Data: 2011-01-04 15:57:08 | |
Autor: BartekK | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
W dniu 2011-01-04 14:15, Bucz pisze:
czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone zOpis to jedno, a realia to drugie... typu sprzedawane komórki "całkiem dobra tylko się nie włącza, ale to pewnie bateria a ja nie mam ładowarki" ;) co to technicznie oznacza?Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę: http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie obrócił. W większości zastosowań w panewce są otworki (jeden, dwa, więcej) którymi pod ciśnieniem w przestrzeń między panewką a resztą jest tłoczony olej. Jeśli panewka się obróci - to otworki w niej nie będą pasować w otwory którymi pod nią doprowadzany jest olej, więc nie będzie smarowania... Jak panewki mają tak wielkie luzy, że luz przekracza wysokość tego ząbka, to potrafią się przesunąć. Przeważnie doprowadza do tego brak smarowania (lub smarowanie czymś co kiedyś było olejem), bo powoduje 1) szlifowanie panewki zamiast slizgania się (i powiększanie luzu) 2) ogromne przegrzewanie powierzchni panewek (na tamtej fotce widać przegraną powierzchnię) powodujące ich odkształcanie, które również może powodować wyskoczenie z dołka... 3) ogromny luz, to wypływanie oleju bokiem zamiast smarowania całej powierzchni.. Czyli zjawisko samo się powiększa. jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc i cylindry mogą być do wyrzucenia) czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzebaNa kanale obejrzeć to możesz, wystarczy ściągnąć miskę. Na 99% to się nie opłaca w ogóle inaczej niż wymiana całego silnika. Skoro obróciły mu się panewki, to albo był w stanie agonalnym i wyremontowany przez kowala (który źle to złożył), albo był w tak agonalnym stanie że się rozpadł, i wymiana samych panewek to jak świeże skarpetki dla nieświeżego trupa... -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2011-01-04 16:56:38 | |
Autor: news-gazeta | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę: A co z panewkami bezzamkowymi? Pozdrawiam - Darek. |
|
Data: 2011-01-05 14:04:39 | |
Autor: MarcinJM | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
W dniu 2011-01-04 16:56, news-gazeta pisze:
Panewki s± montowane "par±" w postaci dwóch pó³-okrêgów, ka¿dy z nich Maja kolek ustalajacy. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl |
|
Data: 2011-01-04 18:31:29 | |
Autor: Wojtek Borczyk | |
obrocona panewka - jak to technicznie wyglada | |
On Tue, 4 Jan 2011, BartekK wrote:
Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc i cylindry mogą być do wyrzucenia) Warto dodać, że obrócenie się panewki w korbowodzie oprócz wspomnianych wyżej uszkodzeń może też spowodować uszkodzenie samego korbowodu. Gniazda panewek w stopie korbowodu są obrabiane z dokładnością setnych części milimetra a trąca o to gniazdo skorupa panewki potrafi czasem zrobić taką "demolkę", że cały korbowód nadaje się tylko do wymiany. Pozdrawiam :) W. |