Data: 2011-08-12 08:39:10 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
Witam
Wymieni³em wczoraj ³o¿yska w przednim kole (kpl All Balls: ³o¿yska, tulejki, uszczelniacze) i niestety po z³o¿eniu ca³o¶ci okaza³o siê ¿e luz choæ zdecydowanie mniejszy pozosta³. Mia³ kto¶ podobny przypadek ? £o¿yska wesz³y pasownie, tulejki te¿. Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ? ps. ³o¿yska nabite delikatnie po zewnêtrznej bie¿ni za pomoc± rurki :) Pzdr Andrzej 2009 EXC 300 |
|
Data: 2011-08-12 00:50:59 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:
Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo. pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 10:16:30 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³: No i tu w³a¶nie rodzi siê pytanie czy o¶ ma z tym luzem co¶ wspólnego. Sprawdzi³em i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choæ mo¿e jestem niedouczony lub co¶ ¼le pojmujê. £o¿ysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do ³o¿yska na wewnêtrzn± bie¿nie wchodzi tulejka dystansowa. Moim zdaniem ³o¿ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które s± ¶ci¶niête miêdzy lagami. Teoretycznie gdybym ¶cisn±³ lagi w imadle to o¶ka by³aby zbêdna, wydaje mi siê ¿e o¶ka s³u¿y tylko do centrowania ko³a i po³±czenia ko³o/lagi. Naprostujcie mnie je¶li prawiê herezje bo w tych rozwa¿aniach ju¿ siê zamota³em. Andrzej 2009 EXC 300 |
|
Data: 2011-08-12 02:18:01 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:
Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s� �ci�ni�te mi�dzy lagami.Od poczatku.... Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami. W piascie osadzone sa lozyska. Os kola podparta jest w lozyskach. Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola? Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko. pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 11:55:05 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@glegroupsg2000goo.googlegroups.com... W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:Tak W piascie osadzone sa lozyska.Tak Os kola podparta jest w lozyskach.Nie Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. w wewnêtrzn± bie¿nie ³o¿yska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki przechodzi o¶ka. Nie o¶ka pracuje na wewnêtrznej bie¿ni tylko tulejka. Wiec teoretycznie ko³o mia³oby luz tylko przy niedokrêconej nakrêtce g³ównej co wykluczy³em. Ko³o pracuje piasta - ³o¿ysko - tulejka. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Piszê o luzie poprzecznym wzglêdem osi ko³a mierzonym na oponie. ( tzn takim na boki miêdzy lagami :) ) |
|
Data: 2011-08-12 12:34:41 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³ Popatrz siê na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj. Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy, czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma wplywu na luz kola po montazu. Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-08-12 13:48:20 | |
Autor: OGONek~ | |
luz na kole | |
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4e4501b6news.home.net.pl...
Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-) Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na o¶cie nie pracuj± :-) Pozdrawiam -- OGONek~ |
|
Data: 2011-08-12 12:18:03 | |
Autor: doktorski | |
luz na kole | |
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:
Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam... Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na o¶cie nie pracuj± :-)Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi? pzdr, dr 14/525 |
|
Data: 2011-08-12 22:18:26 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote: Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni. Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia simmeringów, czy może być całkiem spory. To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro. -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-12 23:28:46 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:
Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe Sorry ale ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-12 23:58:08 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze: Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego do¶wiadczenia wynika, ¿e pomiêdzy o¶k± a bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk zawsze jest luz, nawet z nowymi ³o¿yskami i bez ¶ladów zu¿ycia o¶ki. Po skrêceniu ca³o¶ci ko³o nie ma luzu do momentu zajechania ³o¿ysk, kiedy bie¿nia wewnêtrzna mo¿e siê przekrêcaæ w p³aszczy¼nie wzglêdem bie¿ni zewnêtrznej. O¶ka przenosi si³y pionowe dzia³aj±ce na ko³o, ale je¶li pomiêdzy o¶k± a ³o¿yskiem jest luz, to si³y dzia³aj±ce pod innym k±tem przenoszone s± przez ³o¿yska na tuleje. Nie jest tak? -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-13 08:55:06 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:
Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca wymiary osia. Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-13 09:56:42 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze: OK, zakuma³em, dziêki. W³a¶nie co¶ mi chrupie w przednim kole to sobie to jeszcze obadam w trakcie wymiany. -- pzdr. zefir |
|
Data: 2011-08-13 10:14:53 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:
Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ? -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-12 23:32:39 | |
Autor: Kuczu | |
luz na kole | |
W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:
Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie rozjechaly zycze powodzenia. Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X |
|
Data: 2011-08-13 13:32:46 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo przesunac. A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi. Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-08-12 12:38:03 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-08-12 10:42:21 | |
Autor: AZ | |
luz na kole | |
On 2011-08-12, Hinek <hinek@oxygen.pl> wrote:
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2011-08-12 13:34:45 | |
Autor: Hinek | |
luz na kole | |
Uzytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisal Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem. Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-08-12 11:39:32 | |
Autor: AZ | |
luz na kole | |
On 2011-08-12, Hinek <hinek@oxygen.pl> wrote:
Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej toleruja wibracje. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2011-08-12 22:26:51 | |
Autor: Jacot | |
luz na kole | |
"Hinek" <hinek@oxygen.pl> wrote:
lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature. zwykle wiaze sie to z wiekszym wciskiem montazowym. We wspolczesnych motocyklach pewnie wiele mnie jeszcze zaskoczy alem jeszcze nie spotkal. Os jest bez wcisku bo suwliwie, to jakiz by musial byc wcisk zewnetrzny, hej... -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl http://stokrotka.ath.cx |
|
Data: 2011-08-12 14:03:29 | |
Autor: Andrzej Salamon | |
luz na kole | |
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4e450280$1@news.home.net.pl...
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja. Kupi³em kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, mo¿e jaki¶ wadliwy egzemplarz siê trafi³, bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze mo¿e byæ. Pzdr |
|
Data: 2011-08-12 22:20:14 | |
Autor: zefir | |
luz na kole | |
W dniu 12.08.2011 14:03, Andrzej Salamon pisze:
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup Z tymi Allballsami jest taka sytuacja, ¿e ta firma nie produkuje ³o¿ysk tylko kompletuje zestawy z tego, co im siê pod rêkê nawinie. Mo¿esz trafiæ markowe, a mo¿esz trafiæ badziewn± chiñszczyznê. -- pzdr. zefir |
|