leżący SSD na półce

Data: 2015-09-27 22:28:16
Autor: elmer radi radisson
leżący SSD na półce
On 2015-09-27 21:28, BQB wrote:
Czy jest gdzieś opisane, ile czasu może sobie "leżeć" SSD nie podpięte
do kompa i nie utracić danych?

Chodzi mi o to, że leży sobie kopia dysku i w razie padnięcia tego który
jest w kompie podpinam drugi i komp działa dalej.

Pendrive zdaje się trzeba podpiąć przynajmniej raz na rok, a jak z SSD?

Nic nie trzeba podlaczac do pradu. Flash jest pamiecia nieulotna i
zachowuje swoj stan bez zaleznosci od zasilania.

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-09-27 22:49:41
Autor: \(c\)RaSz
leżący SSD na półce
Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w
: On 2015-09-27 21:28, BQB wrote:
: > (...)
: >
:
: Nic nie trzeba podlaczac do pradu. Flash jest pamiecia nieulotna i
: zachowuje swoj stan bez zaleznosci od zasilania.
:

Kolega BQB forsiasty być musi  ;)  Kupuje drogi wszak dysk, którego głównÄ… zaletÄ… jest przecież jego szybkość, po czym "używa go" — na... półce!
BQB — na magazyn danych to (chyba) wystarczy dysk najwolniejszy na rynku, byle by o sporej pojemności! A to nie są raczej atrybuty SSD...

--
Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
dziobania" ludzie, na których rzÄ…dowym decydentom  -  zależy ZNACZNIE bardziej.

Data: 2015-09-27 22:58:09
Autor: elmer radi radisson
leżący SSD na półce
On 2015-09-27 22:49,   (c)RaSz wrote:

Kolega BQB forsiasty być musi  ;)  Kupuje drogi wszak dysk, którego głównÄ…
zaletą jest przecież jego szybkość, po czym "używa go" — na... półce!
BQB — na magazyn danych to (chyba) wystarczy dysk najwolniejszy na rynku, byle
by o sporej pojemności! A to nie są raczej atrybuty SSD...

Mniejsza o to - mnie bardziej zastanawia jak chce zrobic chocby bez
podpinania co jakis czas, aby ten dysk mial w miare aktualny stan
danych. Chyba ze to nie jest krytyczne i na dysku jest w sumie
glownie system w ktorym co najwyzej trzeba bedzie zaktualizowac
spora historie poprawek.

Moze warto po prostu zastanowic sie nad RAID-1. dysk nie bedzie
musial lezec w szafie :)

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-09-27 23:45:54
Autor: \(c\)RaSz
leżący SSD na półce
27 września 2015 22:58 Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w
news:mu9l9c$vac$1portraits.wsisiz.edu.pl ...
:
: Mniejsza o to - mnie bardziej zastanawia jak chce zrobic chocby bez
: podpinania co jakis czas, aby ten dysk mial w miare aktualny stan
: danych.
:

Ha! Słuszna uwaga. No ale może ta szafa — to jakiś "wymóg formalny" zapodany
przez szefa, który coś-tam-słyszał, ale nie wie: w którym to dzwonią kościele...

..
:
: Moze warto po prostu zastanowic sie nad RAID-1.
: dysk nie bedzie musial lezec w szafie :)
:

Ja w te klocki to totalny "lajkonik" jestem  ;)  ale znajomy, co u mnie robi za
komputerową "złotą rączkę", jak (z pewną taką nieśmiałością) go spytałem, czy
kupując dysk (do czego się przymierzam) czy nie powinienem kupić dwóch
identycznych, i postawić "koktajl" o specyfikacji "RAID 0+1" — na co on popukał
się w głowę, i powiedział, że lepiej archiwizować na drugim, ale... *bez*
RAID-ów. I co ja biedny miś mam zrobić? Tym bardziej, że musiałbym tracić na to
czas, aby to robić regularnie, no i jakiegoś programu (do archiwizacji
"bezbolesnej") się naumieć..

A co do Twojej porady dla BQB-a, to musiałby on mieć dwa dyski jednakowej
pojemności, bo inaczej "nadmiar" któregoś (jeśli dobrze zrozumiałem wypowiedzi
kolegów w innym wątku) — ten "nadmiar" się *zmarnuje* nieodwołalnie. Co wprawiło
mnie w duuuże zdumienie...

Data: 2015-10-15 20:23:18
Autor: Przemek
leżący SSD na półce
[...]

IMHO ma rację, lepiej co jakiś czas stracić trochę czasu niż stracić wiele, jak będzie trzeba odzyskać dane z kompa po przepięciu, padzie zasilacza lub burzy. Dysk na półce ma mniejsze szanse na pad z tego powodu niż pracujący.
A RAID 0 to jak chcesz przyspieszyć zapis/odczyt, 1 jak chcesz mieć pracujący non stop system mimo padu jednego z dysków, oba nie chronią przed uszkodzeniami jw.
Jak backup to moim zdaniem zawsze lepiej off-line, albo on-line, ale parÄ™ km od backupowanego dysku.
Przem

Data: 2015-09-27 23:33:11
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
le¿±cy SSD na pó³ce
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 27 Sep 2015 22:28:16 +0200  dosz³a do mnie wiadomo¶æ  <mu9jhc$p1l$1@portraits.wsisiz.edu.pl>  od elmer radi radisson
<radi@spam-spam-spam-eggs-bacon-and.spam.wireland.org>  :
On 2015-09-27 21:28, BQB wrote:
Czy jest gdzie¶ opisane, ile czasu mo¿e sobie "le¿eæ" SSD nie podpiête
do kompa i nie utraciæ danych?

Chodzi mi o to, ¿e le¿y sobie kopia dysku i w razie padniêcia tego który
jest w kompie podpinam drugi i komp dzia³a dalej.

Pendrive zdaje siê trzeba podpi±æ przynajmniej raz na rok, a jak z SSD?

Nic nie trzeba podlaczac do pradu. Flash jest pamiecia nieulotna i
zachowuje swoj stan bez zaleznosci od zasilania.

Niestety tak nie jest, ka¿dy flash straci ³adunek, mog± to byæ
miesi±ce, mog± byæ lata, im mu cieplej, tym szybciej to przebiegnie.
Przyk³adowo:
https://users.ece.cmu.edu/~omutlu/pub/flash-memory-data-retention_hpca15.pdf
http://www.pcworld.com/article/2921590/death-and-the-unplugged-ssd-how-much-you-really-need-to-worry-about-ssd-reliability.html
http://www.dobreprogramy.pl/SSD-nie-do-kopii-zapasowych-wystarczy-fala-upalow-by-utracic-zapisane-dane,News,62920.html
--
Gdyby siê wysadzi³o ich planety, zburzy³o miasta,
spali³o ksiêgi, a ich samych wyt³uk³o do nogi,

Data: 2015-09-28 15:47:32
Autor: elmer radi radisson
leżący SSD na półce
On 2015-09-27 23:33, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

[...]

jednakze z drugiej strony wyglada ze szacunki przyjmuja bardzo ekstremalne zalozenia i w rzeczywistosci sytuacja ma sie nie tak
drastycznie

http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-retention

"All in all, there is absolutely zero reason to worry about SSD data retention in typical client environment. Remember that the figures presented here are for a drive that has already passed its endurance rating, so for new drives the data retention is considerably higher, typically over ten years for MLC NAND based SSDs. If you buy a drive today and stash it away, the drive itself will become totally obsolete quicker than it will lose its data."

Z drugiej strony trzeba pamietac ze magnetycznym nosnikom dlugotrwale
przechowywanie tez wcale nie sluzy. Wiec wszelkie wazne dane lezace
dluzszy czas wypada na jakis czas ruszyc i skopiowac na nowsze medium,
niezaleznie od tego na czym pierwotnie sie znajdowaly.

--

memento lorem ipsum

Data: 2015-09-28 17:39:09
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
le¿±cy SSD na pó³ce
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 28 Sep 2015 15:47:32 +0200  dosz³a do mnie wiadomo¶æ  <mubge1$j3v$1@portraits.wsisiz.edu.pl>  od elmer radi radisson
On 2015-09-27 23:33, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

[...]

Posiadacze 840 Evo do¶wiadczyli efektu, który mo¿e byæ zwi±zany z
roz³adowaniem komórek FLASH po pewnym czasie:
http://www.pcworld.com/article/2887255/samsung-promises-yet-another-fix-for-slowed-840-evo-ssds.html