mordobicie kontrolowane?

Data: 2010-05-31 14:10:23
Autor: kulf0n
mordobicie kontrolowane?
Czy w naszym kraju możliwe jest umówienie się na mordobicie, tak aby w przypadku uszkodzenia ciała sprawca nie poniósł konsekwencji? Chodzi mi na przykład o sytuację, kiedy obie osoby zrzekają się roszczeń w przypadku, no nie wiem, złamania ręki podczas bójki lub innego uszkodzenia. Nie wiem jaki status prawny posiadał kodeks Boziewicza, ale czy współcześnie istnieją jakieś przepisy regulujące pojedynki honorowe?

kulf0n

Data: 2010-05-31 08:04:46
Autor: witek
mordobicie kontrolowane?
kulf0n wrote:
Czy w naszym kraju możliwe jest umówienie się na mordobicie, tak aby w przypadku uszkodzenia ciała sprawca nie poniósł konsekwencji?

Acha. Niech sie zapisza na boks.

Data: 2010-05-31 12:23:56
Autor: januszek
mordobicie kontrolowane?
kulf0n napisał(a):

Czy w naszym kraju możliwe jest umówienie się na mordobicie, tak aby w przypadku uszkodzenia ciała sprawca nie poniósł konsekwencji?

Oczywiście: szukaj pod hasłem 'sporty walki'. Chyba, że sednem Twojego pytania jest status prawny "pojedynków honorowych" - te są zakazane. j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

Data: 2010-05-31 14:52:35
Autor: szerszen
mordobicie kontrolowane?

Użytkownik "januszek" <januszek@polska.irc.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrni07aiq.dve.januszek@gimli.mierzwiak.com...

Oczywiście: szukaj pod hasłem 'sporty walki'. Chyba, że sednem Twojego
pytania jest status prawny "pojedynków honorowych" - te są zakazane.

no coz, jesli honorowe, to przeciez nie ma sprawcy w razie czego :) no bo ten "poszkodowany" honorowo nie bedzie zeznawal przeciw "sprawcy"

Data: 2010-05-31 08:05:39
Autor: witek
mordobicie kontrolowane?
szerszen wrote:

[...]

a przypadkiem nie jest ściagane z urzędu?

Data: 2010-05-31 15:50:15
Autor: szerszen
mordobicie kontrolowane?

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hu0c68$3g$9@inews.gazeta.pl...

a przypadkiem nie jest ściagane z urzędu?

nie wiem, ale zeznania poszkodowanego, tak czy siak sa potrzebne, chyba ze na goracym uczynku zostana zlapani

Data: 2010-05-31 16:41:30
Autor: GK
mordobicie kontrolowane?
szerszen <szerszen@tlen.pl> napisał(a):
> [...]

nie wiem, ale zeznania poszkodowanego, tak czy siak sa potrzebne, chyba ze na goracym uczynku zostana zlapani

Co do zasady ścigane z urzędu (prócz nieciężkich uszkodzeń ciała / rozstrojów, które skutkują naruszeniem czynności / rozstrojem niedłuższym niż 7 dni). Zeznania też niekonieczne - może być zapis monitoringu, przypadkowi świadkowie itd., szkoda życia.:)

Boks (pięściarstwo) ma swoje reguły, zwykłe mordobicie jest z nimi niezgodne. Co innego "inne odmiany taekwondo", wu-shu czy "inne odmiany karate", które są przecież całkiem legalnymi dziedzinami sportu. Konia z rzędem prokuratorowi, który wykaże, że żadna odmiana wu-shu nie przewiduje prymitywnego mordobicia. :)

GK

Data: 2010-06-01 00:35:52
Autor: kulf0n
mordobicie kontrolowane?
  GK wrote:
[...]

Dzięki za odpowiedzi. Ogólnie chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, kiedy po honorowym mordobiciu, temu który oberwał odwidzi się i zgłosi to na policję.

Czy wspomniany w jednym z postów kontratyp mógłby mieć zastosowanie (zgoda dysponenta dobrem (zgodnie z zasadą prawną "volenti non fit iniuria" - "chcącemu nie dzieje się krzywda"))?

Innymi słowy, czy dwójka planujących pojedynek może podpisać umowę w obecności kogoś (prawnika?), że żadna ze stron nie będzie miała pretensji w przypadku ewentualnych uszkodzeń ciała, i taki dokument będzie wystarczającą ochroną w przypadku ścigania z urzędu lub z powodu ww. zmiany poglądów po obiciu?

kulf0n

Data: 2010-05-31 23:49:29
Autor: GK
mordobicie kontrolowane?
kulf0n <kulf0n@bez.adresu> napisał(a):
  GK wrote:
> [...]

Dzięki za odpowiedzi. Ogólnie chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, kiedy po honorowym mordobiciu, temu który oberwał odwidzi się i zgłosi to na policję.
Nie ma takiej możliwości, zgłosić zawsze może. Pytanie co dalej.

Czy wspomniany w jednym z postów kontratyp mógłby mieć zastosowanie (zgoda dysponenta dobrem (zgodnie z zasadą prawną "volenti non fit iniuria" - "chcącemu nie dzieje się krzywda"))?
Tak, ale w niby-liberalnej Polsce człowiek może dysponować swoim zdrowiem (jest dysponentem tego dobra) tylko w zakresie, w którym ewent. rozstrój zdrowia lub niesprawność narządu trwałaby mniej niż 7 dni (art. 157 par. 2 i 3 Kodeksu karnego). W pozostałych przypadkach, współdysponentem dobra (zdrowia człowieka) jest państwo.

[...]
Podpisać można, ochroną nie będzie, doczytaj sobie art. 156 i 157 Kodeksu karnego.

Zabawa w sztuki walki ma sens, jeśli chcecie "ćwiczyć" dłuższy czas. W innym przypadku już na pierwszy rzut oka widać będzie pozorność takiego kontratypu.

Nie możecie wynająć pola i postrzelać do siebie (zgodnie z zasadami, czyli np. nie w głowy) markerami do paintballa albo bronią ASG? Adrenalina jest, po trafieniu w udo czy brzuch zostaje solidny siniak a jest nieco bezpieczeniej.

GK

Data: 2010-06-01 18:52:53
Autor: Andrzej Lawa
mordobicie kontrolowane?
kulf0n pisze:

Dzięki za odpowiedzi. Ogólnie chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, kiedy
po honorowym mordobiciu, temu który oberwał odwidzi się i zgłosi to na
policję.

To zostaje tylko samobójstwo ;)

Czy wspomniany w jednym z postów kontratyp mógłby mieć zastosowanie
(zgoda dysponenta dobrem (zgodnie z zasadą prawną "volenti non fit
iniuria" - "chcącemu nie dzieje się krzywda"))?

LOL

[...]

A kodeks karny czytałeś, hmm?

Data: 2010-05-31 20:54:35
Autor: Mithos
mordobicie kontrolowane?
W dniu 2010-05-31 15:50, szerszen pisze:
nie wiem, ale zeznania poszkodowanego, tak czy siak sa potrzebne, chyba
ze na goracym uczynku zostana zlapani

Gorzej, gdy jedna strona takiego "pojedynku" zejdzie z tego świata. Co wtedy ?

--
Mithos

Data: 2010-06-01 15:19:35
Autor: Nostradamus
mordobicie kontrolowane?

Użytkownik "Mithos" <fake@adres.pl> napisał w wiadomości news:hu10lf$76d$1news.onet.pl...

Gorzej, gdy jedna strona takiego "pojedynku" zejdzie z tego świata. Co wtedy ?

Wtedy jest po wyroku. Nazywa się to Sąd Boży ;)

Data: 2010-05-31 14:19:33
Autor: Maddy
mordobicie kontrolowane?
W dniu 31-05-2010 14:10, kulf0n pisze:
[...]

Piszę z głowy jakby co - udział w bójce jest karalny.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-05-31 14:25:37
Autor: Nostradamus
mordobicie kontrolowane?

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał w wiadomości news:4c03a958$0$19171$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Bójka to minimum 3 osoby. Wątkotwórca pisał o "pojedynku". Nie jest to karalne.

Data: 2010-06-01 18:49:42
Autor: Andrzej Lawa
mordobicie kontrolowane?
Nostradamus pisze:

Piszę z głowy jakby co - udział w bójce jest karalny.

BĂłjka to minimum 3 osoby.

Podstawa?

Data: 2010-05-31 18:27:05
Autor: Darek
sporty walki a zejscie z tego swiata
Nie chcialem zakladac nowego watku poniewaz
wiaze sie to w pewnym sensie z powyzszym pytaniem.

Czy jezeli w wyniku legalnej walki - zawody, trening
(boks, karate itd.), dojdzie do sytuacji iz jeden z zawodnikow
otrzyma śmiertelny cios, czy w takiej sytuacji jest wszczynane
sledztwo?

Drugie pytanie, sporty walki kieruja sie pewnymi regułami,
czy jezeli zostanie zadany cios np. niezgodnie z dana sztuka
walki - np. w krtań, kregosłup, czy w przypadku np. smierci
lub okaleczenia, czy zawodnik sprawca jest sadzony lub
moze byc pozwany o odszkodowanie/dozywotnia rente
w przypadku kalectwa?

Pzdr

Data: 2010-05-31 20:56:52
Autor: Mithos
W dniu 2010-05-31 19:27, Darek pisze:
Czy jezeli w wyniku legalnej walki - zawody, trening
(boks, karate itd.), dojdzie do sytuacji iz jeden z zawodnikow
otrzyma śmiertelny cios, czy w takiej sytuacji jest wszczynane
sledztwo?

Szukaj pod hasłem "ryzyko sportowe".

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontratyp

[...]

Jw.

--
Mithos

Data: 2010-06-01 18:49:01
Autor: Andrzej Lawa
mordobicie kontrolowane?
kulf0n pisze:
Czy w naszym kraju możliwe jest umówienie się na mordobicie, tak aby w
przypadku uszkodzenia ciała sprawca nie poniósł konsekwencji? Chodzi mi
na przykład o sytuację, kiedy obie osoby zrzekają się roszczeń w

Hmmm... Zawody sportowe? ;->

mordobicie kontrolowane?