwigac na wlasnym grzbiecie.

Hehe i tak - i nie. Maszyny - caly postep - trzeba czyms finansowac.
Kiedys wszystko musial finansowac krol z podatkow. Pieniadza bylo X i
juz. Szedl na "dwor" i "wojne". Dzieki kredytowi - biznes jest w
stanie finansowac sie "sam". Pieniadz poprostu stal sie dostepniejszy
- mozna stworzyc cos praktycznie z niczego, trzeba tylko bulic odsetki
bankowi :) Ale to i tak korzystniejsze rozwiazanie niz robic "nic" bo
nie ma za co.

Kredyt = dostep do pieniadza. Nie mozna przegiac z kredytowaniem ale
brak kredytowania baaaardzo ogranicza postep.

Data: 2009-05-19 13:41:20
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Kredyt nie umozliwia stworzenia czegos z niczego, niestety. To tylko
przesuniecie srodkow pomiedzy roznymi osobami (od depozytariusza do
kredytobiorcy). Przesuniecie, z definicji, nie tworzy niczego nowego.

Kredyt = dostep do pieniadza. Nie mozna przegiac z kredytowaniem ale
brak kredytowania baaaardzo ogranicza postep.

W praktyce tak jest (jak zreszta napisalem), ale teoretycznie sa inne
rozwiazania. Na pewno nie kredyty sa glownym zrodlem postepu.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-05-19 13:43:29
Autor: SDD
kreacja pieniadza raz jeszcze

Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> napisal w wiadomosci news:m37i0dqpzz.fsfintrepid.localdomain...

W praktyce tak jest (jak zreszta napisalem), ale teoretycznie sa inne
rozwiazania. Na pewno nie kredyty sa glownym zrodlem postepu.

Praktyka jest najwazniejsza.
W teorii wogole nie jest potzrebny pieniadz - i wszystko mogloby byc wspolne.
W ZSRR jednak nie udalo sie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-21 10:13:50
Autor: Greg
kreacja pieniadza raz jeszcze
Uzytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisal w wiadomosci news:a9262e92-6615-4b3b-b98d-32cf6aeefc4en21g2000vba.googlegroups.com...

[...]

Socjalizm Tak, Wypaczenia Nie!
Stary, to juz bylo.

W skrócie:
Ten system zostal stworzony przez panstwo-regulatora i bez kontroli panstwa-regulatora istniec nie moze.
Gdyby rzucic go na fale wolnego rynku, zdechlby w oka mgnieniu.
Dlaczego? Bo jest nieefektywny i nagle okazalo by sie, ze ludzie go nie chca (bo im sie on nie oplaca).

System zlotowy powstal bez ingerencji regulatora i spokojnie moze sobie bez niego funkcjonowac.
Daj ludziom swobode dzialania (czyt. odsun na bok panstwowe regulacje oraz interes finansjery lobbujacej za tymi regulacjami), a zobaczysz, ze wolni ludzie wybiora pewnosc w postaci zlota.

Rynek nie klamie, klamia ludzie, którzy go ograniczaja dla wlasnego interesu.

Co do standardu zycia dzis i w XIX wieku, to spójrz na XIX-wieczne USA, bo tylko tam istnial prawdziwy wolny rynek.
Tylko nie mów mi, ze zylo im sie gorzej, bo nie mieli telewizorów i samochodów :)

Standard zlota -> brak inflacji i brak duzych amplitud cyklu koniunkturalnego.
Pierwsze jest przyczyna, drugie skutkiem, a nie na odwrót, jak, wydaje mi sie, próbowales wylozyc.

Pozdrawiam

Data: 2009-05-19 10:50:09
Autor: george

"sorden" <sorden.spam@wp.pl> wrote in message news:gutrta$9c6$1mx1.internetia.pl...
BK wrote:

[...]

zgadza sie, ja tylko dodam ze bankierzy zaczeli polegac na systemie rezerw czastkowych jak na worku bez dna i dzialaja tak zeby zalewarowac sie na maksa (czyli do tych 27k) wykorzystujac wszelkie mozliwe obejscia nalozone na bank depozytowy, a ryzyko przetransferowac na podatnika, którego depozyty sa wziete jako zakladnik.
Do tej pory jedynym bezpiecznikiem bylo stare pokolenie bankierów, którzy pamietali lata 30, niestety odeszlo w latach 70-80 a nowe pokolenie tlustych kotów zintensyfikowalo wykorzystanie tej luki. Juz nie obowiazywaly moralne kagance a wrecz przeciwnie, postawa "dymac frajera depozytariusza byle szybko zanim sie zorientuje" widzielismy na pelna skale. Na domiar zlego ten masywny lewar zostal powiekszony przez derywaty (CDS - AIG np). Balon zbudowany na tym poczatkowym 1000pln nadmuchany zostal do niewyobrazalnych rozmiarów.
Benky doszedl widac do wniosku ze tylko inflacja na skale hiper moze nas uratowac. Drukuja tego tyle jakby nie bylo jutra....

george

Data: 2009-05-19 11:17:42
Autor: sorden
george wrote:

Benky doszedl widac do wniosku ze tylko inflacja na skale hiper moze nas
uratowac. Drukuja tego tyle jakby nie bylo jutra....

Tak, tylko to jest jeszcze lepszy numer. Ostatnio drukuja kase na 'wykup
obligacji'. Tym samym splacaja swoje zadluzenie u np. Chinczyka, a
jednoczesnie eksportuja inflacje poa USA. Ostatnio mieli odczyt 0% -
pierwszy raz od baaaardzo dawna.
Z usiakami nie wygrasz :)

--
in

Data: 2009-05-19 11:43:50
Autor: george

"sorden" <sorden.spam@wp.pl> wrote in message news:gutu2n$648$1mx1.internetia.pl...
george wrote:

[...]

dokladnie tak, wiedza ze beda mieli hiperinflacje (pieniadz w przyszlosci bedzie tanial -> latwiej splacic dlug),
wiec lepiej teraz zaciagnac dlug (na amerykanskim podatniku i wyemitowac pod to papier) i splacic nim aktualne zobowiazania. Problem w tym ze Chinczyk sie lekko obrusza na ten obrót sprawy bo czuje sie robiony w przyslowiowego "CH". Teraz dostanie "talary" które w przyszlosci beda warte tyle ile papier potrzebny do ich druku. Nie wiadomo co je szybciej zezre ... inflacja czy korniki....

george

Data: 2009-05-18 11:02:11
Autor: szczurwa
kreacja pieniadza raz jeszcze
On 18 Maj, 19:40, sorden <sorden.s...@wp.pl> wrote:

Z depozytu 1000pln banki kreuja ponad 27k pln przy poziomie rezerw 3.5%

I wraz im się nie opłaca ?

kreacja pieniadza raz jeszcze