kredyty nieruchomości

Data: 2009-02-25 11:25:38
Autor: Bronisław Tatul
kredyty nieruchomości
Znalezione na forum. Myślę, że ciekawe

Licznik kredytów
Autor: poszi 23.02.09, 20:43

Od pewnego czasu tworzę "licznik mieszkań", stronę zbierającą
dane z serwisu
tabelaofert.pl oraz dane GUS. Właśnie rozszerzam to też na dane
NBP dotyczące
kredytów na nieruchomości, co może niektórych z Was
zainteresować. Strona tutaj:

licznikmieszkan.atspace.com/kredyty.html
Wykres drugi i trzeci utrzymałem przez prosty trik polegający na
przeliczeniu
zadłużenia walutowego na franki (wydaje mi się, że błąd
polegający na
założeniu, że wszystkie kredyty walutowe są we frankach jest
minimalny). Tym
niemniej nie widziałem jeszcze nigdzie publicznie tego typu
prezentacji i
wnioski są dość interesujące. Istotnie spada obecnie przyrost
zadlużenia ze
względu na spowolnienie akcji kredytowej, jednak widać sporą
bezwładność. Po
pierwsze jest to skutkiem tego, że między decyzją o przyznaniu
kredytu, a jego
faktyczną wypłatą mija pewien czas. Po drugie spora część
kredytów na
nieruchomości jest wypłacana w transzach, co sprawia, że na przyrost
zadłuzenia maja wpływ decyzje kredytowe podjęte nawet spory czas
temu. Mozna
się spodziewać, że w następnych miesiącach te przyrosty będą
maleć, zwłaszcza
dotyczące kredytów walutowych.

Druga obserwacją (na podstawie trzeciego wykresu) jest ogrom
(pod wględem
wartości) przyznanych kredytów walutowych w połowie 2008 roku, w
czasie
rekordu siły złotego (wtedy też zamarły praktycznie kredyty w
złotych).
Znaczna część obecnego zadłużenia przypada na tamten czas.
Średnia ważona
kursu, po którym przyrastało zadłużenie od 2005 do końca 2008
roku to 2,31 zł
za 1 CHF, a więc skala wzrostu zadłużenia względem pierwotnej
kwoty jest przy
obecnym kursie CHF spora. Problem dotyczy sporej części bilansu
kredytów na
nieruchomości.

Analizując wykresy warto pamietać, że są to przyrosty netto. Co
miesiąc
kredytobiorcy spłacają raty kapitałowe, część lub całość
zadłuzenia, która
obniża saldo zadłużenia. Faktyczna akcja nowych kredytów była
przez to
większa. Ponadto licznik obejmuje zarówno nowe kredyty jak i
przewalutowania.
Trudno powiedzieć, czy zanik kredytów w złotych w połowie 2008
roku, to był
zanik nowej akcji kredytowej w PLN, czy połączenie umiarkowanej
akcji i
przewalutowań na franki.

Na razie to "wersja nieoficjalna" strony. W tym tygodniu NBP
poda dane za
styczeń, po uaktualnieniu których dołaczę link na głównej
stronie licznika
mieszkań.

kredyty nieruchomości