napęd

Data: 2011-08-30 15:34:19
Autor: sosik
napęd
Witam.
Mam małe pytanie.
Od pewnego czasu gdy mocniej nacisnę na pedały to przeskakuje mi łańcuch. Znaczy w sumie nie jestem pewien czy to łańcuch czy też coś się zaczęło dziać z zapadkami w tylnej piaście. I tu moje pytanie. Czy jest jakiś szybki sposób na zdiagnozowanie czy jest to łańcuch ( napęd ma już ok 10k km i jedną całą zimę za sobą - przymierzam się do wymiany całości) czy problem jest w tylnej piaście.

pozdrawiam

sosik

Data: 2011-08-30 16:42:39
Autor: M@tej
napęd
Dnia Tue, 30 Aug 2011 15:34:19 +0200, sosik <pawel.klos@wytnij.gazeta.pl>
napisal(a):

Witam.
Mam małe pytanie.
Od pewnego czasu gdy mocniej nacisnę na pedały to przeskakuje mi łańcuch. Znaczy w sumie nie jestem pewien czy to łańcuch czy też co¶ się zaczęło dziać z zapadkami w tylnej pia¶cie. I tu moje pytanie. Czy jest jaki¶ szybki sposób na zdiagnozowanie czy jest to łańcuch ( napęd ma już ok 10k km i jedn± cał± zimę za sob± - przymierzam się do wymiany cało¶ci) czy problem jest w tylnej pia¶cie.

Obejrzyj zebatki korby oraz kasety - jezeli ktores wygladem przypominaja
"sloneczko" i na tych przelozeniach ci lancuch przeskakuje, to masz
odpowiedz. --
Maciej

Data: 2011-08-30 17:10:29
Autor: karbar
napęd
On 30.08.2011 15:34, sosik wrote:
[...]

Zobacz, jak łańcuch układa się na dużych zębatkach (środkowa i duży blat w korbie). Jeżeli tak jak na zdjęciu ( https://lh3.googleusercontent.com/_LG9xTfa07vE/Tcr5MhhqyFI/AAAAAAAAHrw/9QmQRvcizss/s512/IMG_9041.JPG ) z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że łańcuch się wyciągnął i przeskakuje. W tym wypadku, może się uda wymienić sam łańcuch, chociaż 10 tysięcy na jednym łańcuchu to już całkiem sporo. Dodatkowo obejrzyj zębatki. Na następującym zdjęciu ( https://lh4.googleusercontent.com/_LG9xTfa07vE/Tcr5g0qygPI/AAAAAAAAHsM/4hEy5Fut4uM/s720/IMG_9062.JPG ), na środkowej zębatce widzisz zużycie, które już nie przyjmie nowego łańcucha. Czasem zębatki i łańcuch dobrze ze sobą współpracują nawet, gdy zęby są jak igiełki, ale pod warunkiem, że wyżej wymienione komponenty zużywają się równo.

Możesz tymczasowo poratować napęd poprzez przeszlifowanie kasety i blatów (ale tylko pod warunkiem, że łańcuch nie jest przesadnie rozciągnięty - ja szlifowałem jeszcze dość dobre zębatki nie zważając na mocno wyciągnięty łańcuch i efekt był bardzo krótkotrwały). Jak to zrobić? http://szosaimtb.blog.pl/szlifowanie-blatow-korby,15374853,n - dla osób komentujących - jak już wcześniej wspomniałem, zbagatelizowałem sprawę wyciągniętego łańcucha, gdyż na największym blacie układał się poprawnie. Niestety nie okazało się to wystarczającym testem. Koniec końców zakupiłem nowy łańcuch śmiga wszystko jak trzeba.

Szlifowanie kosztuje tylko trochę pracy, a być może wykluczy przeskakujący bębenek. Osobiście z przeskakującym bębenkiem spotkałem się tylko podczas mrozów, gdy smar zgęstniał i pozalepiał zapadki, dlatego stawiałbym na zużyty łańcuch/napęd.

pozdrawiam
karbar
--
[wro][Leniwa MuShellka]
rower: Merida Matts Sport 100, RS Psylo SL

Data: 2011-08-30 17:12:54
Autor: karbar
napęd
On 30.08.2011 17:10, karbar wrote:
[...]

wyciÄ…gnÄ…Ĺ‚ i przeskakuje.

Podczas sprawdzania, jak układa się łańcuch, naciśnij na pedał ręką, tak jakbyś pedałował - często dopiero pod (lekkim) obciążeniem okazuje się, że łańcuch nie przylega do zębatek jak należy.

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-08-30 17:32:36
Autor: sosik
napęd
W dniu 2011-08-30 17:10, karbar pisze:

[...]
komponenty zuĹĽywajÄ… siÄ™ rĂłwno.

[ciacih
pozdrawiam
karbar

Dziękuję za odpowiedzi.
Jeżdżę na 2 łańcuchach ale przy wadze ok 100kg mam dość ciężką nogę.
Faktycznie jak się przyjrzałem napędowi to łańcuch się układa podobnie jak na zdjęciu. Więc na 99% to będzie napęd.
Nowe zębatki ( średnia i duża ), kaseta i 2 łańcuchy już kupione więc teraz tylko to przełożyć.

pozdrawiam
sosik

Data: 2011-08-31 08:52:20
Autor: MadMan
napęd
Dnia Tue, 30 Aug 2011 17:10:29 +0200, karbar napisał(a):

Możesz tymczasowo poratować napęd poprzez przeszlifowanie kasety i blatów

Taki prosty trick jeszcze - ¶rodkowy i najmniejszy blat można czasami
odwrócić. Zyskujemy dodatkowy przebieg :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2011-08-31 09:06:03
Autor: karbar
napęd
On 31.08.2011 08:52, MadMan wrote:
[...]

U mnie w alivio, po odwróceniu ¶rodkowego blatu, Ľle biegi chodziły i zakleszczał się łańcuch oidp między największ± i ¶rodkow± zębatk±.

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-08-31 10:59:56
Autor: MadMan
napęd
Dnia Wed, 31 Aug 2011 09:06:03 +0200, karbar napisał(a):

[...]

Dlatego piszę że czasami. W Truvativie mi się udało ¶rodkowy odwrócić,
dokładnie te same odległo¶ci między blatami zostały (z dokładno¶ci± do
0.5mm). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2011-08-31 12:26:50
Autor: karbar
napęd
On 31.08.2011 10:59, MadMan wrote:

[...]

No proszę, ciekawostka :) Dobrze wiedzieć.

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-08-31 13:20:45
Autor: Krzysztof Naworyta
napęd
MadMan wrote:

| Dlatego piszę że czasami. W Truvativie mi się udało ¶rodkowy odwrócić,
| dokładnie te same odległo¶ci między blatami zostały (z dokładno¶ci± do
| 0.5mm).

Z tym, że zwykle zęby nie maj± symetrycznego przekroju.
S± też różnie odchylane prawo/lewo. Wszystko po to aby łatwiej przerzucać z trybu na tryb.
Więc generalnie takie obrócenie będzie skutkowało gorszym działaniem przerzutki.
Ale - jak piszesz - czasami warto spróbować. Z ¶wiadomo¶ci± czego złego się spodziewać.

--
KN

Data: 2011-08-31 13:33:10
Autor: sosik
napęd
W dniu 2011-08-31 10:59, MadMan pisze:
[...]

Faktycznie ciekawy pomysł. Spróbuję wcielić go w życie w okolicach listopada. Jak się uda podpiłować kasetę i ta odwrócona zębatka będzie w miarę działać to może się uda zimę przejechać, bo szkoda nowego napędu.

sosik

Data: 2011-08-31 17:23:45
Autor: Andrzej Ozieblo
napęd
W dniu 2011-08-31 13:33, sosik pisze:

Faktycznie ciekawy pomysł. Spróbuję wcielić go w życie w okolicach
listopada. Jak się uda podpiłować kasetę i ta odwrócona zębatka będzie w
miarę działać to może się uda zimę przejechać, bo szkoda nowego napędu.

Zamiast kombinowac z odwracaniem, lepiej podszlifowac zebatki tarcze, pamietajac ze szlifujemy przeciwne zbocza zebow niz w tylnej kasecie. Okragly pilnik z odpowiednim fi i do roboty. Tarcze sie latwiej szlifuje niz kasety, bo sa bardziej miekkie. Najlepiej rozebrac, ale jak sie nie da (nity) tez mozna cos podziubac.

Data: 2011-08-30 17:25:34
Autor: Andrzej Ozieblo
napęd
W dniu 2011-08-30 15:34, sosik pisze:

[...]

Troche inny jest charakter przeskakiwania: przy blokujacych sie zabkach w bebenku - przeskakuje krocej i bardziej "sucho". Ale czasem trudno odroznic. Jak napisali koledzy, prawie na pewno "wyciagniecie" lancucha i odksztalcone koronki. Mozesz zreszta sam zmierzyc jego dlugosc na 10 ogniwach. Powinno byc 5 cali, czyli 127 mm. Pewnie u Ciebie bedzie cos ok. 129 mm.

Data: 2011-08-30 19:28:49
Autor: mbut
napęd
W dniu 11-08-30 17:25, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Przy 10k km i wadze 100kg nie co się zastanawiać, wymiana napędu na nowy.
pozdr.

Data: 2011-08-30 19:29:37
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
napęd
sosik, Tue, 30 Aug 2011 15:34:19 +0200, pl.rec.rowery:
Czy jest jaki¶ szybki sposób na zdiagnozowanie czy jest to łańcuch ( napęd ma już ok 10k km i jedn± cał± zimę za sob±

Po takim przebiegu, w tym zim±, można z duż± doz± prawdopodobieństwa
założyć, że masz łańcuch i kasetę do wymiany (chyba, że masz kasetę
rozbieraln±, to wtedy może wszystko będzie grało jak wsadzisz niektóre nowe
koronki).

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2011-09-02 09:07:05
Autor: mbut
napęd
[...]

Z tymi koronkami to trochę się bawiłem. Jak wstawiłem np 2 koronki to na nich przeskakiwał łańcuch bo był wyci±gnięty a jak wstawiłem nowy łańcuch to chodziło dobrze na wstawionych koronkach, natomiast na starych przeskakiwał, także nie urok to przemarsz wojsk:)
Zdało natomiast egzamin podszlifowanie koronek, pod warunkiem, że s± rozbieralne lub nalęży usun±ć nity. Po takiej przeróbce jeĽdziłem jeszcze ok 2 tysięcy. Do tej pory używałem kaset SRAM, one s± rozbieralne.
pozdr

napęd