naruszenie prawa architekta do projektu

Data: 2015-05-06 13:35:17
Autor: m
naruszenie prawa architekta do projektu
Witam,

Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy buduję dom, nie dopilnowałem
zgody architekta na przeróbki, za kilka/kilkanaście lat coś zmieniam.
Powiedzmy dobudowujÄ™ komin, albo burzÄ™ istniejÄ…cy, albo zmieniam kolor
dachówek. Architekt wzywa mnie do przywrócenia stanu projektu, ja mówię
że nie. On idzie do sądu, wygrywa , ja ignoruję wyrok sądu.

Co siÄ™ dalej dzieje? Przychodzi ekipa budowlana pod nadzorem komornika i
przywraca? Załóżmy że dom stoi na takim zadupiu że architekt nie może
wykazać że poniósł jakąś stratę z tego względu że jego renoma została
jakośtam zszargana więc odszkodowanie nie wchodzi w grę (czy na pewno
nie wchodzi?)

p. m.

Data: 2015-05-06 18:25:18
Autor: Marek
On Wed, 06 May 2015 13:35:17 +0200, m <mvoicem@gmail.com> wrote:
Witam,
Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego
dzieła
i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy budujÄ™ dom, nie
[...]

Hipotetyczna sytuacja.czy rzeczywista? Zależy co będzie tańsze: suma grzywień i kar czy przeróbka.... Na to, że za Ciebie ją zrobią nie licz.

--
Marek

Data: 2015-05-06 23:43:57
Autor: m
W dniu 06.05.2015 o 18:25, Marek pisze:
Hipotetyczna sytuacja.czy rzeczywista? Zależy co będzie tańsze: suma grzywień i kar czy przeróbka.... Na to, że za Ciebie ją zrobią nie licz.

Czysto hipotetyczna i nie majÄ…ca znaczenia praktycznego. Tak dla
rozruszania mózgu i zaspokojenia ciekawości. Wczoraj jeżdżąc rowerem
widziałem kilka fantazyjnych domów i tak sobie rozważałem "co by było
jakbym taki dom dostał/odziedziczył, przerobił go żeby wyglądał
normalnie a architekt by powiedział 'nie'".

A suma grzywien to jest suma ilu grzywien? Jak wyglÄ…da procedura i ile
wynosi pojedyncza grzywna? Jeżeli nie wykonam wyroku, to rozumiem że sąd
może ponownie się zająć moją sprawą i nałożyć grzywnę za niewykonanie,
tak? Kto siÄ™ o to zwraca? Rzeczony architekt?

p. m.

Data: 2015-05-06 23:56:26
Autor: J.F.
naruszenie prawa architekta do projektu
Użytkownik "m"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

Proponuje, ze przychodzi i dom burzy, to szybko oduczy ignorowania wyrokow :-)

[...]

A czemu mialoby nie wchodzic ?
Zadupie czy nie, projekt architekta X, a widzowie widza jaka szkarade.

Raczej mow, ze nigdzie publicznie nie napisano ze projekt pana X ... ale pan X sam sie moze chwalic, w urzedzie miasta w aktach jest itp ....

A w ustawie pewnie sie cos znajdzie "jesli pochloneloby nadmierne srodki"

J.

Data: 2015-05-07 00:07:50
Autor: m
W dniu 06.05.2015 o 23:56, J.F. pisze:
> [...]
>nie wchodzi?)
A czemu mialoby nie wchodzic ?
Zadupie czy nie, projekt architekta X, a widzowie widza jaka szkarade.

O ile wiem, to żeby było odszkodowanie to musi być szkoda. Wiec raczej
ewentualnie zadośćuczynienie.

p. m.

Data: 2015-05-07 11:49:14
Autor: ±æê³ñ󶼿
naruszenie prawa architekta do projektu
Nadzór budowlany nie zajmuje siê prawami autorskimi.
Architekt ma drogê cywiln± jakby co.

Data: 2015-05-07 12:10:32
Autor: Gotfryd Smolik news
naruszenie prawa architekta do projektu
On Wed, 6 May 2015, m wrote:

Witam,

Je¿eli siê nie mylê, architekt ma prawo do integralno¶ci swojego dzie³a
i bez jego zgody w³a¶ciciel domu nie ma prawa do przeróbki.

I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy budujê dom, nie dopilnowa³em
zgody architekta na przeróbki, za kilka/kilkana¶cie lat co¶ zmieniam.

  Ja bym to okre¶li³ tak: w ustawie PA jest literalny zapis:
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29
+++
Art. 60.
[...]
5. Sprawowanie nadzoru autorskiego nad utworami architektonicznymi
  i architektoniczno- urbanistycznymi reguluj¹ odrêbne przepisy.
-- -

  Pytanie powinno wiêc brzmieæ: "kto wie jakie przepisy szczegó³owe
reguluj± nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

  Dodam ¿e nie wiem ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-10 23:59:37
Autor: nkab
naruszenie prawa architekta do projektu
W dniu czwartek, 7 maja 2015 12:21:29 UTC+2 u¿ytkownik Gotfryd Smolik news napisa³:
On Wed, 6 May 2015, m wrote:

> [...]

  Pytanie powinno wiêc brzmieæ: "kto wie jakie przepisy szczegó³owe
reguluj± nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

Te¿ nie trafi³em na takie odrêbne przepisy.

Sam te¿ w umowach dot. programów komputerowych
mam zapis o nadzorze autorskim ale tu akurat
ja mam naturaln± wy³±czno¶æ do swoich produktów.

W opisywanym przypadku za¶ projektant mo¿e podpisaæ
umowê z klientem na taki nadzór ale co do sfery estetycznej
to i tak klient mo¿e zmieniæ jego projekt i modernistyczny
budynek pomalowaæ sobie w malwy, dlatego PRL by³ taki szary
bo w³adza, a tym samym obywatele, mia³a zbyt ma³± wiedzê na ten temat.

Gdyby Kaczyñski lub Komorowski zna³ siê na sztuce to ich propozycje
programowe by³yby zupe³nie inne - na wy¿szym poziomie intelektualnym.

A wiêc ka¿dy ¶wiadomy klient/mieszkaniec bloku nie zmieni projektu
architekta bo taki obywatel zdaje sobie sprawê ¿e nieodpowiedzialnymi
zmianami projektu pope³nia zbrodniê na sztuce (¶piewanie arii
przy kielychu siwuchy).

To wcale nie musi byæ regulowane ustaw± ale po prostu prawid³ow±
edukacj± a tu serwuje siê m³odym naukê religii, która by³aby sztuk±
gdyby nie wciskano na si³ê, ¿e zmartwychwstanie Je¿uska, zamach smoleñski itp.
to niepodwa¿alna prawda. W sztuce ka¿dy z w³asnego ¶wiadomego wyboru chce
byæ manipulowanym.

Andrzej.

Data: 2015-05-11 17:24:44
Autor: Piotrek
On 2015-05-07 12:10, Gotfryd Smolik news wrote:
  Pytanie powinno wiÄ™c brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

  Dodam że nie wiem ;)

Ale tu IMHO mniej chodzi o jakikolwiek nadzór, a bardziej o autorskie prawa zależne. Należy zadbać o stosowny zapis w umowie i voilà.

A jak się nie zadba to zgaduję, że w skrajnym przypadku i z KK można oberwać.

Piotrek

Data: 2015-05-11 01:49:02
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2015-05-06 o 13:35, m pisze:
Witam,

Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

Czy ma czy nie ma, to jest dyskusyjna sprawa. Podam taki przykład:

Deweloper buduje blok. Architekt zaprojektował okna o asymetrycznym podziale (mniejsze + większe). Klient do wyboru ma tani plastik albo drogie alu. Ten sam kolor, ten sam kształt. Jeden z klientów umawia się z deweloperem, że sprowadzi sobie jakieś ekologiczne okna z Finlandii z drewna. Rzecz w tym, że Finowie robią te okna wyłącznie symetryczne, bo oni nie znają modernistycznej estetyki mniejsze+większe. Okna przyjeżdżają, zostają zamontowane. Ukończony blok składa się więc z okien alu albo plastik w tym samym układzie oprócz tych drewnianych u jednego z lokatorów.

Architekt niemal wyszedł z siebie. Najpierw próbował przez urzędy zablokować odbiór budynku. Potem ze trzy razy zakładał sprawę w sądzie. Budynek stoi 15 lat i okna dalej tak samo. Więc nic nie wskórał.

Tak w moim odczuciu, to ścigane będą tylko takie zmiany, które mogą naruszyć bezpieczeństwo użytkowania budynku. Natomiast zmiany typu estetycznego, o ile mieszczą się w MPZP, są praktycznie nie do zablokowania przez architekta.

Data: 2015-05-11 01:54:10
Autor: Tomasz Wójtowicz
naruszenie prawa architekta do projektu
Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać, urzędników to specjalnie nie obeszło.

Data: 2015-05-11 10:31:21
Autor: J.F.
naruszenie prawa architekta do projektu
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

Postaw sie na miejscu architekta-artysty.
Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)

A potem jeszcze gdzies ktos zobaczy "projektowal XXX', obejrzy i pomysli "co za kiep, po co on z tymi oknami kombinowal".

Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać, urzędników to specjalnie nie obeszło.

Odkad jestesmy w Unii to finski atest chyba rownie dobry jak polski.
Ale 15 lat temu moglo byc inaczej.

[...]

No coz, zapis w ustawie zacytowano, trzeba czytac "odrebne przepisy".

Ja tak tylko kojarze, ze sprawy okien bywaly koscia niezgody, dwudzielne, trojdzielne, czteropolaciowe, ale moze to o remonty zabytkow chodzilo ...

No i taka np
bip.nisko.pl/files/sites/46599/wiadomosci/257175/files/49_centrum.pdf

4. Zasady ochrony zabytków, dla budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków i wojewódzkiego rejestru zabytków, obowiązuje detal architektoniczny:
1) otwory okienne wysokie i smukłe w proporcji: co najmniej 2 razy wyższe niż szerokość podstawy;

2) obowiÄ…zujÄ… okna dwudzielne;

3) na wysokości 2/3 szyby efekt szprosu, w kolorze stolarki okiennej;

Za to mamy ciekawe linki

http://www.architektura.info/index.php/wiadomosci/zagadnienia_prawne/nadzor_autorski_architekta
http://www.budownictwo.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/autorski-nadzor-nad-projektem-architektoniczno-- budowlanym-nie-tylko-przez-jego-autora

Nie tylko prawo, ale przede wszystkim obowiazek ...

J.

Data: 2015-05-22 09:17:41
Autor: t-1
W dniu 2015-05-11 o 10:31, J.F. pisze:

Postaw sie na miejscu architekta-artysty.
Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a
tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)
.

Je¶li lokator to masz racjê.
Ale je¶li to w³a¶ciciel domu, to chyba zap³aci³ za projekt i s± ca³kowicie rozliczeni.
Co tu jeszcze ma do ogl±dania architekt?
Czy w³a¶ciciel sprawdza na co architekt wyda³ zarobione pieni±dze?
Mo¿e mu siê nie podobaæ, ¿e np. na dziwki i napoje wyskokowe.

Data: 2015-05-22 11:18:42
Autor: m
W dniu 22.05.2015 o 09:17, t-1 pisze:
> [...]

> Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a
> tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)
Jeśli lokator to masz rację.
Ale jeśli to właściciel domu, to chyba zapłacił za projekt i są całkowicie rozliczeni.
Co tu jeszcze ma do oglÄ…dania architekt?

To samo co autor obrazu do obrazu którego jesteś właścicielem. Niech
mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę, ale nie masz prawa sobie dowolnie
dysponować oryginaÅ‚em obrazu,  np. domalować wÄ…sy albo zniszczyć, bez
zgody autora malunku/rzeźby/....

p. m.

Data: 2015-05-25 18:04:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 22 May 2015, m wrote:

[...]

  Miejsce z dziur±: trzeba ustaliæ, co *wed³ug ustawy* zosta³o
sprzedane. Bo "by default" jest "wg ustawy".
  A tu w paradê wchodzi prawo autorskie.
  I okazuje siê, ¿e jest jak z programami komputerowymi czy filmami:
dwie identyczne tre¶ci, jedna oklejona "do u¿ytku osobistego"
druga oklejona "z prawem do wypo¿yczenia" ró¿ni± siê zakresem
prawa do rozporz±dzania "tym za co zap³acono".

Co tu jeszcze ma do ogl±dania architekt?

To samo co autor obrazu do obrazu którego jeste¶ w³a¶cicielem. Niech
mnie kto¶ poprawi je¿eli siê mylê, ale nie masz prawa sobie dowolnie
dysponowaæ orygina³em obrazu,  np. domalowaæ w±sy albo zniszczyæ, bez
zgody autora malunku/rze¼by/....

  Te prawa nazywaj± siê prawami "do integralno¶ci utworu" (albo
"nienaruszalno¶ci tre¶ci i formy" jak kto woli) oraz do "utworów
zale¿nych" (opracowania, przez domalowanie w±sów albo dobudowanie
wykuszy dajmy na to).
  Dobrze prawisz, jak siê chce dowolnie rozporz±dzaæ modyfikacjami
(no dobra, nie dowolnie, bo do tego siê wetkn± urz±d gminy wraz
z jego architektem, nadzory wszelakie itp), to trzeba w umowie
pozawieraæ stosik zasteze¿eñ nie krótszy, ni¿ np. przy programie
komputerowym.
  Dla chêtnych gotowiec do szukania:

Data: 2015-05-29 14:37:10
Autor: Marek Wisniewski
naruszenie prawa architekta do projektu
W dniu ¶roda, 6 maja 2015 13:35:31 UTC+2 u¿ytkownik m napisa³:
[...]

Powiedzmy dobudowujê komin, albo burzê istniej±cy, albo zmieniam kolor
dachówek. Architekt wzywa mnie do przywrócenia stanu projektu, ja mówiê
¿e nie. On idzie do s±du, wygrywa , ja ignorujê wyrok s±du.

Co siê dalej dzieje? Przychodzi ekipa budowlana pod nadzorem komornika i
przywraca? Za³ó¿my ¿e dom stoi na takim zadupiu ¿e architekt nie mo¿e
wykazaæ ¿e poniós³ jak±¶ stratê z tego wzglêdu ¿e jego renoma zosta³a
jako¶tam zszargana wiêc odszkodowanie nie wchodzi w grê (czy na pewno
nie wchodzi?)

p. m.

To samo pytanie dotyczy sytuacji, kiedy ktos wybudowal dom, zgodnie z projektem, ale w trakcie uzytkowania ujawnily sie wady, ktore byly skutkiem wadliwego projektu.
Czy architekt ma zaplacic za przeróbki ?

Data: 2015-05-30 00:40:01
Autor: re
naruszenie prawa architekta do projektu

U¿ytkownik "Marek Wisniewski"

[...]

A nie mo¿na zawrzeæ umowy w której architekt powstrzyma siê od wykonywania przys³uguj±cego mu prawa autorskiego ?

Data: 2015-06-01 14:31:17
Autor: Marek Wisniewski
naruszenie prawa architekta do projektu
W dniu sobota, 30 maja 2015 00:40:19 UTC+2 u¿ytkownik re napisa³:
> [...]

A nie mo¿na zawrzeæ umowy w której architekt powstrzyma siê od wykonywania przys³uguj±cego mu prawa autorskiego ?

Wolalbym umowe gwarantujaca, ze wszystko bedzie dobrze dzialalo.

Data: 2015-06-02 07:11:35
Autor: Shrek
On 2015-06-01 23:31, Marek Wisniewski wrote:

A nie mo¿na zawrzeæ umowy w której architekt powstrzyma siê od wykonywania
przys³uguj±cego mu prawa autorskiego ?

Wolalbym umowe gwarantujaca, ze wszystko bedzie dobrze dzialalo.

To ju¿ raczej zale¿y od projektu, nie od umowy:P

A co do odpowiedzialno¶ci, to zawsze mo¿na próbowaæ po KC.

Shrek

Data: 2015-06-04 11:13:48
Autor: re
> [...]

przys³uguj±cego mu prawa autorskiego ?

Wolalbym umowe gwarantujaca, ze wszystko bedzie dobrze dzialalo.
No to tak± umowê mo¿esz zawrzeæ, ale je¶li przeszkod± do wyegzekwowania praw z niej mia³oby byæ posiadanie przez architekta autorskich praw osobistych to trzeba tak robiæ by nie by³o.

naruszenie prawa architekta do projektu