napęd cd/dvd

Data: 2015-09-26 03:28:35
Autor: Przemysław Ryk
napęd cd/dvd
Dnia Fri, 25 Sep 2015 21:35:58 +0100, Michal M. Lechanski napisał(a):

Witam,
jest sobie komputerek z napędem cd/dvd ze szparką. Fachowo to się chyba
"slot loaded" nazywa.
Otóż ten napęd dość kapryśny bywa. Raz bierze płytę i robi co mu
przykazano, a innym razem obrażony wypluwa wszystkie włożone płytki.
Zabawne że gdy zrestartować komputer z płytką w szparkę wsuniętą do
połowy to wtedy płytkę połyka i działa jak powinien.
Innym znów razem bierze płytkę zrobi co kazano, wysunie i już drugi raz
jej nie da się włożyć. Zazwyczaj restart komputera pomaga, ale nie
zawsze - czasem dopiero po trzecim restarcie napęd płytkę przyjmuje.

I teraz pytanie co bardziej prawdopodobne że się popsuło - sprzęt czy
oprogramowanie? Jeśli soft to sobie pójdę gdzie indziej, ale jeśli
sprzęt to czy warto w ogóle szukać awarii czy lepiej od razu zaopatrzyć
się w nowy napęd?

Odpal mu inny system - choćby jakiegoś pingwina z pendrive'a. Będzie się
boczył na płytki - trafiony sprzęt. --
[ Jeśli chcesz mieć coś zrobione dobrze, zrób to sam.                      ]
[                                            (Jean-Baptiste Emmanuel Zorg) ]

Data: 2015-09-26 14:38:45
Autor: \(c\)RaSz
napęd cd/dvd
Użytkownik "Przemysław Ryk" <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał w
news:16zvuzto2oyn6.dlgmaverick.przemekryk.no-ip.info ...
:
: (...)
: Odpal mu inny system - choćby jakiegoś pingwina z pendrive'a.
: Będzie się boczył na płytki - trafiony sprzęt.
:

Ten sposób *nie* wykluczy tego, że winę ponosi rozkapryszony soft samego drajwu!
A jedynie jakieś kłopoty (n.p. ze sterownikiem) używanego przez Michała OS-u...
Natomiast i *wewnątrz* napędu też przecież jest oprogramowanie, i to ono *może*
być winne, ale... Ale choć bywa, że pomaga jego up-dejtownie, czyli sposób
okazuje się często-gęsto skuteczny, to nachodzą mnie wtedy wątpliwości
następujące:

  - jest sobie oprogramowanie, i działa bez zastrzeżeń rok, drugi, trzeci. Aż
pewnego ślicznego pranka włączasz komputer, i... nie działa (jakiś konkretny
element). No to główkujesz co może być przyczyną, sprawdzasz to i owo, co można
by określić jako podejmowane "działanie techniczne". No i skutku nie ma. Wtedy
rozpaczliwie szukać w miejscach, które "działania techniczne" pominęły, no bo z
góry wiadomo, że na daną awarię wpływu mieć *nie powinny*. Na co wskazuje cała
twoja wiedza! I ni z tego, ni z owego - pstryk! - awaria mija, i to dzięki
czemuś, co było od niej bardzo odległe. Nazywam to "działaniami magicznymi", i
one zaskakująco często dają efekt!

Na tej właśnie zasadzie proponowałem Michałowi, aby odświeżył firmware napędu,
chociaż przecież mamy tu właśnie podobny aspekt sprawy: skoro działało dotąd, no
to jakiż do diaska czynnik mógł spowodować, że teraz wierzga?! Myślę, że jedyna
sensowna odpowiedź brzmi: pewnikiem czort!

--
Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom  -  zależy ZNACZNIE bardziej.

Data: 2015-09-26 16:14:11
Autor: Gotfryd Smolik news
napęd cd/dvd
On Sat, 26 Sep 2015,   (c)RaSz wrote:

[...]

  Taki, że "puścił" któryś bit EPROM/flash.
  Słabowity jakiś albo oberwał fotonem promieniowania kosmicznego i już.
  Jak ładunek częściowo upłynie i jest przy granicy, to czytało będzie
chimerycznie, z losowością od szumu włącznie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-26 19:56:02
Autor: \(c\)RaSz
napęd cd/dvd
26 września 2015 16:14 Użytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisał w
news:Pine.WNT.4.64.1509261611100.3276quad ...
[...]

Gotfryd jesteś *wielki*!! Przywróciłeś mi wiarę w istnienie we Wszechświecie
porządku, który można badać racjonalnie. Bo takich zachowań elektroniki
napotykam co i rusz - całkiem sporo, i dochodzić zaczynałem z wolna do wniosku,
że w środku po prostu *muszą* siedzieć... krasnoludki. A one, jak chyba każdy
wie - lubią płatać psikusy, acz raczej niegroźne. Ale są i gnomy, koboldy, elfy,
czy inne żywiołaki, wśród nich zaś bywają takie, których złośliwość bywać może
naprawdę dotkliwa. Na przykład gnomy są odpowiedzialne przynajmniej za część
(circa 25%!) przypadków utraty ważnych danych...

Mój telefon niezwykle często zachowuje się podobnie nieprzewidywalnie, jak ten
Michałowy napęd: czasami całkiem inaczej niż powinien coś-tam robi, pomimo tego,
że wszystkie ustawienia i parametry są identyczne. Np. gdy uruchamiam na nim
timer (do parzenia herbaty) to czasem przy tym piknie, a czasem - nie! Dlaczego?
Zgaduję więc, zainspirowany Twoimi wyjaśnieniami, że mógłby być niezłym
detektorem cząstek:

http://wyborcza.pl/1,75248,18635530,stworz-najwiekszy-detektor-czastek-na-swiecie.html
  niech zerknie każdy, kogo telefon bywa tak kapryśny, jak mój Szajsung...

Data: 2015-09-27 16:48:30
Autor: Przemysław Ryk
napęd cd/dvd
Dnia Sat, 26 Sep 2015 14:38:45 +0200, (c)RaSz napisał(a):

: (...)
[...]

A dlaczego nie? Jeżeli to firmware napędu głupieje, to raczej IMVHO będzie
głupieć również pod innym systemem.

  - jest sobie oprogramowanie, i działa bez zastrzeżeń rok, drugi, trzeci. Aż
pewnego ślicznego pranka włączasz komputer, i... nie działa (jakiś konkretny
element).

Samo z siebie i bez przyczyny nic się nie dzieje.

[...]

Żadnej magii nie stwierdziłem, a trochę kompów mi się przez ręce przewinęło.
:D
[...]

[ The Guv: There are inmates and there are convicts. [...] So, which are   ]
[ you gonna be? Richard B. Riddick: Me? I'm just passin' through.          ]
[                                            ("The Chronicles of Riddick") ]

napęd cd/dvd