masa nieresorowana

Data: 2010-03-28 12:05:39
Autor: J.F.
masa nieresorowana
Za pl.sci.fizyka  28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:
http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blog/inerter.pdf

Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach w
F1.

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Czyzby ona nie byla taka zla ? J.

Data: 2010-03-28 03:17:21
Autor: Olleo
masa nieresorowana
Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Czyzby ona nie byla taka zla ?

Niechcialo mi sie czytac, ale F1 raczej po wertepach nie jezdza ;)
--
Olleo

Data: 2010-03-28 14:33:08
Autor: J.F.
masa nieresorowana
On Sun, 28 Mar 2010 03:17:21 -0700 (PDT),  Olleo wrote:
Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.
Czyzby ona nie byla taka zla ?

Niechcialo mi sie czytac, ale F1 raczej po wertepach nie jezdza ;)

Wyjasnienie jest w tym ostatnim - te bialoczerwone "krawezniki" w
zakretach sa skosne.

J.

Data: 2010-03-28 13:40:34
Autor: Irek N.
masa nieresorowana
Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Tego typu rozwia;zanie be;dzie t?umi?o szybkozmienne obcia;z.enia jak sa;dze;. W efekcie bolid nie be;dzie sie; buja? - analogia do testu ?osia? ;)
Jes'li jednak si?a be;dzie przy?oz.ona d?ugo (d?ugi zakre;t?), to uk?ad ulegnie, póz'niej tez. wróci po ustaniu si?y.
Nie znam sie; na zawieszeniach, ale wydaje mi sie; z.e nieresorowana masa (mówimy o kole, pies'cie i otoczeniu) be;dzie inaczej sie; zachowywa?a.
Przyk?adowo - ko?a z o?owiu, kierowca robi ruch wahad?owy kierownica;, bolid sie; buja bez problemu. Z takim t?umikiem natomiast - juz. nie.

Czym toto sie; róz.ni w takim razie od mocnego amortyzatora? Nie wiem, moz.e tym, z.e jest pieron'sko sztywne, a w amortyzatorze zawsze jest jakis' skok ja?owy.

Mi?ego,
__
Pzd, Irek.N.

Data: 2010-03-28 14:35:30
Autor: J.F.
masa nieresorowana
On Sun, 28 Mar 2010 13:40:34 +0200,  Irek N. wrote:
[...]

Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
rozprasza energii :-)

J.

Data: 2010-03-28 14:48:26
Autor: Irek N.
masa nieresorowana

Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
rozprasza energii :-)

No kiedy właśnie nie. Patrzysz od strony podłoża - drogi. Z tego punktu faktycznie wygląda to na dużą masę nieresorowaną. Popatrz od strony karoserii, dojdziesz do innych wniosków.

Swoją drogą, dążenie do możliwie małej masy nieresorowanej jest dla mnie trochę niezrozumiałe.
Jeśli nie mamy żadnych ograniczeń co do masy całkowitej pojazdu, to masa nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza. Jeśli natomiast mamy założenie że nie przekroczymy ileś tam, to faktycznie większy komfort uzyskamy przy możliwie dużej masie resorowanej, a więc małej nieresorowanej. Dobrze kombinuję?

Miłego.
__
Pzd, Irek.N.

Data: 2010-03-28 17:25:02
Autor: Tomasz Pyra
masa nieresorowana
Irek N. pisze:

[...]

Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby się uzyskać dzięki temu podobny komfort) prowadziłby się fatalnie.

Data: 2010-03-28 19:20:41
Autor: Irek N.
masa nieresorowana

Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby się uzyskać dzięki temu podobny komfort) prowadziłby się fatalnie.

Pewnie tak, masz rację. Z drugiej strony wszystko w samochodzie mocno cierpi jak karoserię poddać dużym drganiom. Wyobrażam sobie merca w którym nic nie położysz na desce z powodu jej ciągłych podskakiwań, a od kierownicy wręcz ręce cierpną. ;)

Miłego.
__
Pzd, Irek.N.

ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z komfortem?

Data: 2010-03-28 19:53:09
Autor: Artur Maśląg
masa nieresorowana
Irek N. pisze:
(...)
ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z komfortem?

Jeżeli masz na myśli ciągnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej większości osobówek :)

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-03-28 21:46:32
Autor: Maseł
masa nieresorowana
On 2010-03-28 19:53, Artur Maśląg wrote:
ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z
komfortem?
Jeżeli masz na myśli ciągnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej większości osobówek :)

We wspolczesnych "rolniczych" zreszta tez. Powoli standardem staje sie
np. lodowka do napojow na pokladzie kombajnu...

Pozdro

Maseł

Data: 2010-03-29 01:40:51
Autor: to
masa nieresorowana
Artur Maśląg wrote:

Jeżeli masz na myśli ciągnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej większości osobówek :)

Szczególnie akustyczny.

--
cokolwiek

Data: 2010-03-28 18:43:48
Autor: J.F.
masa nieresorowana
On Sun, 28 Mar 2010 14:48:26 +0200,  Irek N. wrote:
Swoj± drog±, d±¿enie do mo¿liwie ma³ej masy nieresorowanej jest dla mnie trochê niezrozumia³e.
Je¶li nie mamy ¿adnych ograniczeñ co do masy ca³kowitej pojazdu, to masa nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza.

Przeszkadza o tyle ze trzeba wysoka opone dawac, zeby byle kamien
felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze
wstrzasy karoserii..

J.

Data: 2010-03-28 19:16:50
Autor: Irek N.
masa nieresorowana

[...]

Tak, to jest argument. Wiêksza bezw³adno¶æ wymaga wiêkszej si³y je¶li chcemy zachowaæ czas odpowiedzi uk³adu. Pytanie tylko czy naprawdê chcemy?
Czy takie _u³amkosekundowe_ oderwanie siê opony wnosi cokolwiek do trakcji? Zastanawiam siê, bo przecie¿ amortyzator podbity na kamieniu przed³u¿a oderwanie ko³a od pod³o¿a. Mo¿e wiêc nale¿a³o by dawaæ amortyzatory tylko tak s³abe/mocne, aby jedynie nie dopu¶ciæ do oscylacji uk³adu zawieszenie-opona?

Mi³ego.
__
Pzd, Irek.N.

Data: 2010-03-28 20:31:40
Autor: J.F.
masa nieresorowana
On Sun, 28 Mar 2010 19:16:50 +0200,  Irek N. wrote:
[...]

jak sie odrywa to nie trzyma. A jak akurat jest zakret to trzymanie
ciagle potrzebne. Trzeba by policzyc ile to moze trwac.

Zastanawiam siê, bo przecie¿ amortyzator podbity na kamieniu przed³u¿a oderwanie ko³a od pod³o¿a.

Niekoniecznie - bo tez zapobiega uzyskaniu duzej predkosci przez
podbite kolo. Chyba sie w koncu zmobilizuje, wyciagne spice i zasymuluje :-)

Mo¿e wiêc nale¿a³o by dawaæ amortyzatory tylko tak s³abe/mocne, aby jedynie nie dopu¶ciæ do oscylacji uk³adu zawieszenie-opona?

Tak na oko to sa dobrane raczej tak zeby tlumic oscylacje calego
pojazdu. I wbrew temu co tu niektorzy pisza o miekkim zawieszeniu, bardzo mile
wspominam dacie, ktora byla mieciutka, a tlumienie amorow miala
dobrane idealnie - chyba akurat trafili w krytyczne. Buda sie nie bujala wcale - raz nacisnieta wracala blyskawicznie do
rownowagi.

J.

Data: 2010-03-28 13:47:23
Autor: Tomasz Pyra
masa nieresorowana
J.F. pisze:
[...]

Może w przypadku F1 pozwala to jakoś lepiej wykorzystać tłumienie samej opony, które są tam głównym elementem amortyzacji pojazdu.

To jest konstrukcja obliczona na pokonanie jednego typu przeszkody - może być tak że okazało się że lepiej jak krawężnik weźmie na siebie opona, a zawieszenie dopiero w opóźnieniem odbierze energie od ugiętej opony gasząc jej sprężynowanie.

Data: 2010-04-04 02:51:41
Autor: hdoruch
masa nieresorowana
On 28 Mar, 12:05, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach wF1.

-NA POCHYLYCH OGRANICZNIKACH ZAKRETOW

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

-przeciwtnie=ZWIEKSZA skuteczna bezwladnosc nadwozia :

F=b*(a1-a2)

b-inertancja[kG]

Data: 2010-04-04 15:27:43
Autor: J.F.
masa nieresorowana
On Sun, 4 Apr 2010 02:51:41 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:
> [...]

Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach wF1.

Owszem, aczkolwiek dalej pisza ze ten element daje teraz wieksza
swobode ksztaltowania ch-ki zawieszenia. Mozna zbudowac filtry
ciekawiej dobrane.

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

-przeciwtnie=ZWIEKSZA skuteczna bezwladnosc nadwozia :

Nic z tego - masy nadwozia przeciez nie moze powiekszyc, chyba ze
dostanie zewnetrzny punkt podparcia - np opony, dla przypadkow
opadania calego nadwozia.

To symuluje wieksza mase kola - dzieki czemu stawia ono wiekszy "opor"
przy probach podbicia, ale tez potem idzie dalej w gore, po czym i
w opadaniu przeszkadza.

J.

masa nieresorowana