mieszanka LPG

Data: 2010-12-19 13:19:57
Autor: p醿form醿ka
mieszanka LPG
Mieszanka = powietrze + gaz albo og贸lniej powietrze + paliwo.
Nie chodzi tu o mieszake paliwo+olej stosowana w dwusuwach jak WSK.

No ja to rozumiem, tylko czy to zjawisko spalania mniej mojego
samochodu na tej mieszance
mo偶e 艣wiadczy膰 偶e:
- samoch贸d jest na wtrysku wiec zawsze podaje tyle samo mieszanki ale
poniewa偶 komputer "z g贸ry" ma okre艣lon膮
jak膮艣 tolerancje na t臋 mieszance i gdy tylko ona r贸偶ni sie od
standardu to
wychwytuje on najmniejsze nieprawid艂owo艣ci i si臋 za艣wieca?
Czy to jest mo偶e tak, 偶e dostaje wiecej powietrza w mieszance przez co
obroty sa wieksze i samoch贸d ma l偶ej, ale
przez to silnik bardziej dostaje w .....?

Jakie auto to chyba nie ma wiekszego znaczenia.
Ma 1.6 pojemno艣ci 102 KM.

Kontrolka w instrukcji kontrolek
"nosi nazw臋" - kontrola sterowania silnika.
--
 p醿form醿ka

ps. sorry, 偶e dra偶ni臋 znawc贸w swoim laicyzmem, ale musze to wiedzie膰
bo spa膰 nie b臋d臋.

Data: 2010-12-20 11:03:31
Autor: J.F.
mieszanka LPG
U偶ytkownik "p醿form醿ka" <mika_mi@interia.pl> napisa艂 w
[...]

To bys musiala podac pare szczegolow odnosnie auta, silnika i instalacji.
Jest pare roznych kombinacji, ale domyslam sie ze:

-auto jest "na wtrysku"
-w zaleznosci od ilosci zassanego przez silnik powietrza komputer dawkuje odpowiednio benzyne,
-sonda lambda mierzy ile zostalo tlenu w spalinach i komputer koryguje dawke benzyny zeby miec prawidlowy sklad mieszanki, jak jest zbyt uboga, to wtryskujemy nieco wiecej benzyny.
-ale na gazie benzyna nie leci :-)
-instalacja gazowa dawkuje gaz, i tu sa dwa popularne rozwiazania,
-z jakis powodow tego gazu leci za malo.
-komputer w samochodzie stwierdza ze on coraz wiecej benzyny leje, a mieszanka ciagle zbyt uboga - wiec wyswietla blad.

I teraz wlasciwym krokiem jest wyjasnienie czemu za malo gazu leci ... a moze przypadkowy zbieg okolicznosci i sonda lambda sie uszkodzila ..

J.

Data: 2010-12-20 12:56:32
Autor: Jakub Witkowski
mieszanka LPG
W dniu 2010-12-19 22:19, p醿form醿ka pisze:
[...]

W uproszczeniu:
Jest co艣 takiego jak optymalny sk艂ad mieszanki. Wtedy powierza jest w niej
teoretycznie dok艂adnie tyle, ile potrzeba do spalenia si臋 paliwa (np. gazu).
Wtedy te偶 najlepiej dzia艂a katalizator i spaliny s膮 najczystsze.
Sonda lambda - taki czujnik w wydechu - podaje komputerowi informacj臋
o sk艂adzie spalin, czyli de facto o sk艂adzie mieszanki.

Niemniej ten sk艂ad "optymalny" nie jest w praktyce najoszcz臋dniejszy.
Nieco bardziej oszcz臋dna jest mieszanka uboga - powstaj膮ca przy nieco wi臋kszym
udziale powietrza, a mniejszym paliwa. Tylko 偶e wtedy: spalanie trwa
d艂u偶ej i wypalaj膮 si臋 zawory, a w spalinach pojawia si臋 sporo substancji
szkodliwych. Taki stan wykrywa sonda lambda i komputer zapala "check engine".

Pytanie, dlaczego u ciebie mieszanka jest zbyt uboga?
A, to zale偶y od konkretnego typu instalacji gazowej (II czy IV generacja)
W instalacji II generacji mo偶e to by膰 tylko kwestia rozregulowania si臋 jej.
W instalacji IV generacji (tzw. wtrysk gazu) jest to mniej prawdopodobne,
bo tam dawk膮 gazu steruje oryginalny komputer samochodu (a nie instalacji).
Z艂e dawkowanie, bez innych oznak jak np. wyra藕ny spadek mocy, oznacza膰 mo偶e
np. uszkodzenie sondy lambda.
Wiele si臋 wyjasni po sprawdzeniu jak samoch贸d zachowuje si臋 na benzynie - je艣li
na benz. sk艂ad spalin jest ok, to usterki trzeba szuka膰 w instalacji LPG,
i, oczywiscie, na odw贸rt.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci

Data: 2010-12-20 05:01:17
Autor: p醿form醿ka
mieszanka LPG
On 20 Gru, 12:56, Jakub Witkowski <jwitk...@domena.z.sygnatury> wrote:

> [...]

na benz. sk艂ad spalin jest ok, to usterki trzeba szuka膰 w instalacji LPG,

Jakub Witkowski 聽 聽| 聽Prezentowane opinie mog膮 by膰 niepowa偶ne,
聽 聽 z domeny 聽 聽 聽 聽| 聽nieprawdziwe, lub nie odpowiada膰 w cz臋艣ci
gts /kropka/ pl 聽 聽| 聽lub ca艂o艣ci pogl膮dom ich Autora.

:))))) O! wreszcie kto艣 m贸wi膮cy babskim polskim ;)
Dzi臋kuj臋, to bardzo pomocne wyja艣nienia.
M贸j samoch贸d ma wtrysk.
I czy dobrze zrozumia艂am, 偶e je偶eli ta kontrolka si臋 za艣wieci zn贸w
to powinnam(w servisie sprawdzi膰 sk艂ad spalin) ew poje藕dzi膰 troch臋 na
samej benzynie i jak
zga艣nie to problem le偶y w instalacji gaz a jak nie zga艣nie to w
sondzie
lambda, kt贸ra jest w wydechu?Czy jednak na tego typu sprawdzenie
trzeba dokona膰 w servisie lpg bo na oko to si臋 nie da?
--
p醿form醿ka

Data: 2010-12-20 14:12:01
Autor: Jakub Witkowski
mieszanka LPG
W dniu 2010-12-20 14:01, p醿form醿ka pisze:

:))))) O! wreszcie kto艣 m贸wi膮cy babskim polskim ;)
Dzi臋kuj臋, to bardzo pomocne wyja艣nienia.
M贸j samoch贸d ma wtrysk.

To 偶e samoch贸d ma wtrysk nie oznacza 偶e instalacja LPG w nim zamontowana
jest r贸wnie偶 wtryskowa. Do silnika z wtryskiem mo偶na te偶 zak艂ada膰 gaz II generacj臋
czyli instalacj臋 "mieszalnikow膮".

[...]

Ja bym zrobi艂 odwrotnie: najpierw poje藕dzi艂 na benzynie d艂u偶szy czas
i patrzy艂 czy nic si臋 nie za艣wieci, a potem dopiero prze艂膮czy艂 na gaz.
Bo raz zapalona kontrolna mo偶e ju偶 nie zgasn膮膰.

Ale tak po prawdzie, to bym zamiast tego pojecha艂 bym chyba na stacj臋 kontroli
pojazd贸w albo do gazownika i zbada艂 spaliny najpierw na benzynie a potem na lpg.

Niestety sonda nie jest jedyn膮 mo偶liw膮 usterk膮... to by艂 tylko typowy przyk艂ad.