nawigacja na rower

Data: 2014-04-06 14:16:10
Autor: Krzychu
nawigacja na rower
Witam!

Polecicie jakieś dobre urządzenie do nawigacji rowerowej?
Nie mam żadnego doświadczenia w tej materii.
Jeżdżę głównie ścieżkami leśnymi.
Cena do 1000 zł. a najlepiej do 500 zł. :)

Data: 2014-04-06 15:17:29
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-06 14:16, Krzychu pisze:
Witam!

Polecicie jakieś dobre urządzenie do nawigacji rowerowej?
Nie mam żadnego doświadczenia w tej materii.
Jeżdżę głównie ścieżkami leśnymi.
Cena do 1000 zł. a najlepiej do 500 zł. :)

Jakiś telefon albo mały tablet z Androidem. Sprawdzić sobie na UMP albo OSM czy rejon, po którym jeździsz jest w miarę dobrze odwzorowany, jak tak, to zainstalować aplikację OsmAnd (darmowa), jak nie to będziesz potrzebować coś, co pozwala wgrać rastry, np. z Geoportalu, mogą być Androzic, OruxMaps, Locus, TrekBuddy (również wszystkie darmowe).

--
marcin

Data: 2014-04-06 16:50:03
Autor: Krzychu
nawigacja na rower

Użytkownik "mt"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:534153f5$0$2367$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

miałem na myśli dedykowane urządzenie, przeznaczone na rower.
Jakiś Garmin czy coś?

Data: 2014-04-06 18:06:30
Autor: Tom
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-06 16:50, Krzychu pisze:

miałem na myśli dedykowane urządzenie, przeznaczone na rower.
Jakiś Garmin czy coś?

Ja mam starego Garmina Vista Cx
Zalety:
- kolorowy wyświetlacz
- darmowe mapy (korzystam z UMP oraz Openstreet)
- praca na 2 akumulatorach AA (w zasadzie spokojnie wystarczają na 30 h ciągłej pracy)
- rejestracja śladu, możliwość zaplanowania trasy, pokazuje prędkość, ilość przejechanych km, wysokość n.p.m.
Wady:
- stary model, więc wyświetlacz nie jest za duży
- niska czułość, w zabudowie miejskiej lub gęstym lesie potrafi zgubić sygnał (ale nie jest to aż tak wielki problem, bo wystarczy wyjechać na otwarty teren).

Nie kupisz już na pewno tego modelu w sklepach, ale za ok. 200-300 zl bywa jeszcze na aledrogo. Możesz kupić także model HCx, w zasadzie bardzo podobny ale ma nowszy chipset i przez to większą czułość (nie będzie tak często gubił sygnału). Za to jest bardziej energożerny przez to krócej popracuje na bateriach/akumulatorach.

Do tego możesz dokupić uchwyt rowerowy na kierownicę i w zasadzie bez obawy wjeżdżać w las ;)

T.

Data: 2014-04-07 13:15:14
Autor: qed
nawigacja na rower
On 06.04.2014 18:06, Tom wrote:
W dniu 2014-04-06 16:50, Krzychu pisze:

miałem na myśli dedykowane urządzenie, przeznaczone na rower.
Jakiś Garmin czy coś?

Ja mam starego Garmina Vista Cx

/ciach!

Ja mam właśnie Garmina HCx, z dedykowanym do roweru uchwytem. zasięgu nie gubi, choć na początku chwilę czekam.
Największa zaleta to ok 15h na jednej parze akumulatorów, cały czas włączony, bez kabelkologii.

QED

Data: 2014-04-07 18:47:14
Autor: MadMan
nawigacja na rower
Dnia Mon, 07 Apr 2014 13:15:14 +0200, qed napisał(a):

Największa zaleta to ok 15h na jednej parze akumulatorów, cały czas włączony, bez kabelkologii.

Masz słabe aku :) U mnie trzymał ponad 20h, bez podświetlenia. Teraz mam
eTrexa 30, w trybie "tylko GPS" (bez GLONASS) trzyma ciutkę dłużej, na
tych samych akumulatorach. Niemniej z perspektywy czasu - dopłacać chyba
nie warto. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-04-08 22:59:01
Autor: Marcin Hyła
nawigacja na rower
On 2014-04-06 18:06, Tom wrote:

[...]

Spoko 2 dni jazdy, zależy od samych aku - jak eneloopy to dłużej, jak badziew to krócej.

Bardzo polecam - mam od wielu lat właśnie Garmin Legend HCx z uchwytem na kierę (i przedłużkę Topeaka do uchwytu), ale Garmin model Vista ma altimetr barometryczny i przez to jest lepszy/dokładniejszy do zbierania śladu. Używam polskiej mapy topo komercyjnej, o niebo lepsza niż wszystkie UMP-y i inne (jeździłem za granicą i testowałem, sorry otwartyści i crowdcośtamtyści), obecnie wycofana ze sprzedaży/zastąpiona oficjalną mapą Garmina topo.

Nie wiem, jak obecnie z dostępnością ale to: http://gps-y.pl/eTrex_30,286.html?topSsid=47c98d4b9fa604472b09d56e7395ddc7 wygląda _wielce_ sensownie (z paru powodów jestem szalikowcem aku AA a nie dedykowanych - głównie chodzi o możliwość kupienia paluszków w kiosku, ale nie tylko).

Do tego możesz dokupić uchwyt rowerowy na kierownicę i w zasadzie bez
obawy wjeżdżać w las ;)

Zgadza się. Ja mam kierownicę zajętą torbą ortlieba i tam mi się garmin _nie_ mieści, dlatego mam wspomnianą wyżej przedłużkę topeak na mostek: http://topeak.com/products/Xtras/BarXtender i polecam (choć np. na mocowanie świateł się nie nadaje w moim przypadku, bo ortlieb i tak by zasłaniał wszystko).

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-04-06 19:47:29
Autor: ToMasz
nawigacja na rower
[...]

no to wejdź na stronę garmina i sprawdź czy i za ile mają coś na rower. Co zrobisz jeśli tam gdzie jeździsz mapa garmina nie wskaże ścieżki? A co jeśli tam zbudują autostradę i ścieżka zniknie? (ja tak się nadziałem dokładnie 2 tygodnie temu)? Zrobisz dokładnie to co kolega wyżej napisał. skorzystasz z OSM albo UMP. Jak je wgrasz? Polecisz na forum garmina i się dowiesz.
To samo możesz zrobić z dowolnym telefonem z androidem. Ekstra moc możesz podłączyć z prądnicy albo z 18650 - wyjdzie taniej niż z AA. wodoodporny uchwyt z lidla 19.99
Twój wybór.

ToMasz

Data: 2014-04-06 20:08:39
Autor: qrt
nawigacja na rower
Dnia Sun, 6 Apr 2014 16:50:03 +0200, Krzychu napisał(a):

[...]

garminy w zasadzie sa ok - działają z włączonym ekranem do 20 kilku godzin
(zalezy od modelu) co jest dla jakiegokolwiek sprzętu telefonicznego
wartością absolutnie nieosiągalną. polecam raczej wersje turystyczne niż
stricte rowerowe - też da sie je do kierownicy przytroczyć, są tąńsze i
działają na AAA

Mapy? Zobacz jak wyglada Pl Topo i zadecyduj. To w zasadzie zwykła drogówka
+ szlaki turystyczne. Co jednak nie zmiania faktu iż jest uzyteczna. Jest
jeszcze UMP - też całkiem ok. Mapy na androida w zasadzie oferują mniej wiecej to samo. Sa oczywiście też mapy znacznie dokładniejsze ale problemem jest aktualność
i pokrycie tylko niewielkiej cześci kraju.

Data: 2014-04-07 01:51:43
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-06 20:08, qrt pisze:
[...]

Niekoniecznie. Są przecież telefony z bateriami litowo-polimerowymi o pojemności 4 Ah, gdzie przy dwóch kartach SIM, włączonej lokalizacji GPS, Wi-Fi i Bluetooth potrafią trzymać 4 doby a przy dosyć intensywnym użytkowaniu spokojnie 2 doby a przecież kart SIM w ogóle nie trzeba instalować żeby korzystać z telefonu jako nawigacji, Wi-Fi i Bluetooth też można wyłączyć.

--
marcin

Data: 2014-04-07 08:18:20
Autor: qrt
nawigacja na rower
Dnia Mon, 07 Apr 2014 01:51:43 +0200, mt napisał(a):

[...]

no ale chodzi o działanie non-stop z włączonym (i podświetlonym) ekranem.
jesli taki smartfon 12 godzin wytrzyma w tych warunkach to faktycznie może
być użyteczne. No ale przydała by sie jeszcze wodoodporności i ogólna wytrzymałość. Z drugiej strony jak to już zauważył kolega Solar - operowanie na mapie w
garminie jest dość upierdliwe i niewygodne. Guziki i ekran mały z niewielką
rozdzielczością - bardziej to sie przydaje do jazdy "po sznurku" wedle
opracowanego  przed kompem planu. Do oglądu ogólnego niezbedna jest jeszcze
mapa papierowa - uzywając smartfona zorientowanie sa na mapie w wiekszej
skali jest znacznie łatwiejsze

Data: 2014-04-07 08:30:25
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 08:18, qrt pisze:

[...]

12 godzin to spokojnie. W testach wytrzymałości baterii coś około 14 godzin przy ciągłym odtwarzaniu filmu w rozdziałce SD przez Wi-Fi, więc na nawigacji pociągnie dłużej, bo zużycie procesora mniejsze.

--
marcin

Data: 2014-04-07 09:04:28
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
[...]

Ktory to telefon ?

Data: 2014-04-07 10:37:18
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 09:04, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

Generalnie ucywilizowane "chińczyki", np.: Pentagram P-430 - 4100 mAh, Pentagram X5 - dwie baterie w zestawie 3000 i 6000 mAh, GoClever Insignia - dwie baterie w zestawie 2000 i 4000 mAh, Lenovo P780 - 4000 mAh. Generalnie jest tego więcej, podałem przykładowe, które można kupić normalnie w polskiej dystrybucji, z gwarancją itd.

--
marcin

Data: 2014-04-07 11:24:23
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
[...]

Posiadam Goclever Insignia5, bateria 4000 przy wlaczonym nonstop gps i wyswietlaczu trzyma max 10h. Szkoda ze nigdzie do niego nie mozna kupic porzadnej wodoodpornej obudowy.

Data: 2014-04-07 11:38:14
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 11:24, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

Pentagram P-430 w teście baterii wytrzymał prawie 14 godzin przy ciągłym odtwarzaniu filmu przez wi-fi, także biedy nie ma.
A jakieś lepsze etui wodoodporne nie daje rady?

--
marcin

Data: 2014-04-07 12:26:11
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
Pentagram P-430 w teście baterii wytrzymał prawie 14 godzin przy ciągłym odtwarzaniu filmu przez wi-fi, także biedy nie ma.
A jakieś lepsze etui wodoodporne nie daje rady?

Mnie tam te 10h wystarczy. W testach ta bateria ma podobno okolo 3800mah.
Co do samego tel to mocno niedopracowany. Np. przy zmianie baterii z malej na duza pokazuje jakies glupoty.  Czyli najpierw trzyma, potem przy 50% spada bardzo szybko, a przy 1% dziala jeszcze przez 2h. Dopiero gdy ja ponownie naladuje jest juz ok i tak przy kazdej zmianie :) Raczej jakis blad w oprogramowaniu. Nastepny problem to brak mozliwosci kupna tylnej klapki do duzej baterii w przypadku polamania czy pekniecia co  bardzo kiepsko swiadczy o firmie goclever (mozna probowac sprowadzac z blizniaczego rosyjskiego Highscreen alpha R)
Bardzo cichy glosnik.
Kupilem go bo chcialem miec w koncu wszystko w 1 czyli tel, navi na rower i navi do samochodu, dualsim do aero2 co jak wiadomo ostatnio niestety przestalo miec sens..
Uzywam przez kogos polecanego wczesniej Oruxmaps bo to naprawde swietny program, brakuje tylko z tego co widze recznej korekty wysokosci.

Niestety nie znalazlem lepszego wodoodpornego etui :)
Chodziloby mi bardziej o cos takiego:
http://www.zixtro.com/products/detail.php?M=9999&uID=2&cID=8&Key=32
Niestety wszystkie dodatkowe szybki czy folie w sloneczny dzien powoduja, ze ekran jest slabo widoczny i tutaj przewage maja telefony i nawigacje "fabrycznie" wodoodporne jak moj swietej pamieci samsung B2710 :)

Data: 2014-04-07 12:39:30
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 12:26, Czesław Wiśniak pisze:

[...]

A jakiś Krusell z serii SEaLABox nie podejdzie?

--
marcin

Data: 2014-04-07 13:22:28
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
[...]

No wlasnie wszystko to wymiarami nie podchodzi :)

Data: 2014-04-07 18:15:21
Autor: ToMasz
nawigacja na rower
To ja też się pochwale. Używałem wielu telefonów, i programów od trekbudy, do osmand. "tam" jechałem w zasadzie na czuja, na spotkanie z przygodą. dopiero jak już byłem blisko "celu" włączałem nawigacje na stałe. najczęsciej do "uchywtu kosza bidonu na kierownice" przykręcałem pudełko na kanapki z tesko z przerobioną pokrywką. czasami uchwyt samochodowy wystarczył bo w deszczu i tak nie jeżdżę. Zwykłe telefony działają ok 4 godzin non stop, tyle że wcale tego non stop w lesie nie potrzeba! Pozatym nawigacja w osmand może działać na wyłączonym ekranie, więc w razie pomyłki dość szybko ivona powie o błędzie.
Zawsze mam drugą baterie na "awarie" Taką z ebaja za 10zł. na 100 wycieczek musiałem 2 razy wymieniać w czasie wycieczki....
Pozdrawiam
ToMasz

Data: 2014-04-06 20:50:36
Autor: mt
nawigacja na rower
[...]

A czym się ta dedykacja ma charakteryzować? Możliwością zamocowania na kierze? Praktycznie każdy telefon też można zamocować. Odpornością na warunki? Smartphony też takie można znaleźć. Dostępnością map i aplikacji? Tutaj Android wygrywa (przynajmniej w przedziale cenowym jaki zakładasz).

--
marcin

Data: 2014-04-06 21:11:24
Autor: solar
nawigacja na rower
miałem na myśli dedykowane urządzenie, przeznaczone na rower.
Jakiś Garmin czy coś?

To jeszcze zależy, co faktycznie chcesz od tej nawigacji.
- wspomniana Vista Hcx, albo następca eTrex 20,30 - małe, odporne, bardzo długo trzyma bateria. Ale mały ekran, niewygodne planowanie czy nawet przeglądanie trasy na samym urządzeniu. Służą bardziej do tego, żeby poruszać się po trasie zaplanowanej/wgranej z kompa bądź odnalezieniu się, gdy zapodziejesz się w terenie.
- większe modele - Colorado, Oregon. Większy wyświetlacz, dotykowy, łatwiejszy, żeby zorientować się na mapie, ale wiąże się to z krótszą pracą i mniejszą odpornością na uszkodzenia.
Ja od wielu lat używam Visty/eTrexa i całkiem mi wystarcza.
"Pierwszym prorokiem był pierwszy nikczemnik, który spotkał grupę frajerów."
                                     Wolter

Data: 2014-04-07 07:20:58
Autor: mbut
nawigacja na rower
W dniu 14-04-06 21:11, solar pisze:
[...]

Ja również używam Vista eTrexa i jestem zadowolony.

Data: 2014-04-07 09:16:12
Autor: GIRAFFA
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 07:20, mbut pisze:
W dniu 14-04-06 21:11, solar pisze:
miałem na myśli dedykowane urządzenie, przeznaczone na rower.
Jakiś Garmin czy coś?

Ja mam EDGE 600 -dedykowany do roweru  ale  na piesze wycieczki  też się   nadaje
  duży dotykowy wyświetlacz
I tu istnieje  możliwość  wczytania map turystycznych dedykowanych do Garmina  które można  kupić na stronach COMPAS-u
Mam posiadam i używam

Data: 2014-04-07 09:23:35
Autor: GIRAFFA
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 09:16, GIRAFFA pisze:
[...]

Literówka   miało być EDGE 900

Data: 2014-04-07 09:36:25
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
[...]

Fajnie ale za 2000zl to ja rower moge kupic :)

Data: 2014-04-07 09:48:29
Autor: GIRAFFA
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 09:36, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

E  no nieaż tyle   Ja dałem 1350 za ful opcę
a tu za 1225 http://allegro.pl/garmin-gps-edge-800-topo-3-lata-gwarancji-fv-i4091326858.html

Data: 2014-04-07 10:29:58
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
Fajnie ale za 2000zl to ja rower moge kupic :)
E  no nieaż tyle   Ja dałem 1350 za ful opcę
a tu za 1225 http://allegro.pl/garmin-gps-edge-800-topo-3-lata-gwarancji-fv-i4091326858.html

To i tak drogawo, w dodatku jaka ma przewage nad telefonem z wieksza bateria oprocz tego, ze jest wodoodporny ?

Data: 2014-04-07 10:40:09
Autor: GIRAFFA
nawigacja na rower

http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=12&t=9393

Data: 2014-04-07 11:27:04
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
To i tak drogawo, w dodatku jaka ma przewage nad telefonem z wieksza
bateria oprocz tego, ze jest wodoodporny ?
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=12&t=9393

Nie mam czasu przegladac 28 stron z forum, chodzilo mi o krotkie za i przeciw.

Data: 2014-04-07 12:17:23
Autor: GIRAFFA
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 11:27, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

możliwość dowolnej mapki  nie tylko TOPO
wysokościomierz  barometryczny ( kalibracja  z palca  lub wg punktów mapy po których się przejeżdża np szczyt góry)
- po dokupieniu za 150 PLN   licznik dystansu brany z koła
oraz kadencja
dla chętnych  pulsometr
zliczanie  sumy podjazdów i zjazdów
podawane  na bieżąco nachylenie trasy

jednym słowem  możliwości Visty   i podobnych  plus   właściwości dobrego licznika  rowerowego  i pulsometru   oraz  w stosunku do smartfona   odporność  na  warunki rowerowe  szeroko pojęte

Data: 2014-04-07 12:28:03
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 12:17, GIRAFFA pisze:

[...]

Poza altimetrem ciśnieniowym to resztę można mieć w smartfonie za znacznie mniejszą kasę.

--
marcin

Data: 2014-04-07 04:28:03
Autor: julitagruchota
nawigacja na rower
W dniu poniedziałek, 7 kwietnia 2014 12:28:03 UTC+2 użytkownik mt napisał:

> [...]

Poza altimetrem ciśnieniowym to resztę można mieć w smartfonie za znacznie mniejszą kasę.

Wszystko jest w SE Xperia Acive:
- Ant+
- wysokościomierz barometryczny
- wodoodporność
- dedykowane mocowanie do kierownicy: http://www.dcrainmaker.com/2012/01/review-of-sportypal-sony-ericsson.html
- świetne oprogramowanie ipBike: http://www.iforpowell.com/cms/index.php?page=ipbike

Zdravim,
Kuba

Data: 2014-04-07 13:33:07
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower

[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Tylko bateria slabiutka :)

Data: 2014-04-07 13:42:19
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 13:33, Czesław Wiśniak pisze:

[...]

No i właśnie tego nie potrafię zrozumieć, co stoi na przeszkodzie aby bardziej renomowani producenci dawali wybór, jak ktoś chce mieć płaski telefon, to niech sobie ma, ale czemu nie dają np. opcji z inną baterią i pleckami.

--
marcin

Data: 2014-04-07 14:23:45
Autor: m
nawigacja na rower
W dniu 07.04.2014 13:42, mt pisze:
[...]

Samsung w SGII dał taki wybór, jest bateria ciut większa firmowa, poza tym niefirmowa jeszcze większa i to się bardzo dobrze sprawdza.

A w zapasie, jakby w trasie się wyładowało, jeździ w plecaku zapasowa oryginalna bateria.

p. m.

Data: 2014-04-07 16:13:43
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 14:23, m pisze:
[...]

Ot wyjątek, jeśli chodzi o Samsunga to już ciekawsze by było jakby dali taką do Xcover2.

--
marcin

Data: 2014-04-07 12:36:33
Autor: qrt
nawigacja na rower
Dnia Mon, 07 Apr 2014 12:28:03 +0200, mt napisał(a):

[...]

i tak i nie. Smartfon to problem z baterią. Owszem można kupić geoclevera
czy pentagrama ale ja osobiście bym tego sprzętu na co dzień nie chciał
używać. poza tym odporność. No i dedykowany soft. Planowania i analiza wycieczek, obsługa kadencji i
pulsometru.  To jest tylko kwestia twoich wymagań.

Data: 2014-04-07 12:48:10
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 12:36, qrt pisze:

[...]

Skoro można wydać sporo ponad tysiaka na nawigację, to chyba można też wydać niecałe 500 zł na nawigację w postaci telefonu, karty SIM tam wkładać nie musisz. Co do odporności to są etui wodoszczelne.

No i dedykowany soft. Planowania i analiza wycieczek, obsługa kadencji i
pulsometru.

Żartujesz sobie? Chcesz powiedzieć, że tylko do Garmina można na kompie zaplanować wycieczkę a następnie ją przeanalizować?
Co do kadencji i pulsometru, proszę bardzo:

http://www.szumgum.com/licznik-kadencja-w-smartfonie-topeak-panobike-cadence-speed-sensor.html

http://www.szumgum.com/pulsometr-do-smartfona-topeak-panobike-heart-rate-monitor.html

To jest tylko kwestia twoich wymagań.

Zgadza się.

--
marcin

Data: 2014-04-07 10:58:35
Autor: AZ
nawigacja na rower
On 2014-04-07, mt <fragless@interia.pl> wrote:
[...]

ZTCW to dziala tylko z iPhone-ami i iPadami :-)

--
Artur

Data: 2014-04-07 13:05:56
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 12:58, AZ pisze:
On 2014-04-07, mt <fragless@interia.pl> wrote:
[...]

To nie do końca dobrze Ci wiadomo ;)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.topeak.panobike&hl=pl

--
marcin

Data: 2014-04-07 13:54:20
Autor: qrt
nawigacja na rower
Dnia Mon, 07 Apr 2014 12:48:10 +0200, mt napisał(a):

[...]

oczywiście. Twój wybór. Znasz wady, znasz zalety takiego rozwiązania wiesz
co i jak.
No i dedykowany soft. Planowania i analiza wycieczek, obsługa kadencji i
pulsometru.

Żartujesz sobie?

gdzieżby znowu

Chcesz powiedzieć, że tylko do Garmina można na kompie zaplanować wycieczkę a następnie ją przeanalizować?

dedykowany soft ma też zalety - poprstu bierzesz podłączasz i działa. Z drugiej strony sie zapytam - bo nie wiem - jaki soft potrafi analizować
statystyki, turystyczne jak i sportowe, zarządzać sladami jak i trasami,
pozwalając jednocześnie na nawigacje zakręt po zakręcie, i dwustronną (np.
wysyłanie tras) komunikacje smartfon-pc?
[...]

ale to zadziała z każdym softem?

Data: 2014-04-07 16:10:27
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 13:54, qrt pisze:

[...]

No popatrz, to dokładnie tak samo jak z innymi aplikacjami :)

[...]

Ale pytasz o soft na PC czy z poziomu urządzenia mobilnego. Są i takie i takie.
Generalnie serwisy jak Endomondo, MapMyRide, SportsTracker, SportyPal itp. lub BaseCamp (tak tak, przecież nikt nie powiedział, że nie można wygenerowanego w nim śladu otworzyć w smartfonie).
Praktycznie każdy z ww. serwisów ma swoją aplikację na smartfona i można też to wszystko robić z poziomu telefonu. Na Androida jest też GarminFit jak ktoś jest bardzo do niego przywiązany.

[...]

No z każdym nie tylko z tym co ma przewidzianą taką funkcjonalność po BT. Przecież Panobike jest właśnie aplikacją na Androida lub Aple. Endomondo też potrafi czytać parametry czujników po BT. Są też aplikacje z taką funkcjonalnością poprzez ANT+ ale wtedy telefon musi to mieć no i inne czujniki są potrzebne.

--
marcin

Data: 2014-04-07 12:29:13
Autor: Czesław Wiśniak
nawigacja na rower
[...]

Rozumiem. Mapki tez mozesz miec rozne w tel, reszta dla mnie jest bez znaczenia oprocz wodoodpornosci :)

Data: 2014-04-07 12:30:30
Autor: qrt
nawigacja na rower
Dnia Mon, 7 Apr 2014 10:29:58 +0200, Czesław Wiśniak napisał(a):

[...]

możliwość podłączenia licznika kadencji oraz analogowego licznika
predkości, pulsometru, obsługa na kompie przez dedykowany soft, łatwość
przytroczenia do kierownicy, wysokościomierz barometryczny. troche sie znalazło. Z drugiej strony nie każdy chyba chciałby na codzień
używać pentagrama a kupownie go tylko w celu używania w turystyce? Ja mam viste cx i o ile kiedyś była generalnie użytkowana częściej to teraz
bardziej sie kurzy w szufladzie. Własnie za sprawą smartfona.

Co jednak z drugiej strony nie zmienia faktu iż ciagle jej używam.

Data: 2014-04-07 11:03:04
Autor: cytawa
nawigacja na rower
Krzychu pisze:

[...]

Mam smartfon i MZ to strzal w 10. Nie dosc, ze mam mozliwosc uzywania wspanialych map rastrowych, to pod reka mam prawie komputer z encyklopedia i wszelkimi potrzebnymi mi przewodnikami czy atlasami. Oraz mnostwem naprawde przydatnych aplikacji.
Jedyne co Garmin ma lepsze to zasilanie i wieksza odpornosc na uszkodzenia.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-07 11:42:49
Autor: m
osmand [Re: nawigacja na rower]
W dniu 06.04.2014 16:50, Krzychu pisze:
jak tak, to zainstalować aplikację OsmAnd (darmowa),

Podepnę się: co trzeba w tym OsmAndzie zrobić, żeby nadawało się na rower? Defaultowa mapa jest kiepska (na rower) albo nie umiem skonfigurować. Nie widzę do ściągnięcia nic innego ...

Teren: okolice Poznania

p. m.

Data: 2014-04-07 11:48:35
Autor: Zachu

http://www.gpswielkopolska.pl/na-rower/46-mapa-gpswielkopolska

http://www.velomap.org/

--
Zachu

Data: 2014-04-07 11:59:11
Autor: m
W dniu 07.04.2014 11:48, Zachu pisze:
W dniu 7-04-14 11:42, m pisze:
[...]

Ale w/w współpracuje z OsmAndem? Pobieżne przelookanie stron nic o OsmAnd nie mówi.

p. m.

Data: 2014-04-07 12:11:42
Autor: mt
W dniu 2014-04-07 11:59, m pisze:

Ale w/w współpracuje z OsmAndem? Pobieżne przelookanie stron nic o
OsmAnd nie mówi.

Nie pamiętam jaka tam jest domyślna mapa, ale UMP i wskazówki masz tutaj:
http://ump.fuw.edu.pl/wiki/DlaAndroida

--
marcin

Data: 2014-04-08 08:39:42
Autor: cytawa
  m pisze:

[...]

Nie wiem co rozumiesz pod pojeciem "na rower". Osmand to typowy program nawigacyjny, tylko oparty o otwarty projekt  drogowy OSM. Pod wieloma wzgledami jest lepszy od Automapy, ale jest zbyt skomplikowany i nieintuicyjny w obsludze. Ma rowniez opcje rowerowa, ktora niezle prowadzi do celu. Niestety nie ma zaznaczonych wielu drog lesnych, w tym nawet takich, ktore sa wymalowane jako szlaki rowerowe. W ostatnim czasie gminy na potege wyznaczaja szlaki rowerowe, czasem przez piachy i blota. To ogolnie dobrze, ale czasem trzeba sie niezle nameczyc, by przejechac taka droge. A ponadto brak jest tych szlakow na mapach.

   Ja jestem fanem map rastrowych i programow takich jak Oziexplorer. Dzieki temu mam najdokladniejsze mapy topograficzne a droge wybieram sobie sam. Jezdzilem ostatnio po Roztoczu po drogach malo turystycznych. Ogladalem mapy Garmina na ten teren. Pomine milczeniem- to porazka. Zadnych lesnych drog. Osmand tez tylko ma glowne drogi lesne. Juz lepiej wyglada mapa OSM ze strony dedykowanej rowerzystom
http://www.mtbmap.cz/. Jest duzo drog gruntowych ale nie wszystkie. Najlepiej jest uzywac zwykle mapy topograficzne. Tam jest najwiecej dobrych szczegolow, z tym ze trzeba troche myslec. Ale tez sa bledy, a raczej nieaktualnosci. Duzo map rastrowych oferuje strona Kamap.pl. Okolice Poznania sa szczegolnie dobrze zrobione.

Jan Cytawa

Data: 2014-04-08 09:07:14
Autor: abn140
[...]

Faktycznie. czeska mapa najlepsza z tych co ogladalem...
mapy rastrowe to zinformatyzowane zwykle mapy z papieru? Tak zrozumialem Wiki...
sorry nie znam sie za bardzo...
i po podlozeniu takiej mapy jestes w stanie wyznaczyc w urzadzeniu wzorek ktory potem 'odtworzysz' rowerem?
Bo wlasnie w koncu musze sie za to zabrac i dorobic sie takiego czegos.
Jesli tak to jak to robisz? Jestem starej daty wiec mapa w rece zupelnie mnie nie przeraza.
Sprzet juz jakis jest.

Data: 2014-04-08 09:40:17
Autor: mt
W dniu 2014-04-08 10:07, abn140 pisze:
[...]

Generalnie tak. W przypadku starszych opracowań to są skany map papierowych bądź diapozytywów wydawniczych, w przypadku ostatnich opracowań to po prostu zrastrowane pliki wektorowe, wszystko udostępniane za pomocą Geoportalu.

[...]

Jeżeli chcesz jechać "po śladzie", to ślad ten możesz sobie wyznaczyć na spokojnie w domu. Programów nadających się do tego trochę jest zaczynając od Google Earth poprzez OziExplorer a na kombajnach kartograficznych jak QGIS kończąc.
Do pobierania map z geoportalu to IMO najwygodniejszym narzędziem jest Geoxa Viewer, kalibrować ich nie trzeba bo one już są skalibrowane, następnie potrzebujesz programu typu Mobile Atlas Creator, który taką mapę potnie na kafelki i przygotuje ich indeks dla programu na telefonie. I to właściwie wszystko jeśli chodzi o przygotowanie samego podkładu, którego można używać do orientacji w terenie. A jak chcesz mieć jeszcze dodatkowo wyświetlany jakiś własny ślad, po którym chcesz się poruszać, to jak pisałem wyżej, wystarczy chociażby GoogleEarth, w nim rysujesz sobie ścieżkę i zapisujesz jako .kml aby następnie otworzyć go w takim OruxMaps (oczywiście będą minimalne różnice w geometrii śladu rysowanego na podstawie zdjęcia lotniczego jak go wyświetlimy na mapie topo, no ale to ma być tylko pomoc). Jak chcesz rysować ślad na podkładzie, którego będziesz potem używać w telefonie, to mogą być wspomniane wyżej Ozi lub QGIS.

--
marcin

Data: 2014-04-08 09:50:14
Autor: Czesław Wiśniak
[...]

Czy ktos ma dobry sposob jak sciagnac mapy z geoportalu na oruxmaps, bo mimo opisow ktore znalazlem w sieci udalo mi sie tylko z 100, a reszta to biale plamy ?

Data: 2014-04-08 10:26:12
Autor: mt
W dniu 2014-04-08 09:50, Czesław Wiśniak pisze:

Czy ktos ma dobry sposob jak sciagnac mapy z geoportalu na oruxmaps, bo
mimo opisow ktore znalazlem w sieci udalo mi sie tylko z 100, a reszta
to biale plamy ?

Napisz może po krótce jak przygotowujesz mapy, o wtedy coś poradzimy :)

--
marcin

Data: 2014-04-09 12:14:01
Autor: Czesław Wiśniak
[...]

 np. wedlug tego opisu
http://bastech.com.pl/2013/03/orux-maps-mapy-z-geoportalu/

Data: 2014-04-09 12:51:07
Autor: mt
W dniu 2014-04-09 12:14, Czesław Wiśniak pisze:
[...]

A to chodziło Ci o ściąganie przez samego Oruxa. Heh, szczerze to ja zawsze sobie mapy przygotowuję na PC, ale zaraz sobie z ciekawości sprawdzę co i jak i dam znać. A póki co z tego co piszesz, to mogą być dwie przyczyny, albo dana mapa nie ma pokrycia stąd białe plamy albo masz za małą skalę ustawioną na ekranie. Mapy przez wms wyświetlają się tylko w określonych skalach, czyli nie wyświetlisz mapy 1:10000 mając ustawioną skalę powiedzmy 1:15000 i wtedy właśnie pojawia się obraz bez treści czyli "białe plamy"

--
marcin

Data: 2014-04-07 09:12:59
Autor: abn140
nawigacja na rower

[...]

przy okazji i ja zapytam....
ktora z tych aplikacji umozliwia wytyczenie trasy na kompie, wgranie i odwzorowanie jej potem
juz na rowerze?
chodzi oczywiscie o mapy wlasnie ump czy osm...
dodatkowo mozliwosc ich edycji jest nieoceniona. juz pare drozek dodalem....
ale co do aplikacji - zero pojecia a perspektywa przewalania milionow stron forow....
thx

Data: 2014-04-07 11:15:53
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 10:12, abn140 pisze:

[...]

OsmAnd, OruxMaps i Androzic na pewno, bo z tych korzystam. Dodatkowo OsmAnd ma opcję "route using gpx" i działa wtedy jak nawigacja samochodowa, może podawać komunikaty wizualne i głosowe.

--
marcin

Data: 2014-04-07 11:29:48
Autor: mt
nawigacja na rower
W dniu 2014-04-07 11:15, mt pisze:

[...]

Dodam jeszcze, że nawigacja w stylu samochodowym wymaga podkładu wektorowego (OsmAnd), natomiast pewną namiastką w przypadku podkładów rastrowych i wyświetlonej na nich własnej trasy jest w takim np. OruxMaps inna pomoc, która nazywa się "route alarm", która polega na wytyczeniu bufora wzdłuż trasy (można ustawić od 10 m do 640 m) i jeżeli opuścimy ten bufor, to telefon zacznie wibrować i wydawać dźwięki.

--
marcin

nawigacja na rower