notebook 10' - spostrzeżenia

Data: 2010-12-22 20:26:32
Autor: Jawi
notebook 10' - spostrzeżenia
Witam grupowiczów,
Mam zamiar kupić jakiegoś notebooka, widziałem na N450, matryca 10,1 cala. Rozdzielczość 1024x600 (panoramiczna), 1GB ramu. No i nurtuje mnie pytanie, jak na takim czymś się pracuje. Internet, poczta, komunikatory etc, czasami jakiś dokument tekstowy ewentualnie sporadycznie excell, przeglądanie zdjęć. Jak radzi sobie ze współczesnymi stronami, fleszami itd? Martwię się o tą rozdzielczość matrycy. Jutro uruchomię w sklepie coś takiego i popatrzę, ale jakieś opinie by się przydały.

Data: 2010-12-22 20:58:08
Autor: JoteR
notebook 10' - spostrzeżenia
"Jawi" napisał:

nurtuje mnie pytanie, jak na takim czymś się pracuje.

Pracuje? To się nie nadaje do pracy, co najwyżej do użycia z braku stacjonarnego pod ręką.

Internet,

Generalnie, jeśli chodzi o strony www - nie nadaje się.

poczta,

Od biedy się nada, grupy dyskusyje już średnio, zwłaszcza przy trollowaniu w dłuższym wątku.

komunikatory

Dziecko twierdzi, że wporzo.

czasami jakiś dokument tekstowy ewentualnie sporadycznie excell

Do przeglądania i szybkiego policzenia czegoś - jeszcze ujdzie, do latania po komórkach w większym arkuszu - nie nadaje się.

przeglądanie zdjęć.

Jak każdy laptop. Z filmami też sobie poradzi

Jak radzi sobie ze współczesnymi stronami, fleszami itd?

Chodzi o szybkość? Daje radę.

Martwię się o tą rozdzielczość matrycy.

I słusznie, bo te 600 w pionie (minus pasek zadań, menu i paski narzędzi programów) to dużo za mało, no ale coś za coś - ostatecznie to tylko 10 cali.
Wiem, zaraz odezwą się Sokole Oka, którzy bohatersko surfują na 3-calowych ekranikach swoich smartfoników i udają, że jest cool, ale ja sobie nie wyobrażam dłuższego rzeźbienia na netbooku. Owszem, podłączyć się do przyrządów, ściągnąć dane, z grubsza je obejrzeć, coś szybko przeliczyć, napisać krótki donos, ściągnąć coś z Internetu, nudząc się w hotelu napyskować w Usenecie czy obejrzeć pornosa - do tego się nadaje jak najbardziej, ale w zasadzie do niczego więcej.
Generalnie zależy to też od kondycji użytkownika, ja po kilkunastu minutach śliptania mam dosyć, ale moje starsze dziecko łazi z tym netbookiem nawet do kibla i twierdzi, że jest w sam raz.
Aha - i jeszcze wkurza mnie wywrotność tego ustrojstwa, nie wiem czy to taka uroda mojego MSI Wind, czy ogólna przypadłość netbooków.

JoteR

Data: 2010-12-22 22:52:00
Autor: BETON
notebook 10' - spostrzeżenia

w netbookach wydajnosc to jedno a wielkosc ekranu to inna bajka
jak dla mnie to taki ekran nadaj sie zeby "cos sprawdzic". Nie nadaje sie do normalnego uzywania.
Dlatego netbooki uzywam w terenie, na dachu strychu i piwnicy. Laptopy w łóżku i kuchni a stacjonrny do pracy- w pokoju.
Netbooki mozna uzywać do lansu, albo pilnych spraw.

Data: 2010-12-22 22:58:32
Autor: Jawi
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu 2010-12-22 22:52, BETON pisze:
W dniu 2010-12-22 20:58, JoteR pisze:

Właśnie balem się tego co napisaliście:)
Wydajność by mi wystarczyła mniej/więcej. Ale ta rozdzielczość ekranu...
Lepszy byłby jakiś 12-13 cali, ale cena to już zupełnie inna.

Data: 2010-12-23 09:45:31
Autor: PiteR
notebook 10' - spostrzeenia
BETON pisze tak:

Netbooki mozna uzywa do lansu

hehe no tak, wszystko w tym wtku zostao powiedziane.

Czy auj zakupu? Nie, bo by tani 840z ale na szczcie ma wyjcie na monitor i zajmuje mniej mniejsca na biurku ni laptop i mona go budzi bez podnoszenia ekranu bo ma guzik na zewnatrz a nie przy zawiasie.

--
Piotr

Data: 2010-12-23 09:57:39
Autor: OMSON
notebook 10' - spostrzeżenia

I słusznie, bo te 600 w pionie (minus pasek zadań, menu i paski narzędzi programów) to dużo za mało, no ale coś za coś - ostatecznie to tylko 10 cali.
To prawda. Ja na początku, ustawiałem pasek zadań po prawej ale zrezygnowałem z tego pomysłu i włączyłem autoukrywanie (chyba optymalne rozwiązanie). W Firefoxie odfajkowałem ze 2-3 paski narzędzi, które ograniczały pole widzenia w pionie. Da sie uzywać do WWW ale ideał to to nie jest. Na pocieszenie - zintegrowana grafika Intela 3150 potrafi pociagnac prawie pełne HD po podłączeniu do większego monitora.
Da się grac w sieciówki (Halls of Valhalla śmiga w 1024x600/16bit).
Mam zainstalowany soft do muzykowania (reaper+samplitude ze sterownikami ASIO4ALL) i można na tym grać przy pomocy klawiatury wirtualnej niczym na organkach "mały Kazio" ;) Zastosowań jest znacznie więcej. Kolega spokojnie obrabia zdjęcie w Photoshopie (tylko, że rozbudował RAM do 2GB).

Aha - i jeszcze wkurza mnie wywrotność tego ustrojstwa, nie wiem czy to taka uroda mojego MSI Wind, czy ogólna przypadłość netbooków.

Ja mam Dell Inspiron mini 1018 - nie zaobserwowałem żadnej wywrotności. W netbookach kolegów tj Samsung N150 też nic takiego nie występuje... Może to zależy od tego co się wyrabia? ;)

Pzdr, OMSON

Data: 2010-12-24 19:44:16
Autor: ALEX
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu Śr 22 12 2010 20:58, JoteR pisze:

Pracuje? To się nie nadaje do pracy, co najwyżej do użycia z braku
stacjonarnego pod ręką.

Rozumiem że tablety równie kiepskie?

--
ALEX CloneTrooper
Morgwyn of Ravenscar: Meine Ehre heisst Treue.

Data: 2010-12-22 23:05:45
Autor: Marek Dyjor
notebook 10' - spostrzeżenia
Jawi wrote:
[...]

Po pierwsze te 600 lini w poziomie to jest totalna skucha w netbookach.

Data: 2010-12-23 00:13:03
Autor: Doxent
notebook 10' - spostrzeżenia

Użytkownik "Jawi" <tajny@poufny.pl> napisał w wiadomości news:4d1250e9$0$2457$65785112news.neostrada.pl...
Witam grupowiczów,
Mam zamiar kupić jakiegoś notebooka, widziałem na N450, matryca 10,1 cala. Rozdzielczość 1024x600 (panoramiczna), 1GB ramu. No i nurtuje mnie

rozdzielczość porażka. Instalacja niektórych programów jest niezwykle utrudniona bo przyciski dalej znajdują się poniżej pulpitu. Szukałbym czegoś co ma przynajmniej 768 linii.

Data: 2010-12-23 00:28:12
Autor: Kamikazee
notebook 10' - spostrzeenia
W dniu 2010-12-23 00:13, Doxent pisze:
rozdzielczo poraka. Instalacja niektrych programw jest niezwykle
utrudniona bo przyciski dalej znajduj si poniej pulpitu. Szukabym czego
co ma przynajmniej 768 linii.

Mona programowo wymusi 1024x768 px ale oczy szybko wysiadaj.

Data: 2010-12-23 07:58:24
Autor: Strachu S.
notebook 10' - spostrzeenia
Mona programowo wymusi 1024x768 px ale oczy szybko wysiadaj.

Ale jak to zrobic, by nie przewijac ekranu?
A EEE PC po wymuszeniu 768 linii nie widac calego obrazu/pulpitu na ekranie, dopiero zjazd kursorem "popycha" ekran i obraz na nim.

Strachu S.

Data: 2010-12-23 10:04:21
Autor: Tomek Głowacki
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu 2010-12-23 00:13, Doxent pisze:

rozdzielczość porażka. Instalacja niektórych programów jest niezwykle
utrudniona bo przyciski dalej znajdują się poniżej pulpitu. Szukałbym
czegoś co ma przynajmniej 768 linii.

Dokładnie. Jest to chyba jedna z największych wad netbooków. O ile w Windowsach to jeszcze jakoś ujdzie, bo programy/instalatory otwierają się dopasowując okna dobrze, o tyle pod linuxem bywa ciężko. Część rzeczy działa, część wcale - przyciski poza obszarem "widzialnym".
Właściwie konieczne jest chowanie automatyczne belek górnych i dolnych, bez tego można zapomnieć o wygodnej pracy (przynajmniej pod GNOME)

Pozdr,
Tomek

Data: 2010-12-23 02:33:11
Autor: ptoki
notebook 10' - spostrzeenia
On 23 Gru, 10:04, Tomek Gowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
wrote:
W dniu 2010-12-23 00:13, Doxent pisze:

> rozdzielczo poraka. Instalacja niektrych programw jest niezwykle
> utrudniona bo przyciski dalej znajduj si poniej pulpitu. Szukabym
> czego co ma przynajmniej 768 linii.

Dokadnie. Jest to chyba jedna z najwikszych wad netbookw. O ile w
Windowsach to jeszcze jako ujdzie, bo programy/instalatory otwieraj
si dopasowujc okna dobrze, o tyle pod linuxem bywa ciko. Cz
rzeczy dziaa, cz wcale - przyciski poza obszarem "widzialnym"..
Waciwie konieczne jest chowanie automatyczne belek grnych i dolnych,
bez tego mona zapomnie o wygodnej pracy (przynajmniej pod GNOME)

Use Alt tom, use Alt i nie bladz wiecej.
Wlasnie linux jest lepszy od windowsa bo _zawsze_sie da okienko
poprzenosic* a w windzie juz nie jest tak wygodnie.

* niektore WM-y maja standardowo wylaczone przesuwanie okienek z Alt-
em ale raczej niewiele.

Po prostu naciskasz alt, klikasz mysza (prawie w dowolne miejsce w
okienku) i przesuwasz.

Data: 2010-12-27 12:11:13
Autor: Tomek Gowacki
notebook 10' - spostrzeenia
W dniu 2010-12-23 11:33, ptoki pisze:

[...]

Hmm, ciekawostka. Jako, e nie mam adnego pingwina pod rk, to dziaa to na zasadzie wycigania okienek poza obszar widzialny? W sensie - api z altem to okno i je wysuwam ponad grn belk/granic ekranu dla przykadu? i powiedzmy, p bdzie poza widzialnym obszarem, a p na pulpicie i mgbym wtedy dosta si do niedostpnych przyciskw?

Bo mi si wydawao, e jest to po prostu zablokowane i nie da rady.. (w GNOME)...

Pozdr,
Tomek

Data: 2010-12-23 07:38:03
Autor: tanill
notebook 10' - spostrzeżenia
Użytkuję dość często Asusa Eee o takich parametrach. Biorę to maleństwo na wyjazdy, do szpitala itp. Filmy oglądanie zdjęć, spokojnie daje radę. GG, skype również. Do pisania codziennego elaboratów jest może niezbyt wygodny ale prócz tego nadaje się idealnie. Tani i bez porównania lepszy od wszelkich tzw. telefonów z netem. Polecam, jeśli do takich zastosowań będziesz zadowolony

Data: 2010-12-23 15:38:02
Autor: Jawi
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu 2010-12-23 07:38, tanill pisze:
[...]

Choć mnie zniechęca strasznie ta rozdzielczość, to stety - czy niestety - KUPIŁEM:) A to dlatego, że kazałem sobie w sklepie włączyć, poklikałem, włączyłem neta i zawoałem żonkę by poklikała. Sama jest zadowolona i jej jak najbardziej pasuje. Laptop 14' odpada dla niej przez wielkość i grzejność, odpada bo sam takiego używam (Dell 620)i ma porównanie. Były 13 cali i dla niej były "średnie", no i cena x2:(

Używany będzie jak pisałem do www, gg, poczta, oglądanie zdjęć jakiegoś filmu, ale raczej bardzo sporadycznie. Sprzęcik kupiony był by można go było wziąć do ręki, na kolana w fotelu i samochodzie etc. Sporadycznie do napisania czegoś. Do pracy są inne maszyny w domu i w pracy.

Wszystkie powyższe opinie mi pomogły bo na dużo rzeczy zwróciłem uwagę sugerując inny wybór mojej wybrance, ta jednak jest zadowolona. Teraz córcia testuje i mówi że ok:)

pozdrawiam i życzę przy okazji Zdrowych i Wesołych Świąt

p.s. kupiłem Toshibe mini NB250, była jakaś emachines o 150pln tańszy, ciort wie co to więc dałem spokój. Były HP, ale mam tej firmy w domu sprzęt i raczej już unikam HP. W tosibie (starszej) mojego ojca schodził lakier z touchpada po 2 miesiącach, jednak zaryzykowałem:)

Data: 2010-12-23 19:08:03
Autor: m4rkiz
notebook 10' - spostrzeżenia
Użytkownik "Jawi" <tajny@poufny.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4d135ec8$0$2499$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

grzebalem ostatnio w laptopach emachines i jezeli o jakosc chodzi to taki dawny acer,
kompletnie nieprzemyslane rozwiazania, brak niemal polowy srubek (laptop byl u mnie
w stanie w jakim wyszedl z fabryki) zrobione wszystko co sie da byle oszczedzic kazdego
centa nie wiem jakim cudem one dozywaja konca gwarancji

hp za paviliony ma u mnie gruba czarna kreche na wszystko poza monitorami i seria nc\nx,
jakos nie ufam ze potrafia zrobic porzadnego netbooka skoro znacznie wieksze laptopy
potrafili tak spaprac

Data: 2010-12-24 15:50:26
Autor: Pszemol
notebook 10' - spostrzeżenia
"Jawi" <tajny@poufny.pl> wrote in message news:4d135ec8$0$2499$65785112news.neostrada.pl...
W tosibie (starszej) mojego ojca schodził lakier z touchpada po 2 miesiącach, jednak zaryzykowałem:)

Już Ci mówiłem że Twój tato musi jakiegoś żrącego kremu
do rąk używać, albo się specyficznie poci bo jest jedynym
użytkownikiem laptopa Toshiby który miał taki problem.

Data: 2010-12-25 22:08:47
Autor: Jawi
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu 2010-12-24 22:50, Pszemol pisze:
[...]

tia, kremu na który tylko sprzęt toshiby nie jest odporny, jak kojarzę dobrze to laptop ma ze 4 lata może i jest to satelite serii L chyba, touchpad srebrny, ekran jeszcze 4:3, a i jeszcze jedno, klawiaturę wymieniałem mu po roku... Taka seria chyba się musiała trafić felerna
Swojego della używam 3 rok często bez mychy zew. i nic nie schodzi.

Data: 2010-12-26 16:09:14
Autor: geyb
notebook 10' - spostrzeżenia
W dniu 22.12.2010 20:26, Jawi pisze:
[...]

Jeśli ma to być do pracy sporadycznej, jako uzupełnienie normalnego narzędzia pracy (laptop, komputer stacjonarny) to jest OK.
Jest mniejszy i lżejszy od laptopa przy dłuższej pracy na baterii, co jest dużym plusem, gdy potrzebujesz jakiegoś sprzętu, aby w terenie skonfigurować / zdiagnozować jakieś urządzenia. Niektóre modele (np. MSI U123) mają wbudowany moduł GSM/3,5G i to jest super, bo nic nie wystaje z obudowy, a masz dostęp do internetu i sieci firmowej niemal wszędzie. Inny plus - zwykłe wyjście VGA pozwala na zabieranie takiego malca na prezentacje wyświetlane na rzutniku. Po godzinach przydaje się na wyjazdach do zrzucania fotek z aparatu, pogadania przez skype'a i sprawdzenia sobie w sieci przydatnych informacji o okolicy i pogodzie :)

Odradzam jako sprzęt, który miałby zastąpić laptopa. Mały ekran męczy wzrok, mała rozdzielczość pionowa sprawia, że przeglądanie stron www nawet przy wybranej opcji "pełny ekran" jest mało komfortowe. Mniejsza klawiatura wbrew temu, co wypisują marketingowcy jest nieergonomiczna.

1GB RAM-u to dużo pamięci, jeśli kupujesz sprzęt z Windows XP i nie będziesz używać innych pamięciożernych programów. Spokojnie wystarcza również do uruchomienia którejś z dystrybucji Linuksa dla netbooków np. Ubuntu Netbook. Zresztą, zobacz sam stronę www tego oprogramowania:
http://www.ubuntu.com/netbook/features
Twórcy zrobili wiele, żeby łatwo było używać systemu na mniejszym ekranie, bardzo wygodne jest menu z boku z najpotrzebniejszymi aplikacjami. Niemniej nawet najbardziej wymyślne poukładanie ikon nie zwiększy tej nieszczęsnej rozdzielczości pionowej 600 pikseli, cudów nie ma. Pamięć zawsze można rozszerzyć, ale uwaga - możesz spotkać się z naklejką/plombą gwarancyjną, więc lepiej pomyśleć o tym od razu przy zakupie, żeby sprzedawca od razu podmienił moduł RAM na większy.

Przed zakupem zapoznaj się z kilkoma modelami wystawionymi w różnych marketach typu Saturn / EuroRTV, bo są subtelne różnice. Np. wspomniany MS U123 wymaga włączenia wbudowanej kamerki kombinacją klawiszy Fn+FXX, ponadto nie ma możliwości jednoczesnej pracy GSM i WiFi (też przełączane kombinacją klawiszy), co jest beznadziejne, bo nie można wykorzystać tego netbooka jako routera GSM/WiFi. Sprawdź też ekran, jakość matrycy jest gorsza niż w normalnym notebooku (trupi kolor podświetlenia LED), jeśli zamierzasz częściej używać do pracy w środowisku graficznym.

Podsumowując - netbook jak najbardziej tak, ale jako uzupełnienie pełnowymiarowego sprzętu. Nawet bardzo drogi netbook Sony Vaio jest za mały i zbyt delikatny do normalnej pracy.

Pozdrawiam, g.

Data: 2010-12-29 22:46:33
Autor: Radosaw Sok
notebook 10' - spostrzeenia
W dniu 22.12.2010 20:26, Jawi pisze:
Mam zamiar kupi jakiego notebooka, widziaem na N450, matryca 10,1 cala. Rozdzielczo 1024x600 (panoramiczna), 1GB ramu. No i nurtuje mnie pytanie, jak na takim czym si pracuje. Internet, poczta,
komunikatory etc, czasami jaki dokument tekstowy ewentualnie sporadycznie excell, przegldanie zdj. Jak radzi sobie ze wspczesnymi stronami, fleszami itd? Martwi si o t rozdzielczo matrycy.
Jutro uruchomi w sklepie co takiego i popatrz, ale jakie opinie by si przyday.

Te komputerki to podrczne notatniki. Do sprawdzenia pocz-
ty w pocigu, napisania krtkiego artykuu w kawiarni, pod-
gldnicia paru PDFw przed spotkaniem i spisania notatek z
tego spotkania w trakcie jego trwania. Dlatego powinny by
lekkie i niewielkie i dugo pracowa na zasilaniu bateryjnym
(z tego powodu dziwi mnie, e popularne s netbooki 10",
wace powyej 1200 g i pracujce czasem zaledwie 3-4 go-
dziny na w peni naadowanej baterii).

Czyli na tym si nie "pracuje", tylko uywa jako noszonego
non-stop w torbie uzupenienia komputerw stacjonarnych w
pracy i w domu, a czasem nawet uzupenienia normalnego kom-
putera przenonego klasy 12"-16".

A animacje Flash na takich malestwach najlepiej w ogle wy-
cza, bo jedna ju wystarczy, by zamuli cay komputer i
"zje" mnstwo energii zmagazynowanej w akumulatorze.

| Radosaw Sok  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika lska                   |

Data: 2010-12-30 09:22:34
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
notebook 10' - spostrzeenia
Dnia 2010-12-29, o godz. 22:46:33
Radosaw Sok <rsokol@magsoft.com.pl> napisa(a):

Czyli na tym si nie "pracuje", tylko uywa jako noszonego
non-stop w torbie uzupenienia komputerw stacjonarnych w
pracy i w domu, a czasem nawet uzupenienia normalnego kom-
putera przenonego klasy 12"-16".

Ja mam jeszcze jedno zastosowanie w ktrym sprawdza si doskonale acz
nietypowo. Uywam netbooka jako podrcznego serwera do pewnych
aplikacji w sytuacji gdy co trzeba przetestowa/pokaza bdc z dala od
firmy. Oczywicie nie jest to rozwizanie super wydajne ale np. do
przetestowania dziaania bp. jakich systemw sprzeday czy pokazania
jakiego rozwizania internetowego sprawdza si cakiem fajnie. A i tak
zwykle obok netbooka w baganiku ley laptok z 17 matryc. Wygodniej
si robi jakie poprawki na duej klawiaturze i duym ekranie. Nawet
jeli 90% pracy to VNC do stacjonarki w firmie. ;-)

Zdrwko

Data: 2010-12-30 16:07:20
Autor: MAG
notebook 10' - spostrzeenia
par lat temu taki config by stardardem pod win xp prawie do wszsytkiego he he

Uytkownik "MaciekBabciaDobosz"  napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:20101230092234.0b9751e9@babcia-workstation...