nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?

Data: 2011-05-18 13:35:31
Autor: jan kowalski
nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?
Załóżmy że 7 lat temu odbyła się sprawa o nabycie spadku i uzyskałem 1/7
udziałów spadku, podatku od nabycia spadku nie było, bo się przedawnił (us
powinien w 5 lat ścigać, później już nic się nie da z tym zrobić). Teraz odbywa się w sądzie sprawa o dział spadku, masą spadkową jest
nieruchomość i otrzymuję fizycznie całą nieruchomość na własność (załóżmy że
to tacy zgodni spadkobiercy). Nieruchomość chcę sprzedać, ale mam pytanie o podatek od tej sprzedaży.
Formalnie jeśli w ciągu 5 lat od otrzymania tej nieruchomości sprzedam ją, to
muszę zapłacić podatek (19%?). Ale od kiedy liczy się te 5 lat? od otwarcia
spadku, od sprawy o nabycie spadku czy od sprawy o dział spadku?

Jeśli od sprawy od nabycia spadku, to jak się ma fakt, że w spadku dostałem
1/7 udziałów, a nieruchomość na dziale spadku cała przypada mi?

Data: 2011-05-18 17:48:46
Autor: Slawek Kotynski
jan kowalski wrote:

[...]

Przepisy dotyczące podatków od spadku i od sprzedaży nieruchomości
zmieniały sie ostatnio chyba średnio raz do roku (albo i częściej?)
więc lepiej odżałuj 200 złotych na prawnika (wszystko zależy od
nieoczywistych detali - np. co się stało w którym roku).

Jeśli od sprawy od nabycia spadku, to jak się ma fakt, że w spadku dostałem
1/7 udziałów, a nieruchomość na dziale spadku cała przypada mi?

A co ma tutaj do rzeczy, że to 1/7 spadku? Zostałeś
właścicielem nieruchomości - data to pewnie data orzeczenia
sądowego, z którego to wynika... a jeśli nie, to jakiegoś
późniejszego aktu - np. przekazania własności przez pozostałych
spadkobierców.

--
mjk
Nie pisz na smieciarz@askar.com.pl - to pułapka

Data: 2011-05-19 06:51:00
Autor: jan kowalski
nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?
Slawek Kotynski <smieciarz@askar.com.pl> napisał(a):
Przepisy dotyczące podatków od spadku i od sprzeday nieruchomo=B6c=
i zmienia=B3y sie ostatnio chyba =B6rednio raz do roku (albo i cz=EA=B6ciej
?) wi=EAc lepiej od=BFa=B3uj 200 z=B3otych na prawnika (wszystko zależy od nieoczywistych detali - np. co si=EA sta=B3o w kt=F3rym roku).

Tak czy inaczej będę występował do swojego US o interpretację, ale chciałem
wiedzieć wcześniej czego mogę się spodziewać.

> Je=B6li od sprawy od nabycia spadku, to jak si=EA ma fakt, =BFe w spadk=
u dosta=B3em
> 1/7 udzia=B3=F3w, a nieruchomo=B6=E6 na dziale spadku ca=B3a przypada m=
i?
A co ma tutaj do rzeczy, =BFe to 1/7 spadku? Zosta=B3e=B6
w=B3a=B6cicielem nieruchomo=B6ci - data to pewnie data orzeczenia
s=B1dowego, z kt=F3rego to wynika... a je=B6li nie, to jakiego=B6
p=F3=BCniejszego aktu - np. przekazania w=B3asno=B6ci przez pozosta=B3ych=
spadkobierc=F3w.

No właśnie - sprawa o nabycie spadku daje mi te 1/7 własności masy spadkowej,
a więc tej nieruchomości. Niektóre podatki nalicza się na moment "otwarcia
spadku" czyli śmierci spadkodawcy, tudzież od chwili nabycia spadku (czyli do
sprawy o nabycie spadku).

Nabycie spadku było robione w czasie, gdy podatki płaciło się "od nabycia
spadku" (ale później już się nic nie płaciło), a teraz jest tak, że od nabycia
nie płacisz, ale płacisz od sprzedaży tego spadku (o ile była to nieruchomość).

Data: 2011-05-20 00:48:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 18 May 2011, Slawek Kotynski wrote:

jan kowalski wrote:

Jeśli od sprawy od nabycia spadku, to jak się ma fakt, że w spadku dostałem
1/7 udziałów, a nieruchomość na dziale spadku cała przypada mi?

A co ma tutaj do rzeczy, że to 1/7 spadku?

  Uwaga, będę głośno myślał ;)

Zostałeś
właścicielem nieruchomości - data to pewnie data orzeczenia
sądowego, z którego to wynika...

  Właśnie w tym problem, IMHO.
  Z jego opisu:

7 lat temu odbyła się sprawa o nabycie spadku i uzyskałem 1/7
udziałów spadku
[...]
[...]

  I jak mniemam, w tym problem - wg tego co widzę, aktualnie nieodpłatne
zniesienie współwłasności opodatkowane jest tak, jak darowizna.
  Spadek, w postaci 1/7 udziału dostał "kiedyś" i podatek się przedawnił.
  Ale dział następuje *teraz*.

  I mam pytanie - bo "oczywista oczywistość" może być pozorna:
czy przepis KC:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
+++
1035
Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólnoœci majštku
spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy
o współwłasnoœci w częœciach ułamkowych z zachowaniem przepisów
niniejszego tytułu.
-- -

....wyczerpuje podstawę do żądania podatku od niedopłatnego zniesienia?

pzdr, Gotfryd

nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?