Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   luz na kole

luz na kole

Data: 2011-08-12 08:39:10
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole
Witam

Wymieni³em wczoraj ³o¿yska w przednim kole (kpl All Balls: ³o¿yska, tulejki, uszczelniacze) i niestety po z³o¿eniu ca³o¶ci
okaza³o siê ¿e luz choæ zdecydowanie mniejszy  pozosta³. Mia³ kto¶ podobny przypadek ? £o¿yska wesz³y pasownie, tulejki te¿.
Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?

ps. ³o¿yska nabite delikatnie po zewnêtrznej bie¿ni za pomoc± rurki :)



Pzdr

Andrzej
2009 EXC 300

Data: 2011-08-12 00:50:59
Autor: doktorski
luz na kole
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:

Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo. pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 10:16:30
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole
U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:

Zastanawiam siê czy walniête ³o¿yska czy mo¿e w innym miejscu tkwi
przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.

No i tu w³a¶nie rodzi siê pytanie czy o¶ ma z tym luzem co¶ wspólnego.
Sprawdzi³em i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choæ mo¿e jestem niedouczony lub co¶ ¼le pojmujê.
£o¿ysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do ³o¿yska na wewnêtrzn± bie¿nie wchodzi tulejka dystansowa.
Moim zdaniem ³o¿ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które s± ¶ci¶niête miêdzy lagami.
Teoretycznie gdybym ¶cisn±³ lagi w imadle to o¶ka by³aby zbêdna, wydaje mi siê ¿e o¶ka s³u¿y tylko do centrowania ko³a i po³±czenia ko³o/lagi.
Naprostujcie mnie je¶li prawiê herezje bo w tych rozwa¿aniach ju¿ siê zamota³em.

Andrzej
2009 EXC 300

Data: 2011-08-12 02:18:01
Autor: doktorski
luz na kole
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:
Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s� �ci�ni�te mi�dzy lagami.
Od poczatku....

Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami. W piascie osadzone sa lozyska.
Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola?

Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko. pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 11:55:05
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole


U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Salamon napisa³:
Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s�
�ci�ni�te mi�dzy lagami.
Od poczatku....

Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
Tak

W piascie osadzone sa lozyska.
Tak

Os kola podparta jest w lozyskach.
Nie

Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.

w wewnêtrzn± bie¿nie ³o¿yska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki przechodzi o¶ka. Nie o¶ka pracuje na wewnêtrznej bie¿ni tylko tulejka.
Wiec teoretycznie ko³o mia³oby luz tylko przy niedokrêconej nakrêtce g³ównej co wykluczy³em.
Ko³o pracuje piasta - ³o¿ysko - tulejka.

Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska.
Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola?
Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.

Piszê o luzie poprzecznym wzglêdem osi ko³a mierzonym na oponie. ( tzn takim na boki miêdzy lagami :) )

Data: 2011-08-12 12:34:41
Autor: Hinek
luz na kole

U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³

Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa  > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.


Popatrz siê na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
wplywu na luz kola po montazu.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-08-12 13:48:20
Autor: OGONek~
luz na kole
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4e4501b6news.home.net.pl...

U¿ytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisa³

Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.


Popatrz siê na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
wplywu na luz kola po montazu.

Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)

Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na o¶cie nie pracuj± :-)

Pozdrawiam

--
OGONek~

Data: 2011-08-12 12:18:03
Autor: doktorski
luz na kole
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:

Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...

Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na o¶cie nie pracuj± :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi? pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 22:18:26
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:

Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...

Sa przewa¿nie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnêtrzna pomiêdzy bie¿niami
wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na
o¶cie nie pracuj± :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?

Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni. Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia simmeringów, czy może być całkiem spory.
To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro.

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-12 23:28:46
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:

Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do
nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a
łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
simmeringów, czy może być całkiem spory.

Sorry ale ROTFL.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-08-12 23:58:08
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:

Si³y s± przenoszone z wewnêtrznych bie¿ni ³o¿ysk przez tuleje dystansowe
na lagi. O¶ka ma zadanie jedynie spinaæ ca³o¶æ i nie dopuszczaæ do
nadmiernego przesuniêcia tulei wzglêdem wewnêtrznych bie¿ni.
Nadmiernego, czy ze¶lizgniêcia siê tulei z bie¿ni. Luz pomiêdzy o¶k± a
³o¿yskami nie mo¿e byæ taki, ¿eby doprowadzi³ do rozszczelnienia
simmeringów, czy mo¿e byæ ca³kiem spory.

Sorry ale ROTFL.

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego do¶wiadczenia wynika, ¿e pomiêdzy o¶k± a bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk zawsze jest luz, nawet z nowymi ³o¿yskami i bez ¶ladów zu¿ycia o¶ki. Po skrêceniu ca³o¶ci ko³o nie ma luzu do momentu zajechania ³o¿ysk, kiedy bie¿nia wewnêtrzna mo¿e siê przekrêcaæ w p³aszczy¼nie wzglêdem bie¿ni zewnêtrznej. O¶ka przenosi si³y pionowe dzia³aj±ce na ko³o, ale je¶li pomiêdzy o¶k± a ³o¿yskiem jest luz, to si³y dzia³aj±ce pod innym k±tem przenoszone s± przez ³o¿yska na tuleje. Nie jest tak?

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-13 08:55:06
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
przenoszone są przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?


Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca wymiary osia.

Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-08-13 09:56:42
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
do¶wiadczenia wynika, ¿e pomiêdzy o¶k± a bie¿niami wewnêtrznymi ³o¿ysk
zawsze jest luz, nawet z nowymi ³o¿yskami i bez ¶ladów zu¿ycia o¶ki. Po
skrêceniu ca³o¶ci ko³o nie ma luzu do momentu zajechania ³o¿ysk, kiedy
bie¿nia wewnêtrzna mo¿e siê przekrêcaæ w p³aszczy¼nie wzglêdem bie¿ni
zewnêtrznej. O¶ka przenosi si³y pionowe dzia³aj±ce na ko³o, ale je¶li
pomiêdzy o¶k± a ³o¿yskiem jest luz, to si³y dzia³aj±ce pod innym k±tem
przenoszone s± przez ³o¿yska na tuleje. Nie jest tak?


Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to
powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy
lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze
srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To
sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen
pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla
prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa
motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w
plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo
nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca
wymiary osia.

OK, zakuma³em, dziêki. W³a¶nie co¶ mi chrupie w przednim kole to sobie to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-13 10:14:53
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:


OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ?

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-08-12 23:32:39
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:

Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
oście nie pracują :-)

Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie rozjechaly zycze powodzenia.

Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL.



--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-08-13 13:32:46
Autor: Hinek
luz na kole
Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete
miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo
przesunac. A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-08-12 12:38:03
Autor: Hinek
luz na kole
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-08-12 10:42:21
Autor: AZ
luz na kole
On 2011-08-12, Hinek <hinek@oxygen.pl> wrote:
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.

No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-08-12 13:34:45
Autor: Hinek
luz na kole

Uzytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisal

No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.


Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-08-12 11:39:32
Autor: AZ
luz na kole
On 2011-08-12, Hinek <hinek@oxygen.pl> wrote:

No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.


Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.

Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej
toleruja wibracje.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-08-12 22:26:51
Autor: Jacot
luz na kole
"Hinek" <hinek@oxygen.pl> wrote:

lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych wysoka temperature.

zwykle wiaze sie to z wiekszym wciskiem montazowym.
We wspolczesnych motocyklach pewnie wiele mnie jeszcze zaskoczy alem
jeszcze nie spotkal. Os jest bez wcisku bo suwliwie, to jakiz by
musial byc wcisk zewnetrzny, hej...

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl
http://stokrotka.ath.cx

Data: 2011-08-12 14:03:29
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4e450280$1@news.home.net.pl...
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.

Kupi³em kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, mo¿e jaki¶ wadliwy egzemplarz siê trafi³,
bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze mo¿e byæ.

Pzdr

Data: 2011-08-12 22:20:14
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 12.08.2011 14:03, Andrzej Salamon pisze:
U¿ytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisa³ w wiadomo¶ci grup
dyskusyjnych:4e450280$1@news.home.net.pl...
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie tez
produkuje. Do kol sie nie nadaja.

Kupi³em kpl z All Balls dedykowane do tego modelu moto, mo¿e jaki¶
wadliwy egzemplarz siê trafi³,
bo nie mam za bardzo konceptu co jeszcze mo¿e byæ.

Z tymi Allballsami jest taka sytuacja, ¿e ta firma nie produkuje ³o¿ysk tylko kompletuje zestawy z tego, co im siê pod rêkê nawinie. Mo¿esz trafiæ markowe, a mo¿esz trafiæ badziewn± chiñszczyznê.

--
pzdr.
zefir

luz na kole

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona