likwidacja środka trwałego

Data: 2013-10-01 01:12:54
Autor: cac
likwidacja środka trwałego
KPiR, jednoosobowa DG (usługi zwolnione z VAT).

W sierpniu uszkodzeniu uległ sprzęt elektroniczny wykorzystywany w DG. Tak się zepsuł, że jego naprawa jest nieopłacalna, a z racji funkcji urządzenia musiałem kupić kolejne takie samo urządzenie, aby móc dalej pracować. Ten rodzaj urządzenia musi być amortyzowany z racji kosztu zakupu (>3,500 PLN). ŚT amortyzuję w cyklu "co miesiąc", w ostatni dzień miesiąca.

Urządzenie zepsute:
kupione zostało w sierpniu 2009 r, przyjęte do EŚT w dniu 31.08.2009 (amortyzacja na 5 lat, stawka 20%), pierwszy odpis amortyzacyjny zrobiłem za wrzesień 2009 r., na koniec miesiąca) i tak co miesiąc do momentu uszkodzenia. W momencie uszkodzenia nie zostało całkowicie zamortyzowane.

Mam pytanie czy dobrze rozumuję:
- urządzenie uszkodzeniu uległo w sierpniu br., poszło do serwisu, wróciło z opinią serwisanta - nieopłacalna naprawa (mam nawet papier stwierdzający ten fakt) - podejmuję decyzję o likwidacji środka trwałego, bo jest zupełnie niezdatne do niczego (przy czym nie złomuję go, nie sprzedaję tylko chowam dla siebie "na strych")
- w EŚT piszę "likwidacja z powodu uszkodzenia w dniu 2013-08-21".

I teraz:
1) czy za sierpień br. odpis amortyzacyjny związany z uszkodzonym urządzeniem wliczam do KPiR, a we wrześniu br. już nie wliczam?
2) we wrześniu br. wliczam do KPiR niezamortyzowaną część kosztu zakupu uszkodzonego urządzenia?
3) czy musze sporządzić jakiś dokument (np. LT) - czy to jest obowiązkowe przy KPIR+EŚT?

oraz...

Urządzenie nowo zakupione:
kupione w sierpniu 2013 r., przyjmuję je do EŚT w dniu 31.08.2013 (amortyzacja jw. na 5 lat, stawka 20%), a pierwszy odpis pójdzie za wrzesień br., i dalej już normalnie.

pzdr, sz.

likwidacja środka trwałego