"modernizacja" laptopa

Data: 2009-07-12 21:49:43
Autor: Grzegorz Prędki
"modernizacja" laptopa
Czeresniak pisze:
Posiadam Lenovo T61 z T8300, RAM 1x1GB, HDD 120GB 5400obr/min i chciałbym wymienić RAM i HDD na bardziej wydajne.
RAM - chciałbym kupić 2x2GB 800MHz CL5. Wiem, że chipset PM965 obsługuje tylko 667MHz ale czy laptopy odczytują dane timingów z SPD i czy w modułach laptopowych RAM na 800MHz są zapisane wartości timingów dla częstotliwości niższych niż nominalne (np dla 800MHz 5-5-5-15 a dla 677MHz 4-4-4-12) i czy laptop takie sobie wartości ustawi. Z praktyki związanej z PC wiem, że zmiany ustawień pamięci powoduja niewielkie przyrosty wydajności i wiem, że moduły różnych firm różnią się szybkością zapisu i odczytu przy takich samych ustawieniach timingów ale niewielki przyrost wydajności to już coś.
Czy są jakieś testy dla obecnie oferowanych laptopowych pamięci RAM? A może ktoś z Was testował i może podpowiedzieć, które modle były najszybsze?

Wiele Ci zmiana pamieci na 800 w porownaniu z 667 nie da.

Data: 2009-07-13 09:30:16
Autor: Chrispl27
"modernizacja" laptopa
1) Kup pamięci zgodne 677MHz  najlepiej kingstona (IBM/Lenovo nie z każdym producentem się lubi)
2) Pamięci Kingston HyperX , niektóre miały lepsze timingi i mniejsze napięcia ale nie ze wszystkimi lapkami działają poprawnie
3) Oprogramowanie które wykorzystuje Lenovo sprawdza czujnik na płycie głównej i wydaje polecenie do dysku (zwykłego aczkolwiek chyba Hitachi były preferowane). W sytuacji używania dysku z własnym akcelerometrem należałoby wyłączyć APS w BIOS laptopa coby się te dwa rozwiązania nie "gryzły"  - nie ma chyba możliwości współpracy między nimi. Lenovo to rozwiązanie sprzętowo=programowe (zaleta: może być 'ustawiana czułość' , wada: nie działa we wszystkich OS'ach) , Seagate to rozwiązanie sprzętowe (nieustawialne ale za to dostępne dla wszystkich OS'ów).
Posiadam dysk 250 GB Seagate 7200.3 ASG - w kieszeni , odczyt 90MB/s , czas dost. 17 ms, AVG read: 60MB , min REad: 28 MB.  Dysk ma bad sector zaraz po kupieniu. Nie wiem czy jego powstanie jest związane właśnie z czujnikiem ASG - ale wiem że na stronach Seagate (i Della) jest nowy firmware do tych dysków ... coś jest na rzeczy. Wpada w wibracje ale minimalne. Ogólnie szybki, nawet bardzo, cichy .. no może to mój model ma problem.