nakaz zapłaty z klauzula wykonalnosci

Data: 2009-12-07 08:16:16
Autor: Kane
nakaz zapłaty z klauzula wykonalnosci
Witam

Po dlugich bojach proceduralno-literkowych w Sądzie udalo sie uzyskac nakaz zaplaty wobec klienta ktory nie zaplacil paru faktur. Nakaz ma juz klauzule wykonalnosci (a to wszystko takze dzieki Wam - pytalem o ta sprawe na grupie, pozew do korekty tez wrzucilem ;) ). Sprawa przeciagnela sie sporo takze z powodu Poczty Polskiej - baaaardzo długie czasy przeslania do sądu tzw "zwrotek" a bez "zwrotki" (ze dostalem korespondencje) to tam nic nie rusza jak w maszynie bez smaru ;)

Oddam to zapewne do komornika ktory stwierdzi ze spolka nie dysponuje majatkiej do splaty zadluzenia (a tak stwierdzi napewno). Spolce upadlosci Sąd nie klepnął -  odrzucił wniosek (nie znam dokladnych przyczyn ale napewno brak majątku tyle sie dowiedzialem).

Jednakze wiem ze prezes (prezesi) nie dopelnili swoich obowiazkow w kwesti prowadzenia spolki z o.o.  - przykladowo - nie oglosili upadlosci wtedy gdy istnialy juz przeslanki by to zrobic (podobno wystarczy nieco przeterminowanych faktur tj ktorych termin platnosci juz minal), co wiecej mimo ze wiedzieli o zlej kondycji finansowej firmy i braku mozliwosci splaty zadluzenia - zamawiali dalej towary u dostawcow. Wiecej ciekawostek byc moze jest w księgach spolki.

Jak sie zabrac do tematu wytoczenia sprawy z powodztwa cywilnego (o ile dobrze zrozumialem) bezposrednio prezesowi z tytulu art 299 kodeksu spolek handlowych ? Prezes byl jednoczesnie wspolnikiem spolki ale to wg informacji ktore znalazlem nic nie zmienia - odpowiada normalnie. Bezskutecznosc egzekucji juz teoretycznie mam - sąd oddalil wniosek o upadlosc z powodu braku majatku, zreszta mam jeszcze nakaz zaplaty ktory komornik tez nie zrealizuje

Pozdrawiam

Kane

Data: 2009-12-07 09:50:25
Autor: stern
Kane pisze:
> [...]
dobrze zrozumialem) bezposrednio prezesowi z tytulu art 299 kodeksu spolek handlowych ? Prezes byl jednoczesnie wspolnikiem spolki ale to wg informacji ktore znalazlem nic nie zmienia - odpowiada normalnie. Bezskutecznosc egzekucji juz teoretycznie mam - sąd oddalil wniosek o upadlosc z powodu braku majatku, zreszta mam jeszcze nakaz zaplaty ktory komornik tez nie zrealizuje

Sam pozew to żaden problem - wystarczy tylko wykazać (dokumentami), że egzekucja była bezskuteczna.

Zastanowiłbym się za to, czy nie opłaca Ci się bardziej zawiadomić prokuraturę o przestępstwach z art. 286 i ew. 300.
Nie ponosisz kosztów postępowania karnego, a sąd może ich zobowiązać do naprawienia szkody poprzez zwrot długu.

pozdr.

stern

Data: 2009-12-07 10:48:28
Autor: Kane
nakaz zapłaty z klauzula wykonalnosci
Sam pozew to żaden problem - wystarczy tylko wykazać (dokumentami), że egzekucja była bezskuteczna.

No tak ale co konkretnie napisac w pozwie skoro oficjalnie nie mam dowodow ze Prezes odpowiada z art 299 bo (przykladowo) zbyt pozno oglosil upadlosc. A moze nie musze miec "dowodu" przy pisaniu pozwu i to Prezes ma udowodnic ewentualnie przeciwna sprawe tzn ze "nie odpowiada z 299 bo wszystko zrobil ok" ? Nie jestem prawnikiem, o ile wzor pozwu o przeprowadzneie postepowania nakazowego znalazlem i mialem nad czym pracowac (plus mialem dowody - faktury) to tu bede bladzil po omacku... ;)

[...]

Poczytam, dziekuje.
Gdyby ktos mial jeszcze jakies sugestie - bede wdzieczny.

Pozdrawiam

Kane

Data: 2009-12-07 10:52:36
Autor: Liwiusz
Kane pisze:

Poczytam, dziekuje.
Gdyby ktos mial jeszcze jakies sugestie - bede wdzieczny.

   Sugestie są takie, że spółki z o.o. to (wbrew pozorom) mało wiarygodny kontrahent.

--
Liwiusz

Data: 2009-12-08 08:23:41
Autor: Kane
nakaz zapłaty z klauzula wykonalnosci
  Sugestie są takie, że spółki z o.o. to (wbrew pozorom) mało wiarygodny kontrahent.

Już to wiem. Nauka kosztuje - nie zebym byl w plecy ale i czesci zysku szkoda bo blokuje inne inwestycje.

Kane

Data: 2009-12-07 12:27:41
Autor: stern
Kane pisze:

[...]

Zobacz przepis:
Art. 299. § 1. Jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna, członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania.
§ 2. *Członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności*, o której mowa w § 1, jeżeli wykaże,

Ty składasz pozew - oni wykazują, że nie ponoszą odpowiedzialaności.

nakaz zapłaty z klauzula wykonalnosci