[prawo] kto ma pierszeństwo

Data: 2009-12-26 01:05:58
Autor: Andrzej Lawa
[prawo] kto ma pierszeństwo
zkruk [Lodz] pisze:
http://img189.imageshack.us/img189/9039/taxix.jpg

chyba poraz pierwszy mi się zdarzyło, iż nie mam pewności kto miałby
pierszeństwo w tym wypadku
bliżej mi do tego który skręca w ulicę podporządkowaną - gdyż sam nim
byłem ;]
ale pewny nie jestem - dlatego się Was pytam

oczywiście - nie było żadnej konfliktowej sytuacji - oboje zwolniliśmy,
ja przejechałem, potem taxi
ale sobie potem myślałem, co by było gdyby...

Ruszał z postoju, więc mamy włączanie się do ruchu.

Przy włączaniu się do ruchu powinien ustąpić pierwszeństwa wszystkim jak
leci.

Z drugiej strony jeśli już włączył się do ruchu, to ten skręcający
powinien był ustąpić.

IMHO tak: jeśli on już się włączył do ruchu zanim zacząłeś skręcać, to
on miał pierwszeństwo, ale jeśli jeszcze nie zdążył - Ty miałeś
pierwszeństwo. Zwracam też uwagę, że wymuszenie pierwszeństwa ma miejsce
tylko jeśli zmuszasz kogoś, kto ma pierwszeństwo, do zmiany toru jazdy
lub istotnej zmiany prędkości - nie jest wymuszeniem pierwszeństwa jeśli
uniemożliwisz komuś przyśpieszenie. Czyli nawet jeśli założymy, że
tamten włączył się do ruchu, ale Twój przejazd nie zmusiłby go do
hamowania a tylko uniemożliwił przyśpieszenie - byłbyś formalnie czysty.

[prawo] kto ma pierszeństwo