Data: 2010-08-22 08:54:41 | |
Autor: Soulfixer | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
Witam
slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie obroty sa minimalnymi oraz granicznymi (optymalnymi) dla kazdego z biegow tzn przy jakich minimalnych obrotach powinno sie jechac na danym biegu oraz maksymalnych obrotach dla danego biegu... oczywiscie zeby wszystko odbywalo sie z korzyscia dla zywotnosci motoykla i jego podzespolow... zdaje sobie sprawe, ze w kazdym motocyklu moze to wygladac zupelnei inaczej ale dla rozwazan chcialbym przyjac motocykl z moca okolo 110km oraz pojemnoscia 600cm... albo wezmy jeszcze konkretniej np Yamaha FZ6S2... pytam sie rowniez o to bo w instrukacjach obslugi motocyklii nie spotkalem sie z tego typu informacjami, ktore to z koleji w instrukcjach obslugi aut pojawiaja sie... teoretycznie jezeli motocykl posiada nastepujace parametry Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez przesadyzmu) :) -- Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/ |
|
Data: 2010-08-22 10:59:27 | |
Autor: Jacek Czerwinski | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-22 10:54, Soulfixer pisze:
Witam Zalezy od fesnastu okolicznosci, doraznego w danej chwili stylu jazdy, terenu, zamiarow na najblizsze chwile itd. Najprościej kupic skuter z automatem.
Aha, wszystko jasne |
|
Data: 2010-08-22 09:07:02 | |
Autor: Soulfixer | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic maszynie :P
-- Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/ |
|
Data: 2010-08-22 02:33:14 | |
Autor: ponury | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
On 22 Sie, 11:07, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki pzdr ponury bmw k 100 xczerwone i wsiekle |
|
Data: 2010-08-22 11:36:50 | |
Autor: Jacek Czerwinski | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-22 11:33, ponury pisze:
On 22 Sie, 11:07, Soulfixer<akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote: Inne jak leniwie dojezdzam do korka lub konca trasy, inne, jak zapowiada sie manewr... itd, itp. Dodajmy nie wg dziesiejszej mody odpowiedz, przeczytanie czegos drukowanego? Moze z obrazkami nawet bedzie. |
|
Data: 2010-08-22 10:49:53 | |
Autor: Soulfixer | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
a jak wygladaloby to dla silnika
Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min maksymalne obroty silnika to 13 000 zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow??? to znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich wartosci nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow sa przeciez takie praktyki -- Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/ |
|
Data: 2010-08-22 12:54:55 | |
Autor: Kuczu | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-22 12:49, Soulfixer pisze:
a jak wygladaloby to dla silnika Optymalne obroty to te miedzy max. momentem a max. moca. Czyli w tym wypadku miedzy 8000 a 10000 rpm. Tyle mowi teoria. A w praktyce motocykl ma jechac a nie kaszlec. Jeden bedzie jechal bez problemu od 1500 rpm a inny aby pojechac musi byc wkrecony na 6000 rpm. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ |
|
Data: 2010-08-23 17:51:23 | |
Autor: Soulfixer | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie ksiazkowo :) -- Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/ |
|
Data: 2010-08-23 11:44:46 | |
Autor: WS | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
On 23 Sie, 19:51, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy jeszcze przelozenia na poszczegolnych biegach musisz poszukac ;) WS PS. a i tak teoretycznie wyliczyc sie nie uda... zalezy od wyczucia ;) jak przy niskich obrotach nie bedziesz przyspieszal to pojedzie, jak dasz zbyt duzo gazu usilujac szybko sie rozpedzic, to szkoda silnika ;) |
|
Data: 2010-08-23 21:07:51 | |
Autor: Paszczak | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie ksiazkowo :) Cytuję z pamięci, kiedyś było: "Od pieprzenia o pieprzeniu lepsze jest pieprzenie, od pieprzenia o jeżdżeniu lepsze jest jeżdżenie" No ale jak ktoś woli teoretycznie i książkowo ... Pozdr... Paszczak -- |
|
Data: 2010-08-24 02:38:01 | |
Autor: Wieca | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;) Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył. -- Pozdr Wieca DL-1000 V-Strom Zjadacz wróbli |
|
Data: 2010-08-24 07:56:36 | |
Autor: Jacek Czerwinski | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-24 02:38, Wieca pisze:
W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze: Oszszsz ku... to ja mam 2.5214. To dlatego biegi nie wchodza.... SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny? Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze dawkowanie itd. Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow) podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki sekund "przebywania" na jednym biegu. Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja. |
|
Data: 2010-08-24 08:58:09 | |
Autor: kakmar | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
Dnia 24.08.2010 Jacek Czerwinski <x@y.z.pl> napisaĹ/a:
Jak chce siÄ szybko, to siÄ uĹźywa, i w autach i w motocyklach. Zwykle utrata mocy powyĹźej obrotĂłw mocy maksymalnej jest mniejsza niĹź ta zwiÄ zana ze zmianÄ przeĹoĹźenia. I dlatego zwykle warto ciÄ gnÄ Ä pod odciÄcie. OczywiĹcie zaleĹźy to od konkretnego silnika i reszty pojazdu. Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow) podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki sekund "przebywania" na jednym biegu. I montuje siÄ automaty pomagajÄ ce zmieniaÄ biegi. Instrukcje niestety zupeĹnie pomijajÄ wiele moĹźliwych zastosowaĹ dla pojazdĂłw, co nie znaczy Ĺźe moĹźna tylko to co w instrukcji. -- kakmaratgmaildotcom |
|
Data: 2010-08-24 00:59:54 | |
Autor: Olek Kwaśniewski | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
W dniu 2010-08-22 11:07, Soulfixer pisze:
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic graniczną wartością jest odcięcie zapłonu, jeżeli masz potrzebę tak jechać -- Olek |
|
Data: 2010-08-25 17:50:19 | |
Autor: Sławo | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
On 22 Sie, 10:54, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
... Jezdze GPZ 750 (4 cylindry, ok 80 koni) i utrzymuje obroty w zakresie 2-10 tys :) Z tym ze na niskich obrotach ledwo muskam manetke (wieksze odkrecenie i tak prawie nic nie zmieni, a wal dostanie w tylek), ze wzrostem obrotow odkrecam bardziej, stopniowo. Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem. -- - Sławo http://motokraina.pl |
|
Data: 2010-08-26 10:13:43 | |
Autor: marider | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
Sławo pisze:
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale Cholera wtedy nie wiem czy na miescie wrzucilbym 2ke jakbym tak jezdzil a na 1ce pociagnie 166km/h wiec przy 10 tys obr mialbym cos kolo 120-140km/h a to ekonomiczne na pewno nie jest, przy wyzszych biegach tymbardziej.. Wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac na drodze w danej chwili i warunkach oraz na danym motocyklu. Nie ma zlotej recepty. Pzdr -- marider Wsciekla Rn20 + dodatki ( sprzedam ) galeria - http://tinyurl.com/32lzh49 |
|
Data: 2010-08-26 21:23:15 | |
Autor: EM | |
obroty silnika a zmiana biegu | |
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale Ale to jest jakiś dziwny parametr i nie sposób go odnaleźć/oszacować. A mówienie, że powinno się jeździć na obrotach pomiędzy maksymalnym momentem a mocą to nieporozumienie, które jest tutaj nieraz powtarzane. Za niskie obroty się po prostu czuje i tyle. Jeśli motocykl nie bardzo reaguje przyspieszeniem na gaz oznacza, że obroty na pewno są już za niskie. Moja klasyczna Honda przykładowo ma max moment @ 6krpm, a max moc @ 7,5krpm. Czerwone pole od 8krpm. Silnik jest bardzo elastyczny, bez problemu jeździ się od 2krpm, ale fajnie i lekko silnik pracuje w granicach 3-4krpm, kiedy duże przyspieszenie nie jest konieczne. -- Pozdr EdiM |