lampy ogrodowe

Data: 2011-05-09 12:11:43
Autor: gary
lampy ogrodowe
witam
Lampiony do ogrodu na słupkach z żarówkami o niewielkiej mocy
Jakie są ogólnie przyjęte "dobre praktyki" w zasilaniu takich instalacji ?
zastanawiam siÄ™ na d wyborem
- 220V i kable zakopane w rurkach osłonowych
- 12 V + trafo do halogenów , kable bez rurek osłonowych

Pozdrawiam

Data: 2011-05-12 17:07:12
Autor: emarcin
lampy ogrodowe
Lampiony do ogrodu na słupkach z żarówkami o niewielkiej mocy
Jakie s± ogólnie przyjęte "dobre praktyki" w zasilaniu takich instalacji ?
zastanawiam się na d wyborem
- 220V i kable zakopane w rurkach osłonowych
- 12 V + trafo do halogenów , kable bez rurek osłonowych

Moim zdaniem - trzecie rozwi±zanie - kable doziemne (bez rurek)
i żarówki LED niskonapięciowe (z dedykowanym zasilaczem).
Bezpiecznie i ekonomicznie w eksploatacji.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2011-05-12 17:52:55
Autor: Piotr
lampy ogrodowe
Dnia 09-05-2011 o 10:11:43 gary <gary@cotam.pl> napisał(a):

[...]

Czy te lampiony ogrodowe będziesz wykonywać/wykonałe¶ czę¶ciowo  samodzielnie? Jeżeli s± kupione, to s± przystosowane do konkretnego typu  żarówek. Zazwyczaj s± to wej¶cia na żarówki 230V. Mogę się mylić, ale po  zapoznaniu się z działem "o¶wietlenie" w Castorama'ie, większy wybór masz  wła¶nie w tych ostatnich.

Poza tym, w ogrodzie dobrze mieć ciepłe ¶wiatło. St±d diod bym nie  stosował. Te, które rzekomo maj± ¶wiecić ¶wiatłem ciepłym, często ¶wiec±  jak±¶ mieszank± pomarańczowego z zielonym.

--
Piotr

Data: 2011-05-12 23:49:26
Autor: kogutek
lampy ogrodowe
gary <gary@cotam.pl> napisał(a):
witam
Lampiony do ogrodu na sĹ&#65533;upkach z ĹĽarĂłwkami o niewielkiej mocy
Jakie sÄ&#65533; ogĂłlnie przyjÄ&#65533;te "dobre praktyki" w zasilaniu takich instalacji ?
zastanawiam siÄ&#65533; na d wyborem
- 220V i kable zakopane w rurkach osĹ&#65533;onowych
- 12 V + trafo do halogenĂłw , kable bez rurek osĹ&#65533;onowych

Pozdrawiam

Przy 12 woltach trzeba przeliczyć przewody ze względu na spadki napięcia. Przy
większych odległo¶ciach może się okazać ze 4mm2 bedzie mało. Historia zna
takie przypadki.

Data: 2011-05-13 09:28:30
Autor: gary
lampy ogrodowe
W dniu 2011-05-09 12:11, gary pisze:
[...]

dziękuję za odzew

Nie siedzÄ™ w tematach "handlowych" co jest aktualnie na topie i w powszechnym uĹĽyciu  a nie chciaĹ‚bym stosować rozwiÄ…zaĹ„ znanych mi z przed 20 lat
co do spadków napięć etc to sobie poradzę (w końcu to mój zawód wyuczony :)

Lampy na pewno będą kupione (żona sobie sama wybierze styl)
Przełożenie oprawy żarówki 230 V na halogen bagnetowy czy LED nie stanowi problemu.
Faktycznie nie chcę zwykłych ledów trupio białych bo to wygląda obleśnie.
czy są np wkładki led świecące ciepło-białym kolorem (nawet bardzo ciepłym jak żarówka 220V 25 W) ale światłem rozproszonym na boki tak jak zwykła żarówka.

co do kabla "doziemnego" rozumiem że jest to jakiś specjalny rodzaj kabla w stosownej izolacji i o taki należy pytać w marketach budowlanych (nie będą się pukać w czoło)

Pozdrawiam

Data: 2011-05-13 08:55:47
Autor: Marex
lampy ogrodowe
gary <gary@cotam.pl> napisał(a):
> [...]

co do spadków napięć etc to sobie poradzę (w końcu to mój zawód
 :)

[...]

      Oczywiscie, że s± ,Omijaj Białe, zimne i tanie LED-y.Np. kupiłem i z powodzeniem uzywam takich żarówek http://sklep.hikari.com.pl/pl/p/Zarowka-
LED-E14-3W30W-ciepla-100467/18 i deklarowana moc 3Watowej diody daje wystarczajace dla paru metrów rozproszone swiatło.Kilka takich zarówek daje juz wymiern± ilo¶ć o¶wietlenia , w białych kloszach(np. z Neoprenu) prezentuj± sie efektownie. U mnie akurat pracuja 3W i 5W na napieciu 230V.
                                               Pozdrawia~M

Data: 2011-05-13 19:34:19
Autor: Piotr
lampy ogrodowe
Dnia 13-05-2011 o 08:55:47 Marex <marksv.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a):

[...]

Jak to wygl±da? ¦wiatło naprawdę jest ciepłe? Da się do odnie¶ć jako¶ do  konwencjonalnej żarówki? Oczywi¶cie mowa o o¶wietleniu na przestrzeni  zewnętrznej.

Do autora: należałoby też wzi±ć pod uwagę droższy kosz żarówek, jednak  znacznie niższy pobór mocy (co ma znaczenie, jeżeli lampiony maj± ¶wiecić  przez cał± noc) oraz znacznie dłuższ± żywotno¶ć.

--
Piotr

Data: 2011-05-15 19:46:05
Autor: Marex
lampy ogrodowe
Piotr <zboj87@out.gmail.com> napisał(a):
Dnia 13-05-2011 o 08:55:47 Marex <marksv.SKASUJ@gazeta.pl> napisa=B3(a):=

>       Oczywiscie, =BFe s=B1 ,Omijaj Bia=B3e, zimne i tanie LED-y.Np. k=
upi=B3em i  =

> powodzeniem uzywam takich =BFar=F3wek  =

> http://sklep.hikari.com.pl/pl/p/Zarowka-LED-E14-3W30W-ciepla-100467/18=
 i  =

> deklarowana moc 3Watowej diody daje wystarczajace dla paru metr=F3w  =

> rozproszone swiat=B3o.Kilka takich zar=F3wek daje juz wymiern=B1 ilo=B6=
=E6  =

 =

> efektownie. U mnie akurat pracuja 3W i 5W na napieciu 230V.
>                                                Pozdrawia~M

Jak to wygl=B1da? =A6wiat=B3o naprawd=EA jest ciep=B3e? Da si=EA do odni=
e=B6=E6 jako=B6 do  =

konwencjonalnej =BFar=F3wki? Oczywi=B6cie mowa o o=B6wietleniu na przest=
rzeni  =

zewn=EAtrznej.
    Te LEDy w wersji swiatła cieplego s± rzeczywi¶cie ciepłe.Ja jestem zadowolony, po doswiadczeniach z oswietleniem diodowym w wersji tańszych diod SMP. Tutaj diosy ¶wiec± intensywnym ¶wiatłem jakby zblizonym do "ciepłych ¶wietlówek-rurowych ale bez migotania! Napewno nie jest to białe, "trupie" ¶wiatło typowych marketowych LEDów.Ostatnio w OBI spotkalem mocniejsze LEDy o porównywalnej mocy ale i droższe i bez stabilizacji. Co do mocy swiatla - to muszę przyznać, że pięć LEDów 5 W E14 230V roz¶wieliło mi żyrandol na pozimie nie mniejszym(a - a domownicy twierdz± że wiekszym) niż dotychczasowe 5x po 40W E14 .Spadek poboru mocy jest 1;10

Do autora: nale=BFa=B3oby te=BF wzi=B1=E6 pod uwag=EA dro=BFszy kosz =BF=
ar=F3wek, jednak  =

znacznie ni=BFszy pob=F3r mocy (co ma znaczenie, je=BFeli lampiony maj=B1=
 =B6wieci=E6  =

przez ca=B3=B1 noc) oraz znacznie d=B3u=BFsz=B1 =BFywotno=B6=E6.

Data: 2011-05-13 19:16:28
Autor: emarcin
lampy ogrodowe
co do kabla "doziemnego" rozumiem że jest to jaki¶ specjalny rodzaj kabla w stosownej izolacji i o taki należy pytać w marketach budowlanych (nie będ± się pukać w czoło)

Laicyzuj±c temat:
doziemny = odporny na "kwa¶no¶ć" gleby,
optycznie - najczę¶ciej (~95%) czarny,
biały - najczę¶ciej (~95%) niedoziemny.