luz na kole

Data: 2011-08-12 00:50:59
Autor: doktorski
luz na kole
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:

Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi przyczyna. Jakie¶ sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo. pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 10:16:30
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole
Użytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
[...]

No i tu wła¶nie rodzi się pytanie czy o¶ ma z tym luzem co¶ wspólnego.
Sprawdziłem i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choć może jestem niedouczony lub co¶ Ľle pojmuję.
Łożysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do łożyska na wewnętrzn± bieżnie wchodzi tulejka dystansowa.
Moim zdaniem łożysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które s± ¶ci¶nięte między lagami.
Teoretycznie gdybym ¶cisn±ł lagi w imadle to o¶ka byłaby zbędna, wydaje mi się że o¶ka służy tylko do centrowania koła i poł±czenia koło/lagi.
Naprostujcie mnie je¶li prawię herezje bo w tych rozważaniach już się zamotałem.

Andrzej
2009 EXC 300

Data: 2011-08-12 02:18:01
Autor: doktorski
luz na kole
W dniu pi±tek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s� �ci�ni�te mi�dzy lagami.
Od poczatku....

Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami. W piascie osadzone sa lozyska.
Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie. Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska. Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi kola?

Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko. pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 11:55:05
Autor: Andrzej Salamon
luz na kole

Użytkownik "doktorski" <doktorski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...
[...]

Tak

W piascie osadzone sa lozyska.
Tak

Os kola podparta jest w lozyskach.
Nie

[...]

w wewnętrzn± bieżnie łożyska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki przechodzi o¶ka. Nie o¶ka pracuje na wewnętrznej bieżni tylko tulejka.
Wiec teoretycznie koło miałoby luz tylko przy niedokręconej nakrętce głównej co wykluczyłem.
Koło pracuje piasta - łożysko - tulejka.

[...]

Piszę o luzie poprzecznym względem osi koła mierzonym na oponie. ( tzn takim na boki między lagami :) )

Data: 2011-08-12 12:34:41
Autor: Hinek
luz na kole

[...]

Popatrz się na jaki¶ rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
wplywu na luz kola po montazu.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2011-08-12 13:48:20
Autor: OGONek~
luz na kole
Użytkownik "Hinek" <hinek@oxygen.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4e4501b6news.home.net.pl...

[...]

Oczywi¶cie że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)

Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie łożyska na o¶cie nie pracuj± :-)

OGONek~

Data: 2011-08-12 12:18:03
Autor: doktorski
luz na kole
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:

Oczywi¶cie że Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...

Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie łożyska na o¶cie nie pracuj± :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi? pzdr, dr
14/525

Data: 2011-08-12 22:18:26
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 12.08.2011 21:18, doktorski pisze:
On Friday, August 12, 2011 1:48:20 PM UTC+2, OGONek~ wrote:

Oczywi¶cie ¿e Doktorek nam tu bajki opowiada :-)
Bo ja wiesz... Male dziecko mam i duzo bajek opowiadam...

Sa przewaÂżnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnĂŞtrzna pomiĂŞdzy bieÂżniami
wewnêtrznymi ³o¿ysk. Jak to wszystko o¶k± ¶ci¶niesz to absolutnie ³o¿yska na
o¶cie nie pracuj± :-)
Ok. W takim razie ktory element ukladanki przenosi sily z opony, przez obrecz, szprychy, piaste i lozyska na oske i lagi?

Siły są przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe na lagi. Ośka ma zadanie jedynie spinać całość i nie dopuszczać do nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni. Nadmiernego, czy ześlizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy ośką a łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia simmeringów, czy może być całkiem spory.
To wszystko powyżej IMHO, bo ze mnie jest mechanik jak z koziej dupy trąbka, ale parę razy zdarzało mi się wymieniać łożyska w enduro.

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-12 23:28:46
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:

[...]

Sorry ale ROTFL.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

Data: 2011-08-12 23:58:08
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 12.08.2011 23:28, Kuczu pisze:
W dniu 2011-08-12 22:18, zefir pisze:

Siły s± przenoszone z wewnętrznych bieżni łożysk przez tuleje dystansowe
na lagi. O¶ka ma zadanie jedynie spinać cało¶ć i nie dopuszczać do
nadmiernego przesunięcia tulei względem wewnętrznych bieżni.
Nadmiernego, czy ze¶lizgnięcia się tulei z bieżni. Luz pomiędzy o¶k± a
łożyskami nie może być taki, żeby doprowadził do rozszczelnienia
simmeringów, czy może być całkiem spory.

Sorry ale ROTFL.

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego do¶wiadczenia wynika, że pomiędzy o¶k± a bieżniami wewnętrznymi łożysk zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez ¶ladów zużycia o¶ki. Po skręceniu cało¶ci koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyĽnie względem bieżni zewnętrznej. O¶ka przenosi siły pionowe działaj±ce na koło, ale je¶li pomiędzy o¶k± a łożyskiem jest luz, to siły działaj±ce pod innym k±tem przenoszone s± przez łożyska na tuleje. Nie jest tak?

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-13 08:55:06
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 23:58, zefir pisze:

Ty mi tu nie rotfluj, tylko napisz po ludzku. Z mojego marnego
doświadczenia wynika, że pomiędzy ośką a bieżniami wewnętrznymi łożysk
zawsze jest luz, nawet z nowymi łożyskami i bez śladów zużycia ośki. Po
skręceniu całości koło nie ma luzu do momentu zajechania łożysk, kiedy
bieżnia wewnętrzna może się przekręcać w płaszczyźnie względem bieżni
zewnętrznej. Ośka przenosi siły pionowe działające na koło, ale jeśli
pomiędzy ośką a łożyskiem jest luz, to siły działające pod innym kątem
przenoszone sÄ… przez Ĺ‚oĹĽyska na tuleje. Nie jest tak?

Os w lozyskach kola jest pasowana suwliwie. Oczywiscie ze bedzie to powodowac pewien, zasadniczo minimalny i pomijalny luz pomiedzy lozyskiem i osia. Zwlaszcza ze, zgodnie z zasadami, walek ma zawsze srednice lekko obnizona a lozysko powiekszona wewnetrzna srednice. To sie nazywa pasowanie. Jednak to os przenosi wiekszosc sil i naprezen pomiedzy kolem a zawieszeniem i reszta motocykla. Tuleje sa istotne dla prawidlowej geometrii zawieszenia jednak to na osi spoczywa masa motocykla. Nie rozumiem na czym ma polegac "przekrecanie sie" biezni w plaszczyznie. Prawidlowo dobrane lozysko nigdy nie bedzie mialo nadmiernego luzu pomiedzy bieznia wewnetrzna a prosta i trzymajaca wymiary osia.

Do watkotworcy: Jesli kolo wykazuje luz poosiowy oznacza to iz calosc nie zostala prawidlowo zmontowana lub tez lozyska ktore kupiles sa produkcji chinskiej i nie trzymaja absolutnie wymiarow.

Data: 2011-08-13 09:56:42
Autor: zefir
luz na kole
W dniu 13.08.2011 08:55, Kuczu pisze:
[...]

OK, zakumałem, dzięki. Wła¶nie co¶ mi chrupie w przednim kole to sobie to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

--
pzdr.
zefir

Data: 2011-08-13 10:14:53
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-13 09:56, zefir pisze:

OK, zakumałem, dzięki. Właśnie coś mi chrupie w przednim kole to sobie
to jeszcze obadam w trakcie wymiany.

Chrupanie to czesto objawy zuzytego lozyska. Porzadne lozysko zuzywa sie na styku kulki(rolki) i bieznie. I tam powinien pojawiac sie luz. A suche blokujace sie kulki(rolki) wlasnie lubia sobie chrupac. Moze uszkodzeniu uleglo uszczelnienie i wyplynal smar z lozyska ?

Data: 2011-08-12 23:32:39
Autor: Kuczu
luz na kole
W dniu 2011-08-12 13:48, OGONek~ pisze:

Sa przeważnie 3 tuleje - 2 zewnetrzne i jedna wewnętrzna pomiędzy bieżniami
wewnętrznymi łożysk. Jak to wszystko ośką ściśniesz to absolutnie łożyska na
oście nie pracują :-)

Wszystkim ktorzy twierdza ze oska sluzy spinaniu lag aby sie nie rozjechaly zycze powodzenia.

Sorry ale takich debilizmow to nie czytalem od lat. Generalnie mega ROTFL.

Data: 2011-08-13 13:32:46
Autor: Hinek
luz na kole
Jesli nakretka osi jest dokrecona luzu miedzy pierscieniem wewnetrznym lozyska a osia nie da sie wyczuc reka - wbrew temu co twierdzi
doktorski. A to dlatego ze pierscienie wewnetrzne lozysk sa scisniete
miedzy tulejami dystansowymi i trzeba by sporej sily aby je promieniowo
przesunac. A jak ktos nie wierzy - niech se zamontuje zuzyta oske i sprawdzi.
Pozdr

--
Hinek

luz na kole