niesprawne jedno ¶wiat³o mandat

Data: 2018-02-23 17:40:08
Autor: Janusz
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Ma³o nie dosta³em mandatu za niesprawne jedno ¶wiat³o (zepsu³o siê w czasie jazdy)
Poniewa¿ jednak mandatu nie dosta³em, wiec nie znam podstawy prawnej do jego wystawienia, dlatego proszê o prawa i artyku³ów bêd±cych podstaw± do karania mandatami za uszkodzone o¶wietlenie, bo chcia³ bym siê z nimi zapoznaæ i je przeanalizowaæ.
Wyja¶niê tylko to jedno niesprawne ¶wiat³o w ¿aden sposób nie wp³ywa³o na bezpieczeñstwo, czy brak widoczno¶ci na drodze.
Mnie zastanawia tylko zasadno¶æ karania za uszkodzenie o¶wietlenia, przecie¿ ja nie mam na to ¿adnego wp³ywu a ka¿de uszkodzenie nale¿y naprawiæ a nie karaæ mandatem. Nie s³ysza³em nigdy ¿eby wystawiano mandaty za pêkniêt± oponê, awariê silnika, uszkodzone hamulce, czy zbit± szybê. Wszystko ma prawo siê popsuæ i trzeba to naprawiæ.
¯eby naprawiæ o¶wietlenie, trzeba pojechaæ do domu, lub warsztatu i tam to naprawiæ, co tu daje mandat ?

Data: 2018-02-23 19:39:22
Autor: Marek
On Fri, 23 Feb 2018 17:40:08 +0100, "Janusz" <januszkocica42@op.pl> wrote:
Ma³o nie dosta³em mandatu za niesprawne jedno ¶wiat³o (zepsu³o siê w czasie

A jak siê obroni³e¶ przed mandatem?

--
Marek

Data: 2018-02-23 21:32:49
Autor: Robert Tomasik
W dniu 23-02-18 o 17:40, Janusz pisze:
[...]

Rzec w tym, ¿e o ile przepisy okre¶laj± ilo¶æ wymaganych ¶wiate³, to o
uszkodzonym silniku w nich niewiele.

Data: 2018-02-24 02:27:28
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-23, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Kiedy¶, N- (du¿e) lat temu, by³ ponoæ taki zwyczaj, ¿e jak siê mia³o przy sobie zapas i siê wymieni³o to by³o ok. Teraz nie wiem jak jest, plus to, ¿e czêsto przeciêtna osoba sama nie wymieni. Ale te¿ karanie za brak ¶wiate³, je¶li (bywa ¿e) nie ma sposobu aby stwierdziæ, ¿e co¶ siê w³a¶nie przepali³o, jest lekkim przegiêciem.

Zwracam uwagê na odbicie mojego pojazdu w stoj±cym z przodu, ale mo¿na mieæ zwyczajnie pecha. Czy karanie za czyn co do którego nie mo¿na przypisac winy jest prawnie (zostawmy etycznie) ok?

--
Marcin

Data: 2018-02-24 08:25:44
Autor: Å„
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Stwarzasz zagro¿enie na drodze i jeszcze r¿niesz g³upa.
A hamulce 'dopiero co" siê nie zepsu³y?
Kup sobie auto z sygnalizacj± przepalenia ¿arówki.

-- -- -
Ale te¿ karanie za brak ¶wiate³, je¶li nie ma sposobu aby stwierdziæ, ¿e co¶ siê w³a¶nie przepali³o, jest lekkim przegiêciem.

Data: 2018-02-24 07:50:16
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-24, ñ <?@?.?> wrote:
[...]

Nie w±tpiê ani przez chwilê, ¿e ty za to nie r¿niesz.

--
Marcin

Data: 2018-02-25 21:13:20
Autor: Sebastian Bia³y
On 2/24/2018 8:25 AM, ñ wrote:
Stwarzasz zagro¿enie na drodze i jeszcze r¿niesz g³upa.
A hamulce 'dopiero co" siê nie zepsu³y?
Kup sobie auto z sygnalizacj± przepalenia ¿arówki.

A potem od momentu sygnalizacji do momentu zjechania na pobocze bêdziesz musia³ r¿n±c g³upa i stwarzaæ zagro¿enie na drodze.

Data: 2018-02-26 01:23:21
Autor: przemek.jedrzejczak
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
-- A potem od momentu sygnalizacji do momentu zjechania na pobocze bêdziesz musia³ r¿n±c g³upa i stwarzaæ zagro¿enie na drodze.

na pobocze to raczej nie ale na najblizsza stacje paliw moga przekierowac tam mozesz nabyc zarowke i w sprzyjajacych warunkach wymienic

Data: 2018-02-24 08:53:24
Autor: Mateusz Bogusz
[...]

Zbytnio upraszczasz, bo win± (najwy¿ej nieumy¶ln±) by³o by wyprowadzenie tego (niesprawnego) pojazdu, na drogê publiczn± przez Ciebie.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-02-24 08:41:58
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-24, Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> wrote:
[...]

Do winy potrzeba albo dzia³ania umy¶lnego albo zaniedbania. Tu jadê i nie wiem, ¿e mam przepalon±. W koñcu nawet tak siê mog³o zdarzyæ, ¿e nie u¿y³em wcze¶niej (jak ju¿ by³ przepalony) ani razu rzeczonego kierunkowskaza i wysz³o dopiero pierwszy raz podczas kontroli. --
Marcin

Data: 2018-02-24 09:51:09
Autor: Liwiusz
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Do winy potrzeba albo dzia³ania umy¶lnego albo zaniedbania.

Nieumy¶lnie te¿ mo¿na pope³niæ wykroczenie.

--
Liwiusz

Data: 2018-02-24 08:54:56
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-24, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Do winy potrzeba albo dzia³ania umy¶lnego albo zaniedbania.

Nieumy¶lnie te¿ mo¿na pope³niæ wykroczenie.

No ale wtedy jest zaniedbanie (nie zachowanie staranno¶ci etc.)?

--
Marcin

Data: 2018-02-26 19:02:44
Autor: Mateusz Bogusz
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Do winy potrzeba albo dzia³ania umy¶lnego albo zaniedbania.

Dlatego jest wina umy¶lna i nieumy¶lna. A trzecia opcja? Niewinny ;-)

> [...]
> u¿y³em wcze¶niej (jak ju¿ by³ przepalony) ani razu rzeczonego
> kierunkowskaza i wysz³o dopiero pierwszy raz podczas kontroli.

Jedziesz i nie wiesz czy wci±¿ dzia³a - zgoda. Ale ruszaj±c pojazdem, to akurat powiniene¶ to wiedzieæ.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-02-27 00:18:29
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-26, Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> wrote:
> [...]

Jedziesz i nie wiesz czy wci±¿ dzia³a - zgoda. Ale ruszaj±c pojazdem, to akurat powiniene¶ to wiedzieæ.

Zgadza siê i nigdy tego nie kwestionowa³em. Co prawda mozna posun±æ rozwazania do absurdu i argumentowaæ, ¿e trzasniecie dzwiami, mo¿e za³atwiæ ¿arówkê... --
Marcin

Data: 2018-02-27 19:01:45
Autor: Å„
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Nie wiem, czy kiedykolwiek ¿arówka mi siê przepali³a w trakcie jazdy.
¯arówki jako¶ wyj±tkowo lubi± siê przepalaæ podczas postoju, w sensie przekrêcasz kluczyk i zaczyna ¶wieciæ kontrolka awarii ¿arówki.
Prawdopodobnie wiêkszy pr±d p³yn±cy przy roz¿arzaniu zimnego w³ókna je za³atwia.

-- -- -
trzasniecie dzwiami mo¿e za³atwiæ ¿arówkê.

Data: 2018-02-27 19:14:30
Autor: Mateusz Bogusz
W dniu 27.02.2018 o 19:01, ñ pisze:
[...]

My¶lê ¿e ustawodawca siê tym akurat nie kierowa³, ale te¿ bym siê sk³ania³ do tej teorii ;-)

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2018-02-24 09:01:45
Autor: Liwiusz
[...]

Otó¿ nie, bo jak wyprowadza³, to by³o sprawne.

Tutaj nie ma nawet winy nieumy¶lnej, bo nawet wina nieumy¶lna za wykroczenie zachodzi gdy "sprawca nie maj±c zamiaru jego pope³nienia, pope³nia je jednak na skutek niezachowania ostro¿no¶ci wymaganej w danych okoliczno¶ciach, mimo ¿e mo¿liwo¶æ pope³nienia tego czynu przewidywa³ albo móg³ przewidzieæ. "

Nie ma takiej ostro¿no¶ci, któr± nale¿a³oby zachowaæ, aby zapobiec przepaleniu siê ¿arówki w czasie jazdy. Je¶li po zauwa¿eniu usterki nie kontynuuje jazdy, tylko koñczy j± niezw³ocznie w mo¿liwym miejscu (mo¿na dyskutowaæ, czy chodzi o zjazd gdziekolwiek, czy do najbli¿szej stacji) to winy nie widzê.

--
Liwiusz

Data: 2018-02-24 12:04:27
Autor: Robert Tomasik
W dniu 24-02-18 o 03:27, Marcin Debowski pisze:

[...]

Trudno wszystko w ustawach unormowaæ, ale raczej zdrowy rozs±dek
nakazywa³by, by w wypadku jednej przepalonej ¿arówki pouczyæ
kieruj±cego, a nie karaæ. Natomiast problemem jest brak mo¿liwo¶ci
wymiany ¿arówki na drodze. S± pojazdy, w których to jest po prostu
technicznie niewykonalne i samo posiadanie ¿arówki nic tu nie mieni.

Data: 2018-02-24 11:09:24
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-24, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Zgadza siê. A jest technicznie wykonalne odnotowanie gdzie¶ w systemie takiego pouczenia, tak ¿e by³oby widoczne przy nastêpnej kontroli?

--
Marcin

Data: 2018-02-24 12:51:05
Autor: Trefni¶
W dniu .02.2018 o 12:09 Marcin Debowski <agatek@invalid.zoho.com> pisze:

On 2018-02-24, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

Oczywi¶cie, ¿e jest mo¿liwe!

Twórca w±tku ma problem czysto teoretyczny - mandatu nie otrzyma³, a   rozpatruje jakie¶ wielopiêtrowe przyczyny czego¶, co nie nast±pi³o. Po co  takie pieniactwo?
BTW policjant powinien odebraæ dowód rejestracyjny - mia³ do tego pe³ne  prawo. Kierowca/w³a¶ciciel zap³aci³by nie mandat, a op³atê za badanie  techniczne pojazdu. Nie mia³by mo¿liwo¶ci dochodzenia swoich racji przed  s±dem, jak w przypadku mandatu. Straci³by masê czasu. Ale przynajmniej  sytuacja by³aby prosta i czytelna. To by³oby znacznie lepsze ni¿ zwyk³e  pouczenie, w tym przypadku bardziej skuteczne i klarowne.
Ech...

--
Trefni¶

Data: 2018-02-24 12:54:24
Autor: Robert Tomasik
W dniu 24-02-18 o 12:09, Marcin Debowski pisze:

[...]

Tak, jest to odnotowywane.

Data: 2018-02-24 12:13:19
Autor: Marcin Debowski
On 2018-02-24, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
[...]

No to pewnie wiêkszo¶æ poucza (je¶lii widzi, ¿e kto¶ ma czysty rejestr) i problem jest faktycznie wydumany.

--
Marcin

Data: 2018-02-25 19:59:31
Autor: z
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Natomiast problemem jest brak mo¿liwo¶ci
wymiany ¿arówki na drodze. S± pojazdy, w których to jest po prostu
technicznie niewykonalne i samo posiadanie ¿arówki nic tu nie mieni.

I tu powinno wkroczyæ to unijne socjalistyczne, faszystowskie pañstwo i nakazaæ producentom aut konstrukcjê umo¿liwiaj±c± wymianê ¿arówki w ³atwy sposób bez narzêdzi.
Jak to siê dzieje ¿e przez tyle lat produkuje siê takie buble?
W Almerze N16 czy Yarisie I ju¿ wymiana wymaga przynajmniej ekwilibrystycznych zdolno¶ci manualnych. A pó¼niej tylko gorzej.

Co robi± biurwy brukselskie? Za co bior± pensje z naszych podatków?
Przecie¿ tu nie chodzi o moje dobre samopoczucie tylko o BEZPIECZEÑSTWO NA DRODZE!

Pierdo³ami siê zajmuj± szmaciane ³ajzy ;-)

Data: 2018-02-26 01:26:32
Autor: przemek.jedrzejczak
[...]

Laut EU Richtlinie ECE 48 Ergänzung 7 sind seid August 2006 alle KFZ Hersteller verpflichtet, daß ein Birnchenwechsel mit Bordwerkzeug und anhand der Betriebsanleitung durchführbar ist.

odpowiednia regulacja UE jest ale nikt jej nie przestrzega wiec trzeba jakiegos uparciucha i precedensu :-)

Data: 2018-02-26 23:18:10
Autor: Robert Tomasik
W dniu 25-02-18 o 19:59, z pisze:

[...]

JA z Citroenem C5by³em bliski wojny na niezgodno¶æ z umow± pojazdu i
jego zwrotu. Ostatecznie mam o¶wiadczenie, ¿e za darmo serwis mi to
wymienia w ramach ugody. Postanowi³em sobie, ¿e kolejny samochód zacznê
testowaæ od wymiany ¿arówki, bo to jest upierdliwe.

Data: 2018-02-27 13:52:25
Autor: t-1
[...]

Które to C5?
My¶lê o kupnie ostatniej wersji.
Mo¿e nie warto?

W Focusie I trzeba by³o korzystaæ z kana³u.
W II poprawili.

Data: 2018-03-01 13:22:18
Autor: ñ
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Do lewej przedniej ¿arówki mijania wystarczy³o wyj±æ akumulator ;-)

-- -- -
W Focusie I trzeba by³o korzystaæ z kana³u.

Data: 2018-02-26 11:37:47
Autor: t-1
W dniu 2018-02-23 o 17:40, Janusz pisze:
[...]

Jak mo¿na zaobserwowaæ rosn±ca liczba samochodów na drodze z przepalon± ¿arówk± sprawia wra¿enie, ¿e kierowcy maja w du¿ym powa¿aniu sprawdzanie ich stanu przed ruszeniem w drogê.
Sprawno¶æ o¶wietlenia w warunkach miejskich ³atwo jest sprawdziæ w czasie zatrzymania siê za jakim¶ samochodem.
Po prostu widaæ odbicie ¶wiate³ w zderzaku poprzednika.
Na drodze nieo¶wietlonej latarniami widaæ to jeszcze ³atwiej.

Za jazdê z zu¿yt± opon±, uszkodzone hamulce, awariê silnika czy zbit± szybê, stwierdzone na drodze, zabieraj± dowód rejestracyjny.

Data: 2018-02-26 14:50:14
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-26 o 11:37, t-1 pisze:

[...]

Kto i gdzie tak zaobserwowa³?
Z tego co ja widzê auto bez jednego ¶wiat³a to rzadko¶æ na drogach.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-27 13:48:52
Autor: t-1
W dniu 2018-02-26 o 14:50, RadoslawF pisze:

Kto i gdzie tak zaobserwowa³?
Z tego co ja widzê auto bez jednego ¶wiat³a to rzadko¶æ na drogach.

Pozdrawiam

A teraz zdefiniujmy co znaczy rzadko¶æ?
Mam wra¿enie, ¿e ostatnio to raczej co 10 ni¿ co 100.
Przynajmniej w Warszawie.

Data: 2018-02-27 17:06:12
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-02-27 o 13:48, t-1 pisze:

[...]

Dawno w stolicy nie by³em ale nie by³o tak du¿o aut bez jednego ¶wiat³a.
U mnie bez jednej pozycji z przodu to raczej jeden na kilka tysiêcy.
Bez jednego z ty³u(stop, pozycja, kierunek) jeden na tysi±c.

Pozdrawiam

Data: 2018-02-27 17:19:22
Autor: Shrek
W dniu 27.02.2018 o 13:48, t-1 pisze:

A teraz zdefiniujmy co znaczy rzadko¶æ?
Mam wra¿enie, ¿e ostatnio to raczej co 10 ni¿ co 100.
Przynajmniej w Warszawie.

Co¶ dramatyzujesz. Raz na tydzieñ takiego widzê, a to oznacza, ¿e jeden na kilka(na¶cie) tysiêcy.

Shrek

Data: 2018-02-26 20:22:44
Autor: neelix
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat

U¿ytkownik "Janusz" <januszkocica42@op.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:5a9051bd$0$581$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Niesprawne jedno ¶wiat³o=niesprawne auto. Na egzaminie na PJ takie auto nie wyjedzie na drogê. Dlaczego inne mia³oby jechaæ niesprawne? Przepalona np. lewa ¿arówka od mijania powoduje, ¿e auto jest widziane jako np. motocykl. Jak zobaczysz, ¿e nie motocykl to bêdzie za pó¼no. Nie opowiadaj czy wp³ywa³o na bezpieczeñstwo czy nie bo jeste¶ stron± w sporze. Jestem przeciw karaniu za tak± awariê, bo to absurd. Gdyby nie jazda na ¶wiat³ach ca³y rok to awarii by³oby du¿o mniej. Z drugiej strony niesprawne auto=holowanie. Bêdzie taniej? Wysiadasz i naprawiasz. Policjant odst±pi od kary, a tak co ma napisaæ. ¯e pu¶ci³ niesprawne auto?

neelix

Data: 2018-02-26 20:46:47
Autor: Shrek
W dniu 26.02.2018 o 20:22, neelix pisze:

Przepalona np. lewa ¿arówka od mijania powoduje, ¿e auto jest widziane jako np. motocykl. Jak zobaczysz, ¿e nie motocykl to bêdzie za pó¼no.

Z ciekawo¶ci - na co bêdzie za pó¼no? Jak motocykl to wolno wyprzedzaæ na trzeciego i "po¿yczaæ" sobie po³owê jego pasa po nocy?

Shrek

Data: 2018-02-26 21:07:47
Autor: neelix
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat

U¿ytkownik "Shrek" <1@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:p71o75$9lg$2node1.news.atman.pl...
[...]

W ¶wietle realiów jak siê potem okazuje ryzykowne, ale jak motocykl piêknie pomyka przy prawej krawêdzi jezdni to np. motoroweru nie wyprzedzi? Podczas mijania pojazdy powinny byæ jak najbli¿ej prawej krawêdzi, ale wielu to nie zatrzyma przed manewrem.

neelix

Data: 2018-02-27 07:10:40
Autor: Shrek
W dniu 26.02.2018 o 21:07, neelix pisze:

[...]

Napisz to jeszcze raz ja¶niej, bo albo nie zrozumia³em, albo to bez zwi±zku z tematem.

Shrek

Data: 2018-02-27 19:03:21
Autor: ñ
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat
Ciekawie wyprzedzasz samochody widz±c ich przednie ¶wiat³a mijania ;-))

-- -- -

Jak motocykl to wolno wyprzedzaæ na trzeciego i "po¿yczaæ" sobie po³owê jego pasa po nocy?

Data: 2018-02-27 19:54:15
Autor: neelix
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat

U¿ytkownik "ñ" <ñ@ñ.ñ> napisa³ w wiadomo¶ci news:p746ha$97j$1node1.news.atman.pl...
Ciekawie wyprzedzasz samochody widz±c ich przednie ¶wiat³a mijania ;-))
-- -- -- -- -- --
Macie problemy z czytaniem? :-)

neelix

Data: 2018-02-27 20:25:03
Autor: Shrek
W dniu 27.02.2018 o 19:54, neelix pisze:

[...]

Na razie wygl±da na to, ¿e tylko ty zrozumia³e¶, co napisa³e¶;P

Shrek

Data: 2018-02-28 19:48:32
Autor: neelix
niesprawne jedno ¶wiat³o mandat

U¿ytkownik "Shrek" <1@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:p74baf$cs0$1node1.news.atman.pl...
[...]

Widocznie to efekt roztargnienia. ;-)

neelix

Data: 2018-02-26 20:30:17
Autor: neelix
[...]

Jest jedno wyj¶cie w przypadku próby ukarania mandatem. Trzeba powo³aæ siê na roztargnienie, wielk± krzywdê rodziny i p³acz±ce dzieci. Trzeba te¿ samemu zap³akaæ. Wiemy, ¿e to dzia³a. Czy uchroni ka¿dego? W±tpiê.

neelix

niesprawne jedno ¶wiat³o mandat