moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir

Data: 2013-02-14 22:56:14
Autor: cef
moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
news wrote:

natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

A jakie to ma znaczenie, w której kolumnie sobie wpiszesz,
skoro najczęściej i tak nie jest to kosztem i nie wpływa na podatki
wynikające z KPiR a jedynie na stan kieszeni podatnika?

Data: 2013-02-15 00:14:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 14 Feb 2013, cef wrote:

news wrote:

[...]

  Jakby nie były kosztem, to bardzo ważne, bo od tego jest
kolumna 15 :D (zupełnie pomijąc brak obowiązku wypełnienia)

wynikające z KPiR a jedynie na stan kieszeni podatnika?

  No nie bardzo.
  Nie są kosztem odsetki "urzędowe", od opóźnionych podatków, składek
ZUS i podobnych itp, nie są również kosztem kary umowne.
  Ale "zwykłe" odsetki nie są zaliczane do kar umownych z powodu
istnienia przepisu szczegółowego.
  Zalicza się je w KUP na podstawie wywodu a contrario z art.21.1.32,
oczywiście "kasowo" (zapłacone) :)

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
+++
Art. 23.
1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
[...]
32) naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek
  od zobowišzań, w tym również od pożyczek (kredytów);
-- -

  Losowo z googla:
http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/5097/Odsetki_karne_od_kredytu_a_koszty_uzyskania_przychodu.html

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-15 01:23:01
Autor: news
moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

zaraz zaraz... dostalem zwrot wadium powiekszone o odsetki - odsetki ksieguje (+) w kolumnie 7

spoznilem sie z platnoscia za usluge stanowiacą koszt uzyskania przychodu - czy nie jest to koszt podatkowy ??

Data: 2013-02-15 12:50:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Feb 2013, news wrote:

natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

  Nie, to nie ja piszę. Nie przyznaję się!

zaraz zaraz... dostalem zwrot wadium powiekszone o odsetki - odsetki ksieguje (+) w kolumnie 7

  :O
  Niezbyt, IMO
  Przecież to są przychody uboczne, kolumna 8 :D

spoznilem sie z platnoscia za usluge stanowiacą koszt uzyskania przychodu - czy nie jest to koszt podatkowy ??

  Cytujesz nie mój tekst, a potem MNIE pytasz skąd bierze się zdanie
przeciwne do mojego?
  :O
  Przecież zapodałem przepisy z których a contrario wynika że to
JEST koszt uzyskania.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-15 14:13:29
Autor: news
[...]

Przepraszam, faktycznie pomyliłem cytaty, tym niemniej dzięki za wyjaśnienia ;)

Data: 2013-02-15 20:40:03
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

Zaiste pokraczna konstrukcja prawna.
Nie wpadłem na to, ale też nic mnie nie zmuszało
 do korzystania z przepisu.

Data: 2013-02-15 21:46:15
Autor: news
W dniu 2013-02-15 20:40, cef pisze:
Nie wpadłem na to, ale też nic mnie nie zmuszało
do korzystania z przepisu.

ja tez nie, stad tak trywialne pytanie ;)

Data: 2013-02-15 22:07:36
Autor: news
W dniu 2013-02-15 21:46, news pisze:> W dniu 2013-02-15 20:40, cef pisze:
> [...]

ale doczytalem sie ze nie zalicza sie do kosztow uzyskania przychodu:

19. kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług

jakie to "sprawiedliwe" ze jednoczesnie kary umowne in plus zalicza sie do przychodow jak najbardziej ;)

23) kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

- czy tu sie tez zmienilo od 2013 r ? faktycznie woda dla pracownikow nie podlega zaliczeniu do kup ?

47) składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;

- czy moze mi ktors to przetlumaczyc na jezyk polski ? ;)

Data: 2013-02-16 10:39:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Feb 2013, news wrote:

ale doczytalem sie ze nie zalicza sie do kosztow uzyskania przychodu:

19. kar umownych [...]

jakie to "sprawiedliwe" ze jednoczesnie kary umowne in plus zalicza sie do przychodow jak najbardziej ;)

  No niestety.
  I wedle zeznań prawników z dużych firm, US podważa niezapłacenie
za niewykonanie usługi twierdząc, że skoro umowa była, to niezapłacenie
dowodzi potrącenia kary umownej w wysokości wynagrodzenia i chce
VAT i dochodowego od tej kwoty.
  IMO, w przypadku w którym strony zawierają umowę warunkową jest
to nadużycie, osobiście nie miałem nieprzyjemności testować,
ale tak właśnie podobno "się stosuje".

[...]

  Zwróć uwagę na słowo REPREZENTACJI.
  Jest cała paczka wyroków z tej okazji :)

  Primo, woda dla pracowników wynika z wypełnienie obowiązku (!),
więc nie stanowi "reprezentacji" (nie stanowi również nieodpłatnego
świadczenia na rzecz pracownika, doliczanego do pensji).
  Również nakarmienie kontrahenta "w zwykłych warunkach" (czyli
jeśli masz stołówkę pracowniczą - w tej stołówce) nie uchodzi
za "reprezentację", choć i do tego istnieją negatywne interpretacje
(drugi link), ale skorzystanie z restauracji już na 100% tak.

http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5/artykuly/spotkania-biznesowe-z-kontrahentami-w-kosztach-podatkowych_28_19232.htm?idDzialu=28&idArtykulu=19232
+++
Przez reprezentację organ rozumie każde działanie skierowane
do istniejšcych lub potencjalnych kontrahentów w celu stworzenia
oczekiwanego wizerunku i ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia
korzystnych warunków jej zawarcia.
  Wydatki na reprezentację nie muszš nosić cech okazałoœci, wystarczy,
że podatnik ponosi je w celu wykreowania swojego pozytywnego
wizerunku"
-- -

  I teraz wersja restrykcyjna:
http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5/artykuly/wydatki-na-artykuly-spozywcze-i-napoje-a-koszty-podatkowe-kolejny-glos-w-sprawie_4_19543.htm?idDzialu=4&idArtykulu=19543
+++
wydatki na zakup żywnoœci i napojów podawanych w trakcie spotkań
biznesowych z kontrahentami, niezależnie od miejsca podawania zakupionych
artykułów spożywczych i napojów oraz niezależnie od miejsca spożywania
posiłku, nie stanowiš kosztów uzyskania przychodów
-- -

[...]

  Kupujesz auto za 50 000 eu, ubezpieczenie kosztuje 500 zł :P, 200 zł
stanowi KUP, pozostałe 300 zł nie, bo KUP jest proporcjonalny do
limitu wartości samochodu. Liczby wybrałem oczywiśie ze względu na
"widocznosć" obliczeń, a nie realną dostępność :>
  Co w tym trudnego?
"Podatek od luksusu" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-16 10:21:41
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Feb 2013, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

  Pewnie kombinowali jak to zrobić, żeby zostawić "urzędowe"
wartości, a nie pozwolić na pompowanie/przelewanie kosztów
za pomocą kar umownych.
  Przy okazji jednym słowem ("zapłacone") rozwiązali przekwalifikowanie
na rozliczenie kasowe, niczym x++ w C ;)

  Zawsze mówię, że bawią mnie teksty o czytaniu 2000 stron na minutę ;>

pzdr, Gotfryd

moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir