niemiecka umowa o prace w Polsce???

Data: 2009-06-19 21:35:20
Autor: Burumbuk Rakatiki
niemiecka umowa o prace w Polsce???
witajcie,

Mam taka zagadke. Jest firma niemiecka bez oddzialu w PL, ktora chce mnie zatrudnic w Polsce w ramach niemieckiej umowy o prace (normalny Anstellungsvertrag, nie zaden Werkvertrag itp.). Z ich strony wygladaloby to tak, ze placili by mi kwote brutto na konto a w umowie bylaby klauzula, ze z fiskusem i zusem rozliczam sie sam w Polsce (w PL mieszkam). Jak dla mnie szok, ze cos takiego jest mozliwe ale ok.  I teraz pytanie: jak ugryzc takie wyplaty w ramach niemieckiej umowy o prace w Polsce - z zusem i polskimi podatkami? chyba jedyna mozliwosc to dzialalnosc gospodarcza i wystawianie jakichs faktur proforma ("do szulfady"), czy co? bo chyba kasa przyplywajaca z niemiec z tytulu niemieckiej umowy o prace nie musi/moze byc inaczej traktowana niz kasa z tytulu powiedzmy eksportu uslug w ramach Werkvertrag(umowa o dzielo)? a jezeli inaczej to niby jak? ja innej mozliwosci nie widze, ale to ma troche zabawne konsekwencje, bo np. diety przy wyjazdach do niemiec bym sobie naliczal polskie - bedac na umowie niemieckiej :-D ciekawe, czy ktos z was potrafi taki dziwolag skomentowac.

Pozdr
Pawel

Data: 2009-06-19 23:55:31
Autor: cef
Burumbuk Rakatiki wrote:

[...]

No to gdzie tu te ramy niemieckiej umowy o pracę?

I teraz pytanie: jak ugryzc takie wyplaty w ramach niemieckiej umowy
o prace w Polsce - z zusem i polskimi podatkami?

Daj spokój. Jeśli masz umowę o pracę w Niemczech,
to niech tam Cię zarejestrują do ubezpieczeń (i pozwolenie zalatwią
jeśli potrzebne) i tam rozliczają z podatków i składek albo niech założą
oddział w PL i wtedy będziesz miał umowę o pracę z nimi, ale rozliczaną
wg polskiego prawa (oddział będzie płatnikiem).

chyba jedyna
mozliwosc to dzialalnosc gospodarcza i wystawianie jakichs faktur
proforma ("do szulfady"), czy co?

Faktury do szuflady? Czyli lewizna. Niezłe początki...

ja innej mozliwosci nie widze, ale to ma troche zabawne konsekwencje,
bo np. diety przy wyjazdach do niemiec bym sobie naliczal polskie -
bedac na umowie niemieckiej :-D

Diety to drobiazg. Zastanów się jaka to umowa.
Papier jest cieprliwy i sporo zniesie, ale na coś się trzeba zdecydować.
Jak by Ci ktoś w PL zaproponował umowę o pracę, ale Ty się sam bedziesz rozliczał,
to pomyślałbyś, że szukają jelenia. Czyżby kwota wyłączyła myślenie?
Przecież nie proponują kilkunastu tysięcy euro na m-c, nieprawdaż?

Data: 2009-06-19 22:41:31
Autor: Burumbuk Rakatiki
niemiecka umowa o prace w Polsce???
dzieki za szybka odpowiedz, ale chyba sobie nie zdajesz sprawy jaka jest roznica miedzy DG w Polsce a normalnym zatrudnieniem w Niemczech. To pierwsze to efektywnie 10-15% a drugie 55% obciazenia zusowo-podatkowego. Z ktorego dla mnie absolutnie nic nie wynika, bo A) do lekarza niemieckiego samolotem z PL latac nie bede, B) na zasilku bezrobotny w mojej branzy nie bede C) emerytury u niemcow za 30 lat beda rownie mikre jak u nas, jak sie za robienie dzieci nie wezma:) Rada z oddzialem w PL tez odpada, z powodow odemnie niezaleznych nie jest to realne:-(.

O lewizne sie nie pytam tylko jak wszystko zrobic jak nalezy, chyba mnie nie zrozumiales. Pytanie caly czas jest otwarte: jak w PL sie rozliczyc w US i ZUS z kasy z niemieckiej umowy o prace, po prostu wystawiam faktury w ramach DG, chociaz firma placi z tytulu nie faktury tylko umowy o prace?

Data: 2009-06-19 22:42:47
Autor: Burumbuk Rakatiki
niemiecka umowa o prace w Polsce???
sorry mialo byc:

To pierwsze to efektywnie 10-15% a drugie 45% obciazenia zusowo-podatkowego.

Data: 2009-06-20 07:11:42
Autor: cef
Burumbuk Rakatiki wrote:

[...]

To chyba ty nie rozumiesz. Umowę sobie możesz nazwać,
że jest o cokolwiek - o pracę czy o usługi, ale z opisu wynika, że nie będzie umowa o pracę tylko umowa
o współpracy z Tobą. I ich będzie ineteresowała tylko faktura od Ciebie,
a nie Twoje rozliczenie z urzędami w PL.
(czyli bedziesz miał zwykłą i rozliczaną w PL działalność - tak jak napisał andreas)

Data: 2009-06-20 07:20:46
Autor: cef
Burumbuk Rakatiki wrote:

Rada z oddzialem w PL tez odpada, z powodow odemnie niezaleznych nie
jest to realne:-(.

To znaczy, że traktują Cię niezbyt poważnie.
Chcieliby mieć coś  najmniejszym kosztem, nie wiążąc sie prawnie
w żaden sposób. Nie licz zatem nawet na jakiś Kündigungsfrist
mimo, że będzie w umowie, bo i tak tego nie wywalczysz.
Ot zwykła  niewiążąca umowa - wyciągnij z niej ile mozesz i już.

Data: 2009-06-20 09:26:29
Autor: andreas

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:h1hs5m$17b$1nemesis.news.neostrada.pl...
Burumbuk Rakatiki wrote:

[...]

Wszytkie firmy niemieckie z którymi tak pracowałem miały mnie u siebie w ewidencji organizacyjnie tak samo jak każdego innego pracownika w Niemczech, poza jedynie kwestiami "zusowsko"-podatkowymi. Nie wiem właściwie jak oni sobie to wszystko meldowali i księgowali, ale nawet faktury nie wołali, którą im z własnej woli wysyłałem.
Ich dział księgowości dawał mi normalnie zaliczki na poczet jakis "delegacji", z których rozliczałem się na ich formularzach, normalnie szedłem na zaplanowany urlop, na koniec współpracy dostałem coś w rodzaju świadectwa pracy/referencji itp.

--
andreas

Data: 2009-06-20 06:41:12
Autor: andreas
Użytkownik "Burumbuk Rakatiki" <hhrafc@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h1h0ao$ipr$1inews.gazeta.pl...

I teraz pytanie: jak ugryzc takie wyplaty w ramach niemieckiej umowy o prace

Ja tak pracowałem parę lat dla niemieckich firm.
Zgłosiłem DG i wystawiałem sobie/im co miesiąc fakturę (netto + 0 VAT) na kwotę aktualnej wypłaty. Faktury im wysyłałem, ale nie mam pojęcia co oni z nimi robili.
Wrzucałem w moje koszty m.in. leasing samochodu, za który dostawałem od nich (wyższą od polskiej) kilometrówkę, która przeważnie starczała na zapłatę raty leasingowej.
Chwalę sobie takie rozwiązanie, bo w Regonie miałem główne EKD 7414B (ZARZĄDZANIE I KIEROWANIE W ZAKRESIE PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ) i dzięki możliwości wystawienia faktury, mogłem dorobić okazyjnie dla znajomych polskich firm (z innych branż), służąc im jako tłumacz/doradca w czasie ich kontaktu z kontrahentami z Niemiec lub Austrii.

--
andreas

Data: 2009-06-20 06:40:49
Autor: Burumbuk Rakatiki
niemiecka umowa o prace w Polsce???
@andreas: super, dzieki za potwierdzenie moich przypuszczen!
czy moge Ci zadac pare pytan na priva? prosze o pinga na hhrafc@gazeta.pl

@cef:
tak sobie tylko trollujesz czy masz jakies podstawe twierdzic, ze Kündigungschütz nie bedzie dzialal ("zwykla nie wiazaca umowa") tylko dlatego, ze roliczenia sa robione w PL? Przeciez Kündigungschütz nie ma nic wspolnego z podatkami. to ja chcialem z nimi dzialac jako freelencer bo ich znam od lat i ufam ale mi poradzili, zebym na dokladnie ta sama kwote brutto podpisal umowe o prace, zebym mial Kündigungschütz, bo sytuacja w firmie jest hm burzliwa troche. Jezeli w PL to jest rozliczane i tak jako DG, to rzeczywiscie rozwiazanie jak z bajki.

Data: 2009-06-22 18:45:45
Autor: cef
Burumbuk Rakatiki wrote:

[...]

Żadna ochrona (okres wypowiedzenia) nie będzie działać jeśli
partner ma świadomość z czym się to wiąże dla drugiej strony.
Dlatego jeśli nie czuje się dostatecznie przekonany (a brak chęci stworzenia oddziału
wg mnie na to wskazuje), ale dostatecznie mocny, żeby się pozbyć balastu,
 to spuści Cię bez żadnych okresow wypowiedzenia,
wtedy kiedy uzna,  że nie jesteś potrzebny lub poradzi sobie bez Ciebie.
Miałem dwie takie umowy. W obu wypadkach wypowiedziano mi taką umowę i
w obu nic nie dały klauzule ochronne: jeden Insolvenz -  może do dziś się ciągnie
(szkoda mi czasu na dzwonienie) a w drugiej zasugerowano brak okresu wypowiedzenia.
I jakoś z kalkulacji wyszlo mi, że "taniej" będzie rozstać się bez wypowiedzenia.
Dlatego teraz wolę zatrudnienie w oddziale, a firma jako dodatek.

Data: 2009-06-22 10:15:31
Autor: Lukasz Kozicki
Burumbuk Rakatiki napisał/wrote dnia/on  2009-06-19 23:35:

tak, ze placili by mi kwote brutto na konto a w umowie bylaby klauzula, ze z fiskusem i zusem rozliczam sie sam w Polsce (w PL mieszkam). Jak dla mnie szok, ze cos takiego jest mozliwe ale ok.

Na podobnych zasadach pracowałem przez kilka lat, ale da firmy z
innego kraju (tj. nie z Niemiec). ZUS i podatki płaciłem sam, są
odpowiednie formularze na to. W moim rejonie to nic dziwnego:
- wielu marynarzy pracuje na podobnych zasadach (tyle że nie
siedzą na miejscu a pływają pod obcymi banderami; dla urzędników
to jednak jest bez różnicy). Inna opcja to DG, każda ma swoje wady
i zalety. Ja tak pracowałem z 5 lat temu, wtedy wygodniej było
"jak marynarz", tj. bez DG. Teraz może być inaczej. Przejdź się
do _swojego_ urzędu podatkowego i poszukaj jakiejś miłej pani by
wyjaśniła Ci różnice; wbrew pozorom panie w US potrafią być bardzo
miłe i uczynne.

Pozdr,
--
ŁK

Data: 2009-06-22 09:01:41
Autor: Burumbuk Rakatiki
Lukasz Kozicki <ROT13yxbmvpxv@vg.cy.invalid> napisał(a):
[...]

a to ciekawe ze bez DG tez mozna. Rade z pojsciem do pani z US na pewno wykorzystam jak tylko wroce do PL! jestem ze szczecina, wiec tam tez powinni sie na marynarzach znac:) napisz jeszcze prosze:

* jak dzialalo bez DG rozliczanie diet/kosztow podrozy (hotel etc)? konkretnie: firma ci je zwraca a na jakiej podstawie od tego zwrotu w PL NIE placiles podatku?

* rozumiem, ze bez DG to opodatkowanie jak PIT przy zatrudnieniu (i ew. "wpadniecie" w drugi prog), tak?

pozdr
Pawel

--

niemiecka umowa o prace w Polsce???