Data: 2011-01-04 14:15:00 | |
Autor: Bucz | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z opisem - "obrocona panewka"
co to technicznie oznacza? jak dochodzi do czegos takiego? jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie? czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz umiejetnosci) -- Bucz "Walk softly and carry a big gun" |
|
Data: 2011-01-04 15:57:08 | |
Autor: BartekK | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
W dniu 2011-01-04 14:15, Bucz pisze:
czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone zOpis to jedno, a realia to drugie... typu sprzedawane komórki "całkiem dobra tylko się nie włącza, ale to pewnie bateria a ja nie mam ładowarki" ;) co to technicznie oznacza?Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę: http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie obrócił. W większości zastosowań w panewce są otworki (jeden, dwa, więcej) którymi pod ciśnieniem w przestrzeń między panewką a resztą jest tłoczony olej. Jeśli panewka się obróci - to otworki w niej nie będą pasować w otwory którymi pod nią doprowadzany jest olej, więc nie będzie smarowania... Jak panewki mają tak wielkie luzy, że luz przekracza wysokość tego ząbka, to potrafią się przesunąć. Przeważnie doprowadza do tego brak smarowania (lub smarowanie czymś co kiedyś było olejem), bo powoduje 1) szlifowanie panewki zamiast slizgania się (i powiększanie luzu) 2) ogromne przegrzewanie powierzchni panewek (na tamtej fotce widać przegraną powierzchnię) powodujące ich odkształcanie, które również może powodować wyskoczenie z dołka... 3) ogromny luz, to wypływanie oleju bokiem zamiast smarowania całej powierzchni.. Czyli zjawisko samo się powiększa. jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc i cylindry mogą być do wyrzucenia) czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzebaNa kanale obejrzeć to możesz, wystarczy ściągnąć miskę. Na 99% to się nie opłaca w ogóle inaczej niż wymiana całego silnika. Skoro obróciły mu się panewki, to albo był w stanie agonalnym i wyremontowany przez kowala (który źle to złożył), albo był w tak agonalnym stanie że się rozpadł, i wymiana samych panewek to jak świeże skarpetki dla nieświeżego trupa... -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2011-01-04 16:56:38 | |
Autor: news-gazeta | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę: A co z panewkami bezzamkowymi? Pozdrawiam - Darek. |
|
Data: 2011-01-05 14:04:39 | |
Autor: MarcinJM | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
W dniu 2011-01-04 16:56, news-gazeta pisze:
Panewki s± montowane "par±" w postaci dwóch pó³-okrêgów, ka¿dy z nich Maja kolek ustalajacy. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl |
|
Data: 2011-01-04 18:31:29 | |
Autor: Wojtek Borczyk | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
On Tue, 4 Jan 2011, BartekK wrote:
Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc i cylindry mogą być do wyrzucenia) Warto dodać, że obrócenie się panewki w korbowodzie oprócz wspomnianych wyżej uszkodzeń może też spowodować uszkodzenie samego korbowodu. Gniazda panewek w stopie korbowodu są obrabiane z dokładnością setnych części milimetra a trąca o to gniazdo skorupa panewki potrafi czasem zrobić taką "demolkę", że cały korbowód nadaje się tylko do wymiany. Pozdrawiam :) W. |
|
Data: 2011-01-04 16:13:46 | |
Autor: J.F. | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
U¿ytkownik "Bucz" <aaa@aaa.pl> napisa³ w
czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z opisem - "obrocona panewka" Tak jak to na zdjeciu Bartka widac - panewka to taki pierscien z dwoch polowek, ma wystep zeby sie w korpuscie czy korbowodzie nie obracala. Przy czym trzeba by wiedziec ile wczesniej i pozniej przejechalo auto - skoro do tego doszlo to luz byl spory, wielka szansa ze wal juz jest zuzyty, trzeba bedzie wal szlifowac, moze korpus i korbowody, nadwymiarowa panewke szukac itp. czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz umiejetnosci) Zalezy od auta - najwygodniej wyjac silnik i dalej sprawdzac, naprawiac, albo nowy silnik wstawiac.. Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od spodu, o ile masz wygodny kanal. W sumie - kot w worku. Licz sie z zakupem drugiego silnika. J. |
|
Data: 2011-01-04 16:17:09 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ifvdfc$os5$1news.onet.pl... Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od spodu, o ile masz wygodny kanal. bardzo marne szanse, zeby wystarczy³o wynmieniæ panweki. ps. no chyba, ze auto ma przejechaæ kilka/kilkadziesi±t/kilkaset kilometrów. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2011-01-04 20:58:03 | |
Autor: ..:maniek:.. | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub wymiana korbowodu).
co do oplacalnosci to do wiekszosci aut kpl.panewek korbowych jak i glownych dobrej firmy to ok 500zl (sa dostepne w roznych nadwymiarach), koszt szlifu walu to roznie - ja robilem jakies 1,5roku temu w 4 cylindrowce i placilem cos kolo 220zl...wiec czy to taka tragedia? niech kazdy oceni sam -- _______________________________ pozdrawienia ..:Maniek:.. gg:841630 American dream 3,5V6 + 3,8V6=7300ccm w garazu :-) |
|
Data: 2011-01-04 21:36:23 | |
Autor: BartekK | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
W dniu 2011-01-04 20:58, ..:maniek:.. pisze:
obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu iAle koszt demontażu tych gratów (wyciągnięcie wału z silnika, choćby nawet udało się bez demontażu silnika, to trochę rozbierania i roboty), plus zestaw uszczelnień nowych (miski, wału, pokryw itd) to kolejne kilkaset zł będzie. A za te ~1000zł lub więcej to można trafić już silnik na chodzie, z rozbitka itp, wszystko zależy jaki to silnik i czy warto w stary inwestować (skoro panewki wypadają, to reszta też nie będzie zadbana) -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2011-01-05 09:08:27 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
U¿ytkownik "..:maniek:.." <marian20@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ifvu4d$nn3$1news.onet.pl... obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub wymiana korbowodu). trzeba wzi±æ pod uwage jeszcze kilka rzeczy Koszt robocizny oraz koszt sprawdzenia co jeszcze sie sta³o i dlaczego. Samo obrócenie panewki z czego¶ wynika, bo samo z siebie sie nie wziê³o. Jak d³ugo trwa³ okres przed awari± i co sie wtedy dzia³o w silniku. Jak ju¿ kto¶ wspomnia³ uszkodzona panewka to zwykle czubek góry lodowej. W wielu (wiêkszo¶ci?) przypadków trzeba wyci±gn±æ silnik. Trzeba sprawdziæ korby, czyli rozebraæ ca³y dó³. Czêsto dobrze jest zdj±æ te¿ g³owice. Sk³adanie takiego silnika na starych pier¶cieniach, to te¿ brak myslenia perspektywicznego (jasne, ze jak s± dobre, to po co - tylko skoro rozwali³o panewke, to sk±d masz pewno¶æ, ze smarowanie innych elementów bylo wystarczj±ce i czy pier¶cienie, prowadnice zaworowe itp s± ok? - Trzeba rozerbraæ, a jak rozbierzesz to koszty sie mno¿±, bo na starych gratach nie bêdziesz sk³adaæ) Skoro wymiana pier¶cieni to trzeba sprawdziæ tuleje, a szlif ka¿dej dziury to kolejne pieni±dze. Na koniec - remont (szlif) wa³u np. w Omedze V6 to ... koniec tego silnika. Najprawdopodobniej wa³ ten jest obrabiany cieplnie w taki sposob, ze jego szlif powoduje os³abienie materia³u na tyle, ze po z³o¿eniu silniki te pracuj± ... stosunkowo króko, a naprawa jest nieop³acalna. Pewniejsze w tym przypadku jest kupno u¿ywanego, sprawdzonego silnika i wymiana. Oczywi¶cie w wielu innych samochodach pewnie da sie zrobiæ taki remont, a kiedy¶ to bylo na porz±dku dziennym. Jednak czasy sie zmieniaj±, jako¶ silników równie¿, a ryzyko zwi±zane z nietrwa³o¶ci± silnika po remoncie jest na tyle du¿a, ze trzeba sie nad tym zastanowic dwa razy. Teraz z mojego podwórka. Mamy (znaczy sie mój ojciec) kilka dostawczaków. Jeden z nich s³u¿y jako pewnego rodzaju magazynek, któy jak sie zape³nia to samochód zawarto¶æ wywozi. Jest to Ducato 2,5D. Tam te¿ pad³a panewka. Jako, ze samochod nie robi przebiegów to ... zdjêli¶my miske, wymienili¶my 1 (s³ownie:jedn±) panewke i przykrêcili¶my miske. Bez szlifu i innych napraw. Ducato od tej pory dzia³a ju¿ ponad dwa lata - tyle, ze: Je¼dzi tak ze dwa razy w miesi±cu po parena¶cie kilometrów (raz zrobilem 150km na raz), je¼dzimy nim tylko my (ja i ojciec) z obrotami nie przekraczaj±cymi znacz±co wolne obroty. Sêk w tym, ze mozemy soboe pozwoliæ na to, zeby ten silnik pad³ w ka¿dej chwili. Generalnie jednak mo¿na... tylko po co. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2011-01-05 13:22:24 | |
Autor: Andrzej Ka¼mierczak | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
Na koniec - remont (szlif) wa³u np. w Omedze V6 to ... koniec tego silnika. Najprawdopodobniej wa³ ten jest obrabiany cieplnie w taki sposob, ze jego szlif powoduje os³abienie materia³u na tyle, ze po z³o¿eniu silniki te pracuj± ... stosunkowo króko, w Carnivalu te¿ , ale i na to jest metoda - azotowanie po szlifie wa³u (robi± to choæby w I³awie) potem polerowanie czopów , albo szlif i chrom techniczny i znów szlif - jak np w silnikach lotniczych ad meritum - zgoda z przedmówca w 100 % , obrócenie panewki to skutek , szukanie przyczyny i czasoch³onne i newdziêczne bez znajomo¶ci przesz³o¶ci IMHO nie warto , chyba ¿e to rzadki i drogi w zakupie silnik który po tym akcie ma s³u¿yæ lata szacujê robociznê wyj±æ- rozmontowaæ- zmontowaæ-w³o¿yæ na jaki¶ 1000 z³ min + materia³y i inne roboty naprawcze podzespo³ów chyba ze lubisz samemu pozdrawiam Andrzej |
|
Data: 2011-01-05 15:41:29 | |
Autor: J.F. | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
U¿ytkownik "..:maniek:.." <marian20@poczta.onet.pl> napisa³ w
obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub wymiana korbowodu). Tylko ze jak juz masz caly silnik rozmontowany, to warto pierscienie wymienic, potem sie przyjrzec cylindrom, oddac do szlifu, nadwymiarowe tloki kupic, wymienic, zawory dotrzec .. i silnik jak nowy, ale portfel tez - pusty jak ze sklepu :-) J. |
|
Data: 2011-01-05 15:51:21 | |
Autor: Piotr Klimek | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
Dnia (Wed, 5 Jan 2011 15:41:29 +0100) ktos podajacy sie za J.F.
wyklawiaturowal co nastepuje: Tylko ze jak juz masz caly silnik rozmontowany, to warto pierscienie wymienic, potem sie przyjrzec cylindrom, oddac do szlifu, nadwymiarowe tloki kupic, wymienic, zawory dotrzec .. i silnik jak nowy, ale portfel tez - pusty jak ze sklepu :-) Trzeba po prostu wiedziec kiedy powiedziec dosc w czasie wymiany bebechow silnika. Robilem w sumie trzy remonty silnikow motocyklowych w ostatnim czasie i wydaje mi sie, ze jednak lepszym rozwiazaniem jest kupno calego uzywanego silnika niz 'zabawy' w remonty. -- Pozdrawiam Piotr Klimek Citroen C5 2.0HDI `02 |
|