Data: 2012-03-26 10:57:15 | |
Autor: karask | |
luzy na tylnem kole | |
Mniej więcej latem zeszłego roku zmieniałem tylne koło do mojego roweru(Mbike Massive 28"). Zwykły noname, 100pln za całość(piasta, szprychy, obręcz, ośka).
Ze dwa tgodnie temu pojawiły się duże luzy na tymże kole, więc na tyle na ile mogłem bez zdejmowania wolnobiegu, dokręciłem ściskające je śruby. Pomogło na trzy dni i luzy wróciły. Zaprowadziłem rower do serwisu, mechanik zdjął wolnobieg, skręcił ponoć wszystko tak jak powinno być skręcone i znowu było dobrze, jednak wspomniał że dobrze byłoby wymienić piastę, bo już się zużyła. Po trzech dniach luzy ponownie się pojawiły. Pytanie co zrobić teraz: -reklamować koło - faktycznie może się tak szybko zużyć?, przejechałem na nim ok. 1500km, również w zimowych warunkach -zaprowadzić rower do innego serwisu -wymienić ośkę -wymienić piastę - chyba nie opłacalne w tym przedziale cenowym -wymienić koło - któreś jest godne polecenia?, przesiąść się przy okazji na kasetę? -- Pozdrawiam karask |
|
Data: 2012-03-26 12:06:34 | |
Autor: ToMasz | |
luzy na tylnem kole | |
W dniu 26.03.2012 10:57, karask pisze:
Mniej więcej latem zeszłego roku zmieniałem tylne koło do mojegopiasta alu? dać do wstawienia oś z łożyskami maszynowymi. Jak przeplatać to _tylko_ na piastę na kasete. wiem że 150zł boli, ale jak chcesz omijać serwisy - jedyne rozwiązanie. |
|
Data: 2012-03-26 19:02:05 | |
Autor: karask | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia 26.03.2012 o 12:06 ToMasz <twitek4@nospam.gazeta.pl> napisał(a):
piasta alu? dać do wstawienia oś z łożyskami maszynowymi. Jak przeplatać to _tylko_ na piastę na kasete. wiem że 150zł boli, ale jak chcesz omijać serwisy - jedyne rozwiązanie. Ale to jak piasta jest aluminiowa to oś z łożyskami maszynowymi coś pomoże? Przelatać nie będe na pewno, prędzej całe nowe koło kupię już z piastą pod kasetę. |
|
Data: 2012-03-27 11:53:45 | |
Autor: ...::QRT::... | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia Mon, 26 Mar 2012 19:02:05 +0200, karask napisaĹ(a):
Dnia 26.03.2012 o 12:06 ToMasz <twitek4@nospam.gazeta.pl> napisaĹ(a): To nie ma znaczenia. ZarĂłwno piasta na maszynĂłwkach jak i piasta shimano na tradycyjnych Ĺozyskach rozwiÄ Ĺźe twĂłj problem - ale wszystko ma swoje wady i zalety :) Piasty na ĹoĹźyskach maszynowych sa praktycznie bezobsĹugowe, aczkolwiek jak sie zniszczy bÄbenek, czy poĹamie oĹ to czÄĹci zamienne sa czesto nieosiÄ galne. Do piast novateca mozna dokupiÄ bÄbenki ale to wyjÄ tek. Wiec wart zwracaÄ uwagÄ na firmÄ. Co do osi - w niektĂłrych piastach sa 4 ĹoĹźyska wiec w sumie pÄkaÄ czy giÄ Ä sie absolutnie nie powinna. Ale to róşnie byÄ moĹźe - zaleĹźy jak jezdzisz i jakie masz przebiegi. Piasty shimano pod kasete majÄ âzwykĹeâ ĹoĹźyska - jednak odpowiednio traktowane - odwdziÄczajÄ sie dĹugÄ zywotnoĹciÄ . Ale w odróşnieniu od piast na maszynĂłwkach nie sa bezobsĹugowe - trzeba je po zakupie wyregulowaÄ (fabrycznie sa za mocno skrÄcone) i co jakiĹ czas przeczyĹciÄ. Czesci zamienne w razie czego sa do kupienia bez wiÄkszych problemĂłw. Przy zakupie obu typu piast jak na moje problemy mogÄ sie pojawiÄ po 10000 km - to perspektywa od jednego roku do lat 20 :) |
|
Data: 2012-03-27 16:58:51 | |
Autor: s_13 | |
luzy na tylnem kole | |
trzeba je po zakupie no wĹaĹnie, zamierzam przesmarowaÄ ĹoĹźyska i nie wiem na ile mocno skrÄcone powinny byÄ potem... czy to da siÄ jakoĹ chaĹupniczo zrobiÄ, wyczuÄ bez dynamometrĂłw itp? pozdrawiam s_13 |
|
Data: 2012-03-27 17:05:52 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia Tue, 27 Mar 2012 16:58:51 +0200, s_13 napisał(a):
no właśnie, zamierzam przesmarować łożyska i nie wiem na ile mocno skręcone powinny być potem... czy to da się jakoś chałupniczo zrobić, wyczuć bez dynamometrów itp? Ja skręcam z minimalnym, ledwie wyczuwalnym luzem. -- Jacek |
|
Data: 2012-03-27 17:33:16 | |
Autor: s_13 | |
luzy na tylnem kole | |
no właśnie, zamierzam przesmarować łożyska i nie wiem na ile mocno skręcone ale chodzi ci o ten luz poprzeczny, czyli skręcasz i "gibając" kołem na boki czujesz, że się rusza? myślę, że pod obciążeniem, ten luz może się stać zbyt luźny... pozdrawiam s_13 |
|
Data: 2012-03-27 18:42:51 | |
Autor: ...::QRT::... | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia Tue, 27 Mar 2012 17:33:16 +0200, s_13 napisał(a):
no właśnie, zamierzam przesmarować łożyska i nie wiem na ile mocno skręcone oś obracana w rękach ma sie krecić bez wiekszego oporu i może mieć minimalny luz, ale po zapięciu koła szybkozamykaczem zadnego już luzu być nie może. |
|
Data: 2012-03-28 09:59:51 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia Tue, 27 Mar 2012 17:33:16 +0200, s_13 napisał(a):
ale chodzi ci o ten luz poprzeczny, czyli skręcasz i "gibając" kołem na boki czujesz, że się rusza?Tak, tyle że ustawiam luz zanim koło wmontuję. Po zamocowaniu koła luz sprawdzam jeszcze raz. Rzecz dotyczy osi mocowanych nakrętkami do ramy (nie szybkozamykaczem) myślę, że pod obciążeniem, ten luz może się stać zbyt luźny...Niby dlaczego? W każdym razie czasem obserwuje się powiększanie tego luzu w trakcie eksploatacji. Zawsze to wskazuje na uszkodzenia/zużycie kulek i bieżni. -- Jacek |
|
Data: 2012-03-28 10:30:34 | |
Autor: s_13 | |
luzy na tylnem kole | |
myślę, że pod obciążeniem, ten luz może się stać zbyt luźny...Niby dlaczego? bo większe siły działają... pozdrawiam s_13 |
|
Data: 2012-03-28 10:44:12 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
luzy na tylnem kole | |
Dnia Wed, 28 Mar 2012 10:30:34 +0200, s_13 napisał(a):
bo większe siły działają... Tak ale nie w kierunku powodującym odkręcanie się nakrętek osi :) -- Jacek |
|
Data: 2012-03-28 09:02:58 | |
Autor: Ignac | |
luzy na tylnem kole | |
s_13 <s_13@interia.pl> napisał(a): no właśnie, zamierzam przesmarować łożyska i nie wiem na ile mocno skręcone powinny być potem... czy to da się jakoś chałupniczo zrobić, wyczuć bez dynamometrów itp?
czy to są nakrętki czy zacisk nie ma różnicy bo oba te "ustrojstwa" pełnią tą samą funkcję...mocuja koło w ramie/widełkach. Żeby zrozumieć jak to działa weź sobie samą oskę z jej lewej strony nakręć konusa i tą cienką nakrętkę/kontrę i mocno skręć w przeciwne strony (skontryj) następnie z drugiej(prawej) strony ośki zrób to samo. Teraz weź klucze płaskie załuż na kontry po obu stronach i tymi kluczami kręcisz w prawo o np. 1 obrót...czujesz pewien opór przy kręceniu ale taki zabieg posłuży zmniejszyć luz w hipotetyczniej piaście.I analogicznie zakładamy klucze płaskie/cienkie (zeszlifowane ze zwykłego płaskiego na odpowiednią grubość) na prawy i lewy konus i kręcimy w lewo o powiedzmy 1 obrót i tym sposobem powiększyliśmy odstęp między konusami-zwiększyliśmy luz w piascie...kilka razy potrenuj tą procedurę żeby kierunki kręcenia Ci się nie pomyliły w kontekście zwiększania/zmniejszania luzu... później będzie cd. Ignac -- |
|
Data: 2012-03-28 20:05:07 | |
Autor: Ignac | |
luzy na tylnem kole | |
Ignac <ignac88.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a): s_13 <s_13@interia.pl> napisał(a): no właśnie, zamierzam przesmarować łożyska i nie wiem na ile mocnoskręcone powinny być potem... czy to da się jakoś chałupniczo zrobić, wyczuć bez dynamometrów itp?Następnie po wykręceniu z jednej strony nakrętki-kontry i konusa wkładamy oskę do posmarowanej piasty,nakręcamy konusa ustawiając nim luz osiowy ok.0,5 mm i kontrujemy go nakrętką. Wkładamy koło do ramy/widełek tak aby obręcz względem szczęk V-b lub tarcza względem głowicy ham. były centralnie i dokręcamy mocno nakrętki lub zaciskamy zacisk,a luz na piaście który się nieco zmniejszył likwidujemy tak :zakładamy dwa klucze płaskie na kontry po obu stronach piasty i przekręcamy te klucze względem siebie w prawo o np.5-10 stopni następnie dokręcamy nakrętki mocujące koło lub zacisk i sprawdzamy znowu luz na kole.Tą ostatnią procedurę powtarzamy aż do zaniku luzu ,czasem te kontry i konusy zasłonięte są gumowymi osłonkami więc regulujemy bez nich ale potem po ponownym wyjęciu/ odkręceniu koła ostatecznie je zakładamy i gotowe...przyznaję jest trochę z tym upierdliwości. Na skutek eksploatacji luz znowu się pojawia wtedy kasujemy go w analogiczny sposób... ja to robię co np. 5000 km jeżdząc po asfalcie. Ignac -- |
|
Data: 2012-03-28 09:36:40 | |
Autor: cytawa | |
luzy na tylnem kole | |
no wĹaĹnie, zamierzam przesmarowaÄ ĹoĹźyska i nie wiem na ile mocno Jesli piasta jest bez zacisku, to luzu nie powinno byc wcale a piasta powinna lekko chodzic. Konus z nakretka kontrujaca powinny byc bardzo mocno skrecone. Czasem jest z tym troche zabawy. Trzeba miec cienki klucz do konusow (najczesciej 15 do tylnego kola) oraz drugi plaski (najczesciej 17). A wlasciwie trzeba miec po 2 takie zestawy. Jesli piasta jest z zaciskiem to wskazane jestv zostawic lekki luzik. Dynamometr jest dobry dla teoretykow. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-03-27 14:16:50 | |
Autor: Vince | |
luzy na tylnem kole | |
Pytanie co zrobić teraz: Zalezy na co sięnastawiasz. Jeśli chcesz inwestować w tego rodzaju rower (albo nie masz na prawdę co robić z pieniędzmi), to najlepiej wymieniłbym obydwie piasty, na uszczelniane + jakaś niedroga kaseta i ewentualnie niewielkie modyfikacje jeśli chodzi o ukłąd napędowy (myślę, że w 300 zł powinieneś się zmieścić). Jeśli jednak rama nie rokuje żadnych nadziei i jest to typowy rower za kilkaset złotych to poszedłbym po najmniejszej linii oporu i za 40-45 zł kupiłbym po prostu nowe koło i zamiast sie z tym za przeproszeniem "pierdzielić" po prostu wkręcasz koło, nakładasz ogumienie i jeździsz. Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2012-03-26 18:20:23 | |
Autor: Vince | |
luzy na tylnem kole | |
Ze dwa tgodnie temu pojawiły się duże luzy na tymże kole, więc na tyle naile mogłem bez zdejmowania wolnobiegu, dokręciłem ściskające je śruby. Pomogło na trzy dni i luzy wróciły. Zaprowadziłem rower do serwisu, mechanik zdjął wolnobieg, skręcił ponoć wszystko tak jak powinno być skręcone i znowu było dobrze, jednak wspomniał że dobrze byłoby wymienić piastę, bo już się zużyła. Po trzech dniach luzy ponownie się pojawiły. Pytanie co zrobić teraz:nim ok. 1500km, również w zimowych warunkach Myślę, że tak! -zaprowadzić rower do innego serwisu Jeśli reklamacja na nic się nie zda! -wymienić ośkę Przypuszczam, że jeśli była w serwisie, to raczej nie jest złamana. Jeśli już zdecydujesz sie na wymnianę oski proponuję taką, która byłaby montowana na "zatrzaski". W razie czego można ją doregulować w trkacie jazdy i jest dodatkowo w środku wzmocniona. W ostateczności wymieniłbym całę koło. To koszt ok 45-50 zł. Natomiast jeśli rower był w serwisie to od tego jest taki mechanik, ażeby stwierdzić co jest przyczyną takiego zachowania się rowera. Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2012-03-27 15:25:11 | |
Autor: ToMasz | |
luzy na tylnem kole | |
W dniu 26.03.2012 18:20, Vince pisze:
wolnobiegu!Ze dwa tgodnie temu pojawiły się duże luzy na tymże kole, więc na tyle naile mogłem bez zdejmowania wolnobiegu, czyli koło jest na _ZWYKŁEJ_ piaście stalowej, lub aluminiowej Jeśli już zdecydujesz sie na wymnianę oski proponuję taką, która byłabyośki zwykłe i na zatrzaski nie są komplatybilne! W razie czego można ją doregulować w trkacieże co? w czasie jazdy? można zrobić? tak, bo nie trzeba przeplatać tylko wybić miski i wstawić w ich miejsce łożyska maszynowe. (czasem trzeba powiekszyć otwór w piaście o 0.3mm)Ale to jak piasta jest aluminiowa to oś z łożyskami maszynowymi coś pomoże? To nie ma znaczenia. Zarówno piasta na maszynówkach jak i piasta shimano naWOLNOBIEG! to niejejst piasta wyprodukowana przez shimano! jej wadą jest to że w hurcie kosztuje 4zł ToMasz |
|