naruszenie prawa architekta do projektu

Data: 2015-05-11 01:49:02
Autor: Tomasz Wójtowicz
naruszenie prawa architekta do projektu
W dniu 2015-05-06 o 13:35, m pisze:
Witam,

Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

Czy ma czy nie ma, to jest dyskusyjna sprawa. Podam taki przykład:

Deweloper buduje blok. Architekt zaprojektował okna o asymetrycznym podziale (mniejsze + większe). Klient do wyboru ma tani plastik albo drogie alu. Ten sam kolor, ten sam kształt. Jeden z klientów umawia się z deweloperem, że sprowadzi sobie jakieś ekologiczne okna z Finlandii z drewna. Rzecz w tym, że Finowie robią te okna wyłącznie symetryczne, bo oni nie znają modernistycznej estetyki mniejsze+większe. Okna przyjeżdżają, zostają zamontowane. Ukończony blok składa się więc z okien alu albo plastik w tym samym układzie oprócz tych drewnianych u jednego z lokatorów.

Architekt niemal wyszedł z siebie. Najpierw próbował przez urzędy zablokować odbiór budynku. Potem ze trzy razy zakładał sprawę w sądzie. Budynek stoi 15 lat i okna dalej tak samo. Więc nic nie wskórał.

Tak w moim odczuciu, to ścigane będą tylko takie zmiany, które mogą naruszyć bezpieczeństwo użytkowania budynku. Natomiast zmiany typu estetycznego, o ile mieszczą się w MPZP, są praktycznie nie do zablokowania przez architekta.

Data: 2015-05-11 01:54:10
Autor: Tomasz Wójtowicz
naruszenie prawa architekta do projektu
Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać, urzędników to specjalnie nie obeszło.

Data: 2015-05-11 10:31:21
Autor: J.F.
naruszenie prawa architekta do projektu
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

Postaw sie na miejscu architekta-artysty.
Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)

A potem jeszcze gdzies ktos zobaczy "projektowal XXX', obejrzy i pomysli "co za kiep, po co on z tymi oknami kombinowal".

Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać, urzędników to specjalnie nie obeszło.

Odkad jestesmy w Unii to finski atest chyba rownie dobry jak polski.
Ale 15 lat temu moglo byc inaczej.

[...]

No coz, zapis w ustawie zacytowano, trzeba czytac "odrebne przepisy".

Ja tak tylko kojarze, ze sprawy okien bywaly koscia niezgody, dwudzielne, trojdzielne, czteropolaciowe, ale moze to o remonty zabytkow chodzilo ...

No i taka np
bip.nisko.pl/files/sites/46599/wiadomosci/257175/files/49_centrum.pdf

4. Zasady ochrony zabytków, dla budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków i wojewódzkiego rejestru zabytków, obowiązuje detal architektoniczny:
1) otwory okienne wysokie i smukłe w proporcji: co najmniej 2 razy wyższe niż szerokość podstawy;

2) obowiÄ…zujÄ… okna dwudzielne;

3) na wysokości 2/3 szyby efekt szprosu, w kolorze stolarki okiennej;

Za to mamy ciekawe linki

http://www.architektura.info/index.php/wiadomosci/zagadnienia_prawne/nadzor_autorski_architekta
http://www.budownictwo.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/autorski-nadzor-nad-projektem-architektoniczno-- budowlanym-nie-tylko-przez-jego-autora

Nie tylko prawo, ale przede wszystkim obowiazek ...

J.

Data: 2015-05-22 09:17:41
Autor: t-1
W dniu 2015-05-11 o 10:31, J.F. pisze:

Postaw sie na miejscu architekta-artysty.
Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a
tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)
.

Je¶li lokator to masz racjê.
Ale je¶li to w³a¶ciciel domu, to chyba zap³aci³ za projekt i s± ca³kowicie rozliczeni.
Co tu jeszcze ma do ogl±dania architekt?
Czy w³a¶ciciel sprawdza na co architekt wyda³ zarobione pieni±dze?
Mo¿e mu siê nie podobaæ, ¿e np. na dziwki i napoje wyskokowe.

Data: 2015-05-22 11:18:42
Autor: m
W dniu 22.05.2015 o 09:17, t-1 pisze:
> [...]

> Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic, a
> tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)
Jeśli lokator to masz rację.
Ale jeśli to właściciel domu, to chyba zapłacił za projekt i są całkowicie rozliczeni.
Co tu jeszcze ma do oglÄ…dania architekt?

To samo co autor obrazu do obrazu którego jesteś właścicielem. Niech
mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę, ale nie masz prawa sobie dowolnie
dysponować oryginaÅ‚em obrazu,  np. domalować wÄ…sy albo zniszczyć, bez
zgody autora malunku/rzeźby/....

p. m.

Data: 2015-05-25 18:04:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 22 May 2015, m wrote:

[...]

  Miejsce z dziur±: trzeba ustaliæ, co *wed³ug ustawy* zosta³o
sprzedane. Bo "by default" jest "wg ustawy".
  A tu w paradê wchodzi prawo autorskie.
  I okazuje siê, ¿e jest jak z programami komputerowymi czy filmami:
dwie identyczne tre¶ci, jedna oklejona "do u¿ytku osobistego"
druga oklejona "z prawem do wypo¿yczenia" ró¿ni± siê zakresem
prawa do rozporz±dzania "tym za co zap³acono".

Co tu jeszcze ma do ogl±dania architekt?

To samo co autor obrazu do obrazu którego jeste¶ w³a¶cicielem. Niech
mnie kto¶ poprawi je¿eli siê mylê, ale nie masz prawa sobie dowolnie
dysponowaæ orygina³em obrazu,  np. domalowaæ w±sy albo zniszczyæ, bez
zgody autora malunku/rze¼by/....

  Te prawa nazywaj± siê prawami "do integralno¶ci utworu" (albo
"nienaruszalno¶ci tre¶ci i formy" jak kto woli) oraz do "utworów
zale¿nych" (opracowania, przez domalowanie w±sów albo dobudowanie
wykuszy dajmy na to).
  Dobrze prawisz, jak siê chce dowolnie rozporz±dzaæ modyfikacjami
(no dobra, nie dowolnie, bo do tego siê wetkn± urz±d gminy wraz
z jego architektem, nadzory wszelakie itp), to trzeba w umowie
pozawieraæ stosik zasteze¿eñ nie krótszy, ni¿ np. przy programie
komputerowym.
  Dla chêtnych gotowiec do szukania:
http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ustawa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29

pzdr, Gotfryd