morderstwo 25 polskich profesorów lwowskich uczelni

Data: 2009-07-09 09:08:49
Autor: mkarwan
morderstwo 25 polskich profesorów lwowskich uczelni
(...)- Jakie były okoliczności tej zbrodni?

- Bezpośrednio po wkroczeniu wojsk niemieckich do Lwowa, a było to w nocy z
3 na 4 lipca 1941 roku, specjalny oddział polowego Gestapo pod dowództwem
SS-Hauptsturmführera Hansa Krügera i jego zastępcy SS-Obersturmführera
Waltera Kutschmanna wraz z batalionem "Nachtigall" złożonym z Ukrainców w
mundurach SS - dokonał brutalnego aresztowania grupy profesorów wyższych
uczelni Lwowa.
Wraz z profesorami aresztowano członków ich rodzin oraz ich przyjaciół,
którzy na swoje nieszczęście byli u nich w gościnie.
Nikomu nie przedstawiono nakazu aresztowania i nie ujawniono jego powodu ani
celu.

Jeszcze przed świtem wszyscy aresztowani zostali rozstrzelani. Egzekucji
dokonali przed wschodem słońca w kotlinie Wzgórz Wuleckich Ukraińcy pod
komendą oficera Gestapo Romana Szuchewycza na rozkaz Hansa Krügera.

 Z oddali obserwowało ją kilkunastu świadków.
Niektórzy z nich rozpoznali ofiary tej okrutnej zbrodni. Świadkowie ci byli
śmiertelnie przerażeni tą straszliwą zbrodnią. Długo żyli w przekonaniu, że
sami zostaną zamordowani, jeżeli zaczną o niej mówić.
Dopiero po zakończeniu wojny dali swoje świadectwo o wydarzeniach w kotlinie
Wzgórz Wuleckich.
Ja sam byłem obecny przy aresztowaniu mego Ojca prof. Antoniego
Cieszyńskiego przez Waltera Kutschmanna.
Na pytanie skierowane do mnie: "Wie alt sind sie?" Matka moja odpowiedziała
"Er ist siebzehn Jahre alt" - to mi uratowało życie.
Kilka dni później Gestapo zamordowało kolejnych profesorów: dwóch z Akademii
Handlu Zagranicznego i jednego z Politechniki Lwowskiej.

- W sumie w lipcu 1941 roku we Lwowie Gestapo zamordowało dwudziestu pięciu
Profesorów-Polaków, w tym trzynastu Uniwersytetu Jana Kazimierza i jednego
Profesora mianowanego przez władze sowieckie, ośmiu Politechniki Lwowskiej,
dwóch Akademii Handlu Zagranicznego i jednego Akademii Weterynaryjnej we
Lwowie.

- Zauważam, że żyją jeszcze naoczni świadkowie okoliczności ludobójstwa na
polskich profesorach uczelni akademickich Lwowa i osobach im najbliższych.

- Dziś wiemy, ze plan tej zbrodni powstał przy współpracy władz niemieckich
z członkami Ukraińskiej Organizacji Nacjonalistycznej.

- Było to wiadome od początku, ale władze komunistyczne to zatajały.
Na kilka miesięcy przed napaścią III Rzeszy na Związek Sowiecki Ukraińcy
zbiegli do Krakowa, na rozkaz Gestapo ułożyli listę lwowskich profesorów
przewidzianych do zgładzenia.
Mord ten miał charakter eksterminacji rodzinnej, bowiem razem z profesorami
zostały aresztowane i zamordowane ich żony oraz ich synowie i wnuki.
źródło http://www.osk.am.wroc.pl/cgi-bin/news/gazeta.cgi?nr=20&?zr=97

Data: 2009-07-09 09:20:21
Autor: colping
morderstwo 25 polskich profesorów lwowskich uczelni

"mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl>
[...]

   znamy

   pamietamy

   by

   nie zapomniec
   nadal badamy

rem

morderstwo 25 polskich profesorów lwowskich uczelni