liczenie podatku - kwota wolna

Data: 2010-02-10 15:44:53
Autor: wspolna-flaszka.pl
liczenie podatku - kwota wolna
Witam!
Pytanie mam nastepujace, w jaki sposob uwzglednia się kwotę wolną od podatku przy liczeniu podatku,
dajmy na to mamy 2008 rok podatek 19% (pierwszy próg), kwota wolna
3091, w tabelce mam liczenie podatku do kwoty 44490 jako iloczyn kwoty
dochodu i 19% minus kwota 586,85.

Czyli przy dochodzie np. 3450,35 bylo by to
3450,35 * 19% = 655,57 - 586,85 = 68,72 czyli 69 zł.

Czy liczy się w ten sposób ?  Przy okazji jak oni wyliczają kwotę 586,85, jak biorę 19% z 3091 to mi wychodzi 587,29 .

Czy może liczymy tak:
3450,35 - kwota wolna czyli 3091 = 359,35 * 19% = 68,28 czyli 68 zł.  ?

pozdrawiam

Data: 2010-02-10 15:52:14
Autor: Liwiusz
wspolna-flaszka.pl pisze:
> [...]
> dajmy na to mamy 2008 rok podatek 19% (pierwszy próg), kwota wolna
> 3091, w tabelce mam liczenie podatku do kwoty 44490 jako iloczyn kwoty

   Nie ma czegoś takiego jak kwota wolna. Jest tylko kwota zmniejszająca podatek. Czyli od wyliczonego wg skali podatku odejmuje się "kwotę zmniejszającą podatek"

> Czyli przy dochodzie np. 3450,35 bylo by to
> 3450,35 * 19% = 655,57 - 586,85 = 68,72 czyli 69 zł.

Podstawa opodatkowania ulega zaokrągleniu (3450), ale nie wypłynie to na wynik podatku.

> Czy liczy się w ten sposób ?  Przy okazji jak oni wyliczają kwotę 586,85, jak biorę 19% z 3091 to mi wychodzi 587,29 .

   A co to jest 3091 i w jakim przepisie ją znalazłeś?

> Czy może liczymy tak:
> 3450,35 - kwota wolna czyli 3091 = 359,35 * 19% = 68,28 czyli 68 zł.  ?

   Tak się nie liczy, choć daje złudzenie, że wynik będzie podobny. Przede wszystkim wynik będzie błędny przy wejściu w kolejny próg podatkowy.

--
Liwiusz

Data: 2010-02-10 16:07:28
Autor: wspolna-flaszka.pl
liczenie podatku - kwota wolna

> Czy liczy się w ten sposób ?  Przy okazji jak oni wyliczają kwotę
586,85, jak biorę 19% z 3091 to mi wychodzi 587,29 .

  A co to jest 3091 i w jakim przepisie ją znalazłeś?

np . w ksiazce abc small biznesu (kwota zwolniona z podatku w 2008 roku w tabeli na koncu)

Czyli liczymy tak ( dla 3450,35):

3450 * 19% = 655,50 - 586,85 = 68,65 czyli 69 zł.

?

Data: 2010-02-10 16:27:17
Autor: wspolna-flaszka.pl
liczenie podatku - kwota wolna
Czyli liczymy tak ( dla 3450,35):

3450 * 19% = 655,50 - 586,85 = 68,65 czyli 69 zł.

?

Tak więc dla 2009 roku liczymy podatek wedlug algorytmu:

Jeżeli kwota dochodu > 85 528.00 to
kwota = 85 528.00 * 18% = 15395,04 - 556, 02 = 14839, 02
+ kwota = (kwota_dochodu - 85 528.00) * 32 % (tu zaokrąglamy do 2 miejsc)
i sumę tych dwóch rzeczy zaokrąglamy do pełnego złotego

Jeżeli kwota dochodu  <= 85 528.00 to
kwota = kwota dochodu (zaokrąglona do pełnego złotego) * 18% = wynik zaokrąglony do 2 miejsc - 556, 02 =
kwota którą zaokąglamy do pełnego złotego czy tak?

Rozumiem ze jak mamy odliczenia od przychodu/dochodu to odejmujemy przed zaokrągleniem a jak od podatku to po ?
I rozumiem ze jak liczymy narastajaco to kazdego miesiaca rowniez te odliczenia narastajaco (po zsumowaniu) odejmujemy
od przychodu rowniez juz po zsumowaniu narastajacym i od tego wyniku liczymy wedlug algorytmu ?
(tzn nie osobno dla kazdego miesiaca a np w lutym sumujemy odliczenia, i dochod za styczen i uty i od poczatku liczymy czy tak?

pozdrawiam

Data: 2010-02-10 16:30:19
Autor: Liwiusz

   Do PITa 36 i 37 są dodawane broszurki. Tam jest łopatologicznie napisane co się mnoży, przez co, co odejmuje i co zaokrągla i w jaki sposób. Broszurki są dostępne również na stronie www.mf.gov.pl w dziale formularze podatkowe. Zachęcam do skorzystania :)

--
Liwiusz

Data: 2010-02-10 17:44:03
Autor: Piotrek
On 2010-02-10 16:30, Liwiusz wrote:

[...]

Czepiasz się! Przecież wiadomo nie od dzisiaj, że do instrukcji obsługi sięgamy dopiero wtedy, kiedy wszystko inne zawiedzie ;-)

Piotrek

Data: 2010-02-11 14:52:26
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hkujef$p26$2news.onet.pl...
wspolna-flaszka.pl pisze:

[...]

no wlasnie przeczytalem, ale ja nie o to pytalem. Czy w trakcie roku gdy wyliczam zaliczki
to kazdego miesiaca robie to od poczatku roku do tego miesiaca? Tak wiec moje pytanie dotyczy
odliczenia uzywanego przy wyliczaniu podatku,
Rozumiem, ze -zalozmy ze wyliczam zaliczke za luty-
sumuje dochod styczen,luty,   odejmuje od tego zsumowane odliczenia od dochodu za styczen,luty , zaokraglam
podstawe do pelnego zlotego, licze podatek odejmuje od niezaokraglonego podatku zsumowane odliczenia od podatku
za styczen,luty, i wynik zaokraglam do pelnego zlotego. Czy tak ?

Data: 2010-02-11 15:16:09
Autor: Maddy

wspolna-flaszka.pl pisze:

[...]

I potem odliczasz to co zapłaciłeś już za styczeń (w tym konkretnym przykładzie).

  zasadzie liczysz wciągu oku i na koniec roku DOKłADNIE tak samo.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-11 15:36:04
Autor: wspolna-flaszka.pl
liczenie podatku - kwota wolna

 zasadzie liczysz wciągu oku i na koniec roku DOKłADNIE tak samo.

czyli jak zaplacilem w styczniu skladke za grudzien, w lutym za styczen to liczac podatek za luty
sumuje przed odliczeniem skladki zaplacone w styczniu i w lutym. I  gitara, dzieki za wyjasnienie.

Data: 2010-02-12 14:05:21
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <przemyslaw.rokicki@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hl14kq$msc$1inews.gazeta.pl...

[...]

rozumiem ze przy ryczalcie (liczonym narastajaco) jest analogicznie tyle ze odliczamy od przychodu nie dochodu
no i odliczamy wedlug proporcji ?

Pozdrawiam

Data: 2010-02-10 19:38:20
Autor: Maddy
W dniu 10-02-2010 16:07, wspolna-flaszka.pl pisze:

> Czy liczy się w ten sposób ? Przy okazji jak oni wyliczają kwotę
586,85, jak biorę 19% z 3091 to mi wychodzi 587,29 .

A co to jest 3091 i w jakim przepisie ją znalazłeś?

np . w ksiazce abc small biznesu

Pod jakim numerem opublikowano ten przepis w Dzienniku Ustaw?
Data i numer dziennika tez by się przydały. Nie mogę znaleźć tego przepisu.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-02-11 23:30:08
Autor: Gotfryd Smolik news
liczenie podatku - kwota wolna
On Wed, 10 Feb 2010, wspolna-flaszka.pl wrote:

kwotę wolną od podatku

  A co powiesz na "siłę odśrodkową"? ;)
  To jest taki sam przypadek - "łopatologiczne uproszczenie", ale może
byc używane *tylko* w celach mocno opisowych *albo* kiedy obie strony,
i opisujący i czytający, *dokładnie* zdają sobie sprawę o czym mowa.
  W tym drugim przypadku będą "uproszczenie" omijali, aby nie
nadziać się na rafy.

  W szczególności ciekawie się zrobi, jak ktoś będzie miał te 2000
czy 3000 zł *odliczeń* (np. "ze zdrowotnego") oraz dajmy na to
5500 zł dochodu :|

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-02-13 00:49:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 12 Feb 2010, wspolna-flaszka.pl wrote:

kwotę wolną od podatku

 A co powiesz na "siłę odśrodkową"? ;)
 To jest taki sam przypadek - "łopatologiczne uproszczenie", ale może
byc używane *tylko* w celach mocno opisowych *albo* kiedy obie strony,
[...]
 W szczególności ciekawie się zrobi, jak ktoś będzie miał te 2000
czy 3000 zł *odliczeń* (np. "ze zdrowotnego") oraz dajmy na to
5500 zł dochodu :|

ciekawie bo ?

  Bo mamy kwotę wolną coś 3,5 kzł, zarobek 5,5kzł i ... pytanie:
"ile wobec tego podatku przy stawce 18% wyjdzie"?

  Pojęcie "kwoty wolnej" pomija fakt, że istnieją zarówno doliczenia
jak i odliczenia dotyczące *podatku* (a nie tylko kwoty stanowiącej
podstawę opodatkowania).

pzdr, Gotfryd

liczenie podatku - kwota wolna