niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v-brake?

Data: 2010-02-06 22:10:34
Autor: R.Madejski
niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v-brake?
Nie sądziłem, że podejmując decyzję o składaniu roweru z części będę miał zagwozdkę przy każdej z nich :)

Tym razem chciałem zamontować hamulce v-brake. Niestety, z przykrej  w skutkach przymiarki wynika, że otwory w hamulcach są okrągłe, a piwoty w ramie "ścięte" po bokach u "wybrzuszone" przy rurce, przez co ramię hamulca do niej nie dochodzi.

Czy to oznacza, iż muszę albo wymienić piwoty na całkowicie okrągłe lub hamulce na inny model, czy też jest jakieś inne wyjście z sytuacji? Hamulce to shimano xt model BR-M750.

Zdjęcia:
http://img15.imageshack.us/img15/8618/dscf4576j.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/3422/dscf4575f.jpg
http://img685.imageshack.us/img685/5129/dscf4574.jpg

RM

Data: 2010-02-06 16:27:20
Autor: mg
niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v-brake?
Czy to oznacza, iz musze albo wymienic piwoty na calkowicie okragle lub
hamulce na inny model, czy tez jest jakies inne wyjscie z sytuacji?
Hamulce to shimano xt model BR-M750.

Zdjecia:
http://img15.imageshack.us/img15/8618/dscf4576j.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/3422/dscf4575f.jpg
http://img685.imageshack.us/img685/5129/dscf4574.jpg

Ten maly bolec hamulca wszedl w mala dziurke do naciagu obok piwota.
Sprezyna bedzie pracowac. Nic nie kombinuj, jest dobrze. Mam tak samo
i dziala bez problemu (w jakims sztywnym widelcu trekingowym Treka).

Data: 2010-02-06 23:12:15
Autor: chary
On Sat, 06 Feb 2010 22:10:34 +0100, R.Madejski wrote:

[...]

Czesc,

Ja co prawda sam tego nie robilem, tylko instruowalem kiedys zone przez
telefon, wiec nie wiem jak to dokladnie wygladalo, ale...
Kupila sobie w serwisie rowerowym piwoty, przykrecila i probowala zalozyc
hamulec. Niestety okazalo sie, ze 'odsadzenie' na piwocie jest zbyt duze i
bolec z hamulca nie siegal do otworu w amortyzatorze. Pojechala na drugi
dzien i wymienila piwoty na takie pasujace, takze moze i dla Ciebie jest
nadzieja ;)
Piwoty calkowicie okragle nie moga byc, bo te 'sciecie' sluzy do ich
przykrecania. gdyby nie to, to by nie bylo jak go zlapac kluczem (no chyba,
ze sie myle i sa tez takie z jakims innym patentem np. na imbus czy cos;)

--
pozdrawiam,
Marek Sosnowski

Data: 2010-02-06 23:24:23
Autor: Dominik Mirowski
niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v- brake?
R.Madejski wyklepał(a) :

[...]

Wszystko wygląda ok, a popatrzyłeś przy zakładaniu czy bolec ustalający położenie spreżyny wszedł w otwór obok piwotu ?
--
Dominik Mirowski
e-mail NA

Data: 2010-02-06 23:42:10
Autor: R.Madejski
niekompatybilność piwotów i ramio n hamulców v-brake?
Dominik Mirowski wrote:
R.Madejski wyklepał(a) :

[...]

Tak, ten bolec ustalający położenie wchodzi w mały otwór obok piwota (tak naprawdę tam są trzy małe otwory, wkładam w środkowy), ale otwór w hamulcu "blokuje się" na tym wybrzuszeniu piwota przy ramie (jak mniemam właśnie pod klucz) i nie schodzi niżej. Powstaje szczelina jak na zdjęciach, i nie wiem, czy przypadkiem bolec nie powinien wchodzić bardziej w ten mały otwór a hamulec opuścić się po piwocie bliżej ramy.

To co sugeruje *chary* może ma sens; może są piwoty z niższym wybrzuszeniem pod klucz?

Intuicja mi podpowiada, że ten hamulec powinien być bardziej do ramy, jak na zdjęciu poniżej, ale sam już nie wiem.

http://img697.imageshack.us/img697/5129/dscf4574.jpg

RM

Data: 2010-02-07 00:19:53
Autor: BoDro
R.Madejski pisze:

To co sugeruje *chary* może ma sens; może są piwoty z niższym wybrzuszeniem pod klucz?

Tutaj można zobaczyć, jakie piwoty oferuje jeden z producentów:

http://www.nusiu.pl/sklep/

Ramię musi wejść na tyle głęboko na piwot, by śruba mocująca ramię dochodziła do jego końca i nie powodowała jego blokowania. W ramionach hamulców np. Alivio średnica otworu od strony gwintu piwotu jest nieco większa (właśnie na długości zgrubienia z wycięciem pod klucz na piwocie) niż od strony śruby mocującej, więc ramię całkowicie wchodzi na zgrubienie piwotu.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-02-07 00:29:31
Autor: R.Madejski
BoDro wrote:
R.Madejski pisze:

[...]

O, no właśnie, a w tych ramionach XT średnica otworu jest stała. Nie ma profilowania, które wchodzi na zgrubienie piwotu.

Czytałem różne artykuły przed kupnem jakiejkolwiek części czy nie będzie problemu ale kurcze o piwotach i v-brake'a nigdzie nie wyczytałem. Patrzę teraz, że na amortyzatorze ta sama sytuacja! Nie wchodzą do końca. I co teraz? Wymiana piwotów? Jeśli tak, to na jakie? A może oszlifować te które są lekko ok. 2.5mm?

RM

Data: 2010-02-07 01:02:58
Autor: BoDro
R.Madejski pisze:

[...]

a pociągnij pedeefa tych hamulców ze strony Shimano. Na pierwszy rzut oka śruba mocująca ramię wygląda inaczej, niż w niższych grupach (wspomniane Alivio). Może one faktycznie nie muszą nachodzić na zgrubienie. Najważniejsze, by nie były blokowane śrubą mocującą po jej całkowitym dokręceniu.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-02-07 10:38:30
Autor: Michał Pysz
[...]

Ja bym nie ruszał, jeśli weszło na tyle, że sprężynka trafiła w otwór i się nie będzie kręcić to nie potrzeba nic więcej.

Chyba, że masz czas i będzie Ci to wizualnie przeszkadzać, wtedy mozę warto poszukać innych piwotów.

Data: 2010-02-07 10:49:39
Autor: BoDro
Michał Pysz pisze:

Ja bym nie ruszał, jeśli weszło na tyle, że sprężynka trafiła w otwór i się nie będzie kręcić to nie potrzeba nic więcej.

ano właśnie, bo chyba w tym modelu piwot służy wyłącznie jako wspornik korpusu ramienia, a nie jako oś - jak w niższych modelach. Samo ramię nie obraca się an piwocie, ale na osiach w korpusie.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-02-07 05:04:36
Autor: mg
niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v-brake?
Ano wlasnie, bo chyba w tym modelu piwot sluzyy wylacznie jako wspornik
korpusu ramienia, a nie jako os - jak w nizszych modelach. Samo ramie
nie obraca sie na piwocie, ale na osiach w korpusie.

Ja mam najnizsza wersje (BR-M421 Alivio-Acera) i tez piwot nie jest
osia.
http://tnij.com/br_m421

Data: 2010-02-07 16:17:15
Autor: kosik
niekompatybilnosc piwotów i ramion hamulców v-br ake?

Uzytkownik "mg" <abcdemg2@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:d86e764a-fe7d-49ea-a659-f726dbb67caaz41g2000yqz.googlegroups.com...
Ja mam najnizsza wersje (BR-M421 Alivio-Acera) i tez piwot nie jest
osia.

Jak najbardziej jest osia. Przyjrzyj sie konstrukcji hamulców z równoleglym prowadzeniem i wylapiesz róznice :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-02-07 07:47:01
Autor: mg
niekompatybilnosc piwotów i ramion hamulców v- brake?
Ja mam najnizsza wersje (BR-M421 Alivio-Acera) i tez piwot nie jest
osia.

Jak najbardziej jest osia. Przyjrzyj sie konstrukcji hamulcow z rownoleglym
prowadzeniem i wylapiesz roznice :)

To ja moze po prostu opisze co mam:
- w ramieniu hamulca jest otwor na piwot
- w ten otwor jest wporwadzona tuleja
- tuleja ma na poczatu i koncu kolnierze
- sciskajac kolnierze tulei nie blokuje sie obrotu tulei w otworze
ramienia
- w sumie tuleja wpuszczona w otwor ramienia hamulca stanowia lozysko
slizgowe
- bezposrednio na piwot jest nalozona tuleja a nie ramie
- tuleja z jednej strony opiera sie o pokazane na wczesniejszych
zdjeciach zgrubienie piwota a z drugiej jest docisnieta przez srube
wchodzaca w piwot

W tym sensie, jak napisal ktos wczesniej, piwot nie jest osia lozyska
slizgowego, ktore umozlilwia obrot ramienia hamulca a jedynie
trzpieniem na ktory naklada sie lozysko.

Owszem sa tansze hamulce ktore nie maja tego "wynalazku" i po
dokreceniu sruby piwota musza miec luz zeby pracowac. Tyle ze ten
"wynalazek" jest w najtanszym hamulcu shimano za 15 zl. Ponizej to juz
jest raczej szmelc.

Data: 2010-02-07 08:17:36
Autor: mg
[...]

http://mgpl.deviantart.com/art/hamulec-153234319

;P

Data: 2010-02-07 21:21:43
Autor: kosik
niekompatybilnosc piwotów i ramion hamulców v-br ake?

Uzytkownik "mg" <abcdemg2@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:b4a191b7-a7e5-4eb2-8309-f22eabdef357f15g2000yqe.googlegroups.com...
[...]

Wiekszosc hamulców jest tak zbudowana, owszem :) Ale os piwota jest "zgodna" z osia hamulca. A w XT do piwota przykreca sie na sztywno czesc hamulca i dopiero do niej zamocowane jest ruchome ramie. Niby jest róznica, a oba sa tak samo niewrazliwe na "dziwne" piwoty. BTW pomyliles kolejnosc elementóww na obrazku :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-02-07 21:29:27
Autor: R.Madejski
kosik wrote:

[...]

Czy w takim razie sytuacja u mnie jest poprawna tj. nie powinienem się przejmować tym odstępem i oparciem ramion na wybrzuszeniu piwota?

Data: 2010-02-07 13:22:45
Autor: Przemek
On 7 Lut, 21:29, "R.Madejski" <rmadej...@a-- -- co.com> wrote:

Czy w takim razie sytuacja u mnie jest poprawna tj. nie powinienem się
przejmować tym odstępem i oparciem ramion na wybrzuszeniu piwota?

http://img697.imageshack.us/img697/5129/dscf4574.jpg

Jeżeli to jest hamulec tylny, to nie wiem, czy klocek nie jest
odwrotnie zamontowany. Zamień je miejscami, jeżeli mam rację...

pozdr
Przemek

Data: 2010-02-07 14:04:28
Autor: mg
niekompatybilnosc piwotów i ramion hamulców v- brake?
Wiekszosc hamulcow jest tak zbudowana, owszem :) Ale os piwota jest
"zgodna" z osia hamulca.

W tym sensie tak, "piwot jest osia".

A w XT do piwota przykreca sie na sztywno czesc
hamulca i dopiero do niej zamocowane jest ruchome ramie. Niby jest
roznica, a oba sa tak samo niewrazliwe na "dziwne" piwoty.

Jezeli os obrotu ramienia jest poza osia piwota tym bardziej
wybrzuszenie nie powinno przeszkadzac. O ile ten maly bolec lapie
otworek obok piwota.

BTW pomyliles kolejnosc elementow na obrazku :)

Tzn. ?
Narysowalem tylko ideowo lozyskowanie. Nie rysowalem tego pierscienia
do lapania sprzezyny, z ktorego wystaje maly bolec.

Czy w takim razie sytuacja u mnie jest poprawna tj. nie powinienem sie
przejmowac tym odstepem i oparciem ramion na wybrzuszeniu piwota?
http://img697.imageshack.us/img697/5129/dscf4574.jpg

Z dyskusji wynika, ze moszesz ;)
Jezeli dokrecenie sruby mocujacej ramie hamulca nie zatrzyma ruchu
hamulca to mozesz jezdzic.

Tez sie zastanawialem nad tym zgrubieniem jak mocowalem swoj hamulec
(fakt, ze troche inny). Nie wyglada to profesojalnie ale trzyma sie i
hamuje.

Ramie jeśli po skręceniu normalnie się rusza (pracuje) a spręzyna jest
zblokowana w otworze obok piwotu to wszystko jest prawidłowo.

.... krotko piszac.

:)

Data: 2010-02-07 23:23:31
Autor: kosik

Użytkownik "mg" <abcdemg2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:0675bd54-d8a5-412a-b0cc-4f1978209e37b10g2000yqa.googlegroups.com...
Tzn. ?
Narysowalem tylko ideowo lozyskowanie. Nie rysowalem tego pierscienia
do lapania sprzezyny, z ktorego wystaje maly bolec.

Chodzi mi o to gdzie klocek a gdzie oś :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-02-07 14:44:50
Autor: mg
niekompatybilnosc piwotów i ramion hamulców v- brake?
Chodzi mi o to gdzie klocek a gdzie oś :)

Aaaaa ... no, odwrotnie :)
Poprawilem.

Data: 2010-02-07 22:41:09
Autor: darkimage

Użytkownik "Przemek" <przemyslaw.22@gmail.com> napisał w wiadomości news:cb5c57fd-21a6-43fa-8961-7a62894a4a6db2g2000yqi.googlegroups.com...
http://img697.imageshack.us/img697/5129/dscf4574.jpg

Jeżeli to jest hamulec tylny, to nie wiem, czy klocek nie jest
odwrotnie zamontowany. Zamień je miejscami, jeżeli mam rację...

Klocek nie był pewnie jeszcze ustawiany. Na razie są wątpliwości w temacie montażu ramienia na piwocie.
Ramie jeśli po skręceniu normalnie się rusza (pracuje) a spręzyna jest zblokowana w otworze obok piwotu to wszystko jest prawidłowo.

--
DarkImage

niekompatybilność piwotów i ramion hamulców v-brake?