obudowa na dysk

Data: 2020-05-04 13:01:35
Autor: pueblo
obudowa na dysk
O co chodzi? Patrzę na takie super budżetowe obudowy na 2,5 calowe hdd i w opisie jest np. dysk max 750GB. Jakie znaczenie ma tutaj pojemność dysku, że jest to ogranicznie?

Data: 2020-05-04 15:05:15
Autor: Krystek
obudowa na dysk
W dniu 2020-05-04 15:01, pueblo pisze:
O co chodzi? Patrzę na takie super budżetowe obudowy na 2,5 calowe hdd i
w opisie jest np. dysk max 750GB. Jakie znaczenie ma tutaj pojemność
dysku, że jest to ogranicznie?

Chip kontrolera pewnie nie obsłuży więcej. Olej tanie obudowy i szukaj czegoś, co wspiera tryb UART.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-04 14:38:14
Autor: pueblo
obudowa na dysk
Witaj Krystek, 04 maj 2020 w
news:5eb0130b$0$17355$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
[...]

Ok, dzięki. Czyli jak nie ma żadnego info o ograniczeniach pojemności hdd przy obudowie usb 2.0 to czego można się spodziewać? Bo to ograniczeni widziałem tylko przy usb 3.0.
Poza tym jeśli dobrze rozumiem nie ma fizycznej różnicy między interfejsami SATA - I, II i III. Czy jak jest w specyfikacji np. SATA I i II, to fizycznie podejdzie III, ale chip może go nie lubić?

Data: 2020-05-04 16:55:10
Autor: Krystek
obudowa na dysk
W dniu 2020-05-04 16:38, pueblo pisze:
[...]

Jeśli masz dysk SATA III a obudowa nie obsługuje tego trybu, to będzie pracowała z SATA II i wolniejszymi. Jeśli dysk ma SATA III a obudowa np. SATA II maksymalnie to tak samo. Moja obudowa, kupowana ze 2-3 lata temu też jakieś ograniczenia miała wypisane, chyba 2,5TB dyski, ale teraz nie jestem w stanie tego sprawdzić. W każdym razie chipy, któe obsługują tryb UASP w obudowach dysków zewnętrznych / kontrolerach napędów zewnętrznych (bez obudowy), obsługują również znacznie większe dyski (np. 4TB), ale i tak trzeba sprawdzać co producent podaje dla danego urządzenia.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-04 15:16:33
Autor: pueblo
obudowa na dysk
Witaj Krystek, 04 maj 2020 w
news:5eb02cce$0$536$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
[...]

Nie rozumiem - znaczy odbieram to jakbyś napisał 2 razy to samo. Mam rozumieć, że najprawdopodobniej obudowa S2 obsłuży dysk S3 - tylko będzie wolniejszy transfer?

kontrolerach napędów zewnętrznych (bez obudowy), obsługują również
znacznie większe dyski (np. 4TB), ale i tak trzeba sprawdzać co
producent podaje dla danego urządzenia.

Ja tu myślę o naprawdę najtańszym budżetowym urządzeniu i to nawet nie dla mnie, które będzie używane b. rzadko i nie jest najwazniejsza wydajność. Raczej to, żeby jak się da to mogło ewentualnie jakoś obsłużyć różne Sata oraz jak największe pojemności.

A i jeszcze jedno - dysk Sata SSD też powinien działać w takich obudowach?

Data: 2020-05-04 17:45:10
Autor: Krystek
obudowa na dysk
W dniu 2020-05-04 17:16, pueblo pisze:
[...]

Dokładnie to samo, tylko w drugą stronę :) Tak. Wolniejszy kontroler i/lub dysk spowoduje wynegocjowanie wolniejszego trybu transmisji dostępnego dla obu urządzeń.

Taką kup - <https://www.morele.net/kieszen-unitek-y-3257-usb3-0-hdd2-5-sata-6g-uasp-y-3257-715396/> Też mam Uniteka, tylko inny model, który również wspiera tryb UASP. Komentarze tam poczytaj. Im nowsza kiesień, tym nie będzie problemów z dyskami SSD. Z tymi tanimi to może być różnie. Nie warto dziadować na takich rzeczach, bo potem będziesz musiał drugą kupować kieszeń, gdy coś nie będzie działało.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-04 18:17:44
Autor: pueblo
obudowa na dysk
Witaj Krystek, 04 maj 2020 w
news:5eb03886$0$17357$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
[...]

No, czyli normalka w świecie komputerów - równanie w dół.

[...]

Ok, dzięki. Te opisy sprzętów bywają mylące, a tu po prostu jak jest interfejs sata to musi pasować każdy sata - kwestia tylko prędkości. W sumie nie rozumiem dlaczego ssd miałoby tu robić jakąś różnicę skoro jest to samo fizyczne złącze w ssd i hdd. Więc zakładam, że jak w opisie nie ma limitu pojemności dysku, to jej nie ma.

Data: 2020-05-04 22:12:01
Autor: ąćęłńóśźż
obudowa na dysk
Zawsze jest opis, czasem głęboko ukryty (np. tylko na stronie producenta), do tego maksymalna pojemność obsługiwanego dysku zmienia się z nowszymi wersjami firmware.
Ale przy dyskach 2,5'' to mniej istotne, bo rzadko przekraczają 1-2 TB.

-- -- -
zakładam, że jak w opisie nie ma limitu pojemności dysku, to jej nie ma.

Data: 2020-05-05 02:25:14
Autor: Krystek
obudowa na dysk
W dniu 2020-05-04 20:17, pueblo pisze:
Krystek, 04 maj 2020 napisałeś/aś:

[...]

Są różnice, bo kontroler może nie obsługiwać rozszerzonych komend SATA dla dysków SSD i dyski SSD mogą nie być poprawnie obsługiwane. I limity obsługiwanych pojemności dysków w takich kieszeniach/adapterach USB są, ale to już podaje producent urządzenia / specyfikacja użytego w urządzeniu układu.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-06 12:45:01
Autor: pueblo
obudowa na dysk
Witaj Krystek, 05 maj 2020 w
news:5eb0b26a$0$17363$65785112news.neostrada.pl napisałeś/aś:
[...]

I jeszcze jedno, dopiero do mnie dotarło, że do tej płytki z obudowy do 2,5' da się podłączyć dysk 3,5' Kwestia tylko zasilania. Próbuje rozkminić, czy można zasilić dysk taki dysk. Czy całe zasilanie idzie przez to złącze 22 pin, czy wystarczy po prostu podać wtyczką molex z jakiegoś zasilacza 12V.
Hmm, dyski 2,5 są zasialane tylko przez pinowe złącze.

Data: 2020-05-05 20:28:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Krystek" 5eb03886$0$17357$65785112@news.neostrada.pl

Taką kup - <https://www.morele.net/kieszen-unitek-y-3257-usb3-0-hdd2-5-sata-6g-uasp-y-3257-715396/>

Strasznie droga! Kupiłem za niespełna 29 -- i też uznałem za drogą.
   https://allegro.pl/oferta/kieszen-obudowa-na-dysk-hdd-2-5-sata-usb3-0-2tb-7496733357

Nie wiem, czy wspiera tryb (chyba protokół) UASP...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-05 21:31:46
Autor: Adam
obudowa na dysk

[...]

Po co kupujesz taki szmelc? Grube tworzywo = izolacja = HDD będzie się gotował. A później znów będziesz narzekał, że coś Ci nie działa.

Kupuj obudowy metalowe, lepiej odprowadzają ciepło. Oraz jakiejś znanej firmy.

Kolejna rzecz: widziałeś całe pokaźne stado negatywnych komentarzy?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-05 23:45:21
Autor: ąćęłńóśźż
obudowa na dysk
'Orico' i klony są niezłe.
W przezroczystej lepiej widać, co siedzi w środku.
W niektórych zasuwka szybko się luzuje i za łatwo się otwiera, jakby co po zamknięciu dysku można dokleić taśmą ('Scotchem').
Dla mnie zawsze ważne, czy obudowa usypia dysk po czasie bezczynności (to funkcja obudowy, a nie komputera!!).
Usypianie i układ (chip) można sprawdzić po podłączeniu do komputera, we właściwościach urządzenia USB (Device manager).
W opcji "Policy" można też włączyć cache (dla szybkości warto, dla bezpieczeństwa nie warto).

-- -- -
allegro.pl/oferta/kieszen-obudowa-na-dysk-hdd-2-5-sata-usb3-0-2tb

Data: 2020-05-06 18:40:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"ąćęłńóśźż" 5eb1de72$1$505$65785112@news.neostrada.pl

: 'Orico' i klony są niezłe.
: W przezroczystej lepiej widać, co siedzi w środku.
: W niektórych zasuwka szybko się luzuje i za łatwo

W mojej -- niezbyt łatwo.
Żadna moja nie otwiera się zbyt łatwo.
Dwie (plastykowe) nie otwierają się -- tak chciał producent
i nie jest źle, ale ja i te nieotwieralne też otwieram.

: się otwiera, jakby co po zamknięciu dysku można dokleić taśmą ('Scotchem').

: Dla mnie zawsze ważne, czy obudowa usypia dysk po czasie
: bezczynności (to funkcja obudowy, a nie komputera!!).

IMO wszystkiego: dysku, płyty, interfejsów, systemu, użytkownika...

Gdy mogę -- wyłączam te oszczędzacze.

: Usypianie i układ (chip) można sprawdzić po podłączeniu
: do komputera, we właściwościach urządzenia USB (Device manager).

Można zatrzymać testowo, by sprawdzić, czy w rzeczywistości to funkcjonuje.

: W opcji "Policy" można też włączyć cache (dla
: szybkości warto, dla bezpieczeństwa nie warto).

IMO dla szybkości nie warto, bo ewentualne straty spowodowane
rozłączeniem są zbyt czasochłonne a prawdopodobieństwo
przypadkowego rozłączenia jest bardzo duże w wypadku USB3.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-07 23:35:41
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

[...]

Zasunięta trumna -- 35°C
Odsunięta -- 34°C lub 33°C

Temperatura powietrza dookoła ponad 26.5°C.

Godzinami ciągnąłem gigabajty (w znacznej mierze śmieci z VBoxa)
z tej zamkniętej trumny, ale temperatura HDD zaklętego w czeluściach
trumiennych nie skoczyła powyżej 35°C -- po co mi te USB3, skoro
gigabajty ciągną się powoli?!

Przez długi czas trumna leżała na moim brzuchu -- też nie gotowała HDD.
(leżałem, jak teraz, na łóżku, przede mną był laptop oparty o uda a na
mnie leżała kieszeń mrugająca tajemniczo niebieskim kolorkiem...)
[tylko raz spadła -- na dodatek szybko ją złapałem, zanim wyskoczyła
z przewodu USB3]

W testach OK, ale w praktyce czy SATA 6Gb/s czy USB3, czy inne
cuda nie dają zadawalających efektów...

    https://youtu.be/DEj71zExHoE?list=RDEMRRFpiEB4mDxOpu6DcPwu8g&t=120

HDD w laptopach miewają dookoła siebie żar CPU, GPU itp. elektroniki kostnej...

    49°C   NVMe Evo Samsunga
    41°C   hybryda Seagate
    30°C   HDD Seagate dający na swym początku ponad 150 MB/s

    62°C   CPU
    60°C   GPU

Wpuszczające powietrze do laptopa dziury wentylacyjne zatkane
spodniami -- laptop (jak na laptopa przystało) Acera oparty
jest o me nogi/uda.

-=-

To moja normalna pozycja robocza -- tak oszczędzam kręgielnię.
(siedzenie mi zdecydowanie szkodzi)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-08 04:00:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb47f48$0$542$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Kopiowanie partycji z hybrydy na tęże hybrydę dało w szczycie 48°C,
więc zamknięta obudowa tak sobie szkodzi, bo w tejże zamkniętej
maksymalna sięgnęła 39°C, i tylko na chwilę. Podczas kopiowania
partycji dziury wentylacyjne laptopa nie były zatkane.

Przeładuję, by sprawdzić czy kopia udała się. W10 klonuje się
zwykle bezproblemowo -- to nie WXP.

Niby OK, ale obciążenia pod korek: -- HDD, SSHD i CPU...
Temperatura hybrydy (która wczoraj była w zamkniętej
obudowie) sięgała 48°C podczas tego obciążenia przed chwilą...

-=-

Jak widzę, UASP to (przynajmniej w opisach) żadna łaska kieszeni
z USB3. Na AliExpress łatwo znaleźć takie kieszenie za 2 dychy
plnów, choć dolar stoi wysoko...

  https://youtu.be/UMiXSwRNXC8?t=183

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-06 18:39:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Adam" r8sev3$9rs$1$Adam@news.chmurka.net

Po co kupujesz taki szmelc?

Dlaczego szmelc?

Grube tworzywo

Ktoś podczas pracy dysku zamyka taką trumnę?
Nie wpadłbym na taki pomysł, chyba, że dysk
włączam na tak zwaną chwilę.

Nadto zazwyczaj kontroluję temperaturę za pomocą
hałasującego Crystalicznego.

= izolacja = HDD będzie się gotował.

A później znów będziesz narzekał, że coś Ci nie działa.

Co mi nie działa?
Co popsułem zbyt wysoką temperaturą?

Kupuj obudowy metalowe, lepiej odprowadzają ciepło.

Zwłaszcza wtedy, gdy są stale zamknięte a pomiędzy
dyskiem i górną częścią jest warstwa powietrza.

Mnie interesują temperatury dysku, nie straszna
teoria o cieplnej izolacji.

Oraz jakiejś znanej firmy.

Dysk za 2/3 stówy i kieszeń za pół stówy, lub droższa?
Dysk kosztuje kilkadziesiąt złotych, gdy jest nowy -- po
jakimś czasie jego cena znacząco spadnie...

Kolejna rzecz: widziałeś całe pokaźne stado negatywnych komentarzy?

Nie -- pokaźne stado to 2 opinie?

*       2
**      0
***     1
****    8
***** 185

-=-

Dla mnie kieszeń przede wszystkim chroni dysk mechanicznie podczas
przechowywania. Do ciągłej pracy tak sobie nadaje się, bo:
 - zazwyczaj gniazda USB nie dają stabilnego połączenia
 - nie jest to wygodne
 - nie jest to bezpieczne
 - nie ma takiej potrzeby.

Na domiar złego wszystkie moje 2 przewody USB3 są krótkie (~25 cm)
a jedyne dwa gniazda USB3 są po stronie wyrzucającej gorące
powietrze z laptopa.

-=-

W kwestii merytorycznej ;) -- obsługuje to UASP?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-06 21:53:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Adam" r8sev3$9rs$1$Adam@news.chmurka.net

https://allegro.pl/oferta/kieszen-obudowa-na-dysk-hdd-2-5-sata-usb3-0-2tb-7496733357

Po co kupujesz taki szmelc?

Żeby osiągnąć 40 pln i mieć bezpłatny transport.
Żebyś zobaczył ten czad!!! Przeźro_czysta obudowa
mruga niebiesko na krawędziach!!! Warto było!!!
Co tam UASP!!

HDDScan nie widzi SAMRT dysku w tej obudowie.
Crystaliczny mówi, że jest UASP.
        UASP (Serial ATA)
        600/600

Temperatura w zamkniętej trumnie rośnie majestatycznie
podczas kopiowania partycji z 64W10 od 28°C -- teraz
jest już 35°C, ale było przed chwila 39°C...

Wyłączę światło w pokoju, by cieszyć oczy poświatą!!

-=-

Kombinuj Adamie -- stado dwuelementowe, szmelc oferujący UASP...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-06 22:36:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb315c9$0$17346$65785112@news.neostrada.pl

"Adam" r8sev3$9rs$1$Adam@news.chmurka.net

https://allegro.pl/oferta/kieszen-obudowa-na-dysk-hdd-2-5-sata-usb3-0-2tb-7496733357

Po co kupujesz taki szmelc?

    Device SCSI\Disk&Ven_JMicron&Prod_Tech

Żeby osiągnąć 40 pln i mieć bezpłatny transport.

Żebyś zobaczył ten czad!!! Przeźro_czysta obudowa
mruga niebiesko na krawędziach!!! Warto było!!!

Kombinuj Adamie -- stado dwuelementowe, szmelc oferujący UASP...

Pokaźne stado... Jak 'duży dystans' SSR MKiszowary...
(chyba 'duży' -- albo znaczeniowo podobnie)

    "Adam" r8sev3$9rs$1$Adam@news.chmurka.net

    > Kupuj obudowy metalowe, lepiej odprowadzają
    > ciepło. Oraz jakiejś znanej firmy.

    > Kolejna rzecz: widziałeś całe pokaźne stado negatywnych komentarzy?

Wytłumaczysz swe słowa? Usprawiesliwisz się?
Wypowiesz się o tej kieszeni? -- wspiera UASP?

   https://www.jmicron.com <-- to u mnie jest?

-=-

Dysk w zamkniętej trumnie przeźroczystej gotuje się od paru kwadransów,
64W10 skopiowana -- temperatura waha się pomiędzy 35°C i 39°C a dookoła
jest ponad 26°C, lecz dysk z konieczności leży 40 cm od wydechu ziejącego
gorącem...

Przewód ma nieco ponad 40 cm -- wcześniej pisałem o ~25 cm, co teraz koryguję.

-=-

Seagate 2 TB w czarnej obudowie plastykowej kupiony
w 2018 r. za nieco ponad 2 stówki pln też oferuje UASP?

Crystaliczny:
   S362J9FGC43435
   UASP (Serial ATA)
   SATA/300 | SATA/600
   Model: ST2000LM003 HN-M201RAD

HDDSCan:
    Firmware: 2BE10001
    Serial: S362J9FGC43435
    LBA: 3907029167 (2000 GB)

    Report By: HDDSCAN v4.1
    Report Date: 6 maj 2020 22:25:37

Aż Evo (; się zagotował ;) od Twych bluźnierstw, Adamie...
Crystaliczny zaśpiewał 50°C -- w SSD to dopiero letniość...

-=-

Akurat tej czarnuchy (obudowy Seagate 2 TB) nie rozbieram
podczas używania. (pisałem, że rozbieram obudowy -- jak
widać, nie każdą)

Jeszcze mam jedną czarną Samsunga 500 GB -- też jej nie rozbieram.

Ale ogólnie rozbieram także te, które wg producenta są wstydliwe.
(o ile uznaję, że rozbiorę i ubiorę bezstratnie)

-=-

IMO ceny dysków w obudowach są bardzo atrakcyjne -- inna
sprawa, że czasami ;) nie oferują SATAnizmu...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-07 10:41:40
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
obudowa na dysk
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 6 May 2020 22:36:43 +0200  doszła do mnie wiadomość  <5eb3202b$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

Wypowiesz się o tej kieszeni? -- wspiera UASP?

To wszystko fejki, UASP powinien wspierać TRIM, a w praktyce to gunwo prawda, jak w
manualu jest UASP ale wprost nie podano, że wspiera TRIM, to nie wspiera.
Czasem można jakiś mało oficjalny firmware załadować, ale łatwo uceglić, a wtedy do
śmieci.

Data: 2020-05-07 21:41:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Olaf Frikiov Skiorvensen" g3i7bfpmdc8af22buco6aee0u84u14kuvg@4ax.com

To wszystko fejki, UASP powinien wspierać TRIM,

Nie mam 2/5" dysku SSD -- nie wypowiem się.

a w praktyce

UASP zgłasza nie tylko manual, ale także Crystaliczny -- czyli zgłasza praktyka?

[...]

Wczoraj liczba ozdrowieńców przekroczyła liczbę nowych zachorowań.
Od dawna jest płaska charakterystyka ;) nowych zachorowań -- ~300 dziennie.
Mam już SSHD w Acerze i z niego bootuję.
Liczba zapisów na systemowym pod 64W10 na luzie spadła niemal do zera.

Data: 2020-05-07 22:36:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
obudowa na dysk

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb4646a$0$514$65785112@news.neostrada.pl

    https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-04 17:49:06
Autor: ąćęłńóśźż
obudowa na dysk
Obudowę USB 3.0 z Sata-III można było ściągnąć z Chin za równowartość kilkunastu złotych (ostatnio ceny z Chin poszły w górę) - ile chcesz oszczędzić?
Przy USB 2.0 to się można na dzisiaj [zexxxć].
Dla okazjonalnego użycia to już ekonomiczniej kupić przejściówkę Sata-III na USB 3.0, bez obudowy.
www.ebay.pl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=UASP+2.5%27%27&rt=nc&LH_PrefLoc=2
www.ebay.pl/itm/2-5-USB-3-0-to-SATA-III-Hard-Drive-Adapter-Cable-UASP-SATA-to-USB-3-0-Converter/113757454348
www.ebay.pl/itm/2-5-inch-Transparent-USB3-0-HDD-Case-Tool-Free-UASP-Hard-Drive-Enclosure/153898614287

-- -- -
Ja tu myślę o naprawdę najtańszym budżetowym urządzeniu

Data: 2020-05-04 16:20:45
Autor: Krystek
obudowa na dysk
W dniu 2020-05-04 15:05, Krystek pisze:
[...]