Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?

napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?

Data: 2009-03-24 05:59:46
Autor: gacek
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
ToMasz wrote:
pierwszego. Tak wiec samochody zderzyły sie centralnie, a ich prędkość
sie zsumowała. Spokojnie wiec mozemy założyć 60km/h. W tym szybszym

ehhh. "sumowanie".

Uderzenie z V=50kph w drugi (z grubsza taki sam) samochod o V=50kph powoduje w samochodzie powstanie z grubsza takich samych przeciazen co uderzenie w sciane betonowa z V=50. Nie 100.


gacek

Data: 2009-03-24 09:17:19
Autor: Robert_J
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
Uderzenie z V=50kph w drugi (z grubsza taki sam) samochod o V=50kph powoduje w samochodzie powstanie z grubsza takich samych przeciazen co uderzenie w sciane betonowa z V=50. Nie 100.

Dokładnie :-). Nie wiem skąd wzięło się to "sumowanie prędkości"? Jakiś domorosły fizyk stworzył mit i teraz prawie każdy klepie ten banał...
W rozpatrywanym przypadku na auto tej Pani podziałały siły nie większe niż przy uderzeniu z max. 30 km/h w stałą przeszkodę. Choć i tak poduszki chyba powinny wypalić...

Data: 2009-03-24 09:27:07
Autor: Jakub Witkowski
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
Robert_J pisze:
Uderzenie z V=50kph w drugi (z grubsza taki sam) samochod o V=50kph powoduje w samochodzie powstanie z grubsza takich samych przeciazen co uderzenie w sciane betonowa z V=50. Nie 100.

Dokładnie :-). Nie wiem skąd wzięło się to "sumowanie prędkości"? Jakiś domorosły fizyk stworzył mit i teraz prawie każdy klepie ten banał...

A gdzie w poście wyżej widzicie "stałą przeszkodę"? Może jednak piszący wie
co pisze, tzn. że uderzenie wyglądało tak, jakby ta pani wjechała z prędkością
50+10 = 60km/h na stojący samochód?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 10:59:11
Autor: Robert_J
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
Może jednak piszący wie
co pisze, tzn. że uderzenie wyglądało tak, jakby ta pani wjechała z prędkością
50+10 = 60km/h na stojący samochód?

Skutki uderzenia będą inne dla 10+50, inne dla 30+30, inne dla 50+10, a inne dla 60 w ścianę, choć "zsumowane" prędkości są niby takie same...

Data: 2009-03-24 12:45:58
Autor: Jakub Witkowski
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
Robert_J pisze:
Może jednak piszący wie
co pisze, tzn. że uderzenie wyglądało tak, jakby ta pani wjechała z prędkością
50+10 = 60km/h na stojący samochód?

Skutki uderzenia będą inne dla 10+50, inne dla 30+30, inne dla 50+10, a inne dla 60 w ścianę, choć "zsumowane" prędkości są niby takie same...

A dlaczego? (założenie: identyczne samochody, zderzenie na oblodzonym lotnisku :))
Aha, i oczywiście 60 nie *w ścianę* tylko w drugi samochód, identyczny, o czym
właśnie pisałem wyżej.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-25 13:13:31
Autor: Robert_J
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
A dlaczego? (założenie: identyczne samochody, zderzenie na oblodzonym lotnisku :))
Aha, i oczywiście 60 nie *w ścianę* tylko w drugi samochód, identyczny, o czym
właśnie pisałem wyżej.

Spróbujmy policzyć:
Wersja 1, czyli 10+50. Pierwsze auto ma energię kinetyczną 25 razy mniejszą od drugiego. Po zderzeniu drugie pociągnie pierwsze jeszcze dość daleko, pytanie jak daleko?
Wersja druga, 30+30. Teoretycznie auta mają taką samą energię i masę, więc powinny walnąć w siebie i zatrzymać się w miejscu.
Wersja trzecia: to samo co pierwsza, tylko odwrotne zwroty sił :-).
Pytanie tylko jakie będą te różnice, zakładam że będą, ale mogę się mylić. Wydaje mi się że stosując zasadę zachowania energii układ w wersji 1 i 3 w momencie zderzenia ma jednak dużo większą energię kinetyczną. Faktem jednak też jest to, że może ją wytracać w dłuższym czasie, bo po zderzeniu jeszcze chwilę się porusza, a układ 2 traci energię kinetyczną w praktycznie jednej chwili. Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale tak mi się wydaje :-). Najlepiej byłoby sprawdzić empirycznie ;-)))

Data: 2009-03-26 13:51:31
Autor: Jakub Witkowski
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
Robert_J pisze:
A dlaczego? (założenie: identyczne samochody, zderzenie na oblodzonym lotnisku :))
Aha, i oczywiście 60 nie *w ścianę* tylko w drugi samochód, identyczny, o czym
właśnie pisałem wyżej.

Spróbujmy policzyć:
Wersja 1, czyli 10+50. Pierwsze auto ma energię kinetyczną 25 razy mniejszą od drugiego. Po zderzeniu drugie pociągnie pierwsze jeszcze dość daleko, pytanie jak daleko?

Dowolnie daleko, a dokładniej, to zależy już od innych czynników, czyli
oddziaływania z otoczeniem (tarcie o podłoże). Ważne jest że pozostaje
pewna prędkość po zderzeniu, a to czy i jak zostanie ona wyhamowana,
to już kwesta osobna.

Wersja druga, 30+30. Teoretycznie auta mają taką samą energię i masę, więc powinny walnąć w siebie i zatrzymać się w miejscu.

Maja taki sam pęd, a dokładniej - mają równe i przeciwnie skierowane
wektory pędu. Ich suma wynosi zero, przed i po, dlatego zatrzymują
się w miejscu (założenie: zderzenie idealnie niesprężyte).

Z równego pędu oraz równej masy wynika co prawda równość energii, ale
to jest drugorzędne, bo w wypadku różnych mas sama równość energii nie
zapewni zerowego pędu końcowego - a w zasadzie to nawet gwarantuje,
że NIE będzie on zerowy :)

Wersja trzecia: to samo co pierwsza, tylko odwrotne zwroty sił :-).
Pytanie tylko jakie będą te różnice, zakładam że będą, ale mogę się mylić. Wydaje mi się że stosując zasadę zachowania energii układ w

Nie licz z zasady zachowania energii, tylko pędu. Zderzenia nie są
sprężyste, więc energia (kinetyczna) nie jest ona zachowana - co
zresztą od razu widać zwłaszcza np. w wersji 2) :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 14:13:52
Autor: Krzysiek Kielczewski
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
On 2009-03-24, Robert_J <rob_33@wp.pl> wrote:

Skutki uderzenia będą inne dla 10+50, inne dla 30+30, inne dla 50+10, a inne dla 60 w ścianę, choć "zsumowane" prędkości są niby takie same...

Ale masz jakieś wsparcie w postaci argumentów? Najbardziej interesuje
mnnie różnica pomiędzy 10+50, a 50+10.

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-03-24 14:44:55
Autor: wchpikus
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
Witam!


Ale masz jakieś wsparcie w postaci argumentów? Najbardziej interesuje
mnnie różnica pomiędzy 10+50, a 50+10.

Przeciez to widac.
Wez auto wazace 800kg, rozpedz do 50 km na godzine.
Drugie auto wazy 1000kg, jedzie z 10km/h.
Jaki ped bedzie mialo auto 1 a jaki 2?
Teraz odwroc przypadek..
Pozdrawiam

Data: 2009-03-24 15:16:08
Autor: Moon
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
wchpikus wrote:
Witam!


Ale masz jakieś wsparcie w postaci argumentów? Najbardziej interesuje
mnnie różnica pomiędzy 10+50, a 50+10.

Przeciez to widac.
Wez auto wazace 800kg, rozpedz do 50 km na godzine.
Drugie auto wazy 1000kg, jedzie z 10km/h.
Jaki ped bedzie mialo auto 1 a jaki 2?

a jakie zniszczenia będą miały? czy skala zniszczeń zmieni się bo pęd był odwrotny?
przecież to jest bezsens.
kogo interesuje "pęd" poszczególnego pojazdu?
interesuje nas moment zderzenia i co to powoduje jako następstwo.

Data: 2009-03-24 15:37:54
Autor: Krzysiek Kielczewski
napinacze pasów zadziałały - poduszka nie?
On 2009-03-24, wchpikus <wchpikus@wytnijtowp.pl> wrote:

Ale masz jakieś wsparcie w postaci argumentów? Najbardziej interesuje
mnnie różnica pomiędzy 10+50, a 50+10.

Przeciez to widac.
Wez auto wazace 800kg, rozpedz do 50 km na godzine.
Drugie auto wazy 1000kg, jedzie z 10km/h.
Jaki ped bedzie mialo auto 1 a jaki 2?
Teraz odwroc przypadek..

Teraz to zmieniłeś warunki.

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-03-25 10:16:57
Autor: Jakub Witkowski
napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?
Krzysiek Kielczewski pisze:
On 2009-03-24, wchpikus <wchpikus@wytnijtowp.pl> wrote:

Ale masz jakieś wsparcie w postaci argumentów? Najbardziej interesuje
mnnie różnica pomiędzy 10+50, a 50+10.
Przeciez to widac.
Wez auto wazace 800kg, rozpedz do 50 km na godzine.
Drugie auto wazy 1000kg, jedzie z 10km/h.
Jaki ped bedzie mialo auto 1 a jaki 2?
Teraz odwroc przypadek..

Teraz to zmieniłeś warunki.

Ale to też nic nie zmienia. Wystarczy za każdym razem rozpatrywać zderzenie
w układzie, w którym środek masy tych dwu pojazdów pozostaje w spoczynku.
Układ równie dobry jak każdy inny inercjalny. Po krótkich obliczeniach
(a dla zdolniejszych nawet bez obliczeń :) ) wychodzi, że obie przedstawione
sytuacje są dokładnie identyczne: pęd sumaryczny jest oczywiście równy zero,
a oba pojazdy zbliżają się do siebie z prędkościami odwrotnie proporcjonalnymi
do ich mas. Dalej zachodzi zderzenie niesprężyste. Oba pojazdy wytracają
prędkość do zera. Siły, opóźnienia w obu przypadkach identyczne, pęd końcowy
oczywiście = zero (zasada zachowania).

Jedyna różnica, to inny pęd końcowy (prędkość) obliczony względem podłoża,
ale samym monencie zderzenia można to pominąć. Chociaż jeśli się zastanowi
co było POTEM i weźmie pod uwagę otoczenie, to nie można :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

napinacze pasów zadziałały - podu szka nie?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona