netto + vat = okrągłe brutto

Data: 2011-03-10 20:55:23
Autor: Michał
netto + vat = okrągłe brutto
Witam serdecznie, mam następujący problem:

Chciałbym żeby cena brutto jaką płaci klient za towar była "okrągła". Ustaliłem
sobie że będzie to 640 PLN

Wystawiając fakturę muszę na niej m in. podać: netto, vat oraz brutto, Dla mnie punktem wyjścia jest owe brutto, zaś VAT i netto wyliczam.

Gdybym mógł pozwolić sobie na fakturze na dowolną precyzję zapisu liczb, to 640
uzyskałbym poprzez: 640 = 520,325203252033[netto] + 119,674796747967[vat]

Na fakturze jednak nie mogę pozwolić sobie na taką precyzję. Musze zaokrąglać.
Będę zaokrąglał kwoty do dwóch miejsc po przecinku. No i zaczynają się schody... Wówczas mam do wyboru: 639,99 = 520,32 + 119,67 lub:
640,01 = 520,33 + 119,68

zatem: nie jestem w'stanie znaleźć kwoty netto (z dokładnością do 2 msc. po
przecinku), dla której uzyskał bym kwotę brutto równie 640.00 (również
ewentualnie zaokrąglając wynik dodawania netto + vat) Pytania:

1. Czy jeśli troszkę nagnę matematykę i policzę VAT odrobinę większy niż
powinienem -  czyli że zamiast VATu 119,67 podam 119,68 , to czy coś się złego
stanie ? Wówczas równanie da po obu stronach okrąglutkie 640, tylko że podatek będzie
wyższy o 1 grosz. (w stosunku do {119 z hakiem} złotych) Czy US/kontrola może się do tego przyczepić i może walnąć kiedyś jakąś karą..? I pytanie ogólne - na ile US jest tolerancyjny przy zaokrągleniach ? Czy ścigają
takie "zbrodnie" ? 2. Jeśli jest to nie do przeskoczenia - i trzeba zdecydować się na jeden z
"nieokrągłych" wariantów, to czy będzie ok, jeśli klient w sklepie internetowym
zapłaci jednak okrągłe 640 zł, a na fakturze zobaczy 640,01 albo 639,99 ? Dzięki za pomoc, Pozdrawiam,
Michał --

Data: 2011-03-10 21:08:28
Autor: RoMan Mandziejewicz
netto + vat = okrągłe brutto
Hello Michał,

Thursday, March 10, 2011, 8:55:23 PM, you wrote:

[...]

A dlaczego nie 520,33 + 119,67?

[...]

I pytanie ogólne - na ile US jest tolerancyjny przy zaokrągleniach ? Czy ścigają
takie "zbrodnie" ?

US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
metodą. Nieważne czy od netto, czy od brutto - obie metody są
dopuszczalne. W metodzie liczenia od netto nie da się uzyskac dowolnej
kwoty brutto, w metodzie od brutto nie stanowi to problemu ale liczenie
jest trudniejsze:

podatek = round(brutto * stawka/(100+stawka), 2)
netto = brutto - podatek

I tak w miesięcznej deklaracji kwotę podatku zaokragla się do złotówki i
takie groszowe odchyłki giną.

--
Best regards,

Data: 2011-03-10 22:32:49
Autor: Michał
netto + vat = okrągłe brutto
> Wówczas mam do wyboru:
> 639,99 = 520,32 + 119,67
> lub:
> 640,01 = 520,33 + 119,68

A dlaczego nie 520,33 + 119,67?

vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68 [licząc oczywiście vat na podstawie netto]

[...]

[...]

Takiego wariantu nie brałem pod uwagę, ale wydaje się być w moim przypadku
najrozsądniejszy. Nie wiem jednak czy "tak wolno" - tzn robić reverse
engineering :-) na tych kwotach. Bo jak widać nie jest to to samo :-) Czy ustawa przewiduje taką możliwość czy też jest to niepisane prawo/obyczaj  ?

Czyli pytanie jest takie: czy urzędnik skarbowy będzie również stosował tę
metodę przy sprawdzaniu poprawności kwot. Bo jeśli ustawa nakazuje mu wziąć
netto, policzyć vat , a potem zesumować,... to będziemy w punkcie wyjścia :-)

Dzięki, Pozdrawiam
Michał --

Data: 2011-03-10 22:48:27
Autor: SDD
netto + vat = okrągłe brutto

Użytkownik "Michał" <michal_jan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:178f.0000007a.4d794381newsgate.onet.pl...

vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68

Jesli liczysz metoda od brutto, to nie ma to zadnego znaczenia.

[...]

A czytales chociaz kiedykolwiek te ustawe?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-10 23:05:29
Autor: ajt
netto + vat = okrągłe brutto
SDD pisze:

A czytales chociaz kiedykolwiek te ustawe?

W tym wypadku chyba lepiej będzie zajrzeć do rozporządzenia o wystawianiu faktur i czymś ta jeszcze :)
Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-03-11 12:30:34
Autor: Gotfryd Smolik news
netto + vat = okrągłe brutto
On Thu, 10 Mar 2011, ajt wrote:

SDD pisze:

A czytales chociaz kiedykolwiek te ustawe?

W tym wypadku chyba lepiej będzie zajrzeć do rozporządzenia o wystawianiu faktur i czymś ta jeszcze :)

  Nie, bo rozporządzenie nie może być sprzeczne z ustawą.
  A to, że akurat minister nie rozminął się z obowiazkiem ustawowym [1]
i przewidział możliwość "liczenia od brutto" to miło z jego strony.
  Ale nie zmienia faktu, że "postać kanoniczna" zdefiniowana *w ustawie*
od VAT to właśnie liczenie "od brutto" :)

[1] taka drobna złośliwość pod adresem rozporządzenia o KPiR,
  zawierającego zapis o kosztach które mogą być dokumentowane
  w inny sposób "tylko w przypadku" (po czym jest lista zamknięta,
  na której nie ma całkiem wielu prawidłowych dokumentów, od
  rozliczenia różnic kursowych zaczynając).

pzdr, Gtofryd

Data: 2011-03-10 22:57:30
Autor: RoMan Mandziejewicz
netto + vat = okrągłe brutto
Hello Michał,

Thursday, March 10, 2011, 10:32:49 PM, you wrote:

> [...]

vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68 [licząc oczywiście vat na podstawie netto]

A ktoś Cię zmusza do liczenia od netto?

[...]

A zadałeś sobie trud przejrzenia choć pobieżnie ustawy?

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-03-11 08:36:16
Autor: Maddy
netto + vat = okrągłe brutto

A zadałeś sobie trud przejrzenia choć pobieżnie ustawy?

To ja się zlituję - metoda liczenia od brutto, kiedy z brutto wyliczamy podatek a netto jest różnicą brutto i podatku to jest PODSTAWOWA technika liczenia VAT :-)

Oczywiście dopuszczalne są inne metody.
Podstawowa zasada - kwoty muszą być zaokrąglone do 2 miejsc po przecinku czyli pełnych groszy (te kwoty reprezentują wartości pieniężne, a nie ma mniejszej jednostki monetarnej niż grosz) oraz netto + VAT musi być ZAWSZE równe brutto.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-03-10 23:12:39
Autor: Pendrive
netto + vat = okrągłe brutto

US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
metodą.

a to nie mozna wystawiac faktur od cen netto dla firm a od cen brutto dla zwyklych klientow ?

P.

Data: 2011-03-10 23:58:44
Autor: RoMan Mandziejewicz
netto + vat = okrągłe brutto
Hello Pendrive,

Thursday, March 10, 2011, 11:12:39 PM, you wrote:

US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
metodą.
a to nie mozna wystawiac faktur od cen netto dla firm a od cen brutto dla
zwyklych klientow ?

Na pewno trzeba od brutta dla osób fizycznych nieprowadzących
działalności, gdy ma się kasę fiskalną.

--
Best regards,

Data: 2011-03-11 12:31:49
Autor: Gotfryd Smolik news
netto + vat = okrągłe brutto
On Thu, 10 Mar 2011, Pendrive wrote:

[...komuś...]
US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
metodą.

a to nie mozna wystawiac faktur od cen netto dla firm a od cen brutto dla zwyklych klientow ?

  Ależ można, tylko lekko niewskazane może być mieszanie sposobów
na tej samej f-rze :)

pzdr, Gotfryd

netto + vat = okrągłe brutto