Data: 2011-05-22 20:10:34 | |
Autor: mariuszmo | |
mostek długość | |
klasyczny rower XC
zmieniam mostek na 20mm krótszy, co osiągnę? temat pozycji rowerzysty pomijam, skupiam się na różnicy w prowadzeniu -- |
|
Data: 2011-05-22 22:15:51 | |
Autor: kamil/Endurorider.pl | |
mostek długość | |
Użytkownik " mariuszmo" <mariuszm.o@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:irbqjq$e3$1inews.gazeta.pl... klasyczny rower XC Odciążone przednie koło, lepsze prowadzenie na stromych zjazdach. -- pozdrawiam kamil http://Endurorider.pl 14/05/2011 aktualizacja |
|
Data: 2011-05-22 20:22:26 | |
Autor: | |
mostek długość | |
kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a):
Odciążone przednie koło, lepsze prowadzenie na stromych zjazdach.A szybkoskrętność? TREK to trochę długa krowa, jeździ mi się fajnie bo lubię długie rowery gdzie nie brakuje mi miejsca ale czasem tęskno do starego GT gdzie dupa wypadała za siodełko ale skręcał zanim zdążyłem pomyśleć -- |
|
Data: 2011-05-22 22:28:04 | |
Autor: Wojtek Sobociński | |
mostek długość | |
W dniu 2011-05-22 22:22, mariuszm.o@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
kamil/Endurorider.pl<flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a): no tak, i zwrotność... -- Wojtek Sobociński Full szosa 2 sztywniaki XTZ 750 '91 Podkowa Leśna |
|
Data: 2011-05-24 00:27:37 | |
Autor: Piotrpo | |
mostek długość | |
On 22 Maj, 22:28, Wojtek Sobociński <sob...@gazeta.pl> wrote:
no tak, i zwrotność...A niby dlaczego? Bo dotąd wydawało mi się, że zwrotność roweru to zależy od jego geometrii w szczególności takich parametrów jak rozstaw osi, środek ciężkości układu rower/rowerzysta i odległości pomiędzy punktem styku przedniej opony z drogą a rzutem osi widelca na drogę. Długość mostka nie ma wpływu na żaden z tych parametrów. |
|
Data: 2011-05-24 11:30:05 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
mostek długość | |
Piotrpo napisał:
środek ciężkości układu rower/rowerzysta(...) Długość mostka nie ma wpływu na żaden z tych parametrów. Sama długość praktycznie nie :-), ale z rowerzystą? Wszak przesuwasz się przód - tył m.in. w zależności od długości mostka właśnie. W końcu to jedna z prostszych i bardziej efektywnych metod na zmianę pozycji w rowerze. Przetestowane w praktyce, choćby na lubej mej, która przestała zaliczać głupie gleby po wydłużeniu mostka. Pzdr A. |
|
Data: 2011-05-24 08:39:39 | |
Autor: Rowerex | |
mostek długość | |
On 24 Maj, 10:30, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:
Piotrpo napisał: To nie takie proste, a i nie oczywiste. Przypadek 1) Dłuższy mostek z dodatnim kątem wzniosu i krótszy z tym samym kątem - dłuższy podniesie kierownicę, w konsekwencji może zmienić się tylko kąt ułożenia rąk względem tułowia, a sam tułów pozostanie w tym samym miejscu. Przypadek 2) Dłuższy mostek dobrany tak, że wysokość kierownicy względem siodełka się nie zmieni, wzrośnie jedynie odległość od siodełka - nie ruszając siodełka sylwetka ulegnie "wyciągnięciu", a zmiana rozkładu masy będzie niewielka. Przypadek 3) Dłuższy mostek i przesunięcie siodełka w przód - to dopiero powoduje przesunięcie ciała w przód. Przypadek 4) .... itp... W końcu to jedna "Zmiana pozycji" to zbyt ogólne określenie. Względem czego ma być ta zmiana i co ma wnosić? Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-05-24 18:20:13 | |
Autor: Alfer | |
mostek długość | |
Rowerex napisał:
Przypadek 3) Dłuższy mostek i przesunięcie siodełka w przód - to dopiero powoduje przesunięcie ciała w przód. I właśnie np. o takiej zmianie pisałem. "Zmiana pozycji" to zbyt ogólne określenie. Względem czego ma być ta zmiana i co ma wnosić? To jakieś podchwytliwe pytanie, test czy cuś? :-) Zależy co i jak wymienisz. Zresztą sam sobie odpowiedziałeś podając 3 przykłady. Choćby sama zmiana długości mostka zmienia pozycję kolarza, nieprawdaż? Albo się wyciagasz albo "kurczysz". A jak sam zauważyłeś, jednocześnie możemy zmienić wysokość mostka, przesunięcie siodła, ruszyć sztycą czy nawet długością korb. Poprzez niby niewielkie zmiany można z muła zrobić sportowego ściganta lub na odwrót. A w trakcie takich zmian z niemal niezliczoną liczbą opcji, kolarz zmienia swoją pozycję jak podczas siedmiosekundowej jazdy na byku. No, może w wolniejszym tempie :-) Ja kiedyś poszedłem po rozum do głowy i podszedłem do problemu metodycznie. Pomierzyłem pasujący mi rower (np. odległość od sztycy do środka kiery) i podobne wartości zadałem w innych. I podziałało, w końcu czuję się na wszystkich względnie dobrze, a wcześniej bywało różnie. Pzdr A. |
|
Data: 2011-05-24 20:37:00 | |
Autor: biodarek | |
mostek długość | |
W dniu 24.05.2011 17:39, Rowerex pisze:
Przypadek 4) .... itp... I to tylko przypadki związane z mostkiem, a są jeszcze inne parametry. Kolega wątkotwórca wspomniał, że poprzedni rower (GT) był bardziej zwrotny niż obecny (Trek). Możliwe, że nowy ma dłuższe tylne widełki, a to jest chyba kluczowy parametr wpływający na zwrotność roweru. -- biodarek |
|
Data: 2011-05-25 14:52:45 | |
Autor: Fabian | |
mostek długość | |
W dniu 24.05.2011 20:37, biodarek pisze:
W dniu 24.05.2011 17:39, Rowerex pisze: A kąt główki ramy? Wpływa na bazę kół, czyli na to samo co tylne widełki i można go regulować jak ma się z przodu amortyzację. Fabian. |
|
Data: 2011-05-25 06:38:52 | |
Autor: Piotrpo | |
mostek długość | |
On 25 Maj, 14:52, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:
A kąt główki ramy? Wpływa na bazę kół, czyli na to samo co tylne widełki To akurat ma duży wpływ, ale mniej chodzi o bazę kół, a bardziej o własną stabilność roweru. W skrócie - im bardziej pionowa jest rura sterowa tym mniejsze szanse na pojechanie bez trzymanki, bo tym mniejsze będą siły skręcające kierownicę w przypadku pochylenia roweru na bok. W przypadku gdy kąt osiągnie 90 stopni, czyli punkt styku przedniego koła z podłożem znajdzie się dokładnie w punkcie rzutowania osi widelca na podłoże, rower nie będzie miał żadnej własnej stabilności (pomińmy proszę, że koło na ogół nie jest montowane w osi obrotu widelca) Druga sprawa, to wpływ wychylenia kierownicy na promień skrętu - zostawmy na chwilę stabilność. Wyobraźmy sobie rower, który ma widelec ułożony poziomo (kąt 0) - przy skręcie kierownicy, zakładając hipotetycznie utrzymanie stabilności rower nie skręci wcale, po prostu będzie się toczył dalej z pochylonym przednim kołem. Największą skuteczność w skręcie osiągniemy natomiast w przypadku gdy kąt główki wyniesie 90 stopni. Podsumowując - im większy kąt główki (widelec bardziej pionowo) tym bardziej narowisty rumak - mniej stabilny i ostrzej reagujący na ruchy kierownicy. |
|
Data: 2011-05-24 12:34:18 | |
Autor: cytawa | |
mostek długość | |
Piotrpo pisze:
A niby dlaczego? Na zwrotnosc ma wplyw. Ma wplyw na prace rak rowerzysty a to on kieruje rowerem. Wyobraz sobie 3 uklady. 1. Mostek do przodu 2. Mostek o zerowej dlugosci w osi widelca 3. mostek cofniety. Nie trzeba chyba wielkiej wyobrazni by zobaczyc, ze takie rowery maja zupelnie inne wlasciwosci. Jan Cytawa |
|
Data: 2011-05-24 04:35:43 | |
Autor: Piotrpo | |
mostek długość | |
On 24 Maj, 12:34, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
Piotrpo pisze: Mi tej wyobraźni nie starcza... Nie przekładałem mostków i nie wiem jak to wygląda w praktyce - jakiejś wielkiej różnicy w sterowności nie zauważyłem trzymając ręce na rogach, a przesunięcie było większe niż 20mm. Wiem jednak, że skręcenie rowerem to wynik "kontrolowanej gleby" - czyli trzeba się zacząć przewracać na stronę w którą chcemy skręcić i następnie za pomocą kierownicy przed tym upadkiem się uchronić. Idąc dalej można wyróżnić sposób wejścia w skręt - z ciała (kolano na zewnątrz, przesunięcie środka ciężkości do wewnątrz zakrętu), albo z kierownicy, wykonując motocyklowy przeciwskręt - w sumie to chyba odruchowo wykonuję jednocześnie obie czynności. Nie za bardzo widzę tutaj rolę długości mostka. Owszem, przeniesienie środka ciężkości odrobinę wyżej, skutkuje niewielką utratą stabilności roweru i w związku z tym szybszym pochylaniem się w zakrętach, jednak nie przeceniał bym tego. |
|
Data: 2011-05-24 08:48:02 | |
Autor: Rowerex | |
mostek długość | |
On 24 Maj, 12:35, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:
Idąc dalej można wyróżnić sposób wejścia w skręt - z ciała (kolano na A jednak coś w tym jest. W szosówce miałem mostek długości ok 95mm i zmieniłem na 80mm, z tym że umieściłem go tak, by wysokość kierownicy względem siodełka była niemal identyczna, siodełko zostało w tym samym miejscu. Efekt mnie straszliwie zaskoczył - kierownica zaczęła mieć tendencje do latania na boki, a rower zachowywał się tak jakby sam chciał jeździć zygzakiem. Wkurzyłem się i założyłem mostek 100mm... Rower i tak jest dla mnie za długi, ale za to jest stabilny. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2011-05-24 20:29:56 | |
Autor: kamil/Endurorider.pl | |
mostek długość | |
Użytkownik "Piotrpo" <piotrpo@gmail.com> napisał w wiadomości news:6a9a8e98-6d35-47b7-8ae6- Mi tej wyobraźni nie starcza... Nie przekładałem mostków i nie wiem jak to wygląda w praktyce ========== To sprawdź. Różnice w prowadzeniu roweru są bardzo duże na plus bądź minus w zależności od tego czego się oczekuje. -- pozdrawiam kamil http://Endurorider.pl 14/05/2011 aktualizacja |
|
Data: 2011-05-22 22:30:57 | |
Autor: kamil/Endurorider.pl | |
mostek długość | |
Użytkownik <mariuszm.o@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:irbra2$2eu$1inews.gazeta.pl... kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> napisał(a): Też. Przy krótkim mostku jest lepiej w tym względzie ;) -- pozdrawiam kamil http://Endurorider.pl 14/05/2011 aktualizacja |
|
Data: 2011-05-23 22:38:21 | |
Autor: biodarek | |
mostek długość | |
W dniu 22.05.2011 22:10, mariuszmo pisze:
klasyczny rower XC Czyli zamiast 120 - 100mm czy zamiast 50 - 30mm? zamiast 0mm - minus 20mm ;-) Przede wszystkim o 20mm łatwiej przelecisz przez kierownicę ;-) Dziwne to Twoje pytanie. A co chcesz osiągnąć, że wprowadzasz zmiany? -- biodarek |