nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych

Data: 2009-10-04 09:33:50
Autor: Flyte
nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych
Witam,

ostatnio padla mi plyta glowna. Wczoraj kupilem nowa. Wlasciwie wszystko bylo ok (komputer startuje jak nalezy), ale pomyslalem ze dobrze jest zaintalowac system na nowo (Win XP Pro PL). Na dysku 500MB mialem 4 partycje:
* 60GB NTFS Primary (system)
* reszta to extended FAT32, gdzie były partycje 3 logiczne:
-- 160GB
-- 160GB
-- 120GB

Podczas instalacji windows wskazal tylko jedna partycje C, o rozmiarze 130GB (w zaokragleniu). Tu nie zgadzalo mi sie cos, bo przeciez moj stary NTFS to 60GB. Niestety, zaczalem sie domyslac ze moze widzi jakas partycje ktorej ja wczesniej nie widzialem, i powiedzialem mu zeby zainstalowal system na C (130GB). Okazalo sie ze w ten sposob nadpisalem tablice partycji. Mam C, 130GB, ale nie widze zadnej innej partycji ktora byla poprzednio. Partition Magic pokazuje reszte miejsca jako unallocated. Dodam, ze na poprzednich partucjach byly skladowane dosc wazne dane (zdjecia z okresu 10 lat). Teraz pojawia sie pytanie:

* jak mozna odzyskac te dane ze wymazanych partycji? probowalem programow Active File recovery (skasowane partycje maja status Poor) i PC Inspector File recovery - skutek zerowy. Moze to byc platna wersja softu - pod warunkiem ze przyniesie to skutek.
* Czy jedyne mozliwe wyjscie to udac sie do firmy odzyskujacej dane? ile to moze kosztowac (w cennikach na stronach widze ze jest to od 200zl - jak to sie ma do rzeczywistosci)? miasto Warszawa.

Za wszystkie informacje z gory dziekuje.

Pozdrawiam serdecznie,

Flyte

Data: 2009-10-04 10:02:59
Autor: Jacek
nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych
Ten duzo potrafi:
http://www.runtime.org/

Data: 2009-10-04 10:51:57
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 04 Oct 2009 09:33:50 +0200, Flyte napisał(a):

[...]

Powinno być: reszta to partycja extended, a na niej 3 dyski logiczne
FAT32.

[...]

I na co liczyłeś? Że masz dysk o 130 GB większy niż napisano na
naklejce?

[...]

W zasadzie nie powinno być najmniejszego problemu z odzyskaniem
zawartości dwóch ostatnich nienadpisanych dysków logicznych. Być może
uda się też częściowo odzyskać dane z pierwszego dysku logicznego. Na
początek powinieneś przywrócić układ partycji do takiego stanu, jaki był
pierwotnie, a dopiero potem kombinuj z programami do odzyskiwania
danych.

Użyj tego narzędzia:

Testdisk http://www.cgsecurity.org/
http://www.cgsecurity.org/phpwiki/index.php/examples
http://www.bezpieczenstwosystemow.pl/index.php?topic=2948.0
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2009-10-04 23:22:27
Autor: Flyte
nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych
Witam,

dzieki za odpowiedz. Programik jest naprawde super. Juz odzyskalem nim zdecydowana wiekszosc zdjec (na tym mi najbardziej zalezalo). Jutro uporam sie sie z odzyskaniem reszty i mam zamiar wplacic kilka dolkow dla autora softu.

> Niestety, zaczalem sie domyslac ze moze widzi jakas partycje ktorej ja > wczesniej nie widzialem, i powiedzialem mu zeby zainstalowal system na C > (130GB).  I na co liczyłeś? Że masz dysk o 130 GB większy niż napisano na
naklejce?

Serio nie wiem na co liczylem akceptujac to do instaler windowsa mial do zaoferowania. Ewidentna bzdura, wiedzialem ile miala poprzednia partyja NTFS i powinienem skorygowac roznice. No ale...

Czy dobrze rozumiem, ze gdybym mu zamiast 120GB dal 60GB albo mniej, to tej extended by nic nie ruszylo?

Pozdrawiam, Flyte

Data: 2009-10-05 01:09:26
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 04 Oct 2009 23:22:27 +0200, Flyte napisał(a):

[...]

Wnioskuję, że korzystasz z Photorec a nie z TestDisk. Można i tak,
aczkolwiek moim zdaniem powinieneś był po prostu przywrócić pierwotny
układ partycji przy pomocy Testdisk. Nawet jeśli nie udałoby się w ten
sposób odtworzyć parametrów pierwszej partycji, tej z systemem, to dwa
ostatnie dyski logiczne (zapisane jako zwykłe partycje, bez "podstawy" w
postaci partycji rozszerzonej) powinny się były odnaleźć i być normalnie
dostępne dla systemu operacyjnego. Wówczas pozostało by jedynie
odzyskanie danych z pierwszego, nadpisanego dysku logicznego, i tu
faktycznie Photorec wykazałby swoją przydatność.

[...]

Gdybyś dał 60 GB albo mniej to fizycznie nie nadpisałbyś obszaru
zajętego przez cenne dla Ciebie dane. Ale tablica partycji i tak
wymagałaby (raczej prostej) naprawy. Na przyszłość: nie powinieneś był w ogóle dotykać się do dysku w
sytuacji, kiedy instalator widzi nie to co powinien. Trudno powiedzieć z
czego wynikł ten problem - stawiam na to, że instalowałeś XP bez żadnego
SP, czyli wersję pozbawioną obsługi napędów dysków twardych powyżej
granicy 128 GiB (~137 GB).

Hint:
Jak włączyć obsługę 48-bitowego adresowania bloków logicznych dla dysków
ATAPI w systemie Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/303013/pl

Data: 2009-11-08 17:15:43
Autor: Flyte
nadpisanie partycji - pytanie o odzyskanie danych
Witam,

minelo troche czasu od momentu jak dostalem od Pana te wazne informacje. Jednak dopiero teraz moge kontyuowac odzyskiwanie danych.

Faktycznie instalowalem XP bez zadnych ServicePackow. SP dodaje pozniej, po zainstalowaniu systemu.

Mam nastepujace pytanie: czym sie rozni TestDisk od PhotoRec'a? wg mnie TestDisk powinien odzyskiwac zdjecia rownie dobrze ja kazdy inny plik.

Do tej pory korzystalem z TestDisc'a: po prostu kopiwalem katalogi ktore TD pokazal. Teraz Test Disc'em odzyskuje partycje - obecnie trwa 'deeper search'. Nadal nie wiem jak zrobic odzyskanie partycji - ale ok, dowiem sie z manuala.

Niektore zdjecia TD zle odzyskal - dlatego odzyskam je raz jeszcze PhotoRec'em.

Podczas skanowania dysku okazalo sie ze musialem poprawiac geometrie dysku dla dwoch partycji. Zmienilem je z 240 na 255. Po tej operacji okazalo sie, ze teraz zla geometrie ma nowa partycja NTFS (na ktorej mi nie zalezy).

Pozdrawiam,

Flyte

Data: 2009-11-09 07:26:50
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 08 Nov 2009 17:15:43 +0100, Flyte napisał(a):

[...]

TestDisk jest programem operującym na tablicy partycji i bootsektorach
partycji. Funkcja podglądu zawartości partycji została dodana jedynie w
celu weryfikacji poprawności dostępu do danych. Do odzyskiwania danych
służy program PhotoRec.

[...]

Samo kopiowanie nie wystarczy. Odzyskiwanie plików to złożona operacja,
polegająca w skrócie na wyszukaniu początku pliku i odbudowaniu
składającego się na niego łańcuszka sektorów. Nie zawsze się udaje,
często łańcuszek urywa się w pewnym momencie, co powoduje, że plik staje
się niekompletny. Mimo to niektóre pliki (muzyka, film, zdjęcie,
dokumenty tekstowe itp.) można jeszcze wykorzystać, ale po uprzedniej
naprawie ich struktury. Tym zajmują się już programy do odzyskiwania
danych.

Podczas skanowania dysku okazalo sie ze musialem poprawiac geometrie dysku dla dwoch partycji. Zmienilem je z 240 na 255.

Prawidłowo.

Po tej operacji okazalo sie, ze teraz zla geometrie ma nowa partycja NTFS (na ktorej mi nie zalezy).

BIOS odczytuje geometrię pierwszej partycji i stosuje ją względem całego
napędu. Każda później założona partycja będzie miała taką geometrię, jak
cały napęd. Złą geometrię można zmienić, choć nie jest to specjalnie
proste. Ja polecam do tego maleńki programik Drive Snapshot
http://www.drivesnapshot.de/en/home.htm , który choć służy do czegoś
całkiem innego (a mianowicie do tworzenia obrazów partycji), to posiada
bardzo przydatną funkcję weryfikacji poprawności geometrii partycji i
ich automatycznego poprawiania. W tym celu należy wykonać polecenie
snapshot -- checkboot hdx, gdzie x oznacza numerek napędu. W przypadku
wykrycia nieprawidłowej geometrii lub nieprawidłowego środowiska
startowego zostanie wyświetlony monit o zgodę na poprawienie zauważonych
błędów.