monitoring osiedla

Data: 2009-12-20 21:34:04
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
Witam,

Wprowadzilem sie niedawno na nowe osiedle (domy wielorodzinne) i operator dostarczajacy internet zaproponowal mieszkancom  monitoring osiedla kamerami, ktore mialyby patrzec na parkingi i okolice. Obraz z kamer mialby byc dostepny w sieci osiedlowej i archiwizowany przez 14 dni.
Osobiscie jestem przeciwko takim rozwiazaniom, czulbym sie jak w big brother.
Poza tym mam watpliowosci, czy takie udosteponianie obrazu jest zgodne z prawem (ochrona danych(?) osobowych, czy  ustawa ma az tak szeroki zakres ochrony? moze inne zapisy prawa?)
Rozumiem sytuacje, ze agancja ochrony uzywa monitoringu dla celow zabazpieczania osiedla, ale to co tutaj  mnie niepokoi to fakt owego udostepniania obrazu.
Co sadzicie (i co mowi prawo) o takim monitoringu?

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-20 21:46:10
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-20 21:34, Użytkownik Laphroaig napisał:

Co sadzicie (i co mowi prawo) o takim monitoringu?

Prawo zezwala na nagrywanie obrazu osiedla.
Udostępnianie obrazu z kamer w internecie tez jest dozwolone
powiedział bym nawet że jest dosyć modne ostatnio.
Zadbajcie aby kamery były odpowiednio dużej rozdzielczości
aby np. dało się odczytać numer rejestracyjny samochodu
i rozpoznać idącego sąsiada.
A w następnej kolejności aby w równie dobrej jakości zostało
zarejestrowane. Oraz aby faktycznie było archiwizowane
przez obiecany okres. Inaczej cała instalacja nie ma sensu.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-20 21:49:25
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
RadoslawF wrote:
[...]

Rzecz w tym, ze ja nie chce aby ta instalacja powstala. Nie zycze sobie, aby sasiad mogl kontrolowac moje zycie (z kim przyszedl, ile razy, jak dlugo, itp)
Zgadxam sie natomiast na to, aby  obraz byl dostepny tylko dla agencji ochrony. I udosteopniany tylko organom scigania na wypadek jakiegos zdarzenia.

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-20 13:12:51
Autor: SzalonyKapelusznik
monitoring osiedla
On 20 Gru, 21:49, Laphroaig <moj.lo...@vp.pl> wrote:

[...]

Jak go to bedzie ciekawic to sobie zamocuje lusterko od tira na
framudze okna. I wygladanie przez okno i ogladanie telewizji trzeba
poswiecic tyle samo czasu. Jak go nie bedzie interesowac to nie bedzie
ogladal. No chyb ze w ramach rozrywki imprezowej. Ja u sibie lubie
ogladac skrzyzowanie przed domem i liczyc ile razy ktos wymusil
pierwszenstwo albo przejechal na czerwonym.

Data: 2009-12-20 22:01:25
Autor: Wemif
monitoring osiedla
Laphroaig <moj.login@vp.pl> wrote:

Udostępnianie obrazu z kamer w internecie tez jest dozwolone
powiedział bym nawet że jest dosyć modne ostatnio.

Jedyny problem jaki widzę, to że ewentualny złodziej będzie wiedział
dokładnie jakie rejony są monitorowane, czyli którędy iść aby nie
załapać się na nagranie. Bezpieczniej w internecie udostępniać tylko fragmenty obrazów.

a.

Data: 2009-12-21 21:37:02
Autor: Zygmunt
monitoring osiedla
[...]

Bezpieczniej to w internecie niczego nie udostępniać. Często po paru
latach system troche się psuje, nie ma obrazu albo jest kiepski i wszyscy
o tym wiedzą. Dodatkowo część kamer może być jedynie imitacją.

Taki system w zasadzie to jest pomocą dla ochrony a straszakiem
dla agresorów.
Mieszkańcom widok z kamer nie jest do niczego potrzebny a nabija
jedynie koszty.

Data: 2009-12-20 22:06:39
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
Laphroaig pisze:

Rzecz w tym, ze ja nie chce aby ta instalacja powstala. Nie zycze sobie,
aby sasiad mogl kontrolowac moje zycie (z kim przyszedl, ile razy, jak
dlugo, itp)

Znaczy się jak widzisz sąsiada siedzącego z twarzą w oknie, to zaczynasz
strzelać? ;->

Zgadxam sie natomiast na to, aby  obraz byl dostepny tylko dla agencji
ochrony. I udosteopniany tylko organom scigania na wypadek jakiegos
zdarzenia.

Teren jest ogólnodostępny, to i może być ogólnooglądany.

Data: 2009-12-20 22:12:54
Autor:
monitoring osiedla

Użytkownik "Laphroaig" <moj.login@vp.pl> napisał w wiadomości news:hgm2kl$hhr$1news.onet.pl...
RadoslawF wrote:

[...]

a sąsaidowi zabronisz patrzeć przez okno ?, nie bardzo rozzumię twój sprzeciw, ja gdy mój samochod stał na zwykłym parkingu natychmiast bym się zgodził.Nie musisz stać przed kamerą.
jhru

Data: 2009-12-20 22:29:13
Autor: Jackare
monitoring osiedla

RadoslawF wrote:

[...]

Równie dobrze nagrania i możliwość obserwacji może służyć złym ludziom w złych celach, siedząc trochę przy takim monitoringu znasz rozkład dnia ludzi, wiesz kiedy ich nie ma i o jakich porach się ruszają z domu. Wiesz z kim jeżdżą, ile mają dzieci itd itp.
W pełni podzielam zdanie Laphroaiga - nie należy się godzić na ingerowanie w prywatność nawet kosztem jakiegoś tam wydumanego bezpieczeństwa. Monitoring niczemu tak naprawdę nie zapobiegnie. Prowadzę zakład instalujący m.in sswin i monitoring Znam multum przypadków, gdy obiekty objęte monitoringiem zostały napdnięte, okradzione i sprawcy absolutnie z niczym się nie kryli. Jako przykład podam jeden ze sklepów z alkoholem z okienkiem do nocnej sprzedaży. Sprawca chwycił sprzedawczynię, uderzył o obramowanie okienka, wskoczył przez okienko do sklepu, bił sprzedawczynię w skroń do utraty przytomności, potem zabrał pieniądze, podał kompanom na zewnątrz mnóstwo alkoholu, sam chwycił butelkę i pił pokazując faki, uśmiechy  i głupie miny do kamer. Potem wyszedł. Wszystko to zostalo nagrane, zarejestrowanie itd. Gdyby gość miał nieco więcej oleju w głowie - zabrałby ze sobą lub zniszczyłby rejestrator.
Monitoring i alarmy nie zastąpią ubezpieczenia a obszary narażone powinny być objęte ochroną fizyczną.
--
Jackare

Data: 2009-12-20 22:52:51
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla

RadoslawF wrote:

[...]

Prywatność to masz mieć w domu a nie na osiedlowej uliczce.
Na uliczce masz mieć spokój i porządek oraz pewność że
przebywających tam twoich dzieci nikt nie zaczepi.

Wedle moich obserwacji pierwsi przeciw kamerom protestują
osobnicy w kapturach. Im ten monitoring najbardziej przeszkadza.
Bo jak skroi dzieciakowi telefon to zostanie ślad, jak będą
z kolegami pili alkohol na ławeczce na osiedlu to też coś
zostanie. Więc najlepiej zrobić akcje przeciwko i udowodnić
że kamery nie obroniły sklepu przed napadem. A to że na drugi
dzień napastnik siedział i sklepu już nikt więcej nie obrobił
jest oczywiście nieważne.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-20 22:56:28
Autor: to
monitoring osiedla
RadoslawF wrote:

Prywatność to masz mieć w domu a nie na osiedlowej uliczce. Na uliczce
masz mieć spokój i porządek oraz pewność że przebywających tam twoich
dzieci nikt nie zaczepi.

Ogólnodostępny monitoring może dać efekt odwrotny, bo umożliwia obserwacje każdemu, a więc także zaplanowanie ew. przestępstwa. To astronomicznie głupi pomysł i przerażające jest, jak wiele osób nie widzi w tym nic złego.

Wedle moich obserwacji pierwsi przeciw kamerom protestują osobnicy w
kapturach.

Czy mógłbyś zaprezentować metodologię swoich badań? Bo mam wrażenie, że powyższa opinia jest wzięta z sufitu, żeby nie powiedzieć dosadniej.

--
cokolwiek

Data: 2009-12-21 00:35:27
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-20 23:56, Użytkownik to napisał:

[...]

Tyle że miejsce publiczne i tak każdy może obserwować.
A przerażające jest jak wiele osób sra ze strachu przed
kamerami monitorującymi.

[...]

Czytaj ze zrozumieniem. Obserwacje to jeszcze nie badania.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-21 08:03:42
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(21.12.2009 00:35), RadoslawF wrote:
[...]

Nie, nie każdy. Tylko ten który się w jego okolicy znajduje. To wymaga
trochę wysiłku, może zwrócić uwagę, itd...

Taki monitoring o którym pisze wątkodawca umożoiwia obserwację dosłownie
każdemu kto ma internet.

p. m.

Data: 2009-12-21 02:46:38
Autor: SzalonyKapelusznik
monitoring osiedla
On 21 Gru, 08:03, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
> [...]

trochę wysiłku, może zwrócić uwagę, itd...

Taki monitoring o którym pisze wątkodawca umożoiwia obserwację dosłownie

Kazdy kto ma interent I jest mieszkancem osiedla.

Data: 2009-12-21 10:00:18
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-21 08:03, Użytkownik mvoicem napisał:

Tyle że miejsce publiczne i tak każdy może obserwować.

Nie, nie każdy. Tylko ten który się w jego okolicy znajduje. To wymaga
trochę wysiłku, może zwrócić uwagę, itd...

Internet nie wymaga tyle wysiłku, wymaga natomiast płacenia rachunków.

Taki monitoring o którym pisze wątkodawca umożoiwia obserwację dosłownie
każdemu kto ma internet.

Sugerujesz że więcej osób ma internet niż np. zdrowe nogi
i teoretyczna możliwość przyjechania i "monitorowania"
osobiście ?

A idąc za ciosem czyli za waszym jakże genialnym tokiem
rozumowania należy zlikwidować samochody bo każdy może
sobie takim pojechać na przestępstwo, zlikwidować noże
bo każdy może taki użyć w celach przestępczych i zamknąć
wszystkich mężczyzn profilaktycznie w więzieniach, wszak
wszyscy mają "narzędzia gwałtu".

Pozdrawiam

Data: 2009-12-21 13:31:24
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Mon, 21 Dec 2009 00:35:27 +0100, RadoslawF napisał(a):

Tyle że miejsce publiczne i tak każdy może obserwować.

Ale wtedy ja tez bede widzial obserwatora. Nie potrzebuje, zeby anonimowy
obserwator mial mozliwosc sporzadzenia dokladnego planu mojego dnia.
Jak ktos tak bardzo pragnie monitorowac, to niech da sobie zainstalowac
kamery w domu.

A przerażające jest jak wiele osób sra ze strachu przed
kamerami monitorującymi.

Przeraza cie brak mozliwosci inwigilacji innych?

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-21 14:35:18
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-21 13:31, Użytkownik KRZYZAK napisał:

Tyle że miejsce publiczne i tak każdy może obserwować.

Ale wtedy ja tez bede widzial obserwatora. Nie potrzebuje, zeby anonimowy
obserwator mial mozliwosc sporzadzenia dokladnego planu mojego dnia.

Jesteś w błędzie.
Będziesz miał tylko teoretyczną możliwość zwrócenia uwagi że
ktoś często przebywa w tej okolicy.

Jak ktos tak bardzo pragnie monitorowac, to niech da sobie zainstalowac
kamery w domu.

Mam wrażenie że nie odróżniasz tematu monitoring w miejscach
publicznych od podglądania w domu.

A przerażające jest jak wiele osób sra ze strachu przed
kamerami monitorującymi.

Przeraza cie brak mozliwosci inwigilacji innych?

Nie.
Ja nikogo nie inwigiluje.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-21 16:33:09
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Mon, 21 Dec 2009 14:35:18 +0100, RadoslawF napisał(a):

Mam wrażenie że nie odróżniasz tematu monitoring w miejscach
publicznych od podglądania w domu.

A to taka roznica? Jak sie wprowadzi monitoring w mieszkaniach, to tez
zaczna byc publiczne, wiec jaki problem? Uczciwy obywatel nie powinien sie
tego obawiac. Dzieki domowemu monitoringowi unikniemy przemocy domowej
wobec kobiet albo dzieci, zapobiegniemy molestowaniu seksualnemu.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-21 17:33:07
Autor: Krystian Zaczyk
monitoring osiedla
Użytkownik "KRZYZAK" <krzyzak@krzyzak.pl> napisał:

[...]

Problem taki, że nie zaczną.

Krystian

Data: 2009-12-21 21:27:32
Autor: Zygmunt
monitoring osiedla
Mam wrażenie że nie odróżniasz tematu monitoring w miejscach
publicznych od podglądania w domu.

A to taka roznica? Jak sie wprowadzi monitoring w mieszkaniach, to tez
zaczna byc publiczne, wiec jaki problem?

Są też domy publiczne bez kamer (widocznych).

Uczciwy obywatel nie powinien sie
tego obawiac. Dzieki domowemu monitoringowi unikniemy przemocy domowej
wobec kobiet albo dzieci, zapobiegniemy molestowaniu seksualnemu.

Masz rację, wiele osób tak właśnie robi, też zainstaluj sobie kamerki to
unikniesz w domu przemocy i nikt cię nie będzie więcej molestował.

Data: 2009-12-24 01:11:29
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
KRZYZAK pisze:
Dnia Mon, 21 Dec 2009 00:35:27 +0100, RadoslawF napisał(a):

Tyle że miejsce publiczne i tak każdy może obserwować.

Ale wtedy ja tez bede widzial obserwatora.

Och, czyżby?

Nie potrzebuje, zeby anonimowy
obserwator mial mozliwosc sporzadzenia dokladnego planu mojego dnia.

No to musisz wynaleźć płaszcz niewidzialności, bo inaczej jak ktoś
będzie chciał, to ten plan sporządzi (chociaż może ty z domu nie
wychodzisz ze strachu przed kamerami, więc wtedy faktycznie byłby
problem ;) ) i to tak, że nawet się nie zorientujesz.

PS: Lotnik! Kryj się!

http://www.zumi.pl/namapie.html?&long=20.145644&lat=51.9567452&type=2&scale=2&svActive=false

Data: 2009-12-24 02:12:38
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(24.12.2009 01:11), Andrzej Lawa wrote:
KRZYZAK pisze:
[...]

Ale sporządzi go dla tego konkretnego Krzyżaka. Mając pełny zapis z
monitoringu może sporządzić plan "hurtem" dla wszystkich mieszkańców a
potem wytypować interesujące ofiary.

p. m.

Data: 2009-12-24 17:48:45
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
mvoicem pisze:

Ale sporządzi go dla tego konkretnego Krzyżaka. Mając pełny zapis z
monitoringu może sporządzić plan "hurtem" dla wszystkich mieszkańców a
potem wytypować interesujące ofiary.

Spróbuj się przez chwilę logicznie zastanowić, ile roboczogodzin by to
wymagało...

Data: 2009-12-24 22:37:22
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Thu, 24 Dec 2009 02:12:38 +0100, mvoicem napisał(a):

Ale sporządzi go dla tego konkretnego Krzyżaka. Mając pełny zapis z
monitoringu może sporządzić plan "hurtem" dla wszystkich mieszkańców a
potem wytypować interesujące ofiary.

W ogole jest zdecydowana roznica miedzy obserwacja a rejestracja. W danym
miejscu widzi delikwenta okreslona liczba osob. I tyle. W przypadku
rejestracji - bez ograniczen. To na co sobie moge pozwolic w danym towarzystwie, w innym sobie nie
pozwalam.
Myslalem, ze dla przecietnie inteligentnego czlowieka takie sprawy sa
oczywiste...

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-24 23:30:32
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
KRZYZAK pisze:
[...]

OK, to opowiedz nam, na co sobie pozwalasz w towarzystwie w postaci
całego osiedla mieszkaniowego na jakiś tysiąc mieszkańców, na co sobie
nie pozwolisz w towarzystwie w postaci np. całego miasta ;)

Data: 2009-12-21 20:02:37
Autor: Kazik
monitoring osiedla
to pisze:
Ogólnodostępny monitoring może dać efekt odwrotny, bo umożliwia obserwacje każdemu, a więc także zaplanowanie ew. przestępstwa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity

Poza tym, zauwaz ze tajni agenci bogatych panstw moga obserwowac Twoje osiedle za pomoca satelit szpiegowskich, a Echelon moze podsluchiwac rozmowy w Twoim mieszkaniu.

Data: 2009-12-21 20:26:44
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(21.12.2009 20:02), Kazik wrote:
to pisze:
Ogólnodostępny monitoring może dać efekt odwrotny, bo umożliwia
obserwacje każdemu, a więc także zaplanowanie ew. przestępstwa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity

Mieszkanie to nie system teleinformatyczny, a potencjalni złodzieje to
nie crackerzy.

Poza tym, zauwaz ze tajni agenci bogatych panstw moga obserwowac Twoje
osiedle za pomoca satelit szpiegowskich, a Echelon moze podsluchiwac
rozmowy w Twoim mieszkaniu.

Zainteresowanie tajnych agentów czyimś mieszkaniem i np. znajdującym się
tam sprzętem rtv jest raczej zerowe.

p. m.

Data: 2009-12-21 13:28:15
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Sun, 20 Dec 2009 22:52:51 +0100, RadoslawF napisał(a):

Prywatność to masz mieć w domu a nie na osiedlowej uliczce.
Na uliczce masz mieć spokój i porządek oraz pewność że
przebywających tam twoich dzieci nikt nie zaczepi.

A ja mam prywatnosc i w domu i w osiedlowej uliczce. Przez 8 lat nikt mnie
ani moich dzieci nie zaczepil. Bez kamery. Normalnie cud!

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-21 14:36:44
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-21 13:28, Użytkownik KRZYZAK napisał:

[...]

Masz prywatność na osiedlowej uliczce ?
Jak to udowodnisz bo to że nikt tam dzieci nie zaczepiał
nie oznacza że masz tam prywatność i nikt na ciebie nie patrzy.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-20 23:25:53
Autor:
monitoring osiedla

RadoslawF wrote:

[...]

..

 Twoje argumenty nie są zbyt celne zbyt ,ale rejestratora nie zniszczył ,a już skoro o tym mowa to napisz jaka to firma instaluje tak monitoring ,że bandyta może zabrać lub zniszczyć rejestrator ,warto ostrzec innych przed tą firmą.

jhru

Data: 2009-12-20 23:55:28
Autor: Jackare
monitoring osiedla
Użytkownik <jhr@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hgm89k$pr0$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nie pamiętam. Jakaś agencja ochrony. Zresztą spróbuj namówić kiedyś właściciela jakiegoś sklepiku na zainstalowanie szafy antywłamaniowej w jego obiekcie, gdzy szafa taka moze mieć wartość większą niż sprzęt do monitoringu... Ostatecznie klient otrzymuje to za co chce zapłacić.
--
Jackare

Data: 2009-12-20 23:36:40
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
Jackare pisze:

[...]

Nie cierpisz na megalomanię czy inną manię prześladowczą? ;)

W pełni podzielam zdanie Laphroaiga - nie należy się godzić na
ingerowanie w prywatność nawet kosztem jakiegoś tam wydumanego
bezpieczeństwa.

Jaką prywatność? To jest miejsce PUBLICZNE. Jakbyś się tam zaczął
bzykać, to byś zobaczył, jaką sąd tam widzi prywatność!

[ciach]

[...]

I teraz można go rozpoznać.

zabrałby ze sobą lub zniszczyłby rejestrator.

Primo: ale nie zabrał.
Secundo: jakbyś miał więcej oleju w głowie, to byś robił system
rozproszony, a nie wszystkie jajeczka w jednym koszyku.

Monitoring i alarmy nie zastąpią ubezpieczenia a obszary narażone
powinny być objęte ochroną fizyczną.

Zrównoważ waść koszta i korzyści.

Data: 2009-12-21 08:15:29
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(20.12.2009 23:36), Andrzej Lawa wrote:
Jackare pisze:

[...]

Przecież nie od dzisiaj wiadomo że złodzieje jak "zasadzą" się na jakieś
mieszkanie, robią rozpoznanie terenu żeby nie napatoczyć się na
właścicieli mieszkania kiedy ono będzie "czyszczone"?

Gdzie tu mania prześladowcza?

Spójrz na to z tej strony. W modelu tradycyjnym jeżeli chcą opędzlować
np. Ciebie, to muszą cię trochę poobserwować, zobaczyć kiedy idziesz do
pracy, kiedy wracasz, kiedy robi to twoja małżonka,dzieci ("i nie mówcie
że nie macie bo w każdej chwili możecie mieć (sprawdzić czy nie
ksiądz)"). I tak każdego mieszkańca w zasadzie.

Teraz załóżmy że masz taki monitoring - na miejscu złodzieja bym sobie
po prostu nastawił zrzucanie obrazu kamerki co kilka sekund na dysk, a
"procesowanie" tego później. W wygodnych warunkach i od razu nie tylko
Ciebie ale wszystkich twoich sąsiadów. Przy okazji miałbym możliwość z
grubsza oszacować po wnoszonych sprzętach wyposażenie twojego mieszkania
- dyski są duże i można mieć zapis z kilku lat.

p. m.

Data: 2009-12-21 10:03:10
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-21 08:15, Użytkownik mvoicem napisał:

[...]

Najpierw zobacz obrazy z kilku internetowych kamerek zewnętrznych.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2009-12-24 00:44:21
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
mvoicem pisze:

Przecież nie od dzisiaj wiadomo że złodzieje jak "zasadzą" się na jakieś
mieszkanie, robią rozpoznanie terenu żeby nie napatoczyć się na
właścicieli mieszkania kiedy ono będzie "czyszczone"?

Mówisz? A skąd o tym wiesz - rozmawiasz z nimi? ;->

Gdzie tu mania prześladowcza?

Dlaczego uważasz, że ktoś specjalnie na Ciebie się czai? ;->

[...]

Za dużo filmów szpiegowskich się naoglądałeś. Takie metody to mają
logiczne zastosowanie wyłącznie w stosunku do jakichś milionerów, gdzie
wielotygodniowe planowanie "skoku" się opłaca.

Teraz załóżmy że masz taki monitoring - na miejscu złodzieja bym sobie
po prostu nastawił zrzucanie obrazu kamerki co kilka sekund na dysk, a
"procesowanie" tego później.

Procesowanie? A w kwadracie masz cztery prawe kąty?

[...]

LOL

A po miesiącu takiego magla ten biedny złodziej sam by się zgłosił na
policję w ostatnim stadium schizofrenii.

Żeby te wszystkie dane z całego osiedla uporządkować i usystematyzować
oraz wyciągnąć z nich pożyteczne wnioski musiałby ten biedny złodziej
mieć cały wydział analityków. A zorganizowane grupy przestępcze liczące
po kilkanaście mają ciekawsze cele, niż jakiś zasuwający na etaciku frajer.

Data: 2009-12-21 13:34:01
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Sun, 20 Dec 2009 23:36:40 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

Jaką prywatność? To jest miejsce PUBLICZNE

Zamontujmy Andrzejkowi GPSa. Oczywiscie bedzie dzialal tylko w miejscach
publicznych. Oraz na jakie strony wchodzi (oczywiscie tylko te publicznie
dostepne).

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-24 00:49:30
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
KRZYZAK pisze:
Dnia Sun, 20 Dec 2009 23:36:40 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

Jaką prywatność? To jest miejsce PUBLICZNE

Zamontujmy Andrzejkowi GPSa.

Masz na myśli satelitę czy odbiornik, drogi ignorancie?

Oczywiscie bedzie dzialal tylko w miejscach publicznych.
Oraz na jakie strony wchodzi (oczywiscie tylko te publicznie
dostepne).

Primo: nie odróżniasz obserwacji miejsca od obserwacji osoby.
Secundo: systemy sieciowe i tak rejestrują, co gdzie i kiedy odwiedzasz.

Data: 2009-12-24 12:25:08
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Thu, 24 Dec 2009 00:49:30 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

Masz na myśli satelitę czy odbiornik, drogi ignorancie?

Drogi ignorancie - na temat geodezji nie masz nawe 1% mojej wiedzy.
To jak instalujemy odbiornik?

Primo: nie odróżniasz obserwacji miejsca od obserwacji osoby.

Przy odpowiednim zageszczeniu kamer niczym sie to nie rozni

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-24 17:50:03
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
KRZYZAK pisze:

Masz na myśli satelitę czy odbiornik, drogi ignorancie?

Drogi ignorancie - na temat geodezji nie masz nawe 1% mojej wiedzy.
To jak instalujemy odbiornik?

Nie ma potrzeby - mam go ze sobą cały czas :)

Primo: nie odróżniasz obserwacji miejsca od obserwacji osoby.

Przy odpowiednim zageszczeniu kamer niczym sie to nie rozni

Tylko jeśli masz nieograniczony personel i nieograniczoną ilość czasu.

Data: 2009-12-20 22:31:42
Autor: marjan
monitoring osiedla
jhr@gazeta.pl pisze:

a sąsaidowi zabronisz patrzeć przez okno ?, nie bardzo rozzumię twój

Co robisz? ;)

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2009-12-20 23:42:01
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
jhr@gazeta.pl wrote:

a sąsaidowi zabronisz patrzeć przez okno ?, nie bardzo rozzumię twój sprzeciw, ja gdy mój samochod stał na zwykłym parkingu natychmiast bym się zgodził.Nie musisz stać przed kamerą.

Patrzec sobie moze ale rejestracja obrazu i ewentiualne pozniejsze go wykorzystanie to inna sprawa

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-24 00:34:54
Autor: Andrzej Lawa
monitoring osiedla
Laphroaig pisze:

[...]

Tylko że argument był taki, że ktoś pozna czyjeś zwyczaje - kiedy i
gdzie bywa. A do tego wystarczy dobra pamięć lub zwykłe notatki.

Data: 2009-12-21 13:25:09
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Sun, 20 Dec 2009 22:12:54 +0100, jhr@gazeta.pl napisał(a):

a sąsaidowi zabronisz patrzeć przez okno ?,

A czy on pisal o wygladaniu przez okno?

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-20 22:22:54
Autor: PiotRek
monitoring osiedla
[...]

Sąsiad może równie dobrze wystawić swoją prywatną kamerę na swoim
balkonie i Cię kontrolować (jak to nazwałeś). Albo i w swoim pokoju,
za szybą. Może też od świtu do zmierzchu samemu zerkać na parking.

Piotr

Data: 2009-12-20 22:53:54
Autor: to
monitoring osiedla
PiotRek wrote:

Sąsiad może równie dobrze wystawić swoją prywatną kamerę na swoim
balkonie i Cię kontrolować (jak to nazwałeś). Albo i w swoim pokoju, za
szybą. Może też od świtu do zmierzchu samemu zerkać na parking.

Ale wtedy nie jest już anonimowy i nie ma wątpliwości kto na osiedlu jest czubem.

--
cokolwiek

Data: 2009-12-21 13:35:14
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Sun, 20 Dec 2009 22:22:54 +0100, PiotRek napisał(a):

Sąsiad może równie dobrze wystawić swoją prywatną kamerę na swoim
balkonie i Cię kontrolować (jak to nazwałeś). Albo i w swoim pokoju,
za szybą. Może też od świtu do zmierzchu samemu zerkać na parking.

To niech sobie wytstawia.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-12-21 01:01:32
Autor: Animka
monitoring osiedla
Laphroaig pisze:
RadoslawF wrote:
[...]

Na moim osiedlu jest monitoring (przy moim budynku akurat nie) i nikt tego w internecie nie udostępnia. Czyli przeciętny mieszkaniec osiedla nie ma wglądu w kamery :-(

--
animka

Data: 2009-12-21 09:21:52
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
Animka wrote:
[...]

I wedlug mnie tak wlasnie powinno byc.

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-21 00:48:59
Autor: BK
monitoring osiedla
On Dec 21, 9:21 am, Laphroaig <moj.lo...@vp.pl> wrote:
Animka wrote:

> [...]

> Na moim osiedlu jest monitoring (przy moim budynku akurat nie) i nikt
> tego w internecie nie udostępnia. Czyli przeciętny mieszkaniec osiedla

A tak z ciekawosci - z czego wynika wieksze zaufanie do kilkunastu
przypadkowych zle oplacanych gosci z agencji ochrony gdzie rotacja
kadr jest oszalamiajaca niz do wlasnych sasiadow? ;-)

Szczerze mowiac ja u siebie na osiedlu bardziej obawiam sie uczciwosci
ludzi z lapanki, ktorzy maja dostep do calego osiedla i wszystkich
cennych informacji niz sasiadow.

Nie wiem moze ja mieszkam w jakims trzecim swiecie ale z tego co widze
moi sasiedzi to ludzie tacy sami jak ja - maja swoje sprawy, swoja
prace i swoje zainteresowania i maja gleboko w dupie co/jak i kiedy
robie [i z kim], tak samo ja mam w dupie czy sasiad wraca do domu z
zona czy kochanka ;)

Natomiast ochroniarze to sa niekoniecznie godni zaufania mezowie
stanu ;) I maja caly dzien zeby myslec o glupotach :)

Data: 2009-12-21 10:13:03
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
BK wrote:
[...]

OK, masz racje. Zaufanie do ochroniarzy to akurat zly pomysl.
Ale w przypadku mojego osiedla ten monitoring mialby dzialac sam z siebie, tzn bez agencji. Operator sieci mialby to tylko rejestrowac.
I wedlug mnie, lepiej by bylo aby obraz nie byl udostepniany online a jedynie udostepniony odpowiednim sluzbom (policja a nie agencja bo jej i tak nie ma) w przypadku jakiegos zdarzenia.

A taki monitoring z obrazem online budzi we mnie sprzeciw bo nie chce kolejnego systemu, ktory mnie sledzi (wiem wiem, kazdy nasz ruch moze byc sledzony - telefon, karta ).

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-21 21:43:34
Autor: Zygmunt
monitoring osiedla
[...]

Nie ograniczaj się do policji czy agencji  a koniecznie zapewnijcie łatwy dostęp
do nagrań dla wszystkich mieszkańców lub zarządu - nie z domu bo to zbędne
ale z dyżurki.
W przypadku kradzieży zanim policja dotrze do takich nagrań to pewnie dawno
na nich nagra się nowy materiał. Takie nagrania są super w przypadku
gdy ktoś zahaczy na parkingu czyjś samochód. Jeśli będą dostępne nagrania to policja
nie będzie wogóle potrzebna.

Data: 2009-12-22 10:52:30
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(21.12.2009 21:43), Zygmunt wrote:
[...]

O, i takie coś ma sens.

p. m.

Data: 2009-12-22 08:17:17
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
monitoring osiedla
Dnia Mon, 21 Dec 2009 00:48:59 -0800 (PST), BK napisał(a):

Szczerze mowiac ja u siebie na osiedlu bardziej obawiam sie uczciwosci
ludzi z lapanki, ktorzy maja dostep do calego osiedla i wszystkich
cennych informacji niz sasiadow.

Tu się zgadzam, ale stosując kilka podstawowych zasad można w dość prosty
sposób ponosząc niewielki koszt utrudnić a ponosząc większy koszt nawet
wręcz uniemożliwić zebranie o wlasnej osobie takich informacji.

[...]

tak jak już tu napisano, zazwyczaj przygotowania do włamania i kradzieży
wymaga powyższej wiedzy, a tak to zalezy kto kim jest i jakie info o sobie
chce ukryć.

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
http://foto.3mam.net/warsaw/05/slides/20090927124718.php
zakaz wjazdu do lasu kabackiego

Data: 2009-12-21 14:46:25
Autor: ąćęłńóśźż
monitoring osiedla
Poszukaj po hasłach "MSWiA" "koncesja".
JaC

Data: 2009-12-21 10:41:56
Autor: Piotr [trzykoty]
monitoring osiedla
Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@wp.pl> napisał
Udostępnianie obrazu z kamer w internecie tez jest dozwolone

Tak, ale...
Jeśli obraz jest dużej rozdzielczości i powiedzmy "koncentruje się na jakimś bohaterze" wchodzą w gre dobra osobiste w postaci wizerunku, a rozpowszechnianie tego bez zgody jest niezdozwolone. Mniejsza o to.
Zwróć uwagę też na to, iż osotanio GIODO uznał, że wizerunek jest daną osobową, gdyż umożliwa identyfikację. W tym konkretnym przypadku to zdecydowanie umożliwia, gdyż oprócz wizerunku masz jeszcze adres. To nie jest obraz anonimowego ruchu z ruchliwego skweru, gdzie może być tysiące piegowatych brunetów z wąsami, tylko masz obraz z pewnego dość ograniczonego obszaru, na którym mieszkają konkretni ludzie i łatwo ich poznać. Gdyby przyjąć stanowisko, iż w systemie tym faktycznie przetwarzane są dane osobowe, to ich udostępnianie byłoby zabronione.

powiedział bym nawet że jest dosyć modne ostatnio.

ale to o niczym nie musi świadczyć

Data: 2009-12-21 10:45:39
Autor: Tomasz Kaczanowski
monitoring osiedla
Piotr [trzykoty] pisze:
[...]

Jeśli jest informacja o monitoringu, to monitorować można. Jeśli chodzi o udostępnianie materiału, to zawsze można (a nawet ze względów wydajności sieci wypadałoby) udostępniać mieszkańcom w małej rozdzielczości i dodatkowo za hasłem.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2009-12-21 10:53:39
Autor: Piotr [trzykoty]
monitoring osiedla
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał
Jeśli jest informacja o monitoringu, to monitorować można.

Pomyliło Ci się z miejscem pracy. W innych miejscach, publicznych czy jest karteczka czy jej nie ma, można monitorować.

Jeśli chodzi o udostępnianie materiału, to zawsze można

Jakiego materiału..., zastanów się co jest na tym materiale.
Obraz to sobie można rozpowszechniać. Dylemat jest taki, czy w tym konkretnym przypadku, monitoring o wąskiej specjalizacji i konkretnym obszarze nie zbiera danych, które akurt z innych przepisów są dobrami chronionymi.

Data: 2009-12-20 23:51:33
Autor: Laphroaig
monitoring osiedla
Laphroaig wrote:
Witam,
Co sadzicie (i co mowi prawo) o takim monitoringu?

Hmmmm... musze przyznac, ze jestem zaskoczony Waszymi opiniami. Wynika z nich, ze to jaj mam chyba jakas manie i przeszkadza mi branie udzialu w zabawie w Big Brothera. Sadzilem, ze raczej wiekszowc nie popiera takich dzialan.
Aha, protestuje przeciw takim dzialaniom i wcale nie jestem osobnikiem w kapturach tylko starszym facetem z rodzina. A mimo to nie podoba mi sie taki pomysl. Tak samo jak nie podoba mi sie RF-ID , dane telemetryczne w dowodzie, NWO itp rozwiazania.

--
pozdr
Wojtek

Data: 2009-12-20 22:58:40
Autor: to
monitoring osiedla
Laphroaig wrote:

[...]

Kiedyś obudzą się z ręką w nocniku...

--
cokolwiek

Data: 2009-12-21 00:46:58
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-20 23:58, Użytkownik to napisał:

[...]

Przemyśl sobie to na spokojnie.
Czy aby na pewno taka kamera będzie problemem dla Ciebie.
Może jednak większym problemem będzie na jakichś kradzieji
samochodów lub specjalistów od zabierania dzieciakom telefonów
czy kieszonkowego lub picia wina czy innych specjałów pod blokiem.
No chyba że sam do końca nie jesteś w porządku z przepisami.
Wyprowadzając psa na spacer nie sprzątasz po nim i nie chcesz
aby sąsiedzi mieli dowód na twoje zachowanie.

Kiedyś obudzą się z ręką w nocniku...

Jasne SkyNet przejmie kontrolę nad wszystkim.
A najbardziej mu się przysłużą kamery na osiedlach.
I bardzo chętnie poznam metodologię badań które doprowadziły
do tak ciekawego wniosku. :-)

Pozdrawiam

Data: 2009-12-21 08:18:03
Autor: mvoicem
monitoring osiedla
(21.12.2009 00:46), RadoslawF wrote:
[...]

Do tego nie jest potrzebne udostępnianie "dla publiczności".

No chyba że sam do końca nie jesteś w porządku z przepisami.
Wyprowadzając psa na spacer nie sprzątasz po nim i nie chcesz
aby sąsiedzi mieli dowód na twoje zachowanie.

Do tego również nie.

p. m.

Data: 2009-12-21 10:07:09
Autor: RadoslawF
monitoring osiedla
Dnia 2009-12-21 08:18, Użytkownik mvoicem napisał:

No chyba że sam do końca nie jesteś w porządku z przepisami.
Wyprowadzając psa na spacer nie sprzątasz po nim i nie chcesz
aby sąsiedzi mieli dowód na twoje zachowanie.

Do tego również nie.

Nie do końca. Tu masz materiał z ostatnich 14 dni.
Jak było dostępne "publiczności" to możesz nagrać
i masz materiał za ostatnie pół roku.
I sąsiad się nie wytłumaczy że przez pospiech tylko
kilka razy się to zdarzyło.

Pozdrawiam

Data: 2009-12-21 00:56:01
Autor: Tomasz Pyra
monitoring osiedla
Laphroaig pisze:
Laphroaig wrote:
Witam,
[...]

Co do ogólnego zagadnienia to oczywiście taka permanentna inwigilacja niesie ze sobą jakieś skutki negatywne.

Tylko jeżeli ktoś będzie chciał Cię śledzić i tak jest to w stanie zrobić równie skutecznie bez tego monitoringu.

W miastach i tak jest wystarczająco dużo kamer, nie wiem czy ktoś w Polsce już taki system kupił, ale można zamontować kamerę na każdym skrzyżowaniu, proste oprogramowanie (sam kiedyś takie napisałem) może na tych zdjęciach rozpoznawać numery rejestracyjne samochodów.
Ktoś kto ma dostęp do takiego systemu może sobie zażyczyć wyszukania zdjęć wszystkich pasażerów których woziłeś przez ostatni rok wraz z informacją skąd i dokąd ich wiozłeś i za sekundę będzie to miał na swoim monitorze.

Może nie automatycznie (a może już tak?), ale że jest to wykonalne można się było przekonać w sprawie jakiejś tam afery co to na konferencji prasowej przedstawiono nagrania jaką trasą który to członek afery jeździł danego dnia po mieście.

Więc po prostu ten kolejny system monitoringu wiele nie obniży Twojego i tak już niskiego poziomu prywatności poza własnym mieszkaniem.

A sam monitoring ma dobre strony - przestępczość spada.
Może jak sąsiedzi będą dodatkowo patrzeć w te obrazy z kamer, to system okaże się jeszcze skuteczniejszy?

Data: 2009-12-21 13:38:01
Autor: KRZYZAK
monitoring osiedla
Dnia Sun, 20 Dec 2009 23:51:33 +0100, Laphroaig napisał(a):

[...]

I chyba, poki co, masz racje.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

[...]