łazienka - ogrzewanie wody

Data: 2010-01-11 10:49:53
Autor: anonim
łazienka - ogrzewanie wody
Jakie są zamienniki junkersów do ogrzewania wody?
Będę robił nową łazienkę i zastanawiam się co kupić?
Jak to przeważnie bywa, chodzi o niskie koszty eksploatacji.
Jakie są różnice w kosztach między ogrzewaniem bojlerem elektrycznym a junkersem?

--
Krzysiek

Data: 2010-01-11 16:46:47
Autor: Marek Dyjor
łazienka - ogrzewanie wody
anonim wrote:
[...]

taka że jak cie sie kończy woda w bojlerze to kontynuujesz mycie w ziemnej wodzie  :)

Data: 2010-01-11 21:14:03
Autor: Jackare
łazienka - ogrzewanie wody
Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hifh57$vap$1news.onet.pl...
anonim wrote:
[...]

Kurde, nie widzę oryginalengo postu wątkotwórcy więc odpowiem tutaj. Bojler jest OK jeżeli do kąpieli służy kabina prysznicowa. 80 l bojler wystarcza dla 4 osobowej rodziny. W bojlerze jest 80 litrów wrzątku, także jest on mieszany z wodą zimną i nie ubywa go tak szybko. Mając bojler i chcąc racjonalnie korzystać z ciepłej wody pod prysznicem można zainstalować sobie baterię termostatyczną. Dla bojlera elektrycznego nie mają znaczenia wahania ciśnienia wody. Woda leci wolniej ale nadal jest ciepła Nawet przy ciśneiniu tak niskim które pieca gazowego już nie zapali. Po zakręceniu i odkręceniu nie parzy jak ma to miejsce w piecach gazowych. Mam bojler elektryczny od wielu lat. Odszedłem od grzania piecem gazowym przepływowym i sobie chwalę...
--
Jackare

Data: 2010-01-11 21:33:49
Autor: Marek Dyjor
łazienka - ogrzewanie wody
anonim wrote:
[...]

a jak sie postarają to i 8 osobowa. :)

Data: 2010-01-11 22:56:18
Autor: Art
łazienka - ogrzewanie wody

anonim wrote:
[...]

eee w takim przypadku przepływowy ogrzewacz elektryczny będzie bardziej ekonomiczny

Data: 2010-01-12 09:09:16
Autor: Jan Kowalski
łazienka - ogrzewanie wody

[...]

Wątpie. Może 60 st C. Ale to wystarczy bo i tak trzeba obniżyć do jakis 40 st C,

Data: 2010-01-12 09:55:14
Autor: Jackare
łazienka - ogrzewanie wody
Użytkownik "Jan Kowalski" <Kowalski@nomail.pl> napisał w wiadomości news:hihane$rr1$1achot.icm.edu.pl...

Wątpie. Może 60 st C. Ale to wystarczy bo i tak trzeba obniżyć do jakis 40 st C,

czemu wątpisz ? Masz tyle ile ustawisz a górna granica to 85 st C. Oczywiście z wiekiem bojlera jego wydajność trochę spada ale można to rozwiązać montując na wejściu najprostszy filtr - osadnik zatrzymujący piasek.
Jeżeli ktoś kąpie się normalnie, tzn nie wystaje godzinę pod prysznicem taki bojler w zupełności wystarczy do zaopatrzenia w ciepłą wodę. Jeżeli komuś mało lub korzysta z wanny, może kupić 120 l.
--
Jackare

Data: 2010-01-12 10:22:58
Autor: Marek Dyjor
łazienka - ogrzewanie wody
Jackare wrote:
[...]

ja tam mam złe doświaczenia z eksploatacji bojlera w domu gdzie mieszkały 4 osoby :)

Data: 2010-01-12 10:28:48
Autor: Prawusek
łazienka - ogrzewanie wody

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message
Jackare wrote:
> [...]
> ciepłą wodę. Jeżeli komuś mało lub korzysta z wanny, może kupić 120 l.

ja tam mam złe doświaczenia z eksploatacji bojlera w domu gdzie mieszkały

Lepszy przepływowy grzejnik wody gazowy lub elektryczny i termostatowana
bateria.

Data: 2010-01-12 10:58:25
Autor: Marek Dyjor
łazienka - ogrzewanie wody
Jackare wrote:
[...]

może lepszy ale czy ekonomiczniejszy? prąd jest jednak droższy od gazu.

no i opłata stała za te 50 kW zapotrzebowania dla domu też swoje robi.

Data: 2010-01-12 11:10:13
Autor: Prawusek
łazienka - ogrzewanie wody

Prawusek wrote:
> [...]

może lepszy ale czy ekonomiczniejszy? prąd jest jednak droższy od gazu.

no i opłata stała za te 50 kW zapotrzebowania dla domu też swoje robi.

    Weź pod uwagę, że w bojlerach akumulacyjnych są straty przy utrzymywaniu
wody w nastawionej temperaturze. Ja mam taki zamontowany jako rezerwę - i to
z możliwością podłączenia wężownicy z kuchni węglowej, ale korzystam z
gazowego Termeta. Jedynie przy pracach wymagających małego strumienia
gorącej wody załączam parę godzin wcześniej bojler 160 l. Jest dobrze
zaizolowany termicznie i podwieszony pod sufitem oraz obudowany skrzynią z
płyt pilśniowych z naklejonym styropianowym dekorem, a jednak zużycie
energii elektrycznej jest dość duże.
Ogólnie dobry jest przy mieszaniu wody w bateriach jednodźwigniowych i dla
dwóch osób. Gdy są jeszcze dzieci bojlery robią się zbyt małe.

Data: 2010-01-12 07:44:59
Autor: Jacek
łazienka - ogrzewanie wody
Biorąc pod uwagę koszty grzania wody, to od junkersa taniej będzie tylko grzać wodę z kotła c.o. na węgiel albo inne tanie paliwo ale to raczej w Twoim przypadku nie wchodzi i grę.
Bojler elektryczny ma zalety: od razu leci ciepła woda i temperatura jest stabilna i łatwo ją regulować jest też bezpieczny, bo nie ma spalin, komina itp. ma też wady: wyższy koszt energii, ograniczona pojemność (jak się jeden porządnie wykąpie, to drugi musi długo poczekać). Jeżeli ustawić temperaturę na wysoką, to z jednej strony po zmieszaniu z zimną wodą uzyskamy więcej ciepłej (dajmy na to, że nawet dwie wanny) ale z drugiej strony łatwo się oparzyć.
Miałem bojler elektryczny i uważam to za dużo mniej komfortowe źródło wody od junkersa.
Jacek

Data: 2010-01-12 11:33:23
Autor: anonim
łazienka - ogrzewanie wody
Jacek pisze:
Biorąc pod uwagę koszty grzania wody, to od junkersa taniej będzie tylko grzać wodę z kotła c.o. na węgiel albo inne tanie paliwo ale to raczej w Twoim przypadku nie wchodzi i grę.

akurat w okresie zimowym korzystam tylko i wyłącznie z ogrzewania C.O. (piec na paliwo stałe + bojler 120 litrów). W okresie zimowym zawsze starczy dla wszystkich ciepłej wody (3 osoby).

Zastanawia mnie tylko jedno... w pomieszczeniu które planuję przeznaczyć na łazienkę jest jeden szyb wentylacyjny, czy aby nie powinny być dwa (tzn. jeden wentylacyjny a drugi na spaliny)?

--
Krzysiek

Data: 2010-01-12 12:29:38
Autor: Prawusek
łazienka - ogrzewanie wody

"anonim" <anonim@anonim.com> wrote in message

Mam dwa kanały kominowe, wywietrznik i spalinowy, a i tak zrobiłem jeszcze
kratkę w drzwiach...

Data: 2010-01-12 11:41:47
Autor: Misiek
łazienka - ogrzewanie wody

Użytkownik "anonim" <anonim@anonim.com> napisał w wiadomości news:hies7o$pr$1news.onet.pl...
[...]

1. "junkers" to firma :-)
2. roznic "cenowych" nie znam, ale ja wole jednak przeplywowy gazowy podgrzewacz wody.
Bojler elektryczny? Byc moze, ale jak ci sie woda skonczy w bojlerze elektrycznym?
"moi popiscy" twierdza ze woda w bojlerze elektrycznym jest wrzaca... Hmmm a jak ustawie sobie na termostacie inna temperature? hehehe Grzanie do wrzatku i utrzymanie wody w tejze temperaturze to tez spory wydatek energetyczny. Co z "dopuszczaniem" wody do bojlera? (kiedy zuzyje 1/2 bojlera wody? i "doleje mi sie " polowa bojlera? Znowu grzanie od poczatku...)
A gazowy grzeje wtedy kiedy leci woda, tez moge ustawic sobie taki plomien jaki potrzebuje i tym regulowac temperature wody, drugi sposob to regulacja przeplywu wody przez ogrzewacz bez zmiany plomienia (na prawie wszystkich podgrzewaczach sa 2 pokretla, jedno do gazu, drugie do wody).
Ja poki co jestem za gazowym przeplywowym podgrzewaczem wody (Bosh, Junkers - chyba 2 najlepsze firmy).

Data: 2010-01-12 12:11:25
Autor: Jackare
łazienka - ogrzewanie wody
Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:hihkae$ejs$1nemesis.news.neostrada.pl...

1. "junkers" to firma :-)
Junkers to marka należąca do grupy Bosh. Wybór piecyka powinien być podyktowany ekonomiką utrzymania go w okresie pogwarancyjnym.

[...]
Jak ustawisz sobie na termostacie niższą temperaturę to będziesz mieć niższą -proste. Będziesz wtedy częściej grzał i jeżeli będzie ona mniejsza niż 50 st C grozi Ci legionella.
Gdy zabraknie wody ciepłej? Nie wiem co trzeba robić by jednorazowo zużyć 80 l wrzątku. Grzanie nie jest jakimś kosmicznym wydatkiem, tym bardziej że bojler to termos. Raz nagrzaną wodę trzyma przez długi czas a im większy zbiornik tym rzadziej się włącza grzałka.

>Co z "dopuszczaniem" wody do bojlera? (kiedy zuzyje 1/2 bojlera wody? i "doleje
mi sie " polowa bojlera? Znowu grzanie od poczatku...)
Jak się połowa wody wymieni na zimną to ją dogrzeje w krótkim czasie- to chyba normalne. Dla Ciebie to nie ma znaczenia bo ty nadal masz gorącą wodę. Woda zimna i gorąca zasadniczo się nie miesza w sposób który odczuwałbyć w kranie. Zimna jest u dołu zbiornika, gorąca u góry i dopuszczenie połowy baniaka wcale nie powoduje spadku temperatury gorącej wody o połowę tylko załączenie grzałki na stosunkowo krótki czas i dogrzanie dolnej warstwy wody.

Mam bojler, który zastąpił u mnie ogrzewacz gazowy. Nie zamieniłbym z powrotem tych rozwiązań, ale
bojler nie jest dla ludzi którzy lubią spędzać pod prysznicem jednorazowo dwie godziny.
bojler nie jest dla ludzi ktry lubią długo leżeć w dużej wannie z wrzątkiem
Nie polecałbym bojlera dla 6 osobowej rodziny

Nie polecałbym pieca gazowego osobom które nie potrafią ocenić jego stanu technicznego w najprostszym tego słowa znaczeniu, tzn podejrzewając nieprawidłowości wezwą natychmianst fachowca.
Nie polecałbym pieca gazowego tym którzy instalowaliby go w maleńkiej łazience
Nie polecałbym pieca gazowego osobom które mają problemy z wentylacją lub nie dbają o jej sprawność bądź nie potrafią w najprostszy sposób ocenić jej stanu
Nie polecałbym pieca gazowego osobom starszym, spedzającym z konieczności (niesprawność, stan zdrowia) dużo więcej czasu w łaziece (lub miejscu zainstalowania pieca)

Prowadzę zakład instalacyjny. Instaluję piecyki gazowe, wielokrotnie robiłem pomiary instalacji gazowych po zatruciu ludzi przez piec gazowy. Kilka zatruć miało skutek śmiertelny. Ani razu przyczyną nie był gaz bo taką nieszczelność łatwo zauważyć i na jej skutek łatwiej o wybuch niż zatrucie. Zawsze sprawcą były spaliny i zawarty w nich CO którego ani nie widać ani nie czuć. To naprawdę wyjątkowo skuteczny zabójca. Przyczyna zawsze leżała w ludziach- wyeksploatowane piecyki, niesprawna lub brak wentylacji, szczelne okna i drzwi + brak nawiewników wentylacyjnych, ignorowanie zaleceń pokontrolnych kominiarzy itp. Sam z wyboru mam bojler. Płacę za prąd poniżej 200 zł miesięcznie wg wskazań licznika, bez ryczałtu (rodzina 3 osobowa), bojler włączony na stałe, działa non-stop
--
Jackare

Data: 2010-01-12 13:54:33
Autor: Misiek
łazienka - ogrzewanie wody

Użytkownik "Jackare" <j@sp.de.uk.pl> napisał w wiadomości news:hihldb$6d7$1achot.icm.edu.pl...
[...]

Junkers - marka i potoczna nazwa ogrzewaczy przepływowych
Byc moze teraz z Bosh stanowia "jednosc" hehehe
Za tym przemawia nazwa wielu przeplywowych gazowych podgrzewaczy wody (przed calym symbolem jest "Junkers Bosh ....."

[...]

Wymienione szczepy bakterii rozwijają się szczególnie silnie w źle zaprojektowanych instalacjach obiektów użyteczności publicznej. Kotłownie zapewniające przygotowanie ciepłej wody użytkowej, wyposaża się w pojemnościowe, najczęściej pionowe podgrzewacze, niekiedy o dużych pojemnościach. Mankamentem tego rozwiązania może być nierównomierny rozkład i uwarstwienie temperatury podgrzanej wody. W dolnej i środkowej części takiego podgrzewacza temperatura bywa rzędu +35°C do +40°C, co sprzyja rozwojowi flory bakteryjnej.

Jedna z podstawowych zasad dostosowania instalacji ciepłej wody do działań zmniejszających ryzyko zakażenia bakteriami Legionella, zapisana jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z poźniejszymi zmianami - Dz. U. 2009r., Nr 56, poz.461). Rozporządzenie § 120 ust. 2 brzmi: "Instalacja wodociągowa ciepłej wody powinna umożliwiać uzyskanie w punktach czerpalnych wody o temperaturze nie niższej niż 55 °C i nie wyższej niż 60 °C." w ust. 2a brzmi: " Instalacja wodociągowa ciepłej wody powinna umożliwiać przeprowadzanie ciągłej lub okresowej dezynfekcji metodą chemiczną lub fizyczną (w tym okresowe stosowanie metody dezynfekcji cieplnej), bez obniżania trwałości instalacji i zastosowanych w niej wyrobów. Do przeprowadzenia dezynfekcji cieplnej niezbędne jest zapewnienie uzyskania w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 70 °C i nie wyższej niż 80 °C." Należy nadmienić, że bakterie Legionella w temperaturach wyższych niż +60°C, nie tylko się nie namnażają, ale szybko giną. Przeciwdziałanie zagrożeniom infekcyjnym spowodowanym przez bakterie Legionella wymaga przestrzegania określonych zasad postępowania zarówno w okresie projektowania i doboru urządzeń, jak również przy ich eksploatacji.

> [...]
Jak się połowa wody wymieni na zimną to ją dogrzeje w krótkim czasie- to chyba normalne. Dla Ciebie to nie ma znaczenia bo ty nadal masz gorącą wodę. Woda zimna i gorąca zasadniczo się nie miesza w sposób który odczuwałbyć w kranie. Zimna jest u dołu zbiornika, gorąca u góry i dopuszczenie połowy baniaka wcale nie powoduje spadku temperatury gorącej wody o połowę tylko załączenie grzałki na stosunkowo krótki czas i dogrzanie dolnej warstwy wody.
Coz, jesli Bojlerem rzadza inne prawa fizyki niz ogolnie przyjete...
Jak dla mnie przy "dolewaniu" wody zimnej do cieplej nastepuje jej mieszanie... ale moze sie nie znam...
Byc moze sa jakies "przegrody" spowalniajace mieszanie sie tych warstw wodnych, ale woda to nie plowietrze ktore jak jest cieple to jest sporo lzejsze i zawsze idzie do gory.
Nie jestem jednak uzytkownikiem bojlera, wiec pisze teoretycznie...

[...]

czyli nie poolecal bys nikomu...
ja na ten przyklad  lubie wylegiwac sie w wannie pelniej goracej wody..
Lubie brac dluuuuuuuuuuuuugo goracy prysznic....
Lazienke mam mala.
Wentylacja? Nie mam z nia problemow moze dla tego ze w bloku w ktorym mieszkam sa coroczne kontrole stanu tak instalacji kominowej jak i (nie majacej nic wspolnego) instalacji gazowej. na dodatek mam nieszczelne okna :-)

[...]

Coz, jesli sie o cos nie dba to tak jest...
ja mialem stary niesprawny  "grzejnik" PG-6 jeszcze :-) I jak chcialem sie kapac to zapalalem gaz, pozniej, po kapieli wylaczalem..
zatrucie spalinami? hmmm czy mozna tego unmiknac majac sprawny piecyk, sprawna wentylacje? Pewnie mozna, ale wyeliminowac w 100 % juz nie mozna. tak samo jak porazenia pradem podlaczonym do Bojlera :-)))
Nie mam bojlera, place za prad 150 zeta / 2 miesiace, za gaz 130 zeta/3 miesiace. (rodzina 2 osobowa)

Data: 2010-01-12 21:52:58
Autor: Jackare
łazienka - ogrzewanie wody
Użytkownik "Misiek" <pwr1@o2.pl> napisał w wiadomości news:hihrj8$jqn$1atlantis.news.neostrada.pl...

temperaturze nie niższej niż 55 °C i nie wyższej niż 60 °C." w ust. 2a brzmi: " Instalacja wodociągowa ciepłej wody powinna umożliwiać przeprowadzanie ciągłej lub okresowej dezynfekcji metodą chemiczną lub fizyczną (w tym okresowe stosowanie metody dezynfekcji cieplnej), bez obniżania trwałości instalacji i zastosowanych w niej wyrobów. Do przeprowadzenia dezynfekcji cieplnej niezbędne jest zapewnienie uzyskania w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 70 °C i nie wyższej niż 80 °C." Nalyyeży nadmienić, że bakterie Legionella w temperaturach wyższych niż +60°C, nie tylko się nie namnażają, ale szybko giną. Przeciwdziałanie zagrożeniom infekcyjnym spowodowanym przez bakterie Legionella wymaga przestrzegania określonych zasad postępowania zarówno w okresie projektowania i doboru urządzeń, jak również przy ich eksploatacji.

Wszystko pięknie, ale to dotyczy instalacji wodociągowych zaopatrujacych w wodę ciepłą czyli taką dostarczaną przez ciepłownię

[...]
Nie ma przegród. Woda układa się warstwami termicznymi - dokładnie tak jak powietrze. Przy uzupłenianiu bojlera wodą zimną następuje "przesuwanie" masy wody w górę. Jeżeli w bojlerze kończy się ciepła woda - kończy się nagle, co oznacza że cały baniak wypełniony jest już wodą zimną. Nie ma żadnych przegród, ruch wody jest termosyfonowy.
Co do kąpieli - jak kto lubi. Ja się kąpię "po wojskowemu" zaczynam ciepłą, kończę zimną trwa to góra 4-5 minut. Nie lubuję się w przebywaniu w wodzie ani w oblewaniu się nią. Nie neguję tego że ktoś lubi - jak pisałem dla takiej osoby bojler elektryczny nie będzie odpowienim źródłem ciepłej wody.
--
Jackare

Data: 2010-01-13 07:42:47
Autor: Misiek
łazienka - ogrzewanie wody

Użytkownik "Jackare" <j@sp.de.uk.pl> napisał w wiadomości news:hiintl$jm0$1achot.icm.edu.pl...
[...]

Ok, ale  dalsza czesc dotyczy raczej wszystkiego...

[...]

Ok, ale jedynie przy powolnym dopuszczaniu wody (niskie cisnienie? maly przekroj przewodow wodnych?)
Przy "normalnym" cisnieniu i natezeniu przeplywu nie ma sily zeby woda  nie ulegla wymieszaniu. Powtarzam - teoretycznie. Byc moze praktyka wykazuje zupelnie inaczej, zupelnie wbrew prawom fizyki hiehiehie

Data: 2010-01-13 09:29:55
Autor: zbigi
łazienka - ogrzewanie wody
Misiek pisze:
[...]

Nawet przy puszczeniu na maksa dzieje sie tak, jak opisywal Jackare.
Przyczyna jest prosta - krociec doprowadzajacy ciepla wode konczy sie tuz nad dnem zbiornika, a ciepla wode pobierana jest przez rure syfonowa konczaca sie tuz pod "sufitem" zbiornika.

--
pozdrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)

Data: 2010-01-13 19:12:53
Autor: Jackare
łazienka - ogrzewanie wody
Użytkownik "zbigi" <zbiegusek@wirtualnaPolsza.pl> napisał w wiadomości news:hik09u$qh7$1news.onet.pl...

Nawet przy puszczeniu na maksa dzieje sie tak, jak opisywal Jackare.
Przyczyna jest prosta - krociec doprowadzajacy ciepla wode konczy sie tuz nad dnem zbiornika,
zimną :)

a ciepla wode pobierana jest przez rure syfonowa
konczaca sie tuz pod "sufitem" zbiornika.
no właśnie.
Są jeszcze inne warianty wykonania ale nie ma się co rozdrabniać....
--
Jackare

łazienka - ogrzewanie wody