nadsterowność roweru

Data: 2010-09-24 06:56:56
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Witam z czego może wynikać nadsterowność/podsterowność roweru? Mam nową ramę i
jest ona zdecydowanie nadsterowna. Moja poprzednia rama nie miała takich
tendencji - nowa owszem ma. Przy zakręcaniu w pewnym moemencie kierownica
zaczyna lecieć do środka zakrętu. Nie jest to jakoś uciąliwe  być może
nawet mi sie podba :) ale chciałem sie dowiedzieć z czego sie to bierze? Cały osprzęt (widelec - a wiec offset jest ten sam, koła) został przełożony
ze starej ramy która takich właściwości nie posiadała. Nowa rama jest ciutkę krótsza od starej, "reszta geometrii" teoretycznie
bardzo podobna. Stara miała kąt głowki 72 dla widelca o skoku 80mm nowa
(felt nine) też niby ma tyle - ino ze nigdzie nie znalazłem info czy ten
kąt głowki to dla widelca 80 czy 100mm.

Data: 2010-09-24 09:24:54
Autor: Mario
nadsterowność roweru
ktora czesc jest krotsza? jesli tylny widelec to wiele pod tym wzgledem nie zmienia ale jesli gorna rura to przeciez srodek ciezkosci automatycznie przenosi sie do przodu i rama robi sie narowista.... ba... przenosi sie tez do gory poniewaz stosujac ten sam mostek mniej sie pochylasz....

pzdr

Data: 2010-09-24 12:28:22
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Fri, 24 Sep 2010 09:24:54 +0200, Mario napisał(a):

[...]

Dokładnie tego nie mierzyłem ale sadze ze widelec - nowa rama ma nawet
wygiętą rurę podsiodłową tak by wcisnąc koło bardziej do środka. Co do
pozycji to IMO jest identyczna.

Data: 2010-09-24 10:27:35
Autor: Wojtek Paszkowski
nadsterowność roweru
z czego może wynikać nadsterowność/podsterowność roweru? Mam nową ramę i
jest ona zdecydowanie nadsterowna.

obstawiam kąt główki - to zazwyczaj najbardziej daje się odczuć.

[...]

większość "papierowych" geometrii producentów można śmiało wrzucać do kosza, bo zazwyczaj nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością, więc się bym tym nie sugerował. Masz Rebę? To może po prostu przełóż podkładki, wydłuż widły i pewnie będzie ok. Gorzej w drugą stronę...

pozdr

Data: 2010-09-24 12:26:21
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Fri, 24 Sep 2010 10:27:35 +0200, Wojtek Paszkowski napisał(a):

 Masz Rebę?

tak

To może po prostu przełóż podkładki, wydłuż widły i pewnie będzie ok. Gorzej w drugą stronę...

No własnie też tam sobie myśle - zawsze ten dodatkowy skok jakoś można
spożytkować :D

Data: 2010-09-24 11:37:47
Autor: mmateusz
nadsterowność roweru
[...]

tak dla 100% pewności:
Felt Nine to 29'er - czy nie przełożyłeś przypadkiem kół i widelca 26' do tej ramy?
Mk.

Data: 2010-09-24 12:26:29
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Fri, 24 Sep 2010 11:37:47 +0200, mmateusz@poczta.onet.pl napisał(a):

[...]

Chyba nie - co prawda wydawło mi sie dziwne ze pedałami szoruje po ziemi a
szczeki V-brake zaciskają mi sie na oponie ale nie sadze bym popełnił aż
taki błąd :D

Data: 2010-09-24 16:34:00
Autor: mmateusz
nadsterowność roweru
> [...]
szczeki V-brake zaciskają mi sie na oponie ale nie sadze bym popełnił aż

heh :D
po prostu gugiel wypluwa same twentynajnery

a może po prostu "poka fote"
--
mk

Data: 2010-09-24 17:10:55
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Fri, 24 Sep 2010 16:34:00 +0200, mmateusz@poczta.onet.pl napisał(a):

[...]

to jest 29er http://img203.imageshack.us/img203/9838/felto.jpg

:)

Data: 2010-09-24 14:01:15
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
nadsterowność roweru
....::QRT::... bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne
skreślić):
Nie jest to jakoś uciąliwe  być może
nawet mi sie podba :) ale chciałem sie dowiedzieć z czego sie to bierze?

A ja tak z czystej ciekawości: nie wynika to w żaden sposób ze sterów albo
okoliczności?

Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-09-24 14:32:58
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Fri, 24 Sep 2010 14:01:15 +0200, Marek 'marcus075' Karweta napisał(a):

[...]

raczej wykluczone. Felty mają stery zintegrowane - takie prawdziwe
zintegrowane - bez misek. Łożyska osadza sie bezpośrednio w ramie (nie
ukrywam ze nie specjalnie mi sie to podoba ale zobaczymy) Ich budowa jest uproszczona do minimum i raczej zupełnie nie ma co nie ma
co tam namieszać.

Data: 2010-09-25 04:10:12
Autor: Dariusz K. Ładziak
nadsterowność roweru
Użytkownik ...::QRT::... napisał:
[...]

Niech zgadnę - ostra szosówka?

Normalny rower (cyrkowe z zerowym wyprzedzeniem - stale neutralne pomijam) jest przy jeździe na wprost podsterowny. Wynika to z wyprzedzenia osi sterowej względem punktu styku koła z podłożem (opory toczenia  koła wytwarzają na osi sterów moment prostujący dynamiczny) i z pochylenia osi sterów - nacisk od góry na ramę powoduje powstawanie statycznego momentu prostującego. Im większe wyprzedzenie tym większy moment dynamiczny, im bardziej pochylona od pionu oś sterowa tym większy moment statyczny. Dalej - to działa tylko w określonym zakresie katów skręcenia kierownicy, z narastającym skrętem momenty prostujące maleją i w pewnym momencie zmieniają wartość i stają się momentami zacieśniającymi zakręt.

W rowerach z ramami o "łagodnej" geometrii trudno w ogóle to zaobserwować - bo ma miejsce przy kątach skrętu kierownicy praktycznie nie używanych. Taki rower prowadzi się bardzo łatwo, praktycznie sam jedzie ale wymaga sporych sił na kierownicy jak się chce szybciej ja skręcić (stąd zwykle kierownicę ma szeroką...) i dosyć ospale reaguje tak na skręt kierownicy jak i na balans ciałem. Dobre do pojechania po zakupy albo lekki spacerek.

Przeciwieństwem są rowery szosowe o dosyć agresywnej geometrii - podstawowym powodem takiej geometrii jest konieczność maksymalnie szybkiego reagowania na sytuację w peletonie, tam nie ma czasu na czekanie aż rower raczy się w bok ruszyć, rower ma reagować natychmiast zmianą toru jazdy. Na dokładkę minimalizacja momentu prostującego pozawala na znaczne zwężenie kierownicy (czterdzieści centymetrów to duży zapas, rower na ramie Jaguara byłem w stanie po polnej dziurawej drodze prowadzić jedną ręką chwytając przy samym mostku) co też ułatwia przepychanie się w peletonie. Niestety cena za to jest zanik momentu prostującego przy prędkościach manewrowych - na prostej, szybko jadąc ma się rower podsterowny ale jak powoli zacząć ciaśniejszy skręt to wpada się w zakres nadsterowności i rower zacieśnia skręt. Pierwszą w życiu przejażdżkę szosówką skończyłem na płocie po jednym obrocie korb.

Metoda radzenia sobie z problemem - przy ciasnych manewrach nad nadsterownością łatwo się panuje jeśli przeniesie się ciężar ciała nad kierownicę - wstać z siodełka, wysunąć tułów ile się da do przodu maksymalnie obciążając koło _bez_ pośrednictwa łożysk sterowych.

Cały osprzęt (widelec - a wiec offset jest ten sam, koła) został przełożony
ze starej ramy która takich właściwości nie posiadała.

Czyli zmienił się kąt główki - a to potrafi potężnie zmienić np. wyprzedzenie.

[...]

No właśnie - kąt główki nie jest jakąś wartością stałą, ten kąt zależy od wysokości widelca. Jak widelec jest niższy niż ten dla którego określono kąt główki to kąt faktycznie jest większy (bardziej pionowa oś sterowa) czyli masz większe wyprzedzenie powodujące zwiększenie podsterowności przy większych prędkościach ale zmniejszenie momentu statycznego - czyli przy manewrach wcześniej wchodzi w nadsterowność.

--
Darek

Data: 2010-09-25 14:32:26
Autor: zcxz
nadsterowność roweru
On 24-09-2010 06:56, ...::QRT::... wrote:
[...]

a pobaw sie: dluzszy / krotszy mostek, blizej / dalej siodelko :)

--
zcxz

Data: 2010-09-25 15:05:25
Autor: live_evil
nadsterowność roweru
W dniu 25.09.2010 14:32, zcxz pisze:
On 24-09-2010 06:56, ...::QRT::... wrote:
[...]

Objawy wskazują na widelec wyższy, niż przewidziano dla tej ramy.

--
live_evil

Data: 2010-09-26 14:21:40
Autor: ...::QRT::...
nadsterowność roweru
Dnia Sat, 25 Sep 2010 14:32:26 +0200, zcxz napisał(a):

On 24-09-2010 06:56, ...::QRT::... wrote:
[...]

to tak naprawdę nic nie daje. W zaden sposób nie wpływa na własciwości
jezdne roweru. Owszem może zmienić położenie środka ciężkości/dociązyć albo
odciązyć koło, tyle ze takie same efekty sie osiąga poprzez balans ciałem.

nadsterowność roweru