kredyt w PLN

Data: 2021-05-12 19:28:17
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Wed, 12 May 2021 19:05:50 +0200, JaceK wrote:
Chciałbym po prostu zrozumieć temat.
Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły. Obecnie popularne są kredyty w PLN. Na ich oprocentowanie składa się marża banku i WIBOR (3M lub 6M). Ten ostatni parametr jest obecnie bliski zeru co sprawia, że kredyty mają niskie oprocentowanie i są dość atrakcyjne.

WIBOR jest oprocentowaniem pożyczek na rynku międzybankowym. Co się stanie, gdy ten WIBOR wzrośnie? Oczywiście wzrosną raty. Chociaż bank "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w chwili udzielania pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR obowiązującym w okresie spłaty kredytu.

Nie.

a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy - to
jest jakis margines,
b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

c) kredyty sa pokrywane z depozytow od klientow d) jak sie rynek ruszy, to klienci moga szybko przejsc do banku, ktory
daje wieksze %.

Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

Jak najbardziej moze sie zdarzyc.

Patrzyłem na symulację dla rat ze zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

a to zalezy.
Jak w tej chwili banki oferuja kredyty ze spora marza, bo wibor niski,
to potem drobne zmiany wiboru nie maja tak duzego wplywu.
Ale kto zagwarantuje, ze wibor nie skoczy np do 10% ?

Mam wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

Pisalem o tym od lat. "Nabici w WIBOR" Ale ... tu moze NBP interweniowac, aby wyborcow zadowolic :-)
Chyba, ze znowu ta zlotowka tak padnie, ze trzeba bedzie nowego
Balcerowicza powolac, co powie "nie ma z czego doplacac" :-)

Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać. Tak jakby banki chciały "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również wzrośnie dość sporo.
Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

Takiego wzrostu WIBOR do ~2% to bym sie obawial w perspektywie paru
lat. Czy to bedzie tak sporo ... szczegolnie, ze czesc kredytu splacona..

J.

Data: 2021-05-13 00:50:41
Autor: Pete
kredyt w PLN
Hello, J.F.
On 12.05.2021 19:28 you wrote:

> Nie. a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy > - to jest jakis margines, b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - > trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

Dlatego zwykle kredyty są oprocentowane w oparciu o WIBOR.
Jak masz w umowie WIBOR3M, to bank przelicza oprocentowanie co 3 miesiące a jeśli 6M, to co pół roku.

Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile pożyczą.
 --
Pete

Data: 2021-05-13 11:43:18
Autor: J.F
kredyt w PLN
On Thu, 13 May 2021 00:50:41 +0200, Pete wrote:
Hello, J.F.
On 12.05.2021 19:28 you wrote:
> [...]

Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile pożyczą.

No ale JaceK uwazal, ze bank pozycza dla siebie pieniadze raz, i
pozycza je potem klientowi.
Nie - bank jak "pozycza" pieniadze z rynku, to na krotko.
I potem musi oddac, a pozyczyc nastepne.

A klient-kredytobiorca potem cierpi.

J.

kredyt w PLN