Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   niezgodność z umową - pytania

niezgodność z umową - pytania

Data: 2012-06-01 15:03:57
Autor: Cpl
niezgodność z umową - pytania
Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem powinna pasować do mojego komputera.
Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy. Dołączyłem oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni). Zgodnie z prawem (w każdym razie tak słyszałem) sprzedawca powinien ponieść wszystkie koszty przesyłek - do mnie i zwrotnej. Były one niemałe. Firma zwróciła mi jedynie za przedmiot traktujac sprawę
jako zwrot w ciągu 10 dni. Jestem ignorowany przez nich. Chcę wystąpić z powództwa cywilnego z roszczeniem o zwrot kasy za te przesyłki. Niestety sprzedawca ma do mnie 450 km, nie uśmiecha mi się do sądu jechać. Pytania:

1) Czy można bez mojego w rozprawie udziału złożyć pozew?
2) Czy muszę spełniać jakieś wymagania by zrobić to przez e-sąd?
3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek w wypadku niezgodności z umową i niemożnoścy wymiany na sprzętu na zgodny z umową?

Dziękuję za pomoc!

Data: 2012-06-01 22:31:28
Autor: Gotfryd Smolik news
niezgodność z umową - pytania
On Fri, 1 Jun 2012, Cpl wrote:

Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem
powinna pasować do mojego komputera.

  Z opisem TEJ CZESCI?
  Pułapka leży w tym miejscu, że do uprawnień konsumenta "zalicza się"
wszelkie oswiadczenia producenta, dostawców i sprzedawcy (z dokładnoscia
do "powinien był wiedzieć"), w tym reklamę, ale *ich* i tylko ich.

  A widziałem już kwiatki takie, że np. jest drukarka do której pasuje
"typowa" pamięć komputerowa. Pic w tym, że nie każda - z jednej strony
do połowy wysokosci złacza nie może być nic.
  Sprawa o "niepasowanie", skierowana do sprzedawcy pamięci, będzie więc
z góry przegrana (zakładajac że nie wskazał, że do tej konkretnej
drukarki owa pamięć pasuje).
  Nie piszesz o powodach "niepasowania".
  A to IMO jest krytyczne.

  Jeszcze raz: Z CZEGO wywiodłes założenie że bedzie pasować, oraz
CO nie pasuje: mechanicznie, elektrycznie, logicznie (8GB do
slotu który łapie max 2 GB) czy co?

Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy.

  Tu powiem tak.
  Z jednej strony, akceptuję poglad, że "chłopska logika" wysłania
takim samym rodzajem transportu który oferował sprzedawca, wydaje
się być uzasadniona.
  Z haczykiem na "oferował".

  Popatrz na to tak: sprzedawca proponuje transport drobiazgu
dajac 5 zł za list polecony lub 25 zł za kuriera.
  Ty aplikujesz kuriera, Twój wybór.
  Zakładajac zwrot kosztów, sprzedawca "wisi" 25 zł, jego wina
(że oferował kurierem :>).
  Ale skoro uważamy, że zwrot jest "sprawa sprzedawcy", to chyba
nie od rzeczy byłoby mieć jego oswiadczenie w jaki sposób
mu to wysłać i jak się uprzez na "5 zł poleconym", to w tym
jakas logika jest.
  Zreszta widywałem już zastrzeżenia, że wysyłanie przesyłek przed
uprzednim powiadomieniem spotka się z nieodebraniem.


  Ale to taka uwaga na boku, bo od lat nie widzę jasnego
rozstrzygnięcia tego problemu.
  Wersja "sprzedaj mi cos a ja Cię załatwię odsyłajac taksówka"
jakos mi się nie widzi.

Dołączyłem
oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie
mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni).

  Jasne.
  Mi idzie o pytanie, czy "oni" się wypowiedzieli w sprawie zwrotu
z tytułu niezgodnosci.
  Ew. czy ichni regulamin (np. sklepu) cos wspomina na ten temat
(patrz uwaga wyżej - ze widywałem już takie zastrzeżenia co do
wymogu wczesniejszego uzgodnienia i IMVHO wcale nie jest oczywiste,
że dałoby się podważyć taki wymóg)

  No i cos jeszcze: jak uzasadniłes, bardzo konkretnie, fakt
"niedziałania" zupełnie sprawnej (tego jak rozumiem nie podważasz)
czesci?

  Jak sprzedawcy napisałes tyle samo co nam, czyli "nie pasuje", bez
podania szczegółów, to postaw się w jego roli.
  Zwyczajnie nie uznał Twojej tezy za "dowód"!

3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek
w wypadku niezgodności z umową

  Pokaz umowę.
  Nie żartuję
(jesli to sklep, ma jakis regulamin, do tego KONIECZNIE wskaż, na
podstawie jakiego *publikowanego* opisu uznałes, że znany Ci *przed*
zakupem opis pozwala wyciagnac oczywisty wniosek że "będzie pasowało")
  Bo to nie jest tak, że możesz "niezgodnosc" dedukowac ze swoich
domniemań, w rachubę wchodza "oswiadczenia" (producenta, sprzedawcy)
tudzież "zwykły użytek".
  Pic w tym, że to np. Twoja płyta główna w komputerze może być
"nietypowa", a nie to co kupiłes.

  Jak dla mnie, podejrzewam że sprzedawca uznał że nie obronisz tezy
o "niezgodnosci z umowa".
  A nuż ma rację.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-02 13:14:27
Autor: Cpl
niezgodność z umową - pytania

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206012213280.3724quad...

(...)

Dzięki za wyczerpujacą odpowiedź. Przedmiotem który zakupiłem (allegro) była ramka mocujaca dysk do laptopa. Laptopa nabyłem bez takowej (więc nie mam obowiązku wiedzieć, jak wygląda oryginał). W tytule aukcji wyraźnie zaznaczyli, że ramka pasuje do mojego modelu, tym czasem jest inaczej.

http://tinypic.com/r/ibxpwp/6

http://tinypic.com/r/vh6gpd/6

Kilka milimetrów wystaje poza obudowę, nie daje się założyć plastikowej maskownicy. Widać to czarno na białym.

Ich odpowiedź na mój mail:

"Witam!

Przedmiot wysłany do Pana nie jest niezgodny z umową, ponieważ jest on od laptopa Asus X51 tak jak podano to w opisie aukcji, dodatkowo do każdej aukcji jest dołączane zdjęcie sprzedawanego przedmiotu, a w razie jakichkolwiek pytań nr telefonu. Jeżeli miał Pan jakiekolwiek wątpliwości przed zakupem można było do nas zadzwonić, bądz też napisać e-maila.
Oczywiście zwroty przedmiotu z którego jest Pan niezadowolony a jest w 100% sprawny przyjmujemy.
Zgodnie z regulamin znajdującym sie na stronie "o mnie" pkt 6. Podczas zwrotu przedmiotu 100% sprawnego wszystkie koszty przesyłek pokrywa kupujący. "

Oczywiście odesłałem ramkę zgodnie z ich regulminem paczką poczt. ekonomiczną za potwierdzeniem odbioru wraz z rezygnacją z powodu niezgodności z umową (bo przez telefon stwiedzili że innej ramki niż ta nie mają) i z ządaniem zwrotu wszystkich poniesionych kosztów. Liczę po cichu na to, że jeśli mi poleconym nie odpowiedzą na pismo w ciągu 14 dni to tak jakby uznali moje roszczenia.

W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"

http://www.rp.pl/artykul/7,618304_E-sklepy-musza-oddac-- koszty-przesylki-.html

Data: 2012-06-03 20:50:09
Autor: Piotr
niezgodność z umową - pytania

Użytkownik "Cpl" <no@spam.com> napisał w wiadomości news:jqcsn3$nnp$1mx1.internetia.pl...

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206012213280.3724quad...

(...)

Dzięki za wyczerpujacą odpowiedź. Przedmiotem który zakupiłem (allegro) była ramka mocujaca dysk do laptopa. Laptopa nabyłem bez takowej (więc nie mam obowiązku wiedzieć, jak wygląda oryginał). W tytule aukcji wyraźnie zaznaczyli, że ramka pasuje do mojego modelu, tym czasem jest inaczej.

http://tinypic.com/r/ibxpwp/6

http://tinypic.com/r/vh6gpd/6

Kilka milimetrów wystaje poza obudowę, nie daje się założyć plastikowej maskownicy. Widać to czarno na białym.

Ich odpowiedź na mój mail:

"Witam!

Przedmiot wysłany do Pana nie jest niezgodny z umową, ponieważ jest on od laptopa Asus X51 tak jak podano to w opisie aukcji, dodatkowo do każdej aukcji jest dołączane zdjęcie sprzedawanego przedmiotu, a w razie jakichkolwiek pytań nr telefonu. Jeżeli miał Pan jakiekolwiek wątpliwości przed zakupem można było do nas zadzwonić, bądz też napisać e-maila.
Oczywiście zwroty przedmiotu z którego jest Pan niezadowolony a jest w 100% sprawny przyjmujemy.
Zgodnie z regulamin znajdującym sie na stronie "o mnie" pkt 6. Podczas zwrotu przedmiotu 100% sprawnego wszystkie koszty przesyłek pokrywa kupujący. "

Oczywiście odesłałem ramkę zgodnie z ich regulminem paczką poczt. ekonomiczną za potwierdzeniem odbioru wraz z rezygnacją z powodu niezgodności z umową (bo przez telefon stwiedzili że innej ramki niż ta nie mają) i z ządaniem zwrotu wszystkich poniesionych kosztów. Liczę po cichu na to, że jeśli mi poleconym nie odpowiedzą na pismo w ciągu 14 dni to tak jakby uznali moje roszczenia.

W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"

http://www.rp.pl/artykul/7,618304_E-sklepy-musza-oddac-- koszty-przesylki-.html



Zgłoś sie do rzecnika konsymentów, to ci poradzi, gratis.
Pozdrawiam,

Data: 2012-06-02 18:21:02
Autor: _ąćęłńóśźż.
niezgodność z umową - pytania
Najczęstszy wariant:
Sprzedawca kasuje 25 zł za kuriera, a wysyła za 5 zł poleconym.


-- -- -
Popatrz na to tak: sprzedawca proponuje transport drobiazgu dajac 5 zł za
list polecony lub 25 zł za kuriera.

--


niezgodność z umową - pytania

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona