kredyt w PLN

Data: 2021-05-14 09:59:50
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik JaceK JaceK@wu_pe.pe_el ...

Na wstępnie zaznaczam, że nie jest moim celem wywołanie jakiejś
wojenki. Chciałbym po prostu zrozumieć temat.

Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły.
Obecnie popularne są kredyty w PLN. Na ich oprocentowanie składa
się marża banku i WIBOR (3M lub 6M). Ten ostatni parametr jest
obecnie bliski zeru co sprawia, że kredyty mają niskie
oprocentowanie i są dość atrakcyjne. WIBOR jest oprocentowaniem pożyczek na rynku międzybankowym. Co
się stanie, gdy ten WIBOR wzrośnie? Oczywiście wzrosną raty.
Chociaż bank "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w
chwili udzielania pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR
obowiązującym w okresie spłaty kredytu.

Wydaje mi się, że znowu będzie płacz. Patrzyłem na symulację dla
rat ze zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę
spory. Mam wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy
frankowiczów jednocześnie budując bardzo podobną sytuację (summa
summarum) z kredytami w PLN. Finalnie kredytobiorcy PLN też będą
płakać. Tak jakby banki chciały "odrobić" straty dając kredyty,
których rata prawdopodobnie również wzrośnie dość sporo.

Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

Oczywiście ze trzeba to wziac pod uwage.
Banki imo powinny do umowy dołączac informacje ze przy takim wiborze rata bedzie wyonosiła tyle a przy takim tyle zeby to klientowi uzmysłowić ze to nie bedzie nic dziwnego jak wibor skoczy o 5 punktów procentowych.

Jest jednak znaczaca roznica miedzy sytuacja frankowiczów a sytuacja kredytobiorców PLN - w przypadku tych drugich ryzykujesz ze zmieni ci sie wysokosc raty ale nadal masz tyle samo do spłaty.
W przypadku frankowiczów, jak frank skoczył x2 to automatycznie zmieniła sie kwota pozyczki do spłaty.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z

Data: 2021-05-14 22:24:32
Autor: Pete
kredyt w PLN
Hello, Piotr Gałka.
On 14.05.2021 21:04 you wrote:

> Ale kwota pożyczki była wyrażona we frankach i się nie zmieniła :) > P.G.

Indeksowane na pewno nie. Denominowane to chyba w obu walutach.

--
Pete

Data: 2021-05-15 03:59:48
Autor: Budzik
kredyt w PLN
Użytkownik Piotr Gałka piotr.galka@cutthismicromade.pl ...

W przypadku frankowiczów, jak frank skoczył x2 to automatycznie
zmieniła sie kwota pozyczki do spłaty.

Ale kwota pożyczki była wyrażona we frankach i się nie zmieniła :)

Wydaje sie ze ta linia obrony została juz dawno obalona przez sady.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jesli ty po kilka razy dziennie mozesz klamac jak stara pomarszczona cyganka

Data: 2021-05-16 00:29:50
Autor: Alf/red/
kredyt w PLN
W dniu 14.05.2021 o 11:59, Budzik pisze:
[...]

Nie wiem czy wszystkie tak robią, ale ja dwa lata temu dostałem taką tabeleczkę.
Od tego czasu WIBOR poszedł w dół, ale nie przypuszczam, żeby przez to przestali.

--
Alf/red/

kredyt w PLN