mały pokój i nowy telewizor - pomocy ;)

Data: 2011-03-05 11:45:20
Autor: Marek
mały pokój i nowy telewizor - pomocy ;)
Chciałbym zamienić mój stary sony trinitron 21 cali na lcd. Będę na tym
oglądał kanały z podstawowej oferty polsatu lub N. Chcę wydać do 3kzł. Problem jest w odległości od ekranu. Jak siedzę przy biurku i pracuję, to
odległość do ekranu wynosi tylko 120- 130 cm, z łóżka: 220. Najmniejszy TV HD na rynku  ma ekran 32 cale (myślałem o samsungu z seri
7000, pomijam jakieś egzotyczne marki).  Czy taki TV nie będzie za duży=
oczy mi się na boki głowy nie przemieszczą ? Czy obraz SD oglądany z takich
odległości nie zniechęci mnie do oglądania czegokolwiek ? A może kupić TV HDready, tam są maniejsze przekątne, ale czy to ma sens w
czasie, gdy stopniowo ilośc kanałów nadawanych z rozdzielczością 1080 p/i
będzie rosła ?

Byłbym wdzięczny za wszelkie porady.

Marek

Data: 2011-03-05 16:55:29
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-05 11:45, Marek pisze:
[...]

Na 40" tv z odległości 2,5 metra nie widać różnicy między 720p a 1080p

Data: 2011-03-05 20:48:42
Autor: Kell a
Marek <marek.grupy@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

W sypialni mam powieszonego na scianie  32 calowego Samsunga (LCD)
Odleglosc od glowy to jakies 2 metry. Doprawodzony sygnal do analogowa Vectra*.
I powiem tak: wiekszy ekran bylby juz za duzy, 32 jest na styk.
I nie ma tu znaczenia czy ogldam TV czy jakiegos ripa bluraya w 1080 - przy wiekszym
ekranie oczy juz by mi lataly.

* na jakosc tego analoga naprawde  nie narzekam, ale tu duzo zalezy
od jakosci sygnalu i samego odbiornika

Data: 2011-03-05 22:32:03
Autor: Jermat
[...]

Można przyjąć prostą, łatwą do zapamiętania zasadę doboru wielkości TV dla określonej odległości od ekranu.
Odległość od ekranu to długość przekątnej w calach x 4. Np. dla 40" to 40x4=1,6m. Dla 32" to 32x4=ok. 1,3m.
Przeliczenie to dotyczy oczywiście obrazu full HD tj. 1920x1080. Przy większych odległościach nie zobaczymy wszystkich tj. 2,1 mln punktów odbieranego sygnału HD. Jeśli oglądamy obraz TV (full HD) z odległości ok. 2m to optymalna wielkość przekątnej ekranu wynosi ok. 50 cali. Zaznaczam, że te wyliczenia dotyczą tylko sygnału full HD.
W praktyce prawie wszyscy oglądają TV z nieco większej odległości godząc się z tym, że zamiast 2,1 mln. punktów widzą ich mniej. Oglądając np. obraz z TV 40" i odległości ok. 4m widzimy ich tylko ok. 0,5 mln. punktu.

Łatwo sprawdzić, że opisana zasada z wystarczającym przybliżeniem zgodna jest z podawanymi przez różnych producentów oraz analityków wykresami lub tabelami.

JM

Data: 2011-03-06 18:12:18
Autor: Kell a
"Jermat" <matjerzy@gazeta.pl> napisał(a):

[...]

Oprocz tych wszystkich tabel, przelicznikow i szczegolow jest jeszcze cos takiego
jak komfort ogladania, Jakbym powiesil 40 calowy TV 1.6m od oczu, to szybko
bym si go raczej  pozbyl.

Data: 2011-03-06 21:32:22
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-06 18:12, Kell a pisze:

[...]

Chyba nie zrozumiałeś, chodzi wyłącznie o to że z takiej odległości zauważysz różnice między full HD a HD ready - co ew. sugeruje że jak masz do tv 3 metry to jest rybka jaki kupisz

Data: 2011-03-07 10:41:08
Autor: Kell a
boxfish <cicior@gazeta.pl> napisał(a):

Chyba nie zrozumiałeś, chodzi wyłącznie o to że z takiej odległości zauważysz różnice między full HD a HD ready - co ew. sugeruje że jak masz do tv 3 metry to jest rybka jaki kupisz

Pod katem szczegolow - rybka, pod katem komfortu ogladania- nie rybka.

Data: 2011-03-07 19:13:59
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-07 10:41, Kell a pisze:
[...]

A jaka jest różnica w komforcie oglądania np z 3 metrów między: tv Full HD i HD Ready 40" ?

Data: 2011-03-08 08:12:19
Autor: Kell a
mały pokój i nowy telewizor - pomocy ;)
boxfish <cicior@gazeta.pl> napisał(a):

A jaka jest różnica w komforcie oglądania np z 3 metrów między: tv Full HD i HD Ready 40" ?

Chodzi o  to, ze jak na 1.6m postawilbym sobie 40 calowy TV,
to bolalby mnie oczy, bo taki TV jest zwyczajnie za duzy na
katy widzenia oczu, co wymusza ruchy galkami ocznymi podczas ogldania.
Nie ma tu zadnego znaczenia, czy obraz jest fullhd czy nie.

Data: 2011-03-08 08:38:12
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-08 08:12, Kell a pisze:
[...]

Widze że nadal nie rozumiesz, nikt ci nie karze stawiać go 1,6 metra od twoich oczu, przeczytaj uważnie proszę co pisałem

Data: 2011-03-08 10:38:38
Autor: Kell a
mały pokój i nowy telewizor - pomocy ;)
boxfish <cicior@gazeta.pl> napisał(a):

Widze że nadal nie rozumiesz, nikt ci nie karze stawiać go 1,6 metra od twoich oczu, przeczytaj uważnie proszę co pisałem

To ty niezrozumiales, bo ja sie odnioslem do fragmentu Jermata...

[...]

....wtracajac dodatkowo info, ze "Oprocz tych wszystkich tabel, przelicznikow i szczegolow jest jeszcze cos takiego
jak komfort ogladania, Jakbym powiesil 40 calowy TV 1.6m od oczu, to szybko
bym si go raczej  pozbyl."

Nie wiem o czym chcesz dyskutowac.

Data: 2011-03-08 11:32:24
Autor: boxfish
W dniu 2011-03-08 10:38, Kell a pisze:
[...]

Napiszę:

> [...]
> odbieranego sygnału HD. Jeśli oglądamy obraz TV (full HD) z >odległości ok. 2m to optymalna wielkość przekątnej ekranu wynosi ok. >50 cali."

optymalna = taka, przy jakiej zobaczysz (tak jak napisał) wszystkie punkty - nie napisał słowa o komforcie oglądania. To ty zinterpretowałeś to po swojemu.

nie ma słowa komfort, jest tylko mowa o optymalizacji odległości jeśli chcesz aby twe oko rozróżniało wszystkie punkty ekranu (rozdzielczość oka - sekunda kątowa etc)

Data: 2011-03-08 12:50:26
Autor: Kell a
[...]

Nasza rozmowa jest akademicka, albowiem ja nie polemizowalem
z tym, co zostalo napisane a jedynie zwrocilem uwage na kolejny aspekt
tematu.

mały pokój i nowy telewizor - pomocy ;)