Data: 2010-08-08 18:04:40 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Cześć
Czy ktoś ma jakieś spostrzeżenia, przemyślenia czy doświadczenia na temat ewentualnej zależności pomiedzy naciągiem szprych w kołach a ich zrywaniem na nierównościach terenowych? Jak zminimalizować prawdopodobieństwo zerwania szprychy - dając luźny naciąg czy raczej silny? -- Jacek |
|
Data: 2010-08-08 09:49:25 | |
Autor: Rowerex | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
On 8 Sie, 17:04, Jacek Maciejewski <jacmacwyt...@o2.pl> wrote:
Jak zminimalizować prawdopodobieństwo Opracowano na ten temat wiele słusznych teorii, popartych dowodami i wzajemnie sprzecznych :-) Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2010-08-08 18:46:42 | |
Autor: ToMasz | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Jacek Maciejewski pisze:
Cześćmogę powiedzieć ze mam duże doświadczenie, ale nie wiem co Ci napisać. Ogólnie z krzywym kołem jest tak: trzeba zluzować szprychy i sprawdzić czy obręcz jest prosta. jak nie jest - trzeba wyprosotać. Jeżeli zapleciesz i wycentrujesz krzywą obręcz, pewne szrychy będą mocniej naciagniete. jeśli w "dziurze" trafisz na te mocniej naciagniete szprychy, to pękną i tyle najwiekszą trwałość szprych osiągniesz tak zaplatając/centrujac koło aby szprychy były równomiernie naciągnięte. sprawdź jeszcze jedną rzecz. PRzyłóż magnes do szprych. - chwyta sie mocno, słabo, wcale? ToMasz |
|
Data: 2010-08-08 19:16:41 | |
Autor: Piotr M | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Dnia 08-08-2010 o 18:46:42 ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> napisał(a):
sprawdzić A jak? I jak w ogóle korygować krzywiznę samej obręczy? -- pzdr, Piotr M "Najczęstsze kłamstwo w Internecie? - Szukałem, ale nie znalazłem." |
|
Data: 2010-08-08 20:57:32 | |
Autor: Mario | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
A jak? I jak w ogóle korygować krzywiznę samej obręczy? "nic na sile! wez mlotek!" :-) pzdr |
|
Data: 2010-08-08 21:02:52 | |
Autor: Piotr M | |
naciÄ g szprych a ich zrywanie | |
Dnia 08-08-2010 o 20:57:32 Mario <mario1980.2@gazeta.pl> napisaĹ(a):
A jak? I jak w ogĂłle korygowaĂŚ krzywiznĂŞ samej obrĂŞczy? WaliÄ wĹaĹnie miaĹem zamiar, tak sobie pomyĹlaĹem, o wersalkÄ :) No ale jak sprawdziÄ czy obrÄcz jest prosta? -- pzdr, Piotr M "NajczÄstsze kĹamstwo w Internecie? - SzukaĹem, ale nie znalazĹem." |
|
Data: 2010-08-08 21:31:10 | |
Autor: live_evil | |
naciÄ g szprych a ich zrywanie | |
W dniu 08.08.2010 21:02, Piotr M pisze:
No ale 1. ZakrÄciÄ koĹem 2. JeĹli punkt 1 jest niewykonalny, bo obrÄcz jest zdemontowana, to poĹoĹźyÄ jÄ na czymĹ pĹaskim i rĂłwnym. -- live_evil |
|
Data: 2010-08-08 22:21:07 | |
Autor: Dariusz K. Ĺadziak | |
naciÄ g szprych a ich zrywanie | |
UĹźytkownik Piotr M napisaĹ:
Dnia 08-08-2010 o 20:57:32 Mario <mario1980.2@gazeta.pl> napisaĹ(a): PĹaskoĹÄ obrÄczy sprawdzasz przykĹadajÄ c do porzÄ dnie wyprowadzonej pĹaszczyzny - dobrze zrobionej podĹogi lub Ĺciany. OkrÄ gĹoĹÄ - opierajÄ c obrÄcz o dwa punkty oporowe lub dwie pĹaszczyzny oporowe (podpĂłrki oparcia krzesĹa lub ĹcianÄ/listwÄ przyĹciennÄ w naroĹźniku pomieszczenia) i sprawdzajÄ c czy przy obracaniu w wybranym arbitralnie punkcie w okolicy symetralnej odcinka miÄdzy punktami oparcia obrÄczy nie wystÄpuje bicie promieniowe. OczywiĹcie moĹźna na specjalistycznych przyrzÄ dach - ale zakĹadam Ĺźe skoro pytasz to takowych nie posiadasz. Jak odchyĹki sÄ rzÄdu milimetra i w miarÄ Ĺagodnie siÄ pojawiajÄ ce to idzie szprychami naciÄ gnÄ Ä, jak majÄ po parÄ (a czasami parÄdziesiÄ t) milimetrĂłw to mus prostowaÄ. -- Darek |
|
Data: 2010-08-08 21:16:33 | |
Autor: ToMasz | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Piotr M pisze:
Dnia 08-08-2010 o 18:46:42 ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> napisał(a):obręcz na szybę, zaznaczyć gdzie odstaje, a potem prostować na klocki i deptać - tak było 15 lat temu. teraz mam taką płytę metr na metr z wyciętym otworem nieco mniejszym niż obręcz, wiec wystarczy ze zluzuje szprychy - nie musze uwalniać piasty. potem na prostownice. taka maszyna samoróbka przytrzymujaca koło i umożliwiająca precyzyjny nacisk w miejscu skrzywienia. tyle ze całość to "rzeźba w gównie" (przepraszam za wyrażenie) bo jak chce sie mieć proste koło to trzeba mieć "nie skrzywione". tzn nie naprawiane. naprawiane to sobie mozna do ..... wózka zamontować, albo wozić tyłek który wazy maks 60 kilo. (zależy jeszcze jaka to obręcz, ale zakładam ze marna jak klient kasy na nową niema. inne zastosowanie prostownicy to naprawa kół które szprych nie mają.... ToMasz |
|
Data: 2010-08-08 22:24:55 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Użytkownik ToMasz napisał:
Piotr M pisze: Można więcej. Moje ponad osiemdziesiąt kilo plus sakwy - a obręcz klepana na krawężniku ze stanu kardioidy. Co prawda trochę rower do końca trasy robił patataj ale jechać się dało - do wyboru było skracać wakacje i do domu wracać. Co innego robienie roweru na glanc a co innego doraźna naprawa w trasie. -- Darek |
|
Data: 2010-08-09 13:35:26 | |
Autor: Jan Cytawa | |
naciąg szprych a ich zrywanie | |
Jacek Maciejewski napisał:
Czy ktoś ma jakieś spostrzeżenia, przemyślenia czy doświadczenia na temat Jest sporo teorii. Jedno jest pewne, ze zbyt luzne szprychy pekaja czesciej. Moja teoria jest taka, ze pracuja w trybie: pelny luz- jakies wygiecie. A pozostale szprychy przejmuja dodatkowe sily. I wtedy pekaja z przepracowania. Natomiast gdy jest wstepne naprezenie sily te sie rowniej rozkladaja i mniejsze sa amplitudy ruchow. Poza tym im mocniej sa szprychy naprezone tym sztywniejsze jest kolo. To rowniez pozytywna rzecz. Ale zbyt mocne naprezenie ma swoje wady. Trudniej takie kolo zrobic bez popsucia nypli. Trzeba miec bardzo dobrze spasowany klucz i nyple musza byc odpowiedniej jakosci. Poza tym gdy w takim kole w koncu szprycha peknie natychmiast takie kolo dostaje silnych bocznych bic, czesto uniemozliwiajacych dalsza jazde. Gdy szprychy sa luzniejsze ten efekt jest mniejszy. Gdzies posrodku jest kompromis. Tylko gdzie? Jan Cytawa |