naruszenie prawa architekta do projektu

Data: 2015-05-07 12:10:32
Autor: Gotfryd Smolik news
naruszenie prawa architekta do projektu
On Wed, 6 May 2015, m wrote:

Witam,

Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy buduję dom, nie dopilnowałem
zgody architekta na przeróbki, za kilka/kilkanaście lat coś zmieniam.

  Ja bym to określił tak: w ustawie PA jest literalny zapis:
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29
+++
Art. 60.
[...]
5. Sprawowanie nadzoru autorskiego nad utworami architektonicznymi
  i architektoniczno- urbanistycznymi regulujš odrębne przepisy.
-- -

  Pytanie powinno więc brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

  Dodam że nie wiem ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-10 23:59:37
Autor: nkab
W dniu czwartek, 7 maja 2015 12:21:29 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Wed, 6 May 2015, m wrote:

> [...]

  Pytanie powinno więc brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

Też nie trafiłem na takie odrębne przepisy.

Sam też w umowach dot. programów komputerowych
mam zapis o nadzorze autorskim ale tu akurat
ja mam naturalną wyłączność do swoich produktów.

W opisywanym przypadku zaś projektant może podpisać
umowę z klientem na taki nadzór ale co do sfery estetycznej
to i tak klient może zmienić jego projekt i modernistyczny
budynek pomalować sobie w malwy, dlatego PRL był taki szary
bo władza, a tym samym obywatele, miała zbyt małą wiedzę na ten temat.

Gdyby Kaczyński lub Komorowski znał się na sztuce to ich propozycje
programowe byłyby zupełnie inne - na wyższym poziomie intelektualnym.

A więc każdy świadomy klient/mieszkaniec bloku nie zmieni projektu
architekta bo taki obywatel zdaje sobie sprawę że nieodpowiedzialnymi
zmianami projektu popełnia zbrodnię na sztuce (śpiewanie arii
przy kielychu siwuchy).

To wcale nie musi być regulowane ustawą ale po prostu prawidłową
edukacją a tu serwuje się młodym naukę religii, która byłaby sztuką
gdyby nie wciskano na siłę, że zmartwychwstanie Jeżuska, zamach smoleński itp.
to niepodważalna prawda. W sztuce każdy z własnego świadomego wyboru chce
być manipulowanym.

Andrzej.

Data: 2015-05-11 17:24:44
Autor: Piotrek
On 2015-05-07 12:10, Gotfryd Smolik news wrote:
  Pytanie powinno więc brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

  Dodam Ĺźe nie wiem ;)

Ale tu IMHO mniej chodzi o jakikolwiek nadzór, a bardziej o autorskie prawa zależne. Należy zadbać o stosowny zapis w umowie i voilà.

A jak się nie zadba to zgaduję, że w skrajnym przypadku i z KK można oberwać.

Piotrek

naruszenie prawa architekta do projektu