nie umiem go ochlodzic

Data: 2009-10-21 03:55:46
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic

Od kilku miesiecy zaczal mi sie strasznie grzac procesor (DualCore AMD
Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+). Nie jest podkrecany,
komputer stoi tam, gdzie stal. Po wlaczeniu uruchamiam tylko
przegadarke internetowa (firefox), poczte (thunderbird) i wystarczy
doslownie 4-5 minut (!), aby Asus PC Probe II wszczal alarm i komputer
sam sie wylaczyl, bo temperatura przekroczyla 66 st. C.
Probowalem juz takich rozwiazań:
- zdjalem obudowe -- -> nie pomoglo
- kupilem nowy wiatraczek -- -> nie pomoglo
- kupilem jeden z najlepszych radiatorow Scythe Mugen 2 o wysokosci
drapacza chmur, ok. 15 cm, wczesniej wysmarowawszy jak tra-la-la pasta
przewodzaca procesor -- -> nie pomoglo
- wlaczylem na tym radiatorze wentylator o srednicy 12 cm -- -- -- > nie
pomoglo
Dopiero kiedy kupilem taki wielki, biurowy wentylator stolowy o
srednicy 40 cm i ustawilem tak, by przy maksymalnych obrotach dmuchal
na radiator, to wreszcie temp. spadla do ok. 33-35 st. C. (wskazania
Asus PC Probe II). Problem niby w jakis tam sposob zazegnany, ale ...
jak wlaczam cala te machinerie (2 wielkie wentylatory + 1 glosny z
karty graf. GeForce 8800 GTS + 1 na chipsecie), to mi sasiedzi w nocy
pukaja w sufit, bo spac nie moga ;-)
Czy ktos zna wyjasnienie, czy np. procesor moze sie nienaturalnie
przegrzewac tak sam ze starosci? Chociaz stoi pod biurkiem to ma po
ok. 35 cm - 25 cm i 82 cm odleglosci od scian i brzegu lozka. Moze to
za malo?
Prosze o poradę.

wZ

Data: 2009-10-21 13:08:11
Autor: Andrzej Libiszewski
nie umiem go ochlodzic
Dnia Wed, 21 Oct 2009 03:55:46 -0700 (PDT), wZrokowiec napisał(a):

[...]

Może jednak źle wysmarowany? A może z jakiegoś powodu nie ma cyrkulacji w
obudowie?

--
*** Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H ***
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro

Data: 2009-10-21 13:41:51
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
Może jednak źle wysmarowany?>>

To zadanie powierzylem specjaliscie - wieloletniemu serwisantowi
znanej, ogolnopolskiej sieci sprzedazy komputerow, a przy okazji
mojemu dobremu koledze. Nie sadze, by zle to nasmarowal, bo pewnie on
wysmarowal wiecej procesorow niz ja kobiet trzymalem za reke w calym
zyciu ;-)))

A może z jakiegoś powodu nie ma cyrkulacji w obudowie?>>

W tym momencie pojecia obudowa nie istnieje, bo jest tylko sam
szkielet. Obie, boczne blachy zostaly usuniete.

wZ

Data: 2009-10-21 13:16:32
Autor: Michał
nie umiem go ochlodzic
Od kilku miesiecy zaczal mi sie strasznie grzac procesor

Sprawdź palcem temperaturę radiatorów: procesora i chipsetu. Jeśli są mocno ciepłe - dobrze. Jeśli są bardzo gorące - postaraj się je efektywnie schłodzić. Jeśli są zimne / ledwo ciepłe - niedobrze, nie odbierają ciepła.

Data: 2009-10-21 13:45:52
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
[...]

Tak, sprawdzalem wielokrotnie. Radiator od procesora jest bardzo
cieply. Rozumiem to w ten sposob, ze odbiera cieplo z procesora, ale
nie potrafi nic z nim zrobic, pomimo wentylatora, ktory wieje w tym
kierunku, ze strzalka skierowana jest od strony tylnego panelu DO -- ->
radiatora. Na radiatorach Scythe Mugen 2 wiatraczki zaklada sie na
boku. Moj zalozony jest pomiedzy tylnym panelem a radiatorem.

wZ

Data: 2009-10-21 23:03:24
Autor: Michał
nie umiem go ochlodzic
Na radiatorach Scythe Mugen 2 wiatraczki zaklada sie na
boku. Moj zalozony jest pomiedzy tylnym panelem a radiatorem.

Jeśli masz dodatkowy wentylator z tyłu obudowy wyciągający ciepłe powietrze, to sugeruję przełożyć wiatrak CPU na przeciwległą ściankę radiatora, zachowując kierunek dmuchania do wnętrza radiatora.

niech dmucha tak:

        -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
        |              -- -- -- --
        |--            |        |
<====   | |   <====   |        |  <========
<====   | |   <====   |  CPU   |  <========
        | |           |        |
        |--            -- -- -- -- -

Data: 2009-10-21 13:24:17
Autor: Jacek Maciejewski
nie umiem go ochlodzic
Dnia Wed, 21 Oct 2009 03:55:46 -0700 (PDT), wZrokowiec napisał(a):

Czy ktos zna wyjasnienie, czy np. procesor moze sie nienaturalnie
przegrzewac tak sam ze starosci?

Nie sądzę. Ale skoro prosisz o rady to najpierw powinieneś opisać/podać
jakie temperatury w spoczynku i stresie miał procek przed zmianą na gorsze.
Także jakie zmiany w biosie, hardware i oprogramowaniu poczyniłeś tuż przed
zmianą. A w ogóle martwiłbym się dopiero od jakichś 85st a nie od 66.
Przestaw sobie alarm.
--
Jacek

Data: 2009-10-21 14:29:36
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
najpierw powinieneś opisać/podać jakie temperatury w spoczynku i stresie miał procek przed zmianą na gorsze.>>

Dopoki wszystko nalezycie dzialalo, nie interesowalem sie  tym i nie
dokonywalem wlasciwych pomiarow.

Także jakie zmiany w biosie, hardware i oprogramowaniu poczyniłeś tuż przed zmianą>>

Sek w tym, ze zadnych.

A w ogóle martwiłbym się dopiero od jakichś 85st a nie od 66. Przestaw sobie alarm.>>

W "Specyfikacji Elektrycznej oraz Terminczej dla Procesorów AMD" na
stronie www.amd.pl wyszukalem swoj model i jest podany przedzial
temperatur 49-71 st. C. Ja sie na tym nie znam, dlatego zostawilem
ustawienie domyslne zarowno w BIOSIE jak i Asus Pc Probe II.

wZ

Data: 2009-10-22 10:15:20
Autor: Jacek Maciejewski
nie umiem go ochlodzic
Dnia Wed, 21 Oct 2009 14:29:36 -0700 (PDT), wZrokowiec napisał(a):

[...]

Podaj jaką temp. pokazuje sekcja pomiarowa w biosie oraz jakie są wskazania
programu do pomiaru temperatury używanego przez ciebie pod windowsem
(nawiasem mówiąc, jaki to program? jak asus probe to nie znam :). Ta druga
temp. oczywiście dla tak dalece spokojnego kompa jak to tylko możliwe. Obie
temp. mają być zmierzone po jakichś 20 min. od włączenia kompa. Jeśli będą
mniej więcej jednakowe (róznica w granicach 3st) to przynajmniej wzrośnie
szansa że oba pomiary są prawidłowe.  Wtedy wykonasz opróbę palca :). Jak
palec w najgorętszym miejscu radiatora da się trzymać dowolnie długo to
wszystko jest najprawdopodobniej OK. Niestety, trzeba to robić w czasie
działania kompa a nie po wyłączeniu. Potrzebna jest też pewna wprawa.
Przestawisz wtedy nieco poziom alarmu w biosie i będzie ok.  Jeśli temp.
pokazywane w biosie i w windzie będą różne, to coś jest nie tak z twoim
programem do pomiaru. Moze obserwujesz nie ten czujnik, może sam program
coś mąci. Ja do Speedfana np. mam bardzo ograniczone zaufanie :) Także do
jakości czujników. Ale jedyny sposób zaradzenia pozostaje ten sam -
usprawnić chłodzenie i podnieść próg alarmu.
A skoro nie wykonałeś żadnych pomiarów przed pierwszym uruchomieniem alarmu
to raczej się nie dowiemy nigdy dlaczego teraz się on uaktywnił.
--
Jacek

Data: 2009-10-21 13:35:39
Autor: Tomasz Chmielewski
nie umiem go ochlodzic
wZrokowiec wrote:

[...]

Cos z chlodzeniem nie tak.

Ale zobacz tez, czy w tle nie dziala jakis proces (zapetlony, robak czy cos w tym stylu), ktory w 100% wykorzystuje procesor.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-10-21 13:48:03
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
Ale zobacz tez, czy w tle nie dziala jakis proces (zapetlony, robak czy cos w tym stylu), ktory w 100% wykorzystuje procesor.>>

Monituje to na biezaco. W chwili pisania tych slow obciazenie
procesora waha sie w granicach: 9-11%. (wskazania: Menedzer Zadań
Windows)

wZ

Data: 2009-10-21 14:04:32
Autor: Doxent
nie umiem go ochlodzic
jaka płyta główna ? Zauważyłem podobny problem  ale z X2 6000+ 65nm Brisbane 3100MHz. O dziwo producenci potraktowali go trochę po macoszemu bo nie figuruje on prawie w żadnym spisie obsługiwanych procesorów np w ogóle u Gigabyte. Robią się one gorące jak diabli ale tylko według odczytu wskaźników bo można je normalnie dotknąć ręką i są tylko ciepłe. Nawet 90nm nie są tak gorące. Coś AMD dało chyba ciała z tymi wewnętrznymi czujnikami. Obniżenie napięcia o jakieś 0,05V daje dość znaczny spadek temperatury w odczycie co uspokaja system. Wygląda to na jakąś wadliwą serię bo widziałem już 3 sztuki które tak się zachowują. Myślę, że wartoby zastosować chłodzenie montowane na backplate tak aby maksymalnie zwiększyć docisk procesora gdyż zauważyłem tendencję do wyginania się płyt w pałąk a po dłuższym czasie tracą one sprężystość.

Data: 2009-10-21 14:06:52
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
jaka płyta główna ?>>

Asus A8N-E.
BIOS i wszystkie drivery na biezaco.

wZ

Data: 2009-10-21 14:21:23
Autor: qwerty
nie umiem go ochlodzic
Użytkownik "wZrokowiec" <wzrokowiec@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:edcdc303-4cd3-43f0-9c3e-6a847eb0b68c@o13g2000vbl.googlegroups.com...
Prosze o poradę.

Zainwestuj w wodne.

Data: 2009-10-21 14:30:38
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
Dziekuje wszystkim za porady.

wZ

Data: 2009-10-22 00:22:29
Autor: Nex@pl
nie umiem go ochlodzic
wZrokowiec pisze:
Dziekuje wszystkim za porady.

wZ

To jest temperatura CPU, czy CHIPSETu? U mnie w PC Probe są dwie i zazwyczaj to chipset ma największą i przy nim krzyczy mi o alarmie, ale przy 45 stopniach.

Data: 2009-10-21 15:22:20
Autor: BartekK
nie umiem go ochlodzic
wZrokowiec pisze:
[...]
Pytanie, czy temperatura przekroczyła 66st, czy pomiar tyle wskazał. Nic nie piszesz o realnych temperaturach mierzonych "na palec".
  Jeśli temperatura radiatora jest bliska otoczeniu, a jednak procesor się gotuje (wskazania wysokie) - to patrz na drugą stronę płyty gł - czy pod procesorem jest gorąco? Jesli tak - to jednak masz coś źle zamontowane chłodzenie (krzywo? źle zaczepione?).

Jeśli radiator jest letni, tył płyty pod procesorem ledwo ciepły, wszystko wygląda że się nie grzeje tak przeraźliwie - a jednak program krzyczy - wyrzuć ten program. Jeśli się wyłącza - wyłącz wyłączanie w biosie. Byćmoże sam pomiar w płycie jest spieprzony i bzdury pokazuje.

Jeśli jednak ci się grzeje aż tak - to może być płyta uszkodzona, dawać zbyt wysokie napięcie itp. Czy kondensatory nie są spuchnięte? Widziałem wiele płyt na których się procesory przegrzewały, grafiki gotowały itp, bo zasilacz dawał zbyt wysokie i źle odfiltrowane napięcie (spuchnięte kondensatory), co doprowadzało do załatwienia kondensatorów również na płycie/grafice...

Data: 2009-10-21 13:55:49
Autor: wZrokowiec
nie umiem go ochlodzic
czy temperatura przekroczyła 66st, czy pomiar tyle wskazał>>

Opieram sie na wskazaniach programu do mierzenia. Faktycznie moze tak
byc, ze program Asus PC Probe II wskazuje zle, ale kiedy go nie
mialem, to BIOS wskazywal podobne przedzialy temperatur. Oczywiscie po
tym, jak komputer szybko wlaczylem po samoistnym wylaczeniu.

Nic nie piszesz o realnych temperaturach mierzonych "na palec".>>

Jak dotykam palcem gornej blaszki radiatora, to jest (tuz po
wylaczeniu) dosc mocno goraca. Nie mam doswiadczenia z innymi
komputerami i radiatorami, zatem nie mam tez porownania i wyczucia.

Czy kondensatory nie są spuchnięte?>>

Nie. Nic takiego nie zaobserwowalem. Dopoki dziala wielki wentylator
biurowy postawiony na ziemi przy komputerze wszystko jest ok i temp to
32-35 st. C.

wiele płyt na których się procesory przegrzewały, grafiki gotowały itp, bo zasilacz dawał zbyt wysokie i źle odfiltrowane napięcie>>

Kupilem chyba przyzwoity, bo Tagana. Slyszlem, ze to dobra marka i nie
powinno byc problemu. Chyba, ze wadliwy egzemplarz zasilacza.

wZ

Data: 2009-10-21 23:14:33
Autor: BartekK
nie umiem go ochlodzic
wZrokowiec pisze:
[...]
Zdefiniuj "mocno gorąca" - da się dotknąć i trzymać palec, czy parzy?
Tak czy inaczej raczej to nie jest dobry objaw, ten procesor może być letni, ciepły na oryginalnym malutkim radiatorku boxowym, ale bez przesady. Albo procesor uszkodzony, albo płyta (co nie wyklucza uszkodzenia obu)

Czy kondensatory nie są spuchnięte?>>
Nie. Nic takiego nie zaobserwowalem. Dopoki dziala wielki wentylator
biurowy postawiony na ziemi przy komputerze wszystko jest ok i temp to
32-35 st. C.
Ale to leczenie syfa pudrem, problemu nie rozwiązuje, a jedynie powoduje że się nie ujawnia.

Kupilem chyba przyzwoity, bo Tagana. Slyszlem, ze to dobra marka i nie
powinno byc problemu. Chyba, ze wadliwy egzemplarz zasilacza.
Raczej podejrzewałbym w takim wypadku płytę główną lub sam procesor. Bez organoleptycznego zbadania i sprawdzenia metodą zamiany jednego z elementów - nie dowiesz się chyba więcej...

Data: 2009-10-25 12:11:22
Autor: Adam 'Adak' Kępiński
nie umiem go ochlodzic
[...]

Kolega mial starego athlona z ukruszonym rdzeniem.
Mimo niezlego radiatora, dobrze nalozonej pasty i wiejacego wiatraka w stressie temperatura szybko dochodzila do 80 czy 90 stopni, bo czym nastepowal efektowny power-off.
Po wymianie procesora na taki z nieukruszonym rdzeniem temperatury spadly o ponad 30 stopni i nagle stare (choc nieseryjne) chlodzenie zaczelo 100% wystarczac (stress do chyba 55 stopni).

--
Adam 'Adak' Kępiński    adak61@tlen.pl    GG: 1004327

Data: 2009-10-22 19:41:15
Autor: Arkadiusz Stopa
nie umiem go ochlodzic
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Kolega niedawno miał podobny problem. Procesor Athlon X2 2,3 GHz
kupiony na Allegro wraz z płytą główną. Na pudełkowym radiatorze
nie dało się nic zrobić, czasem nawet system nie zdążył się załadować
a płyta sygnalizowała przegrzanie i wyłączała kompa. Na miedzianym
radiatorze z rurkami cieplnymi było lepiej, nawet działał do póki nie
włączyło się jakiegoś programu bardziej obciążającego procesor.
Sprawdzałem oczywiście radiator na palec i był gorący, nie dało się
utrzymać na nim palucha. Trochę próbowaliśmy kombinować z chłodzeniem
tego potworka i w końcu odesłaliśmy procesor do sprzedawcy. Drugi przysłany
egzemplarz na miedzianym radiatorze trzyma temperatury średnio ok. 30 st.,
a w stresie, np. po pół godzinie pracy Prime95 temperatura doszła ledwo
do 50 st. C.
Radzę wymienić ten procesor na sprawny egzemplarz, a jeśli masz na niego
jeszcze gwarancję - odeślij do sprzedawcy.

Pozdrawiam serdecznie!

Arkadiusz Stopa
<stopa@post.pl> tel. 0897633408, 0502218138
www.stopa.cso.pl

Data: 2009-10-22 19:48:42
Autor: Brodi
nie umiem go ochlodzic
wZrokowiec pisze:
Od kilku miesiecy zaczal mi sie strasznie grzac procesor (DualCore AMD
Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+). Nie jest podkrecany,
sprawdzałeś napięcia ?
proponuje miernikiem oraz w biosie sprawdzić wszystkie napięcia
jeśli zasilacz podaje dobre napięcia to może płyta jest uszkodzona i daje zbyt wysokie napięcia stąd zbyt duża temperatura

płyta ma wgrany najnowszy bios ?
miałem kilka płyt MSI na których te same procki miały 10 stopni więcej niż na innych płytach np asus gb, serwis nic nie stwierdził, temperature mierzyłem profesjonalnym miernikiem i realnie była taka sama jak podaje bios więc na 100 % to była wina wadliwych płyt.

nie umiem go ochlodzic