Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   nie do koÅ„ca wysprzÄ™gla

nie do końca wysprzęgla

Data: 2011-05-05 21:04:20
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
Witam,

Właśnie wróciłem dakarem do domu, podczas jazdy okazało się, że mimo iż wciskam klamkę do końca, sprzęgło nie odłącza całkowicie. Przez to ciężko mi wrzucić luz i inne niskie biegi. Linka widać że pracuje (rusza się ten obrotowy element w bloku silnika).

Co może być przyczyną i jak ją wyeliminować? Dziś jeszcze było wszystko w porządku.


--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-05 22:02:42
Autor: Jarek
nie do końca wysprzęgla


Co może być przyczyną i jak ją wyeliminować? Dziś jeszcze było wszystko w porządku.

Podciągnąć trochę linkę przy klamce.

Data: 2011-05-06 06:14:13
Autor: zbigi
nie do końca wysprzęgla
Jarek napisał(a):

Co może być przyczyną i jak ją wyeliminować? Dziś jeszcze było wszystko w porządku.

Podciągnąć trochę linkę przy klamce.

I bieguniem kupowac zapasowa linke. :)
--
zbigi i stopka zastepcza

Data: 2011-05-06 07:56:55
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
zbigi pisze:

I bieguniem kupowac zapasowa linke. :)

A jest jakaÅ› dobra technika jazdy bez sprawnej linki?

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-06 08:09:48
Autor: Roman Niewiarowski
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 07:56, Piotr Rezmer pisze:

A jest jakaÅ› dobra technika jazdy bez sprawnej linki?

Nie zatrzymywac sie, jak sie zatrzymasz to przed wlaczeniem biegu odepchnac sie noga (zeby motór ruszył), biegi wlaczac delikatnie dopasowywujac obroty do predkosci.

pozdr
newrom

Data: 2011-05-06 08:26:55
Autor: blur
nie do końca wysprzęgla
Użytkownik "Piotr Rezmer"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:iq02jc$kim$1@inews.gazeta.pl...

zbigi pisze:

I bieguniem kupowac zapasowa linke. :)

A jest jakaÅ› dobra technika jazdy bez sprawnej linki?

poszukaj jakiś czas temu był dłuuuuuugi wątek na ten temat

Data: 2011-05-06 21:35:20
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
zbigi pisze:
Podciągnąć trochę linkę przy klamce.

I bieguniem kupowac zapasowa linke. :)

A tak w ogóle to strzał w 10. Rano zobaczyłem, że przy klamce mam raczej choinkę z drutów niż linkę. Po nową zgodnie z sugestią wybieram się jutro. BTW: nigdy nie traktowałem linki sprzęgła jako materiału eksploatacyjnego, myślałem że są nieśmiertelne. To ponoć taka przypadłość f650.

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-06 21:45:32
Autor: Kuczu
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 21:35, Piotr Rezmer pisze:
zbigi pisze:
Podciągnąć trochę linkę przy klamce.

I bieguniem kupowac zapasowa linke. :)

A tak w ogóle to strzał w 10. Rano zobaczyłem, że przy klamce mam raczej
choinkę z drutów niż linkę. Po nową zgodnie z sugestią wybieram się
jutro. BTW: nigdy nie traktowałem linki sprzęgła jako materiału
eksploatacyjnego, myślałem że są nieśmiertelne. To ponoć taka
przypadłość f650.

Zle myslales. Linki zuzywaja sie tak samo jak kazdy inny element motocykla. Gdyby bylo inaczej to ciezko by bylo kupic taka ilosc zamiennikow jaka jest na rynku.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2011-05-06 21:57:22
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
Kuczu pisze:

Zle myslales. Linki zuzywaja sie tak samo jak kazdy inny element
motocykla. Gdyby bylo inaczej to ciezko by bylo kupic taka ilosc
zamiennikow jaka jest na rynku.

A jak często zmieniałeś w swoim życiu linki sprzęgła? Ja do tej pory any razu, na przejechanych coś koło 110 kkm.

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-06 22:11:42
Autor: Kuczu
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 21:57, Piotr Rezmer pisze:
Kuczu pisze:

Zle myslales. Linki zuzywaja sie tak samo jak kazdy inny element
motocykla. Gdyby bylo inaczej to ciezko by bylo kupic taka ilosc
zamiennikow jaka jest na rynku.

A jak często zmieniałeś w swoim życiu linki sprzęgła? Ja do tej pory any
razu, na przejechanych coś koło 110 kkm.


W moich motocyklach ? To chyba ze 4 razy. W obcych drugie tyle.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2011-05-06 22:23:46
Autor: Grzybol
nie do koñca wysprzêgla
U¿ytkownik "Piotr Rezmer" <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> napisa³ w
wiadomo¶ci news:iq1jri$jqa$2inews.gazeta.pl...
Kuczu pisze:
Zle myslales. Linki zuzywaja sie tak samo jak kazdy inny element
motocykla. Gdyby bylo inaczej to ciezko by bylo kupic taka ilosc
zamiennikow jaka jest na rynku.
A jak czêsto zmienia³e¶ w swoim ¿yciu linki sprzêg³a? Ja do tej pory any razu, na przejechanych co¶ ko³o 110 kkm.

Trza by³o mieæ jawe albo cezete za starej komuny, wtedy by¶ zobaczy³ ile razy linka sprzêg³a sz³a siê j...æ:-)

--
Grzybol

Data: 2011-05-07 11:27:34
Autor: Wojtek Sobociński
nie do ko�ca wysprz�gla
W dniu 2011-05-06 22:23, Grzybol pisze:
U�ytkownik "Piotr Rezmer"<piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl>  napisa� w
wiadomo�ci news:iq1jri$jqa$2inews.gazeta.pl...
Kuczu pisze:
Zle myslales. Linki zuzywaja sie tak samo jak kazdy inny element
motocykla. Gdyby bylo inaczej to ciezko by bylo kupic taka ilosc
zamiennikow jaka jest na rynku.
A jak cz�sto zmienia�e� w swoim �yciu linki sprz�g�a? Ja do tej pory any
razu, na przejechanych co� ko�o 110 kkm.

Trza by�o mie� jawe albo cezete za starej komuny, wtedy by� zobaczy� ile
razy linka sprz�g�a sz�a si� j...�:-)


Ja mialem Ogarka i m.in. nauczylem sie na nim jazdy z linka gazu zapleciona na gwozdziu :D

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki
XTZ 750 '91
Podkowa Leśna

Data: 2011-05-06 23:33:47
Autor: Jacot
nie do koñca wysprzêgla
Piotr Rezmer <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> wrote:

A jak czêsto zmienia³e¶ w swoim ¿yciu linki sprzêg³a? Ja do tej pory any
razu, na przejechanych co¶ ko³o 110 kkm.

No bo linki moze sie i zuzywaja, w tych amerykanskich motocyklach co
to nazwy nie pamietam;)
Na skutek zuzycia to ona by sie mogla przetrzec ale motocykle tak
dlugo nie zyja albo zerwac od rozciagania ale motocykle tak dlugo jie
zyja. Przewaznie ona sie peka, na skutek przelamania drutow przy
koncowce a to z powodu zlej konstrukcji osadzenia koncowki w dzwigni
albo malej o nia dbalosci.

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl
http://stokrotka.ath.cx

Data: 2011-05-06 23:51:43
Autor: Kuczu
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 23:33, Jacot pisze:
Piotr Rezmer<piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl>  wrote:

A jak często zmieniałeś w swoim życiu linki sprzęgła? Ja do tej pory any
razu, na przejechanych coś koło 110 kkm.

No bo linki moze sie i zuzywaja, w tych amerykanskich motocyklach co
to nazwy nie pamietam;)
Na skutek zuzycia to ona by sie mogla przetrzec ale motocykle tak
dlugo nie zyja albo zerwac od rozciagania ale motocykle tak dlugo jie
zyja. Przewaznie ona sie peka, na skutek przelamania drutow przy
koncowce a to z powodu zlej konstrukcji osadzenia koncowki w dzwigni
albo malej o nia dbalosci.

Akurat w amerykanskim motocyklu to wymienialem raz, i nie w moim. Reszta w japonskich. Demoludow nie liczylem. O peknietych linkach gazu i licznika nie wspominalem bo nie pytano. A tez mam ich na koncie sporo.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2011-05-07 08:51:57
Autor: Piotr Kompa
nie do koñca wysprzêgla
Jacot wrote:

zyja. Przewaznie ona sie peka, na skutek przelamania drutow przy
koncowce a to z powodu zlej konstrukcji osadzenia koncowki w dzwigni
albo malej o nia dbalosci.

A jak nale¿y dbaæ o linki? Poza napuszczeniem smarowid³a w pancerz, coby mia³y po¶lizg, nic mi do g³owy nie przychodzi.

--
Pozdrawiam,
Kompan.

"-Hi!" - lied the politician.

Data: 2011-05-07 09:12:17
Autor: Tytus
nie do koñca wysprzêgla
Siemka

*** "Piotr Kompa"
A jak nale¿y dbaæ o linki? Poza napuszczeniem smarowid³a w pancerz, coby
mia³y po¶lizg, nic mi do g³owy nie przychodzi.

Wspolczesne sa samosmarujace wiec jedynie koncowki w uchwytach

--
         Tytus
¿ó³ta motorynka
  i malagutek

Data: 2011-05-07 10:04:27
Autor: Kuczu
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-07 09:12, Tytus pisze:
Siemka

*** "Piotr Kompa"
A jak należy dbać o linki? Poza napuszczeniem smarowidła w pancerz, coby
miały poślizg, nic mi do głowy nie przychodzi.

Wspolczesne sa samosmarujace wiec jedynie koncowki w uchwytach


Jesli wewnatrz pancerza ma poteflonowa rurke a w niej linke to tak. Ale wiekszosc zamiennikow poteflonu nie ma i trzeba je smarowac raz na jakis czas.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2011-05-07 10:33:56
Autor: Leszek Karlik
nie do końca wysprzęgla
On Sat, 07 May 2011 08:51:57 +0200, Piotr Kompa <p.kompaFOO@wp.pl> wrote:

zyja. Przewaznie ona sie peka, na skutek przelamania drutow przy
koncowce a to z powodu zlej konstrukcji osadzenia koncowki w dzwigni
albo malej o nia dbalosci.

A jak należy dbać o linki? Poza napuszczeniem smarowidÅ‚a w pancerz, coby  miaÅ‚y poÅ›lizg, nic mi do gÅ‚owy nie przychodzi.

Smarować końcówki w uchwytach, żeby się mogły swobodnie obracać. (Jak
nie mogą, to się w końcu urwą, a linki to zwykle się urywają przy baryłkach
bo tam jest słaby punkt)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

Data: 2011-05-07 13:59:28
Autor: Piotr Kompa
nie do końca wysprzęgla
Leszek Karlik wrote:

A jak należy dbać o linki? Poza napuszczeniem smarowidła w pancerz, coby miały poślizg, nic mi do głowy nie przychodzi.

Smarować końcówki w uchwytach, żeby się mogły swobodnie obracać. (Jak
nie mogą, to się w końcu urwą, a linki to zwykle się urywają przy baryłkach
bo tam jest słaby punkt)

Właśnie, to chyba jakaś zmowa jest.
Będzie trzeba przesmarować na wszelki wypadek.

--
Pozdrawiam,
Kompan.   CB 500

"-Hi!" - lied the politician.

Data: 2011-05-07 16:32:47
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
Leszek Karlik pisze:

Smarować końcówki w uchwytach, żeby się mogły swobodnie obracać.
Może być WD40, czy broń cię Panie Boże?


--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-07 21:34:14
Autor: Arni
nie do koñca wysprzêgla
Piotr Rezmer pisze:
Leszek Karlik pisze:

Smarowaæ koñcówki w uchwytach, ¿eby siê mog³y swobodnie obracaæ.
Mo¿e byæ WD40, czy broñ ciê Panie Bo¿e?

Kiedy sie ludzie naucz±, ¿e WD 40 to nie jest srodek do smarowania a penetrator do rozruszania zapieczonych czesci? Koncówki w uchwytach samruje sie smarem sta³ym

--
Arni         Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC + '88 Burstner 420
'01 Chrysler PT Cruiser 2,4l automat
'99 Mazda 323F 2,0 DiTD

Data: 2011-05-08 11:35:22
Autor: Leszek Karlik
nie do końca wysprzęgla
On Sat, 07 May 2011 21:34:14 +0200, Arni <arni@no.spam.pl> wrote:

[...]
Smarować końcówki w uchwytach, żeby się mogły swobodnie obracać.
Może być WD40, czy broń cię Panie Boże?
Kiedy sie ludzie nauczÄ…, że WD 40 to nie jest srodek do smarowania a  penetrator do rozruszania zapieczonych czesci?

WD40 to taki uniwersalny środek, znaczy, ni pies ni wydra, dobry penetrator
to też nie jest, lepiej jakiś dedykowany penetrating oil. :-)

Tzn. technicznie WD40 to "Water displacement" i służy do usuwania wody i
zastÄ™powania jej warstewkÄ… oleju, która zostaje po odparowaniu, wiÄ™c  teoretycznie
trochÄ™ smaruje.

Ale nie, do smarowania końcówek w uchwytach się raczej nie nadaje. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

Data: 2011-05-08 19:27:04
Autor: Piotr Rezmer
nie do końca wysprzęgla
Leszek Karlik pisze:

Ale nie, do smarowania końcówek w uchwytach się raczej nie nadaje. :-)

A co byłoby dobre, łatwo dostępne (masło, olej, mydło) i dostępne nie tylko jako towar hi-tec, czyli np. w najbliższym nor-auto, larssonie, intermotorsie, tesco?



--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-05-08 19:29:06
Autor: J_K_K
nie do końca wysprzęgla
Użytkownik "Piotr Rezmer" <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> napisał w wiadomości news:iq6jp8$6g5$1inews.gazeta.pl...
A co byłoby dobre, łatwo dostępne

Smar na najbliższej "normalnej" stacji benzynowej :-)

Pzdr

JKK

Data: 2011-05-08 19:51:22
Autor: Arni
nie do koñca wysprzêgla
Piotr Rezmer pisze:
Leszek Karlik pisze:

Ale nie, do smarowania koñcówek w uchwytach siê raczej nie nadaje. :-)

A co by³oby dobre, ³atwo dostêpne (mas³o, olej, myd³o) i dostêpne nie tylko jako towar hi-tec, czyli np. w najbli¿szym nor-auto, larssonie, intermotorsie, tesco?

no nie przesadzaj, chyba wszystko co ma "smar" w nazwie i konsystnecje z grubsza sta³±

--
Arni         Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC + '88 Burstner 420
'01 Chrysler PT Cruiser 2,4l automat
'99 Mazda 323F 2,0 DiTD

Data: 2011-05-08 20:08:29
Autor: Tytus
nie do końca wysprzęgla
Siemka
 "Piotr Rezmer"
A co byłoby dobre, łatwo dostępne (masło, olej, mydło) i dostępne nie
tylko jako towar hi-tec, czyli np. w najbliższym nor-auto, larssonie, intermotorsie, tesco?

Towot - zawny rowniez tawotem, smar LT n.p. 43 jak rowniez smar grafitowy.
Kupujesz puszke 1 kg i masz w sumie do konca zycia - zaden zawias Ci nie podskoczy
(krocej jesli posiadasz KHI)

--
         Tytus
żółta motorynka
  i malagutek

Data: 2011-05-08 20:16:35
Autor: J_K_K
nie do końca wysprzęgla
Użytkownik "Tytus" <tytus1@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iq6m6o$enq$1inews.gazeta.pl...
jak rowniez smar grafitowy.

?
Co chcesz tym smarować ?

Pzdr

JKK

Data: 2011-05-09 08:20:41
Autor: AZ
nie do końca wysprzęgla
On 2011-05-08, Tytus <tytus1@gazeta.pl> wrote:

Towot - zawny rowniez tawotem, smar LT n.p. 43 jak rowniez smar grafitowy.
Kupujesz puszke 1 kg i masz w sumie do konca zycia - zaden zawias Ci nie podskoczy
(krocej jesli posiadasz KHI)

Jesli posiadasz KHI to do tego dokupujesz smarownice i smarujesz
wszystko kalamitkami bez rozbierania polowy motocykla.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-05-09 08:28:57
Autor: Kamil Nowak 'Amil'
nie do końca wysprzęgla
Tytus napisał(a):
Kupujesz puszke 1 kg i masz w sumie do konca zycia

Jak sie czesto w garazu schylasz po klucz co ci upadnie, to szybciej schodzi.

--
Kamil Nowak 'Amil'
rocker's not dead
Krakuf

Data: 2011-05-09 20:31:30
Autor: kristos
nie do koñca wysprzêgla
On 09.05.2011 08:28, Kamil Nowak 'Amil' wrote:
Tytus napisa³(a):
Kupujesz puszke 1 kg i masz w sumie do konca zycia

Jak sie czesto w garazu schylasz po klucz co ci upadnie, to szybciej
schodzi.


chyba, ¿e klucz francuski, to siê nie schylasz tylko wystawiasz.

te warsztatowe zawi³o¶ci...

--
kristos
885 & 998

Data: 2011-05-06 22:25:59
Autor: Roman Niewiarowski
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 21:35, Piotr Rezmer pisze:
BTW: nigdy nie traktowałem linki sprzęgła jako materiału
eksploatacyjnego, myślałem że są nieśmiertelne.

myslalem podobnie o linkach gazu, tez sie mylilem :)

pozdr
newrom

Data: 2011-05-06 22:30:53
Autor: Monster
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 22:25, Roman Niewiarowski pisze:

myslalem podobnie o linkach gazu, tez sie mylilem :)

oo,to to,nawet w BMW udało mi się popsuć,pięć włosków ale pięknie się zablokowała na obrotach:-)
W demoludach nie liczę ile poszło...
--
Tomek
BMW R1100S
Dniepr z wozem

Data: 2011-05-06 22:36:59
Autor: Roman Niewiarowski
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 22:30, Monster pisze:

oo,to to,nawet w BMW udało mi się popsuć,pięć włosków ale pięknie się
zablokowała na obrotach:-)

A mnie pekla jak poganialem kunia i chyba za mocno maneta krecilem ;>

W demoludach nie liczę ile poszło...

ale ja mam dzaponski motor (i to nie kawasaki!), a nie jakies demoludy czy inne beemwe.
Powazniej to po prostu urywalem sporo linek (zwlaszcza gownianych od konsora z linki z grubego drutu), ale linki gazu nigdy nie stracilem. Przed wycieczka sprawdzilem czy gaz lekko pracuje i czy nic nie blokuje, bylo git (kilka dni pozniej brzdek..) ! :)

pozdr
newrom

Data: 2011-05-06 20:42:45
Autor: AZ
nie do końca wysprzęgla
On 2011-05-06, Roman Niewiarowski <newrom@poczta.onet.pl> wrote:

ale ja mam dzaponski motor (i to nie kawasaki!), a nie jakies demoludy czy inne beemwe.

Paczpan, a u mnie w Kawasaki nie ma linki sprzegla. Wot technika.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-05-06 22:55:32
Autor: Roman Niewiarowski
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 22:42, AZ pisze:
 a u mnie w Kawasaki

Niechze go ktos przytuli!

pozdr
newrom

Data: 2011-05-09 08:30:23
Autor: Kamil Nowak 'Amil'
nie do końca wysprzęgla
AZ napisał(a):
Paczpan, a u mnie w Kawasaki nie ma linki sprzegla.

A sprzeglo jakotakie masz?

--
Kamil Nowak 'Amil'
rocker's not dead
Krakuf

Data: 2011-05-09 19:26:55
Autor: Monster
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-09 08:30, Kamil Nowak 'Amil' pisze:
AZ napisał(a):
Paczpan, a u mnie w Kawasaki nie ma linki sprzegla.

A sprzeglo jakotakie masz?

tak,pas transmisyjny popuszcza

--
Tomek
BMW R1100S
Dniepr z wozem

Data: 2011-05-09 21:10:02
Autor: AZ
nie do końca wysprzęgla
On 2011-05-09, Monster <alpy2@op.pl> wrote:
Paczpan, a u mnie w Kawasaki nie ma linki sprzegla.

A sprzeglo jakotakie masz?

tak,pas transmisyjny popuszcza

Rzekl kierowca bakielitowozu ;-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-05-10 08:27:28
Autor: Monster
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-09 23:10, AZ pisze:

Rzekl kierowca bakielitowozu ;-)

Przepraszam,R siÄ™ nie mieszczÄ… w tej kategorii
ale w stopce mam również sprzęt z gównolitu:-)
aa,spowalniacze ma jeszcze z tektury z opiłkami:-P

--
Tomek
BMW R1100S
Dniepr z wozem

Data: 2011-05-06 22:43:33
Autor: Monster
nie do końca wysprzęgla
W dniu 2011-05-06 22:36, Roman Niewiarowski pisze:

ale ja mam dzaponski motor (i to nie kawasaki!), a nie jakies demoludy
czy inne beemwe.
A to ja się nie znam bo miałem tylko jedną japonię i to Kawasaki:-)

z ciekawszych to urwałem linkę sprzęgła w VW transporterze,gruba jak palec ale końcówka odpadła.

--
Tomek
BMW R1100S
Dniepr z wozem

Data: 2011-05-07 00:22:05
Autor: TaDzik
nie do końca wysprzęgla
W dniu 06-05-2011 22:43, Monster pisze:

... urwałem linkę sprzęgła w VW transporterze
NTG !! :P

--
Pozdro
TaDzik
potwór nr 695

nie do końca wysprzęgla

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona