Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   obroty silnika a zmiana biegu

obroty silnika a zmiana biegu

Data: 2010-08-22 08:54:41
Autor: Soulfixer
obroty silnika a zmiana biegu
Witam

slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie obroty sa minimalnymi oraz granicznymi (optymalnymi) dla kazdego z biegow tzn przy jakich minimalnych obrotach powinno sie jechac na danym biegu oraz maksymalnych obrotach dla danego biegu... oczywiscie zeby wszystko odbywalo sie z korzyscia dla zywotnosci motoykla i jego podzespolow... zdaje sobie sprawe, ze w kazdym motocyklu moze to wygladac zupelnei inaczej ale dla rozwazan chcialbym przyjac motocykl z moca okolo 110km oraz pojemnoscia 600cm... albo wezmy jeszcze konkretniej np Yamaha FZ6S2... pytam sie rowniez o to bo w instrukacjach obslugi motocyklii nie spotkalem sie z tego typu informacjami, ktore to z koleji w instrukcjach obslugi aut pojawiaja sie...


teoretycznie jezeli motocykl posiada nastepujace parametry


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez przesadyzmu) :)

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

Data: 2010-08-22 10:59:27
Autor: Jacek Czerwinski
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-22 10:54, Soulfixer pisze:
Witam

slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje
watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic
wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie

Zalezy od fesnastu okolicznosci, doraznego w danej chwili stylu jazdy, terenu, zamiarow na najblizsze chwile itd.

Najprościej kupic skuter z automatem.


--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

Aha, wszystko jasne

Data: 2010-08-22 09:07:02
Autor: Soulfixer
obroty silnika a zmiana biegu
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic maszynie :P

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

Data: 2010-08-22 02:33:14
Autor: ponury
obroty silnika a zmiana biegu
On 22 Sie, 11:07, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
maszynie :P

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl ->http://grupy.scigacz.pl/

witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki
pzdr ponury bmw k 100 xczerwone i wsiekle

Data: 2010-08-22 11:36:50
Autor: Jacek Czerwinski
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-22 11:33, ponury pisze:
On 22 Sie, 11:07, Soulfixer<akira38@_NOSPAM_astercity.net>  wrote:
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
maszynie :P

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl ->http://grupy.scigacz.pl/

witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki

Inne jak leniwie dojezdzam do korka lub konca trasy, inne, jak zapowiada sie manewr... itd, itp.

Dodajmy nie wg dziesiejszej mody odpowiedz, przeczytanie czegos drukowanego? Moze z obrazkami nawet bedzie.

Data: 2010-08-22 10:49:53
Autor: Soulfixer
obroty silnika a zmiana biegu
a jak wygladaloby to dla silnika


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

maksymalne obroty silnika to 13 000

zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow??? to znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich wartosci nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow sa przeciez takie praktyki

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

Data: 2010-08-22 12:54:55
Autor: Kuczu
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-22 12:49, Soulfixer pisze:
a jak wygladaloby to dla silnika


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

maksymalne obroty silnika to 13 000

zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w
trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i
czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow???
to znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich
wartosci nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow
sa przeciez takie praktyki

Optymalne obroty to te miedzy max. momentem a max. moca. Czyli w tym wypadku miedzy 8000 a 10000 rpm. Tyle mowi teoria. A w praktyce motocykl ma jechac a nie kaszlec. Jeden bedzie jechal bez problemu od 1500 rpm a inny aby pojechac musi byc wkrecony na 6000 rpm.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2010-08-23 17:51:23
Autor: Soulfixer
obroty silnika a zmiana biegu
Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)

ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie ksiazkowo :)

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/

Data: 2010-08-23 11:44:46
Autor: WS
obroty silnika a zmiana biegu
On 23 Sie, 19:51, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:

ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie
ksiazkowo :)

jeszcze przelozenia na poszczegolnych biegach musisz poszukac ;)

WS

PS. a i tak teoretycznie wyliczyc sie nie uda... zalezy od wyczucia ;)
jak przy niskich obrotach nie bedziesz przyspieszal to pojedzie, jak
dasz zbyt duzo gazu usilujac szybko sie rozpedzic, to szkoda
silnika ;)

Data: 2010-08-23 21:07:51
Autor: Paszczak
obroty silnika a zmiana biegu
 
ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie ksiazkowo :)

Cytuję z pamięci, kiedyś było:

"Od pieprzenia o pieprzeniu lepsze jest pieprzenie,
od pieprzenia o jeżdżeniu lepsze jest jeżdżenie"

No ale jak ktoś woli teoretycznie i książkowo ...

Pozdr...
Paszczak

--


Data: 2010-08-24 02:38:01
Autor: Wieca
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)

ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
teoretycznie ksiazkowo :)


Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.


--
Pozdr
Wieca

DL-1000 V-Strom Zjadacz wróbli

Data: 2010-08-24 07:56:36
Autor: Jacek Czerwinski
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-24 02:38, Wieca pisze:
W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)

ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
teoretycznie ksiazkowo :)


Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.

Oszszsz ku... to ja mam 2.5214. To dlatego biegi nie wchodza....

SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny? Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze dawkowanie itd.
Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow) podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki sekund "przebywania" na jednym biegu.

Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.

Data: 2010-08-24 08:58:09
Autor: kakmar
obroty silnika a zmiana biegu
Dnia 24.08.2010 Jacek Czerwinski <x@y.z.pl> napisał/a:

SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny? Klasyczna teoria mowi, ze juĹź lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze dawkowanie itd.

Jak chce się szybko, to się używa, i w autach i w motocyklach. Zwykle
utrata mocy powyĹźej obrotĂłw mocy maksymalnej jest mniejsza niĹź ta
związana ze zmianą przełożenia. I dlatego zwykle warto ciągnąć pod
odcięcie. Oczywiście zależy to od konkretnego silnika i reszty pojazdu.

Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow) podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki sekund "przebywania" na jednym biegu.

I montuje się automaty pomagające zmieniać biegi.

Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.

Instrukcje niestety zupełnie pomijają wiele możliwych zastosowań dla
pojazdĂłw, co nie znaczy Ĺźe moĹźna tylko to co w instrukcji.

--
kakmaratgmaildotcom

Data: 2010-08-24 00:59:54
Autor: Olek Kwaśniewski
obroty silnika a zmiana biegu
W dniu 2010-08-22 11:07, Soulfixer pisze:
ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
maszynie :P


graniczną wartością jest odcięcie zapłonu, jeżeli masz potrzebę tak jechać

--
Olek

Data: 2010-08-25 17:50:19
Autor: Sławo
obroty silnika a zmiana biegu
On 22 Sie, 10:54, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
...
to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
przesadyzmu) :)


Jezdze GPZ 750 (4 cylindry, ok 80 koni) i utrzymuje obroty w zakresie
2-10 tys :) Z tym ze na niskich obrotach ledwo muskam manetke (wieksze
odkrecenie i tak prawie nic nie zmieni, a wal dostanie w tylek), ze
wzrostem obrotow odkrecam bardziej, stopniowo.
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

-- -
Sławo
http://motokraina.pl

Data: 2010-08-26 10:13:43
Autor: marider
obroty silnika a zmiana biegu
Sławo pisze:
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

Cholera wtedy nie wiem czy na miescie wrzucilbym 2ke jakbym tak jezdzil a na 1ce pociagnie 166km/h wiec przy 10 tys obr mialbym cos kolo 120-140km/h a to ekonomiczne na pewno nie jest, przy wyzszych biegach tymbardziej..


Wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac na drodze w danej chwili i warunkach oraz na danym motocyklu. Nie ma zlotej recepty.

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn20 + dodatki ( sprzedam )
galeria - http://tinyurl.com/32lzh49

Data: 2010-08-26 21:23:15
Autor: EM
obroty silnika a zmiana biegu

Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

Ale to jest jakiś dziwny parametr i nie sposób go odnaleźć/oszacować.

A mówienie, że powinno się jeździć na obrotach pomiędzy maksymalnym momentem a mocą to nieporozumienie, które jest tutaj nieraz powtarzane.
Za niskie obroty się po prostu czuje i tyle. Jeśli motocykl nie bardzo reaguje przyspieszeniem na gaz oznacza, że obroty na pewno są już za niskie.
Moja klasyczna Honda przykładowo ma max moment @ 6krpm, a max moc @ 7,5krpm. Czerwone pole od 8krpm.
Silnik jest bardzo elastyczny, bez problemu jeździ się od 2krpm, ale fajnie i lekko silnik pracuje w granicach 3-4krpm, kiedy duże przyspieszenie nie jest konieczne.
--
Pozdr
EdiM

obroty silnika a zmiana biegu

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona