Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   naciąg szprych a ich zrywanie

naciąg szprych a ich zrywanie

Data: 2010-08-09 13:35:26
Autor: Jan Cytawa
naciąg szprych a ich zrywanie
Jacek Maciejewski napisał:

Czy ktoś ma jakieś spostrzeżenia, przemyślenia czy doświadczenia na temat
ewentualnej zależności pomiedzy naciągiem szprych w kołach a ich zrywaniem
na nierównościach terenowych? Jak zminimalizować prawdopodobieństwo
zerwania szprychy - dając luźny naciąg czy raczej silny?


Jest sporo teorii. Jedno jest pewne, ze zbyt luzne szprychy pekaja
czesciej. Moja teoria jest taka, ze pracuja w trybie: pelny luz- jakies
wygiecie. A pozostale szprychy przejmuja dodatkowe sily. I wtedy pekaja
z przepracowania. Natomiast gdy jest wstepne naprezenie sily te sie
rowniej rozkladaja i mniejsze sa amplitudy ruchow. Poza tym im mocniej
sa szprychy naprezone tym sztywniejsze jest kolo. To rowniez pozytywna
rzecz.

Ale zbyt mocne naprezenie ma swoje wady. Trudniej takie kolo zrobic bez
popsucia nypli. Trzeba miec bardzo dobrze spasowany klucz i nyple musza
byc odpowiedniej jakosci. Poza tym gdy w takim kole w koncu szprycha
peknie natychmiast takie kolo dostaje silnych bocznych bic, czesto
uniemozliwiajacych dalsza jazde. Gdy szprychy sa luzniejsze ten efekt
jest mniejszy. Gdzies posrodku jest kompromis. Tylko gdzie?

Jan Cytawa

naciąg szprych a ich zrywanie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona