nagrywanie wykładów

Data: 2010-07-25 09:39:05
Autor: .B:artek.
nagrywanie wykładów
W dniu 25-07-2010 08:04, Tans pisze:
Czy legalne jest nagrywanie wykładów ze studiów na swój własny użytek
(do późniejszego odsłuchu, zrobienia notatek, powtórzenia materiału
itp)? Gdzieś wyczytałem, że wszystko co się widzi i słyszy można sobie
nagrać, jednak z drugiej strony spotkałem się z opiniami, że potrzebna
jest zgoda wykładowcy.
Jaki jest status tego typu nagrań? Czy faktycznie muszę posiadać zgodę
wykładowcy czy też nie? I jak wygląda sprawa w przypadku np. szkoleń
specjalistycznych na które jestem czasem wysyłany z pracy - czy mogę
takie szkolenie na własny użytek bez przykrych konsekwencji prawnych?

Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii czy spektakl w teatrze.

--
..B:artek.

Data: 2010-07-25 02:24:42
Autor: badzio
nagrywanie wykładów
On 25 Lip, 09:39, ".B:artek." <ma...@nie.ma.i.nie.bylo.pl> wrote:
> [...]

> takie szkolenie na własny użytek bez przykrych konsekwencji prawnych?

Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę.

Na robienie notatek takze? A na zapamietywanie?

Wykład podlega
prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii
czy spektakl w teatrze.

Ale nie mowimy o publikowaniu tych nagran tylko wykorzystaniu do
uzytku domowego.
To jak z nagraniem rozmowy w ktorej sie uczestniczy - nie trzeba pytac
sie innych uczestnikow dyskusji o pozwolenie na nagrywanie

Data: 2010-07-25 12:08:41
Autor: .B:artek.
nagrywanie wykładów
W dniu 25-07-2010 11:24, badzio pisze:
Na robienie notatek takze? A na zapamietywanie?

Jest różnica między robieniem notatek na podstawie wykładu a samym wykładem. Podobna różnica jak między pisaniem recenzji na podstawie oglądanego filmu a nagrywaniem tego filmu.

[...]

Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie prawnej.

--
..B:artek.

Data: 2010-07-25 12:12:07
Autor: Tans
nagrywanie wykładów
..B:artek. wrote:
[...]

A jak to wygląda w przypadku wykładów interaktywnych, tj. studenci zadają pytania, wykładowca im wyjaśnia itp. W sumie to właśnie coś takiego mam na myśli niż bierne słuchanie.

Tans

Data: 2010-07-25 12:19:44
Autor: Tans
nagrywanie wykładów
..B:artek. wrote:

Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie prawnej.

Znalazłem inną interpretację niż ta, na którą się powołujesz, i tym bardziej mam mętlik w głowie:

"Ów dozwolony użytek osobisty utworu jest konstrukcją prawną, umożliwiającą korzystanie z cudzego, chronionego utworu bez konieczności uzyskania zgody autora, jak również bez obowiązku zapłaty mu wynagrodzenia. Dotyczy on utworów, które za zezwoleniem twórcy, zostały rozpowszechnione. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w art. 6 wskazuje, że przez rozpowszechnienie należy rozumieć jakąkolwiek formę publicznego udostępnienia utworu.

W przypadku wykładu, rozpowszechnienie przybiera postać reprodukcji jednorazowej, co sprowadza się do udostępnienia go odbiorcom, bez jednoczesnego przekazania im nośnika materialnego. Z tego punktu widzenia nie ma prawnych przeszkód do utrwalenia takiego utworu przez odbiorcę, o ile nie narusza on pozostałych przepisów regulujących dozwolony użytek osobisty utworu."

pełny tekst tutaj:
http://kultura.wiara.pl/doc/452741.Czy-nagrywanie-na-zajeciach-jest-legalne-Wyklad-kontrolowany

Tans

Data: 2010-07-25 12:21:57
Autor: Tans
nagrywanie wykładów
..B:artek. wrote:
[...]

I jeszcze mam pytanie, bo może istnieje przepis zabraniający robienia notatek w formie dźwiękowej?

Tans

Data: 2010-07-25 13:14:46
Autor: Filip Ozimek
nagrywanie wykładów
W dniu 2010-07-25 12:08, .B:artek. pisze:

[...]

Czego dotyczy ta ochrona prawna? Czego zabrania?

--
Filip.

Data: 2010-07-25 17:28:07
Autor: Jotte
nagrywanie wykładów
W wiadomości news:i2h6bt$c3$1inews.gazeta.pl Filip Ozimek
<filip@mielonka.polbox.pl> pisze:

wykład jest
utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie
prawnej.
Czego dotyczy ta ochrona prawna? Czego zabrania?
Sporo rzeczy (chociaż akurat samo nagrywanie wykładu jako takie nie ma z tym związku).
Konkrety znajdziesz w Ustawie o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych (Dz.U. Nr 80 z 2000 r., poz. 904).

--
Jotte

Data: 2010-07-25 11:09:00
Autor:
nagrywanie wykładów
Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii czy spektakl w teatrze.

Tu jest mowa o własnym użytku w domu, nie publikacji. Moim zdaniem PA nic tu to tego.

Data: 2010-07-25 11:52:54
Autor: Filip Ozimek
nagrywanie wykładów
W dniu 2010-07-25 09:39, .B:artek. pisze:

Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega
prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii
czy spektakl w teatrze.

Ale tylko rozpowszechnianie podlega pod PA - sam fakt nagrywania nie jest nigdzie zakazany (chyba).

--
Filip.

Data: 2010-07-25 13:30:06
Autor: Roman Rumpel
nagrywanie wykładów
W dniu 2010-07-25 11:52, Filip Ozimek pisze:
[...]

A może by tak zajrzeć do ustawy? Utrwalanie jest odrtebnym poelem eksploatacji - art 50 upa, więc trzeba mieć zgodę.

--
Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

nagrywanie wykładów