kredyt w PLN

Data: 2021-05-12 19:05:50
Autor: JaceK
kredyt w PLN
Na wstępnie zaznaczam, że nie jest moim celem wywołanie jakiejś wojenki. Chciałbym po prostu zrozumieć temat.

Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły. Obecnie popularne są kredyty w PLN. Na ich oprocentowanie składa się marża banku i WIBOR (3M lub 6M). Ten ostatni parametr jest obecnie bliski zeru co sprawia, że kredyty mają niskie oprocentowanie i są dość atrakcyjne.

WIBOR jest oprocentowaniem pożyczek na rynku międzybankowym. Co się stanie, gdy ten WIBOR wzrośnie? Oczywiście wzrosną raty. Chociaż bank "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w chwili udzielania pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR obowiązującym w okresie spłaty kredytu.

Wydaje mi się, że znowu będzie płacz. Patrzyłem na symulację dla rat ze zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory. Mam wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN. Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać. Tak jakby banki chciały "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również wzrośnie dość sporo.

Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

JaceK

Data: 2021-05-12 19:28:17
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Wed, 12 May 2021 19:05:50 +0200, JaceK wrote:
[...]

Nie.

a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy - to
jest jakis margines,
b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

c) kredyty sa pokrywane z depozytow od klientow d) jak sie rynek ruszy, to klienci moga szybko przejsc do banku, ktory
daje wieksze %.

Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

Jak najbardziej moze sie zdarzyc.

Patrzyłem na symulację dla rat ze zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

a to zalezy.
Jak w tej chwili banki oferuja kredyty ze spora marza, bo wibor niski,
to potem drobne zmiany wiboru nie maja tak duzego wplywu.
Ale kto zagwarantuje, ze wibor nie skoczy np do 10% ?

Mam wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

Pisalem o tym od lat. "Nabici w WIBOR" Ale ... tu moze NBP interweniowac, aby wyborcow zadowolic :-)
Chyba, ze znowu ta zlotowka tak padnie, ze trzeba bedzie nowego
Balcerowicza powolac, co powie "nie ma z czego doplacac" :-)

Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać. Tak jakby banki chciały "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również wzrośnie dość sporo.
Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

Takiego wzrostu WIBOR do ~2% to bym sie obawial w perspektywie paru
lat. Czy to bedzie tak sporo ... szczegolnie, ze czesc kredytu splacona..

J.

Data: 2021-05-13 00:50:41
Autor: Pete
kredyt w PLN
Hello, J.F.
On 12.05.2021 19:28 you wrote:

> Nie. a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy > - to jest jakis margines, b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - > trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

Dlatego zwykle kredyty są oprocentowane w oparciu o WIBOR.
Jak masz w umowie WIBOR3M, to bank przelicza oprocentowanie co 3 miesiące a jeśli 6M, to co pół roku.

Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile pożyczą.
 --
Pete

Data: 2021-05-13 11:43:18
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Thu, 13 May 2021 00:50:41 +0200, Pete wrote:
Hello, J.F.
On 12.05.2021 19:28 you wrote:
> [...]

Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile pożyczą.

No ale JaceK uwazal, ze bank pozycza dla siebie pieniadze raz, i
pozycza je potem klientowi.
Nie - bank jak "pozycza" pieniadze z rynku, to na krotko.
I potem musi oddac, a pozyczyc nastepne.

A klient-kredytobiorca potem cierpi.

J.

Data: 2021-05-12 20:08:14
Autor: Piotr Gałka
kredyt w PLN
W dniu 2021-05-12 o 19:05, JaceK pisze:

Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły.

I udają, że nie rozumieli jak się umawiają.

Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

Zapewne.

Patrzyłem na symulację dla rat ze zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

Nie trzeba aż symulatorów.
Jak masz 300tysięcy na 300rat to pierwsza rata (w wersji malejącej - to jest łatwiej policzyć) wyniesie:
1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)
po wzroście WIBOR do 5%:
1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750
a po wzroście WIBOR do 10%:
1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

Rata nie spada tak szybko, aby wyglądało to jakoś specjalnie inaczej jak skok WIBORu zdarzy się nie dziś, a za np. 2 lata.

Mam wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

Ani nie banki - nie wciskają przecież nikomu kredytów hipotecznych na siłę.
Ani nie podobna - przypuszczam, że w aktualnych umowach nie ma klauzul niedozwolonych.

Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać.

Nie koniecznie.
Na razie pożyczają pieniądze i chyba płacą za nie mniej niż wynosi inflacja. Jak będą płacić o marżę więcej niż wynosi inflacja to właściwie nie mają powodów do płaczu, bo się na taką marżę umówili.
A czy WIBOR będzie większy niż inflacja - pojęcia nie mam.
Ja się raczej od kilku lat dziwię dlaczego inflacja jest taka mała. Ale ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

Tak jakby banki chciały "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również wzrośnie dość sporo.

Tylko, że teoretycznie ten wzrost raty to nie jest zysk banku tylko jakieś odzwierciedlenie tracenia przez pieniądz wartości na skutek inflacji.

Prawdopodobnie robię bardzo głupie założenie, że WIBOR powinien być mniej więcej równy inflacji, ale tak jest mi najłatwiej sobie to wytłumaczyć.

Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

Chyba tylko jakby WIBOR skoczył wyraźnie powyżej inflacji, bo w przeciwnym przypadku to wziąłeś od kogoś (banku) coś (kasę) i to coś traci na wartości no to chyba normalne jest że należy tę utratę wartości zrekompensować.
P.G.

Data: 2021-05-13 12:07:33
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Wed, 12 May 2021 20:08:14 +0200, Piotr Gałka wrote:
[...]

Nawiasem mowiac - splata kapitalu 1000, odsetki 500.

po wzroście WIBOR do 5%:
1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750

A tu splata kapitalu nadal 1000, a odsetki 1750 :-)

a po wzroście WIBOR do 10%:
1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

Policz jeszcze Wibor 2% - bo takiego bym sie obawial w pierwszej
kolejnosci, tzn za pare lat
1000 + 4%*300tys/12 = 1000+1000 = 2000 (marża 2% WIBOR 2%)

No ale inflacja leci, zarobki moga wzrosnac.

[...]

Wtedy raczej tez nie bylo. Tzn - jeszcze nie stwierdzono, ze sa
niedozwolone, choc bankowi prawnicy powinni juz wtedy na nie uwazac.

A w przyszlosci ... odsetki oparte o WIBOR, a kto ustala WIBOR?
Banki !

[...]

Kryzys byl.
Choc jakby sie skonczyl, a ceny troche stanely.
Ale czesto jednak poszly w gore sporo ... jak oni te inflacje liczą?

Jest gdzies oficjalne zestawienie, jak dokladnie policzyli?

Ale ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

Ano sa. Slabe zwiazki zawodowe mamy i ludzie wolno sie podwyzek
domagaja :-)

[...]

Jak widac - inflacja i odsetki sa malo ze soba zwiazane.
Przynajmniej krotkookresowo.

A w dluzszym okresie ... to idzie w jedna strone - wiec raczej klasa
srednia traci oszczednosci, a kredytobiorcy zarabiaja.

J.

Data: 2021-05-13 22:49:48
Autor: Michal Jankowski
kredyt w PLN
W dniu 12.05.2021 o 20:08, Piotr Gałka pisze:

[...]

A jak to właściwie jest przy udzielaniu kredytu? Bank wylicza klientowi "zdolność kredytową", czyli jaka jest wysokość raty, jaką klient jest w stanie spłacać ze swoich dochodów, tak?

I jaki wibor do takiego obliczenia się bierze? Obecny? To nie będzie żadnego zapasu na ewentualny przyszły wzrost rat. Jakiś szacowany, że "tyle to może wzrosnąć"?

   MJ

Data: 2021-05-14 08:29:26
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-13, Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:

[...]

I jaki wibor do takiego obliczenia się bierze? Obecny? To nie będzie żadnego zapasu na ewentualny przyszły wzrost rat.

Tak to działa. I tak działało przy frankowiczach.
Ty musisz mieć mózg by się nie zadłużać się pod tzw. korek.

Jakiś szacowany, że "tyle to może wzrosnąć"?

Muszą pokazywać symulację "co jeśli" wibor będzie taki, siaki, owaki. Ale na ile dociera do klienta że WIBOR MOŻE tak wzrosnąć, to nie wiesz. Ja stawiam, że do wielu zadłużających się na obecnej górce to nie dociera.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-14 09:42:07
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 08:29, Wojciech Bancer pisze:

Tak to działa. I tak działało przy frankowiczach.
Ty musisz mieć mózg by się nie zadłużać się pod tzw. korek.

W kwestii FORMALNEJ.

W kredytach frankowych kwota KAPITAŁU była uzależniona od kursu franka.
ODSETKI to zupełnie inna sprawa.

Chciałbyś aby dziś Ci bank oferował takie instrumenty spekulacyjne?

Załóżmy że chciałbyś i wolno Ci chcieć

Problem jest w tym że i kiedyś i teraz PRAWO NIE POZWALA bankowi takiej umowy Ci ZAPROPONOWAĆ.

Data: 2021-05-14 09:58:18
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-14, _Master_ <Master@z.pl> wrote:

[...]

Chciałbyś aby dziś Ci bank oferował takie instrumenty spekulacyjne?

Tak.

Problem jest w tym że i kiedyś i teraz PRAWO NIE POZWALA bankowi takiej umowy Ci ZAPROPONOWAĆ.

Bzdura.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-14 10:08:15
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 09:58, Wojciech Bancer pisze:

Bzdura.

O tak właśnie zachowują się banki przed tym jak zaczynają proponować ugody frankowiczom ;-)

Data: 2021-05-14 11:55:55
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-14, _Master_ <Master@z.pl> wrote:
W dniu piątek-14-maja-2021 o 09:58, Wojciech Bancer pisze:

Bzdura.

O tak właśnie zachowują się banki przed tym jak zaczynają proponować ugody frankowiczom ;-)

I frankowicze omamieni prawniczym bełkotem o darmowych mieszkaniach.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-14 12:15:02
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 11:55, Wojciech Bancer pisze:
I frankowicze omamieni prawniczym bełkotem o darmowych mieszkaniach.

Nie zaczynaj.

Frankowicz jako konsument w pojebanej socjalistycznej UE ;-) może chcieć różnych głupot i mieszkań też ZA DARMO. Może chcieć popełnić samobójstwo... Jednak UE i jego opiekuńcze państwo chroniące konsumentów DBA ABY TEGO NIE ZROBIŁ ;-)
Na to dbanie idą miliony z naszych podatków.

A to DBANIE przejawie się między innymi w regulacji jakie zapisy umów mogą a jakie nie mogą być proponowane klientom banków.

Też uważam to za IDIOTYZM ale TAK JEST.
Pogódź się z tym albo głosuj na Konfederację ;-)

Data: 2021-05-14 12:48:33
Autor: Olin
kredyt w PLN
Dnia Fri, 14 May 2021 12:15:02 +0200, _Master_ napisał(a):

Pogódź się z tym albo głosuj na Konfederację ;-)

No ale jak tu głosować na półgłówków, którzy nie wiedzą, że kursy walut się
zmieniają.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

,,Nie ma takiego problemu, ani osobistego, ani rodzinnego, ani narodowego,
Różańca"
Matka Boża do s. Łucji

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-05-14 13:32:07
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 12:48, Olin pisze:
No ale jak tu głosować na półgłówków, którzy nie wiedzą, że kursy walut się
zmieniają.

Konfederacja to półgłówki co nie wiedzą że kursy walut się zmieniają?

Jesteś przykładem nieznajomości tej partii i operujesz medialnymi sloganami.
Czy tylko nie zrozumiałeś tego co napisałem?

Data: 2021-05-14 13:38:19
Autor: Olin
kredyt w PLN
Dnia Fri, 14 May 2021 13:32:07 +0200, _Master_ napisał(a):

Konfederacja to półgłówki co nie wiedzą że kursy walut się zmieniają?

No nie tylko. Spędzają dużo czasu na siłowni i potrafią z piąchy przekonać
do swych poglądów, więc szacun.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Na razie stoimy na stanowisku, że mamy rację"
Jacek Czaputowicz

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-05-14 05:21:54
Autor: Dawid Rutkowski
kredyt w PLN
piątek, 14 maja 2021 o 14:00:55 UTC+2 _Master_ napisał(a):

np. brak możliwości wyrejestrowania auta i przymus ubezpieczenia gdy nim się nie jeździ. To nie jest finansowa sprawa dla budżetu. Kwestia zasad jakimi powinno się kierować państwo.

A masz przymus posiadania samochodu? Po co on komu, skoro nim nie jeździ?
Do tego samochód stojący niszczeje.
Ale pewnie jak będzie musiał pojechać to szybciutko sobie polisę przez internet opłaci?
Udajesz, czy nie wiesz, co to jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej - czyli to obowiązkowe?
Nie ubezpieczasz nim swojego samochodu, ale samochód i ew. leczenie kogoś, komu zrobisz swoim samochodem na drodze krzywdę - i to jest obowiązkowe.

Data: 2021-05-14 15:12:04
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 14:21, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

Nie zrozumiałeś że chodzi o stojący w garażu czy naprawiany samochód którym się nie jeździ?
Jak Ty czytasz? No właśnie. Ciągle spotykam takich co o Konfeseracji mają taką wiedzę.
"konfederat" to pewnie jest PRZECIWKO WSZELKIM UBEZPIECZENIOM"

Ale doczytać albo posłuchać głębiej to już nie potrafią

Nie ubezpieczasz nim swojego samochodu, ale samochód i ew. leczenie kogoś, komu zrobisz swoim samochodem na drodze krzywdę - i to jest obowiązkowe.

Przedstawiłeś swój socjalistyczny pogląd na świat.
Masz prawo do takiego zdania ;-)

A teraz napisz co sadzisz o tej zadymie z kredytami frankowymi?
Widziały gały co podpisywały czy opiekuńcze państwo ma się do takich umów WTRĄCAĆ aby nie konsument sobie krzywdy nie zrobił a i swojej rodzinie czy nawet społeczeństwu?

Jakie masz zdanie?

Data: 2021-05-14 14:00:53
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 13:38, Olin pisze:
No nie tylko. Spędzają dużo czasu na siłowni i potrafią z piąchy przekonać
do swych poglądów, więc szacun.
To pewnie masz na myśli Korwina? ;-)
Większość debili na takim poziomie postrzega świat.

Jakimiż to ścieżkami w zwojach mózgowych połączyłeś Konfederatów z brakiem wiedzy o kursach.

Intrygujące ;-)

Możesz zacytować ich zdanie na jakiś konkretny temat? Cokolwiek.

np. brak możliwości wyrejestrowania auta i przymus ubezpieczenia gdy nim się nie jeździ. To nie jest finansowa sprawa dla budżetu.
Kwestia zasad jakimi powinno się kierować państwo.

Podołasz?

Data: 2021-05-14 14:30:52
Autor: Olin
kredyt w PLN
Dnia Fri, 14 May 2021 14:00:53 +0200, _Master_ napisał(a):

Jakimiż to ścieżkami w zwojach mózgowych połączyłeś Konfederatów z brakiem wiedzy o kursach.

Od kilku dni ejakulujesz jeremiadami o banksterce, która oszukała
niepiśmiennych frankowiczów, a przy okazji namawiasz do głosowania na
Konfederację.
Ile neuronów potrzeba, żeby to połączyć?

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

żeby rozpalić grilla."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-05-14 15:20:35
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 14:30, Olin pisze:

Od kilku dni ejakulujesz jeremiadami o banksterce, która oszukała
niepiśmiennych frankowiczów, a przy okazji namawiasz do głosowania na
Konfederację.
Ile neuronów potrzeba, żeby to połączyć?

Ty to chyba kolega Runta? ;-)

Tłumaczę jeszcze raz

Moje poglądy są konfederackie. Ale... domagam się przestrzegania prawa (z którym się nie zgadzam) Płacę podatki na nadzór bankowy i ściganie złodziei w tym pojebanym państwie.
Dlatego wymagam aby bank który złamał prawo został za to ukarany zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.

Tłumaczę przy okazji różnym debilom banksterkim że ich głos przy urnie przekłada się na prawo które w tym przypadku im się nie podoba bo sądy zasadzają PRZECIWKO bankom.

Tacy ZDZIWIENI i OBURZENI a sami głosowali za wejściem do UE i na PO lewicę ZETESEL czy PiS
a tym samym za OCHRONĄ KONSUMENTA

Dla mnie to jest proste jak drut. Może nie umiem przekazać ;-)
Moja wina ;-)

Data: 2021-05-14 15:54:20
Autor: Olin
kredyt w PLN
Dnia Fri, 14 May 2021 15:20:35 +0200, _Master_ napisał(a):

Płacę podatki na nadzór bankowy i ściganie złodziei w tym pojebanym państwie.

Nadzór bankowy to lewacka instytucja. Ideowy konfederat takim tworem się
brzydzi, a podatków nie płaci, i dotrzymuje umów. Czyli, jak się umówił na
franki, to wahania kursów bierze na klatę.

Data: 2021-05-14 18:31:38
Autor: _Master_
kredyt w PLN
W dniu piątek-14-maja-2021 o 15:54, Olin pisze:
Nadzór bankowy to lewacka instytucja.
Pełna zgoda.

  Ideowy konfederat takim tworem się brzydzi
Brzydzę się

a podatków nie płaci,
Że CO?
PO na początku swojego istnienia nawoływała do nie płacenie PODATKÓW?
Co innego ile tych podatków i na co? Ale widzę że masz jakieś kreskówkowe/komiksowe pojęcie o programie Konfederacji.

  i dotrzymuje umów. Czyli, jak się umówił na
franki, to wahania kursów bierze na klatę.
Ja jestem zadowolony z kredytu frankowego.

Jeśli PAŃSTWO mi odda moją część podatków to nawet zrzeknę się roszczeń i możliwości UGODY z bankiem. ;-)
Tą część która poszła na nadzór i opiekę nad bankami ;-)
Podpisałem też umowę z PAŃSTWEM że będzie czuwać aby banksterka przestrzegała prawa. Za to zapłaciłem już grube pieniądze jako podatnik.
UMÓW SIĘ DOTRZYMUJE!

Ty dalej nie zrozumiałeś jakie mam poglądy a za co chcę KARAĆ.

Jeśli tego nie zrozumiałeś to jak ogarniasz programy partii politycznych. Jak możesz chodzić na wybory? ;-)

Data: 2021-05-14 10:22:45
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Thu, 13 May 2021 22:49:48 +0200, Michal Jankowski wrote:
[...]

Jakos tak, ale chyba jednak z ryzykami.

I jaki wibor do takiego obliczenia się bierze? Obecny? To nie będzie żadnego zapasu na ewentualny przyszły wzrost rat. Jakiś szacowany, że "tyle to może wzrosnąć"?

Tak mysle, ze taki biora.
Albo po prostu jakis "wspolczynnik bezpieczenstwa" doliczaja, i zapas
jest, na nieprzewidziane wzrosty. J.

Data: 2021-05-14 09:59:50
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik Piotr Gałka piotr.galka@cutthismicromade.pl ...

[...]

Z ciekawości - na jaka obecnie marze mozna liczyc przy hipo?

--
Pozdrawia... Budzik
Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

Data: 2021-05-12 20:41:27
Autor: _Master_
kredyt w PLN
Jeśli banki będą wkładać klauzule niedozwolone w umowy, indeksować wartość pożyczonego kapitału do jakiegoś WSKAŹNIKA, instrument spekulacyjny nazywać kredytem hipotecznym to TAK.

Będzie tak jak kredytami "frankowymi"

I tak samo będą miały PRZEJEBANE ;-)

Ale spoko majonez. Socjalistyczne unijne państwo wymyśli jakiś sposób aby stratę banków rozwodnić na całe społeczeństwo ;-)

Data: 2021-05-12 23:55:30
Autor: Robert Tomasik
kredyt w PLN
W dniu 12.05.2021 o 19:05, JaceK pisze:
Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

Banki mają różnie skonstruowane umowy. Czasem zawierając umowę masz
stałe oprocentowanie i tu nie ma w zasadzie problemu. Przy zmiennym
oprocentowaniu oczywiście jakieś ryzyko istnieje, ale generalnie działa
to tak, że bank zarabia na różnicy pomiędzy odsetkami otrzymywanymi od
kredytobiorcy, a odsetkami które wypłaca za wkłady.

Oczywiście bank może postanowić zarabiać więcej. Ale w tym momencie musi
klientom wypowiedzieć umowy. Gdyby wszystkie banki tak zrobiły, to byłby
to problem dla klientów, ale jeśli to zrobi jeden bank, to klienci
przerzucą do innego swoje zobowiązania i bank padnie.

--
Robert Tomasik

Data: 2021-05-13 11:47:15
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Wed, 12 May 2021 23:55:30 +0200, Robert Tomasik wrote:
[...]

A teraz mamy jeszcze podatek bankowy.
I bank wplaca do US ok 0.54 wartoci kredytu rocznie.

[...]

Z tym przerzucaniem to tez nie tak calkiem prosto, a wypowiedzenie
umowy kredytowej "bo bank chce wiecej zarobic" nie jest mozliwe.

J.

Data: 2021-05-13 14:46:47
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-13, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Kredytu, czy depozytu? Kredyt chyba nie jest aktywem?

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-13 06:10:24
Autor: Dawid Rutkowski
kredyt w PLN
czwartek, 13 maja 2021 o 14:46:49 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
On 2021-05-13, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote: > On Wed, 12 May 2021 23:55:30 +0200, Robert Tomasik wrote: >> W dniu 12.05.2021 o 19:05, JaceK pisze: >>> Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać? >> >> Banki mają różnie skonstruowane umowy. Czasem zawierając umowę masz >> stałe oprocentowanie i tu nie ma w zasadzie problemu. Przy zmiennym >> oprocentowaniu oczywiście jakieś ryzyko istnieje, ale generalnie działa >> to tak, że bank zarabia na różnicy pomiędzy odsetkami otrzymywanymi od >> kredytobiorcy, a odsetkami które wypłaca za wkłady. > > A teraz mamy jeszcze podatek bankowy. > I bank wplaca do US ok 0.54 wartoci kredytu rocznie.
Kredytu, czy depozytu? Kredyt chyba nie jest aktywem?

Dla banku kredyty to aktywa, depozyty to pasywa.

Ale podobno jest jeszcze coś takiego dziwnego, o czym bredził (wg mnie) prezio mbąka, że jak bank ma nadmiar depozytów i nie udzielił z nich kredytu, to musi je wpłacić do NBP - i wtedy to też są aktywa, od których płaci podatek (bredził tak w kontekście "uzasadniania" wprowadzania opłat przez banki w obecnej sytuacji, gdy 7,2% to za mało, żeby bank mógł na kredycie zarobić).

Data: 2021-05-13 18:29:43
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Thu, 13 May 2021 06:10:24 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Mam nadzieje, ze mowil to juz o pieniadzach w postaci elektronicznej a
nie papierowym, bo mbank banknotow to ma chyba malo.

A ta elektroniczna, to przeciez juz na koncie w NBP jest.

Moze chodzilo o jakies formy specjalne - np bony pieniezne NBP?

Zarowno stan konta w NBP, jak i gotowka w kasach to bilansowo sa
aktywa, ale czy dla podatku tez sie tak licza, to nie wiem.

(bredził tak w kontekście
"uzasadniania" wprowadzania opłat przez banki w obecnej sytuacji,
gdy 7,2% to za mało, żeby bank mógł na kredycie zarobić).

Ja tam KK splacam bez odsetek :-)

J.

Data: 2021-05-13 18:23:17
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Thu, 13 May 2021 14:46:47 +0200, Wojciech Bancer wrote:
On 2021-05-13, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Kredyt jest aktywem, bo to pieniadze dla banku.
A depozyt to pasywo, bo trzeba oddac.

Tak mi sie przynajmniej wydaje :-)

J.

Data: 2021-05-13 09:09:35
Autor: ąćęłńóśźż
kredyt w PLN
Jakie obecnie marże się spotyka?
A jak to było historycznie z marżami?
Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?

-- -- -
 Na ich oprocentowanie składa się marża banku i WIBOR.

Data: 2021-05-13 09:35:16
Autor: Pete
kredyt w PLN
Hello, ąćęłńóśźż.
On 13.05.2021 09:09 you wrote:

> Jakie obecnie marże się spotyka?

W hipotekach około 2%.
 > A jak to było historycznie z marżami? Czy złotowe były takie same > jak walutowe (marże)?

PLN Zwykle większe. zależność była taka że im większy był WIBOR tym mniejsza marża, żeby całość dobrze wyglądała.

Teraz WIBOR niski to marża 2 i więcej. Jak WIBOR był wyższy to dawało się trafić marzę niewiele ponad 1%
 --
Pete

Data: 2021-05-13 23:33:50
Autor: ąćęłńóśźż
kredyt w PLN
"Wyższy" "niższy" bajkopisarstwo JPDP uprawiasz.

-- -- -
Zwykle większe. zależność była taka że im większy był WIBOR tym

Data: 2021-05-13 15:57:57
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-13, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
Jakie obecnie marże się spotyka?
A jak to było historycznie z marżami?
Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?

Na złotowym mam 1.2%.
Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-13 07:25:42
Autor: Dawid Rutkowski
kredyt w PLN
On 2021-05-13, ąćęłńóśźż <a....@e.pl> wrote: > Jakie obecnie marże się spotyka? > A jak to było historycznie z marżami? > Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?
Na złotowym mam 1.2%. Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

Teraz w złotówkach poniżej 2% marży są tylko oferty dla klientów "premium" - a i tak najlepsza to 1,8%.

Co do marż frankowych - należałoby jeszcze do nich doliczyć spread - np. spread 6% przy kredycie na 30 lat podnosi marżę o 0,2pp. Patrząc na dalszy rozwój wypadków i umożliwienie spłaty we frankach należy to pomnożyć przez powiedzmy 0,75.
Suma oczywiście nadal niższa niż marże złotówkowe.
No i WIBOR na małym, ale jednak plusie, a LIBOR CHF obecnie na całkiem ładnym minusie - ok. -0,75%. Gdyby tylko nie ten kurs (oczywiście tyczy się to tych, co w owczym pędzie wzięli kredyt przed samym krachem - ten sam mechanizm, co pamiętni kupcy akcji banku śląskiego czy amber gold...)

Data: 2021-05-14 10:30:15
Autor: J.F
kredyt w PLN
On 2021-05-13, ąćęłńóśźż <a...@e.pl> wrote:
[...]

1.5%
Ale fakt - oferta specjalna, nie dla wszystkich.

[...]

A potem mozna bylo splacac w walucie ...

[...]

mbank sie zabezpieczyl, ale to klauzula niedozwolona :-)

J.

Data: 2021-05-14 12:12:49
Autor: JaceK
kredyt w PLN
On 14.05.2021 10:30, J.F wrote:
1.5%
Ale fakt - oferta specjalna, nie dla wszystkich.

W którym banku jest taka niska?

Data: 2021-05-14 03:23:38
Autor: Dawid Rutkowski
kredyt w PLN
piątek, 14 maja 2021 o 12:12:52 UTC+2 JaceK napisał(a):
On 14.05.2021 10:30, J.F wrote: > 1.5% > Ale fakt - oferta specjalna, nie dla wszystkich.
W którym banku jest taka niska?

W żadnym.
A nawet jeśli, to będzie dodatkowo niemała prowizja.
A do tego np. wymóg depozytu (lub "produktów inwestycyjnych") na kilkaset tysięcy czy posiadania "czarnej" KK z obrotem min. 10k miesięcznie.
Podobno BOŚ przyjmuje jako "wkład własny" środki na IKE czy IKZE - ale spróbuj taki kredyt dostać ;P

Data: 2021-05-14 13:34:12
Autor: J.F
kredyt w PLN
On 14.05.2021 10:30, J.F wrote:
1.5% Ale fakt - oferta specjalna, nie dla wszystkich.
W którym banku jest taka niska?

W żadnym.
A nawet jeśli, to będzie dodatkowo niemała prowizja.

0.5%
Oferta specjalna PKO dla pracownikow innych bankow :-)

Inna sprawa, ze doliczyli sie RRSO 3%, i nie wiem jak - cos
przemycili, czy "do czasu wpisu do KW".

A do tego np. wymóg depozytu (lub "produktów inwestycyjnych") na
kilkaset tysięcy czy posiadania "czarnej" KK z obrotem min. 10k
miesięcznie.

Wymogi dodatkowe oczywiscie sa, ale nie takie duze.

No i ubezpieczenie na zycie jeszcze.

J.

Data: 2021-05-15 16:59:47
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik J.F jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

[...]

No to ile w koncu? :)

--
Pozdrawia... Budzik
"Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,

Data: 2021-05-15 16:59:47
Autor: Budzik
kredyt w PLN
[...]

A cos wiecej napiszesz?

--
Pozdrawia... Budzik
"Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

Data: 2021-05-13 16:21:09
Autor: Piotr Gałka
kredyt w PLN
On 2021-05-13, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
Jakie obecnie marże się spotyka?
A jak to było historycznie z marżami?
Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?

Na złotowym mam 1.2%.
Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

Ja mam na złotowym 0,99%, ale trochę oszukane bo całe oprocentowanie (łącznie z WIBOR) jest w ukryty sposób pomnożone przez 365,25/360.
Uwzględniając ten czynnik można przyjąć, że przy małym WIBOR mam marżę 1%.
P.G.

Data: 2021-05-15 16:59:48
Autor: Budzik
kredyt w PLN
[...]

Ale to jakis aktualny kredyt czy sprzed lat?

--
Pozdrawia... Budzik
"Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

Data: 2021-05-15 16:59:48
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik Wojciech Bancer wojciech.bancer@gmail.com ...

[...]

Jacoj: ...istnieją na świecie ludzie, którzy potrafią zepsuć stalową kulę...
Pszemol: No to jest nas dwu...

Data: 2021-05-15 19:30:54
Autor: Wojciech Bancer
kredyt w PLN
On 2021-05-15, Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

[...]

[...]

A o który pytasz? Mój złotowy jest z 2012 roku.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-05-16 09:59:45
Autor: Budzik
kredyt w PLN
[...]

Dokładnie o ten pytałem bo wydał mi sie zaskakująco niski wobec tego co obecnie proponuja banki.

--
Pozdrawia... Budzik
"Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest

Data: 2021-05-14 09:59:50
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik JaceK JaceK@wu_pe.pe_el ...

[...]

Oczywiście ze trzeba to wziac pod uwage.
Banki imo powinny do umowy dołączac informacje ze przy takim wiborze rata bedzie wyonosiła tyle a przy takim tyle zeby to klientowi uzmysłowić ze to nie bedzie nic dziwnego jak wibor skoczy o 5 punktów procentowych.

Jest jednak znaczaca roznica miedzy sytuacja frankowiczów a sytuacja kredytobiorców PLN - w przypadku tych drugich ryzykujesz ze zmieni ci sie wysokosc raty ale nadal masz tyle samo do spłaty.
W przypadku frankowiczów, jak frank skoczył x2 to automatycznie zmieniła sie kwota pozyczki do spłaty.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z

Data: 2021-05-14 22:24:32
Autor: Pete
kredyt w PLN
Hello, Piotr Gałka.
On 14.05.2021 21:04 you wrote:

> Ale kwota pożyczki była wyrażona we frankach i się nie zmieniła :) > P.G.

Indeksowane na pewno nie. Denominowane to chyba w obu walutach.

--
Pete

Data: 2021-05-15 03:59:48
Autor: Budzik
kredyt w PLN
[...]

Wydaje sie ze ta linia obrony została juz dawno obalona przez sady.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jesli ty po kilka razy dziennie mozesz klamac jak stara pomarszczona cyganka

Data: 2021-05-16 00:29:50
Autor: Alf/red/
kredyt w PLN
W dniu 14.05.2021 o 11:59, Budzik pisze:
[...]

Nie wiem czy wszystkie tak robią, ale ja dwa lata temu dostałem taką tabeleczkę.
Od tego czasu WIBOR poszedł w dół, ale nie przypuszczam, żeby przez to przestali.

--
Alf/red/

kredyt w PLN