laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?

Data: 2014-03-09 23:11:16
Autor: RD
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
Witajcie.

Mam do dyspozycji sprzęt typu AMILO L7320. Był mało używany, więc jest w bardzo dobrym stanie, ale jest to jednak staroć. Na pokładzie Celeron 1,7GHz i tylko 512 RAM-u. Stoi też na tym oryginalny Windows XP, który wkrótce zostanie wyłączony z supportu Microsoft. O ile to przeboleję, to praca na tym to jest istna katorga. Plan jest taki, aby dołożyć 2 GB ramu (według manuala to maks - 2 x 1 GB). Pytanie tylko, czy to pomoże?
Czy wąskim gardłem nie będzie jednak zainstalowany Celeron lub cała płyta główna?
Czy ewentualna wymiana procesora w tym modelu jest możliwa (i na jaki?)?
Jeśli jest możliwa, to czy jest sens.. w sensie podniesienia wydajności, a raczej komfortu pracy?
Czy dodanie chociaż RAM-u pomoże?

Pozdrawiam,

Data: 2014-03-09 22:31:47
Autor: 2late
On 09/03/2014 22:11, RD wrote:

[...]

Mam podobnego Acera. Celeron 1.7 ale udalo sie wlozyc 3GB RAM i najwazniejsze - dysk SSD 64 GB jako systemowy. Smiga jak nowy z Windowsem XP.

Data: 2014-03-09 23:38:00
Autor: RD
W dniu 2014-03-09 23:31, 2late pisze:
On 09/03/2014 22:11, RD wrote:

[...]

  Dysk SSD do takiego zÅ‚omiszcza? :)

Data: 2014-03-09 22:56:27
Autor: 2late
On 09/03/2014 22:38, RD wrote:

[...]

Ok, zacznijmy od tego ze odradzam teraz taki upgrade. W moim przypadku kupilem RAM i ten dysk SSD na przestrzeni dwoch lat wiec to nie byl jednakowy wydatek. Ostatni byl dysk, jakis rok temu. Inna sprawa ze teraz ten laptop lezy bezuzyteczny bo mam nowego blaszaka.

A dysk SSD normalnie podlaczylem w miejsce oryginalnego HDD, ktory podlaczylem jako drugi dysk (laptop duzy 17 cali ekran to i miejsce na dodatkowy dysk jest). Do podlaczenia HDD potrzebowalem jaks tania tasme sata.
Wiadomo ze taki komputer nadaje sie tylko do przegladania sieci. Ale jak ktos radzi sobie z komputerami i z obsluga odpowiedniego firewalla to smialo moze na Windwos XP jeszcze bardzo komfortowo pociagnac. Pamietam ze ciezko bylo zajac 2GB RAM.

Data: 2014-03-09 23:16:54
Autor: RD
W dniu 2014-03-09 23:11, RD pisze:
[...]

Acha, dodam jeszcze, że nie jestem pewien co do możliwości dołożenia 2x1GB ramu, ponieważ znalazłem w internecie informację, że może obsługiwać albo 2x 512 albo 1x 1gb 533MHz, nie wiem jednak, na ile to prawda. Laptop posiada 2 banki pamięci.

I jednak 1,6GHz Celeron, a nie 1,7GHz. :)

Data: 2014-03-10 08:48:32
Autor: Chris
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
RD nabazgrał(a):

[...]

Pomoże ale nie spodziewaj się jakiegoś turbo przyspieszenia, zobacz jaka tam jest podstawka pod procesor bo opłaci się wymienić procesor na Pentium M a to już dało by sensownego kopa (procki można tanio trafić na allegro).

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-03-10 12:01:24
Autor: Poldek
RD wrote:

[...]

Posiadam w rodzinie całe stado podobnej klasy sprzętów i wszystkie są w codziennym użyciu z zadowolone. Oczywiście RAM trzeba powiększyć do minimum 1,2 GB (to najtańsza opcja, ponieważ wymieniasz tylko jedną kostkę) i tu zobaczysz od razu kolosalną różnicę. Różnica między 1,2 GB, a 2 GB RAM będzie widoczna tylko przy wielu otwartych na raz oknach i pamięciożernych programach.
Druga sprawa, to koniecznie trzeba wypielić system z wszelkiego oprogramowania zmulającego, typu badziewne antywirusy, dodatkowe zapory, oprogramowanie od producenta laptopa - wyciąć wszystko co niepotrzebne, zaktualizować system do SP3, defragmentować dysk i stara szkapa ruszy z kopyta.

Data: 2014-03-10 19:19:23
Autor: RD
W dniu 2014-03-10 12:01, Poldek pisze:

[...]
oprogramowania zmulajÄ…cego, typu badziewne antywirusy, dodatkowe zapory,
oprogramowanie od producenta laptopa - wyciąć wszystko co niepotrzebne,
zaktualizować system do SP3, defragmentować dysk i stara szkapa ruszy z
kopyta.

  DziÄ™ki za sÅ‚owa otuchy. ;)

  KupiÅ‚em dziÅ› 2x1GB DDR2 PC2-5300, niestety po zamontowaniu widzi tylko 1GB pamiÄ™ci w BIOS-ie. PróbowaÅ‚em wÅ‚ożyć oryginalnÄ… 512 + 1GB i też nadal 1GB. Konfiguracje pamiÄ™ci różne, zamiennie w slotach - nic nie daje. ÅšciÄ…gnÄ…Å‚em jedyny flash bios ze strony producenta, ale to też nie pomogÅ‚o.
  Niestety źródÅ‚a na ten temat sÄ… skÄ…pe i znalazÅ‚em tylko kilka informacji na forach, wedÅ‚ug których wiÄ™cej ludzi ma ten problem - bios widzi tylko 1GB, zamiast 2GB.
  Co począć?

  Czy znaczenie mogÄ… mieć pamiÄ™ci PC2-5300, a nie jak producent zaleciÅ‚ PC2-4200? W koÅ„cu pamiÄ™ci obie dziaÅ‚ajÄ…, tylko nie razem. :)

  Pozdr,

Data: 2014-03-10 19:30:02
Autor: qwerty
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
Użytkownik "RD"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lfkvnd$1u1$1@node1.news.atman.pl...
Kupiłem dziś 2x1GB DDR2 PC2-5300, niestety po zamontowaniu widzi tylko 1GB pamięci w BIOS-ie. Próbowałem włożyć oryginalną 512 + 1GB i też nadal 1GB. Konfiguracje pamięci różne, zamiennie w slotach - nic nie daje. Ściągnąłem jedyny flash bios ze strony producenta, ale to też nie pomogło.

This will be the case with 2GB modules that only have 8 chips total (all on one side) but 2GB modules that have 16 chips total (8 on each side) should be fine, subject to BIOS support.

Data: 2014-03-10 19:57:22
Autor: RD
W dniu 2014-03-10 19:30, qwerty pisze:
[...]

Tutaj mowa o modułach 2GB, a ja mówię o 2x1GB. Czy sugerujesz analogię, że powinienem dysponować modułem z chipami po 8 (a nie 4) na stronę?
Obecnie mam takie kości samsunga:

http://www.ebay.pl/itm/2x-1GB-RAM-Speicher-Fujitsu-Siemens-AMILO-L7320-Li1720-/360244643786

Data: 2014-03-10 20:26:53
Autor: RD
W dniu 2014-03-10 19:57, RD pisze:
[...]

Po którymś z kolei wyjęciu baterii BIOS, znalezieniu modułu 2GB w innym laptopie, udało się przetestować konfiguracje 2GB + 1GB oraz 2GB + 512MB. W obu przypadkach pokazuje 1,5GB zamiast 2GB. Po włożeniu dowolnej kości 1GB (osobno), każdą "ucina" do połowy, czyli do 512MB. I teraz to ma sens, że wkładam 1GB x2, a ostatecznie wychodzi 1GB (czyli po połowie 1GB x2). Kości 512MB oczywiście nie ucina, ale jest to PC2-4200 (te 1GB i 2GB to PC2-5300) pytanie, czy to ma znaczenie?

Pozdr.

Data: 2014-03-10 21:37:29
Autor: qwerty
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
Użytkownik "RD"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lfl3lv$2jr$1@node2.news.atman.pl...
[...]

To wkładaj moduły, a nie kości.

Data: 2014-03-10 23:22:17
Autor: RD
W dniu 2014-03-10 21:37, qwerty pisze:
[...]

Wystarczy raz się pomylić, a Ty tylko czekasz na to.. ;)

Data: 2014-03-10 23:27:42
Autor: RD
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens? [rozwiÄ…z anie]
W dniu 2014-03-10 20:26, RD pisze:

[...]

Dzięki uprzejmości kolegi mogłem przetestować jego moduły pamięci Nanya (z obu stron mają po 16 kości pamięci) 2x 1GB i ... działa. Za to u niego (stary Acer) moje Samsungi też działają, więc póki co "zamieniliśmy się".

Sprawa co prawda rozwiązana połowicznie (moje pamięci nie ruszyły), ale wygląda na to, że albo znaczenie ma konkretny moduł pamięci albo to, o czym pisał wyżej qwerty, czyli:

Data: 2014-03-15 21:06:17
Autor: Michal Lukasik
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens? [rozwi±zanie]
On 10/03/2014 22:27, RD wrote:

Dziêki uprzejmo¶ci kolegi mog³em przetestowaæ jego modu³y pamiêci Nanya
(z obu stron maj± po 16 ko¶ci pamiêci) 2x 1GB i ... dzia³a. Za to u
niego (stary Acer) moje Samsungi te¿ dzia³aj±, wiêc póki co
"zamienili¶my siê".

Sprawa co prawda rozwi±zana po³owicznie (moje pamiêci nie ruszy³y), ale
wygl±da na to, ¿e albo znaczenie ma konkretny modu³ pamiêci albo to, o
czym pisa³ wy¿ej qwerty, czyli:
"This will be the case with 2GB modules that only have 8 chips total
(all on one side) but 2GB modules that have 16 chips total (8 on each
side) should be fine, subject to BIOS support. "

Wszystko co powy¿ej napisa³e¶ IMO sugeruje, ¿e czy dany modu³ zadzia³a czy nie, zale¿y od jego organizacji. Co znowu sugeruje jaki¶ "biedny" chipset. Google "zeznaje" ¿e w tym laptopie siedzi p³yta g³ówna LM13WP,
na temat której znalaz³em niewiele. Wystarczaj±co jednak by stwierdziæ, ¿e jest na niej podstawka pod CPU, tak¿e wymiana CPU jest mo¿liwa.
Znalaz³em te¿ http://laptop-schematics.com/view/1024/, ¿e chipset to VIA VN800 (pisa³em co¶ wcze¶niej o sugestiach ;D).
Dalej trop prowadzi do http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/v-series/vn800/ i ju¿ wiadomo, ¿e pójd± M-ki pod warunkiem, ze F-S nie spier...psó³ czego¶ w BIOSie (o co bym go nie podejrzewa³, bo raczej mam z nim dobre do¶wiadczenia, ale szansa zawsze jest).
Dla pewno¶ci sprawd¼ pod OSem jaki chipset w tym siedzi to "pozgadujemy" co pójdzie - na 100% powiemy Ci co nie pójdzie. ;D
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-03-16 11:06:18
Autor: Poldek
Michal Lukasik wrote:
On 10/03/2014 22:27, RD wrote:

[...]

Wszystko piêknie, ale ró¿nica miêdzy Celeronem M i Pentium M polega prawie wy³±cznie na funkcjach oszczêdzania energii. No i mo¿e jeszcze wiêksze cache. Ale wymiana CPU nie bêdzie raczej zmian± prze³omow± dla szybko¶ci tego kompa. Druga sprawa, ¿e te "topowe" Pentiumy M, które daj± siê montowaæ w tego typu laptopach s± do¶æ drogie. Ale próbowaæ mo¿na. Za to tanim kosztem mo¿na uzyskaæ piorunuj±ce efekty czyszcz±c system ze wszystkich zamulaj±cych procesów typu antywiry, preloady MS Office, Internet Explorer itd. Po prostu na takim sprzêcie trzeba stosowaæ oprogramowanie, które ma³o wa¿y, a robi to samo co ciê¿kie koby³y.

Data: 2014-03-16 22:57:40
Autor: Michal Lukasik
On 16/03/2014 10:06, Poldek wrote:

[...]

To powinno siê robiæ na ka¿dym kompie bez wyj±tku. ;D
Z reszt± nie sposób siê nie zgodziæ. IMO autor ju¿ zrobi³ co by³o najrozs±dniejsze czyli doda³ RAM. Drugi krok to IMO zmiana OS na Linux bo nic nie kosztuje. Ewentualnie mo¿e kupiæ SSD, ale to (i OS) ju¿ w zale¿no¶ci od realnych potrzeb.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-03-18 16:40:15
Autor: RD
W dniu 2014-03-16 23:57, Michal Lukasik pisze:
[...]

  Po uruchomieniu z 2GB pamiêci RAM i oczyszczeniem laptopa ze zbêdnego softu (chocia¿ akurat w tym przypadku niewiele tego do oczyszczania by³o - to i tak obs³uguje program FK), praca na nim sta³a siê bardziej p³ynna - jestem zadowolony z efektów. :)
  Mam jeszcze ochotê na wymianê procesora, ale po powy¿szych opiniach nt. niewielkiej ró¿nicy w codziennej pracy, zacz±³em siê nad tym zastanawiaæ. Na razie wystarczy to, co jest i chyba tak zostawiê.

Dziêki za pomoc!

Data: 2014-03-18 16:41:33
Autor: RD
[...]

  Acha! Dodam jeszcze, ¿e OS nie mogê zmieniæ z uwagi na program FK (nie, nie da siê tego zrobiæ pod X'ami - internet jest pe³en problemów z uruchamianiem tego programu pod Linuxem), natomiast dysk SSD mia³by pewnie dwukrotn± warto¶æ ca³ego laptopa, wiêc.... ;)

Data: 2014-03-10 21:46:42
Autor: Skylla
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?

  KupiÅ‚em dziÅ› 2x1GB DDR2 PC2-5300, niestety po zamontowaniu widzi tylko
1GB pamięci w BIOS-ie. Próbowałem włożyć oryginalną 512 + 1GB i też
nadal 1GB.
Obawiam się, że XP to żadna zauważalna różnica 1GB czy 1,5GB czy 2GB.
Przecież ten system chodzi na 128MB.
Widzisz w ogóle jakąś różnice wydajności między 0,5 a 1 GB?
Tu może da się coś zauważyć, ale to wcale nie jest pewne przy zastosowaniach typu internet.

Data: 2014-03-10 22:30:10
Autor: qwerty
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
Użytkownik "Skylla"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lfl8bj$5kg$1@sunflower.man.poznan.pl...
[...]

Laptop tylko do internetu i widać kolosalną różnicę między 1 GiB, a 2 GiB.

Data: 2014-03-10 23:23:20
Autor: RD
W dniu 2014-03-10 21:46, Skylla pisze:

[...]

Nie bawiłbym się w to wcale, gdyby ten laptop miał w ogóle służyć "do internetu". Przynajmniej używanie "do internetu" przeze mnie. Ten laptop ma służyć jako obsługujący program finansowo-księgowy i wydruki. :>

Data: 2014-03-11 00:59:16
Autor: Smok Eustachy
laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?
W dniu 10.03.2014 23:23, RD pisze:
/.../
Nie bawiłbym się w to wcale, gdyby ten laptop miał w ogóle służyć "do
internetu". Przynajmniej używanie "do internetu" przeze mnie. Ten laptop
ma służyć jako obsługujący program finansowo-księgowy i wydruki. :>

To może i bez sensu ta pamięć...

Tak to jakieś LXDE by dało radę.

Data: 2014-03-11 02:27:15
Autor: RD
W dniu 2014-03-11 00:59, Smok Eustachy pisze:
[...]

Niestety nie, ponieważ znane są problemy z obsługą tego programu pod jakimikolwiek x-ami, czy środowiskiem graficznym Linux/UNIX. Pomyśleć też jeszcze o konfiguracji CUPS, ewentualną drukarką fiskalną i tak dalej.. nie wiem, czy jest sens mierzyć z Windowsa w Linuxa.

Mimo wszystko komfort pracy też jest całkiem istotny (więc sens jest). Czekanie kilku sekund na jakieś okno w dzisiejszych czasach może wywołać sporą frustrację u osoby obsługującej taki "sprzęt". ;)

Data: 2014-03-11 09:52:51
Autor: Poldek
Skylla wrote:

[...]

Różnica między 512 MB, a 1024 MB w XPeku jest zauważalna gołym okiem. Powyżej 1 GB różnica robi się zauważalna po otwarciu na raz kilku programów, kilku/nastu zakładek w przeglądarce itp.

laptop AMILO L7320 - rozbudowa? sens?